Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
4 289
10 332
113
Nem olyan könnyű az, mert a villanymotoroknak van egy fordulatszám tartománya, ami felett drasztikusan csökken a hatékonysága. Ez a motor konstrukciójától, felhasznált anyagoktól nagyban függ, és városi használatra simán meg lehet lenni egy ez alatt, de nagy szériában simán olcsóbb lehet a váltó, mint a drágább anyagokból készülő megfelelő villanymotor.
A Hondáé az észszerű sebességtartományban - beleértve a pályázást is - működik.
Persze gyakorlatilag minimum 10 millió jóféle ropogós magyar forintért...
Az autógyárak meg érthető módon nem népjóléti intézmények.
 
T

torsen

Guest
Nem olyan könnyű az, mert a villanymotoroknak van egy fordulatszám tartománya, ami felett drasztikusan csökken a hatékonysága. Ez a motor konstrukciójától, felhasznált anyagoktól nagyban függ, és városi használatra simán meg lehet lenni egy ez alatt, de nagy szériában simán olcsóbb lehet a váltó, mint a drágább anyagokból készülő megfelelő villanymotor.

Én egy kicsit másként gondolom. Az alkalmazott villanymotoroknak (elsősorban a háromfázisú,szinkronoknak) igen szép a vonóerő görbéje, gyakorlatilag egy klasszikus hiperbola (első síknegyed) Ez iszonyú indítónyomatékot jelent, de ezt áramfelvételi okokból ezt lekorlátozzák. Így adódik egy indítónyomaték ami egy megfelelő áttétellel a megfelelő gyorsítási intenzitást adja. És ezzel az áttétellel gyorsul a jármű, nő a villanymotor fordulatszáma a szerkezetileg megengedett értékig, ahol a VM forgórész már veszélybe kerül a centrifugális erők miatt, illetve a motor nyomatéka a hiperbolikus görbe miatt már nagyon alacsony. Itt jön a döntés, hogy legyen-e második fokozat, vagy elektronikusan lekorlátozzák a járműsebességet, ami amúgy jót tesz a hatótávnak is. (Ez kb visszaköszön a Toyota HSD rendszereknél is, ahol a "prosztó" Toyoták fix áttétellel hajtottak (lehet hogy a legújabb (tavalyi) generációban már másként van, azt nem tudom) ugyanakkor a GS sorozatú Lexusokban a sokkal magasabb sebesség, illetve ebből adódó sokkal szélesebb fordulatszám tartomány miatt a rendszerben van egy 2 fokozatú bolygóműves áttétel is. Egyébként a korábbi generációs formula-e autókban is elég változatos volt a meghajtórendszer, volt aki egy motor, fix áttételt alkalmazott (könnyű, egyszerű), volt aki 2 motort, egy-egy különböző fix áttétellel és ezek között választott, volt aki egy motort 2 fokozatú mechanikus váltóval. Igazából nem dőlt el, hogy melyik a legjobb, mert leváltották a technikát, most mindenki egységes hajtáslánccal megy.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Ez az előkamra nem az az előkamra amit Te említesz. A gáz-, és diesel motoroknál az előkamra szerepe az, hogy csendesebbé tegye a égést, csökkentse a nyomásfelfutás sebességét. A benzines próbálkozások meg pont ellentétesen, az égés lefolyásának sebesség növelésére irányulnak. (az elméleti körfolyamatoknál a diesel ciklus egy izobar, az otto egy izochor hőbevitelre épít). Az égés sebességének növelését úgy lehetne elérni, hogy a benzin-levegő keveréket felrobbantanánk a sűrítéssel (szakkifejezéssel, térfogai égést okoznánk) Viszont mivel ennek pontosan a felső holtpontba kellene történnie (ha előbb történik, akkor "agyonüti" a forgattyús mechanizmust), ezért erre borzasztó nehéz tervezni. Ez lenne egyébként az úgynevezett HCCI motor, ahol keveréket sűrít a dugattyú, és a keverék elérve az öngyulladási feltételeket detonációsan ég el pont a felső holtpontban. Ezen sokan dolgoznak, ezt említi is a cikk (bár tévesen ide teszi a Honda CVCC motort, ami a rétegzett keverékképzéshez tartozó kategória). Ebben a kérdésben a legtovább a Mazda jutott a SkyactiveX motorokkal, ahol a detonációs égést a gyújtószikrával idézik elő azáltal, hogy a detonációs állapot közelébe jutott keveréknek a nyomását a szikragyújtással előidézett égés a detonációs nyomásra fokozza. De ezt is csak egy szűk fordulatszám tartományban tudják megtenni. A Mahle rendszere a hagyományos frontégéssel dolgozik, de az elégetési időt csökkenti. A frontégésnél a front terjedési sebessége általában nem haladja meg az 50m/s-t, így a keverék elégése relatíve lassú. Ezért azt csinálják a Mahle-nál, hogy a kis előkamrában egy kevés üzemanyag befecskendezése után a gyújtással igen nagy nyomást hoznak létre, és az előkamrából nyíló furatokon így a frontsebességnél sokkal gyorsabb "lángtűk" lövellnek ki, melyek gyorsan elérik a keverékfelhő távoli pontjait is. Így a keverék elégési ideje (frontszerű, tehát tervezhető égés mellett) lerövidül. Meredekebb a nyomásnövekedés, ez közelebb tolható a felső holtponthoz, így a motor teljesítménye növekszik. A Forma-1-ben egyébként több éve használják. Eleinte Turbulent Jet Injection (TJI) volt a neve.
Köszi, így már más.
 
T

torsen

Guest

Jó kis vitaindító...
Én posztumusz még egyszer agyonverném a motorost, pedig kétkerekű ember vagyok, mindenhová bringával megyek, hegyikerékpározok, van robogóm, és a motor vásárlást is tervezem.

Ui: Azért az aranyos, hogy a Totalcar szakportál videojában a Suzukiban (amik híresen kopásálló darabok) világít a műszerfalon a Check Engine! (0:23-nál)
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Jó kis vitaindító...
Én posztumusz még egyszer agyonverném a motorost, pedig kétkerekű ember vagyok, mindenhová bringával megyek, hegyikerékpározok, van robogóm, és a motor vásárlást is tervezem.

Ui: Azért az aranyos, hogy a Totalcar szakportál videojában a Suzukiban (amik híresen kopásálló darabok) világít a műszerfalon a Check Engine! (0:23-nál)
A szedánokban ez népbetegség. A csapotthátúaknál ez nem nagyon jellemző.
 

Veér Ispán

Well-Known Member
2011. február 14.
6 847
18 961
113
Ui: Azért az aranyos, hogy a Totalcar szakportál videojában a Suzukiban (amik híresen kopásálló darabok) világít a műszerfalon a Check Engine! (0:23-nál)

Mindent el lehet rontani... Lehet, hogy gázosított, azok eszik a lambda szondát és azokban a tulajon gyakran "üzemszerűen világító" chech engine lámpával járnak.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Nekem a családival együtt összesen 17 évig volt kétféle régi Swift, csapotthátú, egyiknél se volt ez a jelenség, de a múltkor vezettem egy ilyen szedánt és azon meg világított. A tulaj szerint ez ezer éve így normális. Másik ismerősnek a szedánján ugyanez és most ez a videó. Ezek után nagyvonalúan állítom, hogy "népbetegség", ami nyílván túlzás, de a videó kommentelői is hasonlókat tapasztaltak :)
 

antigonosz

Well-Known Member
2013. június 30.
28 583
63 950
113
Nekem a harom kocsibol ketton vilagit. :) Az egyiken mar evek ota, hol elalszik fel evre, hol vilagit fel evig, de amugy meg kutya baja, megy. A masikon meg kb egy honapja vilagit miota elakadtam vele egy dulouton es a keves gazolaj meg a dolesszog miatt lelevegosodott. Hiaba legtelenitettuk, az elektronikat megzavarta. De azota sincs semmi baja, szoval ez is megy, nincs jelentosege.
 
M

molnibalage

Guest
Szep, remelem ez a nagy villanyautozas meg egyeb energiaigeny nem veri fel annyira az aramarakat hogy a lakossagi aramar is hasonloan olcso legyen...
El lett magyarázva csak a villanyautó fanok nem értik meg. Ha kurva sokba kerül egy 350 kW-os töltő telepítése és megtérülést akarnak, akkor ennyibe kerül az áram, ha nem 15+ évben gondolkozik az ember...

A lakossági fogyasztó szokásai pontosan előrejelezhetőek időben és nagyságrendben és nem 350 kW egy fogyasztó, hanem max. 4,5 kW inkább.

Ezt pont olyan, mint a hőáram. A hőáramnak nem csak nagy nagysága, hanem minősége is van. Nem ugyanaz a 10kW, ha 50 vagy 500 C fokon csinálod.

Az áramnál is ez van, csak itt feszültségszintről beszélünk.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger

alali77

Well-Known Member
2011. szeptember 19.
4 000
9 976
113
El lett magyarázva csak a villanyautó fanok nem értik meg. Ha kurva sokba kerül egy 350 kW-os töltő telepítése és megtérülést akarnak, akkor ennyibe kerül az áram, ha nem 15+ évben gondolkozik az ember...

A lakossági fogyasztó szokásai pontosan előrejelezhetőek időben és nagyságrendben és nem 350 kW egy fogyasztó, hanem max. 4,5 kW inkább.

Ezt pont olyan, mint a hőáram. A hőáramnak nem csak nagy nagysága, hanem minősége is van. Nem ugyanaz a 10kW, ha 50 vagy 500 C fokon csinálod.

Az áramnál is ez van, csak itt feszültségszintről beszélünk.
6 darab autót töltéséhez ennyi kell:
https://hu.wikipedia.org/wiki/Ikervári_vízerőmű