NH90 (NHIndustries) / UH-90A / SH-90 / MRH90 Taipan / Hkp 14

Tavaly az Aranysasban volt egy cikk az afgánban használt NH90-eskről. Az cikk szerint az olaszok elégedettek a típussal.
 
Az 1995-ös első repülése óta most derül ki egy ilyen?

A tűzoltó rendszer tipikusan egy olyan rendszer, amit szerencsére rendkívül ritkán kell használni, elképzelhető, hogy az NH-90-en élesben talán még soha nem kellett "Tűzoltás" gombot nyomni. Ez esetben az a helyzet, hogy a tűzoltó rendszer teljes üzemszerű bekapcsolására csak az előírt időszakos földi működési tesztek alatt kerül sor, így egy ilyen hiba sokkal ritkábban jelentkezik, tehát nehezebben deríthető fel (főleg ha csak "lehetséges, hogy előfordul" ).
 
Akkor egy kicsit a finn hírhez. A cikk címe azt állítja, hogy 40% a bevethetőségi arány. Nos ne keverjük a bevethetőséget a repülési képességgel, mert a kettő koránt sem ugyanaz. Minden repülőeszköznek van egy MEL-je a minimum equipment list, ami alapján, bizonyos korlátozásokkal felszállhat. Pl. egy a nyomásálló részen kilyukadt törzsű A320-as utasszállító kaphat egyszeri, utasok nélküli átrepülési engedélyt, de pl ha a LAF akkumulátorainál alacsony nyomásjelzés van, amelyet ma már be sem építenek, illetve a legtöbb gépen már deaktiváltak, akkor nem.

A kompozitoknál, nem az a gond, hogy gyakrabban sérülnek, hanem, hogy sokkal kevesebben értenek hozzá, és sokkal körülményesebb a javításuk, ellenben sokkal könnyebek.

Egyébként a tényleges okok ismerete nélkül kár ítéletet mondani, hiszen nem ismerjük, hogy ez mennyiben a gép, és mennyiben az üzemeltető hibája (lehet ez is, az is, sőt mindkettő). Azért az valamit elmond, hogy egyes helyeken nincsenek már ilyen gondok, míg máshol meg igen és azt se felejtsük el, hogy viszonylag friss a rendszeresítés, vagyis a kiszolgáló személyzet gyakorlata sem biztos, hogy megfelelő.

TG
 
  • Tetszik
Reactions: endre
A kompozitoknál, nem az a gond, hogy gyakrabban sérülnek, hanem, hogy sokkal kevesebben értenek hozzá, és sokkal körülményesebb a javításuk, ellenben sokkal könnyebek.

Úgy tudom, még az is komoly probléma a kompozitoknál, hogy a fémötvözetekkel ellentétben gyakran elég nehéz észrevenni, ha sérülnek:

<i>"However, the failure mechanisms of metals and composite is very different. Metals show visible damage through indentation, while for composite structures damage may be hidden especially when subjected to low velocity impact [3]. This invisible form may cause serious decrease in material strength [3], which can be created during production, repair, maintenance, or in service caused by hailstones, and runway debris etc…"</i>

http://www.academia.edu/2917135/Low-velocity_impact_behavior_of_fiber_metal_laminates
 
http://www.janes.com/article/49415/germany-ends-nh90-grounding

Germany ends NH90 grounding
 
Kár, hogy NH-90 esélytelen mutyiországban.
Nagyon megtetszettek utóbbi időben, mostanában sűrű vendég erefelé, alacsonyan felettem röpködnek.
 
NH90_1080p_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

FullHD
 
Úgy tűnik, sikerült nekik mindenben megegyezni, most már biztos a megrendelés...

"Leonardo announces that it has made effective the contract, signed on March 14, 2018, for the supply of 28 NH90 medium twin-engine multirole military helicopters to the Ministry of Defense of Qatar and has therefore booked the order in its backlog and received the advance payment relating to the contract. Leonardo acts as overall prime contractor with responsibility for the management of the entire programme valued at more than €3 billion to the NHI consortium."

http://www.leonardocompany.com/en/-/nh-90-qatar-contract-effective
 
  • Tetszik
Reactions: therob