CH-47 Chinook (Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Szerintem így sokkal drágább lenne az üzemeltetés. Minden országban meg kellene teremteni a minimális üzemeltetési feltételeket (hangár, létrák, vontató eszközök, minimális karbantartó anyagok, diagnosztikai rendszerek). A 20-30-as darabszámot nem is értem, néhány példány kapacitása bőven megfelelne a mi légi mozgékony zászlóaljunk feladatainak kiszolgálásához. A röhej az, hogy kb 83 millió dolláros darabáron állítanak rendszerbe ilyen helikoptert...
A 20-30 db a közös flotta, melyből 2-2 nálunk, a cseheknél, a szlovákoknál, 6 a lengyeleknél, 4 a románoknál állomásozna etc. Ami persze 40-50 db is lehet, attól függően, hogy hány NATO ország csatlakozik. A darabszámmal az ár is jelentősen csökkenne, tehát maradna hangárra és eszközökre is. Az időszakos karbantartást meg 1 helyen végeznék a teljes flottán...
 

mindenen kívül

Well-Known Member
2019. szeptember 18.
6 565
18 956
113
A 20-30 db a közös flotta, melyből 2-2 nálunk, a cseheknél, a szlovákoknál, 6 a lengyeleknél, 4 a románoknál állomásozna etc. Ami persze 40-50 db is lehet, attól függően, hogy hány NATO ország csatlakozik. A darabszámmal az ár is jelentősen csökkenne, tehát maradna hangárra és eszközökre is. Az időszakos karbantartást meg 1 helyen végeznék a teljes flottán...
Én teljesen életszerűtlennek tartom az elképzelést. Minél több ország van benn, annál több az igény az apró eltérésekre a konfigurációt illetően. Mindenki más rádióval, műszerezettséggel szeretné, más éjjelátóval, stb. Semmilyen közös védelmi együttműködést nem lehetett kialakítani a Közép-Európában (a V4 is igen nyögvenyelős). Túlságosan nagy az érdekellentét, a széthúzás a térségben, kegyelmi állapot az EU és NATO tagság, meg a gazdasági prosperitás, legalábbis a szomszédos országok politikai vezetői szerint. Két-három ország talán-talán nekimehetne egy ilyen ötletnek, de én szkeptikus vagyok.
Védelmi ügyekben történelmi okokból errefelé nem akar közösködni senki, ennek megfelelően kell kialakítani a mi biztonság és védelempolitikánkat is.
 
  • Tetszik
Reactions: Masztiff and alfa74

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Kanadaiak Afganisztánban CH47ekkel mozgatták a Bv206okkal felszerelt légimozgékonyságú csapataikat,belsőteres szállitással.Ez fontos,mert a függesztett szállitás nagyban rontja a helik hatótávját,sebességét,manőverezési lehetőségeit.
A H225 belsőteres szállitással eleve képtelen járműszállitásra.
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Közös beszerzésnek még talán lenne értelme.De az üzemeltetésnek már aligha.Nagyjavitást lehetne esetleg közös
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 830
47 173
113
Valami két háromszáz tonna egyidejű légiszállítási igényt jelenhet egy légi roham zászlóalj kirakása, ha jól emlékszem. A 16 H225 csak kb 70-80 tonnát tud kirakni egyidejűleg (jó esetben), ez létszámban kb. 300 katona lehet (nehéz felszerelés nélkül). A tűztámogató eszközök, lőszer, egyéb felszerelés (ami szükséges a harcképesség fenntartásához) további térfogatot és tömeget jelent, ezeket is ki kell juttatni.
Ettől függetlenül a CH-47 nálunk sajnos inkább politikai kérdés, de lehet, hogy ez is felkerül a "kiengesztelő listára", ha bukik a NASAMS.
Ezért kapják meg a H145M-ek jelentős részét IS a Különlegesek. :rolleyes:
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 830
47 173
113
Kanadaiak Afganisztánban CH47ekkel mozgatták a Bv206okkal felszerelt légimozgékonyságú csapataikat,belsőteres szállitással.Ez fontos,mert a függesztett szállitás nagyban rontja a helik hatótávját,sebességét,manőverezési lehetőségeit.
A H225 belsőteres szállitással eleve képtelen járműszállitásra.
Alapvetően a Különlegesnek nincs óriási járműigénye, azonban amikor szükség lenne rá akkor jó lenne ha erre lenne saját kapacitás. Nem vagyok különben teljesen biztos benne hogy a jelenlegi CH-47 lenne a legjobb megoldás. De mondjuk az upgrade utáni lehet hogy fincsibb lenne egy 10 éves időtávlatban.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Ha mindenkinek a saját országában állomásozna a saját gépe, abban mi volna a közös?
Milyen lajstrommal repülne a gép pl a lengyeleknél és milyennel nálunk?
Miért adna erre mennyiségi kedvezményt a Boeing? Azért ők se lesznek hülyék, hogy csak azért adjanak nyamvadt tíz gépet olcsóbban, mert három ország akar osztozkodni a flottán.

Amúgy nem tudom, miért fázol a Chinook esetleges kihasználatlanságától.
Tudom, hogy ésszerűtlen polémia ez, mert eldőlt, hogy politikai okokból, csomagban veszünk 16 darab H225-öst.
Az vajon ki lesz használva? Mármint a flotta, nem a típus. Lesz rá mindig elég ember?
Mikor nyáron itt repkedtek az amerikaiak, azt láttam, hogy egy nyolcgépes Apache századköteléket kísért egyetlen Chinook. Vitte utánuk a felszerelést haza a németekhez.
Az összes olyan feladatot le tudja repülni a CH-47-es, amit a H225-ös, illetve, adott esetben amit két-három H225-ös, de nem kell, hozzá négy-hat fő hajózószemélyzet, nem fogy két-három sárkányból a repidő, négy-hat hajtóműből az üzemóra, nem kell annyi szerszám és pótalkatrész sem.

Ha van 20 darab H145M gépünk a könnyű szállító és alkalmasint harci feladatokra, akkor lehet, jobb lett volna hozzájuk 8 darab Chinook, ha az adott repülési feladatok összevonhatóságát vesszük alapul.

A H225M mellett szólt a politika, a csomagban rendelhetőség ugyanattól a gyártótól, mint a H145M és a felfegyverezhetőség.

Ugyanakkor nem a típus, hanem a 16 gépes flotta kihasználtsága lesz kérdéses.
A Boeing a darabszámra adja a kedvezményt, épp úgy mint 1 civil lízingcégnek. /Mely megkapja a kedvezményt 100 repülőre, majd bérbe adja őket különböző társaságnak ./
A flotta lenne a közös, melynek a gépeit mozgathatnák 1-1 tagállam kisebb-nagyobb igénye szerint...

A H145-Chinook flotta jó ötlet lehetett volna, de a dolog már eldőlt a H225 vásárlásával.
A politika meg ne vásároljon, és ne csak európait, mert nekünk az az érdekünk, hogy több lábon álljunk...! - Már túl sok európai cuccot vettünk, mi lesz, ha az USA megorrol ránk...?!?
 

Celebra

Well-Known Member
2017. április 7.
5 513
2 547
113
Alapvetően a Különlegesnek nincs óriási járműigénye, azonban amikor szükség lenne rá akkor jó lenne ha erre lenne saját kapacitás. Nem vagyok különben teljesen biztos benne hogy a jelenlegi CH-47 lenne a legjobb megoldás. De mondjuk az upgrade utáni lehet hogy fincsibb lenne egy 10 éves időtávlatban.
Nem tudom mit is takar pontosan most a Különleges jelző.Más az igénye egy mélységi felderitő rajnak,és más egy légimozgékony alakulatnak.Hozzáfűzve,hogy a légimozgékonyak igénye is függ a felszereltségtöl.Nekünk a reális max célkitűzés az ATV/Bv206 jellegű eszközkkel felszerelt könnyű gépesitett alakulat lehet.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Sajnálom, hogy nem hallottál még azon sikeres gépekről, amiket elkerülte és a gyermekbetegség nem = javarészt üzemképtelennel.
Irritálóan ostoba vagy.
Nagyon kevés típust került el, mert kisebb-nagyobb hibák a legtöbbnél előfordultak. Persze hazai üzemeltetés esetén a kisebb hibákat érdemes elhallgatni, így csak a nagyobbak és a belesetek kerültek nyilvánosságra... :(

Végül utolsó - személyeskedő - mondatod csak téged minősít...! :(
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 830
47 173
113
Mi az,hogy SOF konfiguráció?
Elvileg a H145M-ek 3 konfigurációban érkeznek. Light Utility, Light Attack, és SOF.
Mondjuk a megrendelés óta kb. 3-4. összetétel lát napvilágot a 20 gép megoszlásáról. Az utolsó szerint direkt light attack felszereltségű gép csak 5 lesz.
Mivel moduláris teljesen a rendszer, így nem tudom, hogy hozzánk pontosan mivel érkezik, de szerintem a SOF tartalmazza a fedélzeti géppuskát és a csörlőket, valamint maximális védelmi, és elhárító rendszert, valamint a EO tornyot.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 976
85 610
113
Elvileg a H145M-ek 3 konfigurációban érkeznek. Light Utility, Light Attack, és SOF.
Mondjuk a megrendelés óta kb. 3-4. összetétel lát napvilágot a 20 gép megoszlásáról. Az utolsó szerint direkt light attack felszereltségű gép csak 5 lesz.
Mivel moduláris teljesen a rendszer, így nem tudom, hogy hozzánk pontosan mivel érkezik, de szerintem a SOF tartalmazza a fedélzeti géppuskát és a csörlőket, valamint maximális védelmi, és elhárító rendszert, valamint a EO tornyot.

Ebből mi az ami nem kell úgy kb bármikor máskor?Ezek minden katonai feladathoz kellenek.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 830
47 173
113
Ebből mi az ami nem kell úgy kb bármikor máskor?Ezek minden katonai feladathoz kellenek.
Csak talán nem ekkora mennyiségben.
Az elején mindenki azt hitte (még most is sokan), hogy a H145-ök a Mi-24-ek direkt utódai lesznek. De az utolsó infó szerint 5 gép lesz csak függesztett fegyverzet hordozására alkalmas HForce kiépítésben.
 
T

Törölt tag 467

Guest
Elvileg a H145M-ek 3 konfigurációban érkeznek. Light Utility, Light Attack, és SOF.
Mondjuk a megrendelés óta kb. 3-4. összetétel lát napvilágot a 20 gép megoszlásáról. Az utolsó szerint direkt light attack felszereltségű gép csak 5 lesz.
Mivel moduláris teljesen a rendszer, így nem tudom, hogy hozzánk pontosan mivel érkezik, de szerintem a SOF tartalmazza a fedélzeti géppuskát és a csörlőket, valamint maximális védelmi, és elhárító rendszert, valamint a EO tornyot.
Az a SOF az SAR, csak, hogy pontosak legyunk.
 

fedett_mókus

Well-Known Member
2018. november 25.
3 875
7 166
113
Mert bő 40 éve, amikor a szovjet technikát vettük, akkor sem vettünk nagyobbakat, tehát Ancsákkal, Minyókkal és Mihukkal röpködtünk. - Pedig akkor még - a sorozás miatt - nagyobb hadseregünk volt.
Ma mit szállítanál a nagyobb rámpás gépekkel? - Az üdvhadsereget...?!?
40 éve nem vettünk semmit hanem annak örültünk amit kaptunk és azért nem nagyobbat mert nem kellett akkor nagyobb mert a szovjetek minden nagyobbat elintéztek helyettünk , ezért,
mit szállítanék? már válaszoltak :
Nem tudom, hogy mennyire vagy tisztában a szárazföldi járművek fejlődésével de láthatóan nem igazán.
BTR cirka 15t, Patria AMV XP 30+ t.
Uaz 1,7t, G Merci 2,5 t , és akkor még nincs páncélozva.
A várható új páncélozott 4x4 esek 5-7t felett lesznek.
Na ezeket már csak nehéz helivel lehetne mozgatni.
Szerintem az optimális az lenne, hogy az érkező 36 db Airbus mellé meg tudnánk venni egy 3-4 gépes tényleg nehéz szállító "flottát". Na, pont ezeket a járműveket lehetne a legideálisabban civil felhasználással kombinálva kihasználni. Legyen az katasztrófa helyzet (áradás, erdőtűz, evakuáció, stb), vagy szimplán kereskedelmi küldetések.
És általánosan is a szállítógépekről:
Szinte biztos vagyok benne, hogy az EU afrikai szerepvállalása egy nagyságrendet fog ugrani. A szállítási kapacitásai viszont nem. Mi magunk is bejelentettük, hogy növeljük majd a missziós szerepünket. Ennek viszont megnövekedett szállítási igény lesz az eredménye. Ott nincsenek amerikaiak, akik a C17-eseikkel majd " jól megoldják".
Még az A400M-ek is csapágyasra lesznek hajtva, hogy kiszolgálják az igényeket.
A 20-30 db a közös flotta, melyből 2-2 nálunk, a cseheknél, a szlovákoknál, 6 a lengyeleknél, 4 a románoknál állomásozna etc. Ami persze 40-50 db is lehet, attól függően, hogy hány NATO ország csatlakozik. A darabszámmal az ár is jelentősen csökkenne, tehát maradna hangárra és eszközökre is. Az időszakos karbantartást meg 1 helyen végeznék a teljes flottán...
édes mindegy, teljesen hülyeség az egész már meglett mondva , közös lónak túrós a háta , ha meg mindenkinél van akkor mi a halálnak a "közös" szó?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 820
67 123
113
Negyven éve a Mi-8-as volt a közepes szállítóhelikopter, a Mi-2-es még épp csak létezett, a Mi-4-es nálunk csak epizodista volt az ötvenes évek végén (nem úgy pl a csehszlovákoknál).
A Mi-2-es ráadásul a szovjet diktrínában később is csak kiképző és futár fekadatokat látott el. Ilyen kategóriájú technikát a VSz-ben csak a lengyelek (akik ráadásul a gyártói is voltak) fegyvereztek fel egyes egyedül.
Felfegyverezhető és/vagy szállító helikopter tehát a VSz-ben negyven éve csak a Mi-8-as és a 24-es volt.
Efelett kapacitásban már csak a böhönye Mi-6-os és 10-es óriáshelikopterek voltak.

Velük egy időben ezzel szemben a NATO helikopteres flottája a kezdetek óta jóval diverzifikáltabb képett mutatott.
Létezett az UH-1 és a militarizált könnyű típusok, mint OH-6, Alouette, BO-105, Gazelle, Kiowa, Westland Scout... később Lynx, Dauphin, A129... sorolhatnám.
Aztán a dedikált könnyű/közepes harci helikopterek, a közepes Minyóval azonos szállítók, de ezek vertikuma is alaposan széthúzva a fejlesztett UH-1-estől az UH-60-ason át fel a Chinook-ig, vagy Sea King-től a Frelon-on át a Puma/Super Puma/Cougar... és most Caracal-ig.
És a nehéztechnika, ami alulról súrolta a kortárs szovjet Mi-6/10-es család képességeit és még most is jócskán elmarad az őket váltó Mi-26-ostól, tehát a Stallion/Super Stallion/King Stallion (ez utóbbi még nagyon új) illetve Tarhe gépek.

Szóval az, hogy helikopteres fronton mi volt a realitás a VSz-ben, az nem determinálja egy mai NATO állam koncepcióját.
Csak pár gondolat erről:
  • A VSz-ben talán a legjobban a lengyeleknek sikerült - már ami a típusokat illeti - a legátfogóbb helikopterflottát kiépíteni. A Mi-2-esektől a Mi-8/14/17 és Mi-24 vonalon át egész a Mi-6-ossal való kísérletezésig lefedték a kb egy tonnától a 12 tonnás emelésig mindent.
  • A szovjetek sose foglalkoztak igazán a light utility kategóriával, mint amilyen most a mi H145M gépeink. Szemben a NATO-val, ahol ennek évtizedes hagyománya van, lásd fentebb. Elég beszédes, hogy most az orosz állami szervek kénytelenek ilyen-olyan módon beszerzett BO-105-ösöket és EC135-ösöket használni, mivel nincs hazai gép. Ott van az Ansat és a Ka-226-os, de egyrészt a hadsereg még most is csak azért köti le a gyártósort (pl, az MCsSz orra elől), hogy kiképzőgépekhez jusson, másrészt nem olyan jók például nagyvárosi légimentésre, mint a kipróbált nyugati gépek. Most jön a Ka-62, ami az elvetélt katonai Ka-60-as civil újragondolása, jól látható, hogy a 60-asnak (Dauphin/Aigusta A129) egyszerűen nem volt meg a szovjet-orosz katonai identitása. Az oroszok még most is úgy gondolkodnak, hogy ha kell egy felfegyverezhető csapatszállító SOF feladatra, akkor az legyen a Mi-8AMTS. Vagy valami Mihu. Mert a NATO is Blackhawk-okat használ, meg Cougar-t. Ja, meg OH-6-osokat, meg BO-105-ösöket, meg most H145M-eket is. Mert ott ilyenek is vannak.
Szóval nyugaton a helikopteres összkép hosszú évtizedek óta mindig is színesebb volt. Erre mondhatnánk, hogy nyílván, mert a kizárólagos szovjet helikopterdizájnnal szemben ott volt alsó hangon négy amerikai, továbbá olasz, német, angol és francia (később kombinált) nemzeti fejlesztés.
De látható, hogy nem a sok gyártó, hanem a sokkal tagoltabb és a civil igényeket is figyelembevevő könnyű-közepes kategória miatt van akkora típusválaszték. Ehhez pedig igazodott a doktrína is.

A jelenlegi magyar érdekek (ha lemondunk a dedikált harci kategóriáról) rövid távon a már megrendelt könnyű és közepes, illetve középtávon majd egy ezeket kiegészítő kisebb számú nehéz-közepes techika redszeresítését fogják igényelni. Ez utóbbi lesz majd a CH-47F egy későbbi verziója, mint a most fejlezztés alatt levő block 2-es.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 820
67 123
113
Még tovább hegesztgetve a gondolatmenetemet - és indirekt módon, de tovább igazolva a Chinook közeljövőbeni (másfél évtizeden belüli) jogosságát - van itt még pár típus, amivel érdemes összevetnünk.

Ugye, említettem a lengyeleket. Ők is már a Mi-8-as utáni időszakra spekuláltak, mikor a soron következő váltóhelikoptert keresték. Sokáig az általuk is gyártott UH-60-as és a ma H225M-ként ismert Caracal között folyt a versengés, miközben a nyögvenyelős NH90-es fel sem merült.
És láss csodát, a bitang nagy, három hajtóműves Merlin lett a befutó!
Ez amúgy tényleg egy nagy gép.
És 4-5 tonna helyett már hatot is képes emelni. Jó drága és komplex konstrukció.
De bárhogy is van, mind teljesítményben, mind kategóriában is feljebb mentek a lengyelek.

Az oroszoknál a Minyók sokadik upgradeje az elmúlt több mint öt évtizedben a típust a kezdeti több, mint három tonnás külső teheremelésről feltornászta a valamivel több, mint öt tonnára (bizonyos feltételek esetén).
Tehát az orosz aviatikában a kolosszális húsz tonnás kapacitású Mi-26-os és a 4-5 tonnát vinni képes Mi-8-as család között a Mi-6/10 kihalása óta nincs semmi!
Ezen változtat majd egyszer a már lassan harminc éve fejlesztgetett Mi-38-as a maga kb hat tonnás max kapacitásával és a Minyónál némiképp nagyobb teherterével.
De ennyi. Látszik, hogy ez a bizonyos 5-10 tonna kellene oda is, igaz, egyelőre felülről fedik le a 26-ossal.

A németeknek ott van az ősöreg, de az aktuális upgrade-ekkel életben tartott CH-53G, ami megint csak testes jószág, de itt a látszat azért csal.
Emelőkapacitása a jóval kisebb és hozzá képest filigránabb Mi-8-as család szintjén mozog!
Noha a német hadsereg kihagyta a három hajtóműves CH-53E Super Stallion variánst, most a Lockheed/Sikorsky-tól mégis kaptak ajánlatot annak aktuális verziójára, a Mi-26-osokkal azonos tengelyteljesítményű CH-53K-ra. Ez utóbbi program nem csak, hogy brutálisan drága és banális szarvashibákkal terhelt, de csupán csak annyit ajánl, hogy az E-modell 14 tonnájához képest emelhet akár 16-ot is. Mégegyszer mondom, a Mi-26-ossal azonos teljesítménnyel!
Ez persze több, mint a CH-53G nevetségesen szerény 4 tonnája, de már nem sokkal több, mint a jóval kisebb CH-47F block 2 ígért 13 tonnás képessége. Ami ráadásul jóval kedvezőbb darabárral várható. Nem véletlen, hogy a Boeing ajánlata is él a német Stallionok leváltására.

A franciák, akik talán még a németeknél is jobban fáznak az amerikai haditechnikától és a már sokat emlegetett H225-ös család kifejlesztői és legfőbb használói, maguk jelentették be az igényüket a CH-47F block 2 esetleges rendszeresítésére.
Úgy fest, hogy ott is hiányzik egy nagy manőverezőképességű és relatíve gyors, közepes méretű típus, ami az 5-13 tonnás tartományban képes emelni és emellett van nagy belső tere és rámpája is.

Szóval ez a Chinook nem is annyira ördögtől való kategória, mint elsőre tűnik.