Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 313
70 926
113
Nalátod. Túl lomha az orosz VM. Nagyság átka a rugalmatlanság. Technológia és szaktudásmentő lett volna, ha a szír tapasztalatokra fogva a NAPO-t a felszínen tartva elsőként a Szu-34-esekbe integrálják a Szu-57-es alrendszereiből a szükségeseket.
Mivel a gépeket még nem kell mind nagyjavítani, már azzal is beljebb lettek volna, ha az első pártíz példányt behozzák a NAPO-ba, hogy legyen mit csinálni.
Most, hogy megindult a leépítés, már nehéz lesz újra összetrombitálni a gárdát, mire kiizzadja a VM a modernizáció megrendelését. És az idő pénz.
Mert akkor majd a NAPO újra kezdheti toborozni, meg kitanítani a jónépet, vagy lehet az egész munkát átlogisztikázni valahová máshová. Egyik esetben se lesz olcsó a móka.
 

misinator

Well-Known Member
2011. október 5.
5 023
15 220
113
Adnának ezután is. Az oroszoknál az a baj, hogy hagyták, hogy a három gyárban négy különböző dolgot gyártsanak. Nem a munkával van a baj, hanem a gyomként mindent ésszerűtlenül belepő és fojtogató felesleges párhuzamosságokkal.

Lehet, hogy ők ezt rendre nem így élik meg:
Kifejlesztenek valamit, rendszeresítik. Telnek az évek, a felhasználok nagyjából elégedettek (emlékezzél rá, hogy az eredeti Szu-27 protótól, hogy el voltak ájulva a berepülőpilóták - na ja, a mondjuk MiG-23 után... - csak éppen a várt paramétereket nem hozta).
Szóval telnek a nyugis békés évek, mindenki megvan győződve, hogy minden rendben van; a fegyverplatformunk király!

Aztán jön a realitás. Az még hagyján, hogy kiderül a Mig-29-ről; hajlamos elhagyni a függőleges vezérsíkjait.
"Semmi" gond; át lehet tervezni, át lehet építeni, lehet strukturálisan megerősíteni.

De amikor meg jön egy harmadik világbeli, negyedrangú háború, ahol a Szuhoj pilótája nem csinál semmi mást, csak röhögve nézi az üzemanyag szintmérőjét, akkor jön a felébredés: A MiG-29 igazából nem potens fegyver.
Nem is kell azóta a kutyának sem.
De ha van alternatíva, akár még ha csak párhuzamosság is, akkor nem állsz ott egy bizalmat vesztett eszközzel.
Gondolj bele, hogy időközben kiderülne a Szu-35-ről, hogy alapvető strukturális probléma jelentkezik mondhatni egyszerre az állományban, amit gyakorlatilag nem lehet átépíteni (láttunk már ilyet a történelemben), akkor milyen jó, hogy ott van a Szu-30SzM...

A Szu-57 már a mindent egy lapra nyugati minta követése. (F-22, F-35). Muszáj bejönnie; nincs alternatíva!
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 644
113
A Knaaz az rendben van . Ott építik a SSJ-t és Szu-57-et. Van jövője, mert 10 év múlva már csak a Szu-57 lesz gyártva. Irkutban ott lesz az MSZ-21, meg a Szu-30SzM modernizáció meg esetleg az export. Viszont a NAPO elég rossz helyzetben van,mivel lejárt a Szu-34 megrendelés, új még nincs aláírva így kénytelenk voltak több száz embert elbocsátani.
Még gyártják az SSJt?
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
3 047
11 638
113
A Szu-35Sz radarja és a hajtóműve a Szu-30SzM hajtóművéből és radarjából van szimplán továbbfejlesztve.
A Szu-57-es radarja és leendő hajtóműve pedig gyökeresen új, sok fejlesztést igénylő progresszív technológia.
Nem kéne a Szovjetúnióból örökölt “gazdaságos” szemléletet ráeröltetni a nagyobb előrelépéseket igénylő technológiákra, mert olcsó húsnak híg a leve.
Lásd: Csernobil, szovjet/orosz űrprogram, vagy akár a Kuznyecov repülőgéphordozó.

Ha a Szu-57-est gyér megrendelés ellenére gazdaságosan akarják gyártani, akkor előbb a drága alrendszereit kellene minél előbb gyártásba vinni.
Az oroszokkal már a szovjet időkben is ez volt a baj. A gazdaságosság jegyében a már futó fejlesztéseket a sorozatgyártás beindultára mindig felhigították az előző generációs technológia kifutóban levő rendszereinek ráncfelvarrt megfelelőivel.
Jó példa erre a MiG-29, vagy a Szu-27.
Mind a kettőt jóval progresszívebbre tervezték és végül mind a kettő a MiG-23-asok radarjának egy továbbgondolt verzióját kapta meg. A hajtóműveik se lettek annyira előremutatóak, mint eredetileg tervezték.

A Zsuk meg a Barsz radarok meg kb húsz évre maradtak a kísérleti üzemek tesztállásaiban, mire elkezdhették sorozatban gyártani őket. Persze ekkor már elavult technológiaként.
Az Irbisz radar ennek a Barsz-nak a mozgatható verziója, részlegesen a Szu-57-es tűzvezető rendszerével. De nem AESA.

Ha az orosz repülőipar valóban gazdaságosan akar fejlődni, akkor a Szu-57-esre kell alapozni a homologizációt.

Én ezt a "gazdaságosságot" így képzelném el:

Szu-35Szm: Amit lehet átemelnek az 57-ből (AESA, 30-as hajtómű, fedélzeti rendszerek, fegyverek)
Szu-30Szm, 34Szm és Szu-35 export: Mindent átvesznek a Szu-35-ből (AL-41 hajtómű, IRBIS-E radar, stb.)

Tehát maradna gyártásban kétféle hajtómű illetve kétféle radar (már ha az IRBIS-t be lehetne fabrikálni a Szu-34-be) .
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 313
70 926
113
A Szu-57-es radarja egy fix antennás, keretre szerelt AESA, a Szu-34-esé egy fix antennás, keretre szerelt PESA, mind a kettő kontúrja követi az adott gép orrkúpjának keresztmetszetét.
A Szu-30SzM radarja egy konzolra erősített kör keresztmetszetű PESA, hasonló a belőle továbbfejlesztett, szintén konzolos, de mozgatható antennás Irbiszhez.
Az Irbisz a Szu-30SzM orrába még befér, de a Szu-34-esébe már nem.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
17 997
66 424
113
Pontosan, mindig ezt csinálják, de ha meggondoljuk anyagilag és technológiailag is sokkal kisebb mozgásterük van, mint pl. USA-nak. Ha USA-val vetem össze tényleg szörnyen le vannak maradva, a Raptor program 2011-ben lezárult, közben ők még mindig nem tudtak szolgálatba állítani egyet sem a Felonból.
Viszont lehet, hogy érdemesebb az EU-val összevetni, az eurokacsákhoz képest szép teljesítmény, még akkor is ha RCS-ben a hírek szerint végül nem lesz sokkal jobb, mint egy Gripen E (bár ezt nehéz elhinnem), az FCAS meg fényévekre ha egyáltalán lesz belőle valami.

Nem nagyon èrtem, miërt mëritek össze folyton az oroszokat az USA-val. Ennek sok èrtelme nincsen. Elèg rânèzni a gazdasâgi adatokra és a fegyverkezèsre kiadott összegekre. Csak az közös bennük, hogy mindketten igyekeznek ërdekeiket ërvényesiteni. Mindketten több, kevesebb sikerrel. Az US egyedüli szuperhatalomnak tekinti (még) magát és fáj a foga az orosz természeti kincsekre, az orosz meg ezt akarja hosszabb tâvon is megakadâlyozni. Jelenleg eleg sikeresen. Nekik az atomfegyverek az èletbiztositâsuk. A többi, az hab a tortân ès elég jól megfelel a céljaiknak, hogy megörizzék önálloságukat ès nemzetközi szerepüket. Nem létkèrdés, hogy van-e párszâz stealth gékpük, vagy nincs. Ërdekes, hogy az US, annak ellenëre, hogy ö haditechnikában ( ès mâsban is) a világ vezetö országa, lassan de biztosan elveszti egyedüli szuperhatalmi szerepèt. Ennek egyik oka, hogy nâluk a fegyverkezés inkâbb öncèl lett, mint eszköz a cèlok eléréséhez. A mâsik ok trrmèszetesen, hogy önkènt feladtâk szerepüket mint vezetö ipari âllam. Igy jogos a kèrdès, hogy nem-e zsákutca a sok csilivili konvencionâlis fegyver, aszimetrikus konfliktusokban meg kecskepâsztorok ellen amikor az orszâg egyes rèszein kezd a harmadik vilâghoz hasonlitani.
Nem provokâciónak szánom, csak megfordult a fejemben, elnèzve Afghanisztánt, Irakot, Sziriát, Lybiát. Meg persze Kinát, az uj kihivót.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and misinator

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
3 047
11 638
113
https://www.thedrive.com/the-war-zo...g-a-missile-from-its-side-weapon-bay-or-is-it
Hot off the digital press: this is a video clip of an Su-57 firing a missile from its side weapon bay, or is it?:

Azt írja a csóka, hogy szerinte az oroszok leszedték a Felon fegyverterének ajtaját és úgy indították a rakétát, közben meg beteszi a képet, amin látszanak a rakéta indításának nyomai a bal szárny alsó részén közvetlenül a becsukott fegyvertér ajtó mellett.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
9 030
20 444
113
Azt írja a csóka, hogy szerinte az oroszok leszedték a Felon fegyverterének ajtaját és úgy indították a rakétát, közben meg beteszi a képet, amin látszanak a rakéta indításának nyomai a bal szárny alsó részén közvetlenül a becsukott fegyvertér ajtó mellett.
:D Mondtam. Idióta oroszok még egy működő fegyvertér ajtót sem képesek megcsinálni :D
 
  • Tetszik
Reactions: fip7 and ghostface

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
3 047
11 638
113
Azt írja a csóka, hogy szerinte az oroszok leszedték a Felon fegyverterének ajtaját és úgy indították a rakétát, közben meg beteszi a képet, amin látszanak a rakéta indításának nyomai a bal szárny alsó részén közvetlenül a becsukott fegyvertér ajtó mellett.

Bocsánat, jobb szárny.:oops:
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
17 094
20 495
113
EUQMriUUwAA9dLZ

EUQMmsyUYAAS3tt

EUQMoehUYAEDHok

EUQMqHWUYAAvJse

EUPYhPqUEAAcPrG
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 677
6 315
113
Nem létkèrdés, hogy van-e párszâz stealth gékpük, vagy nincs. Ërdekes, hogy az US, annak ellenëre, hogy ö haditechnikában ( ès mâsban is) a világ vezetö országa, lassan de biztosan elveszti egyedüli szuperhatalmi szerepèt. Ennek egyik oka, hogy nâluk a fegyverkezés inkâbb öncèl lett, mint eszköz a cèlok eléréséhez. A mâsik ok trrmèszetesen, hogy önkènt feladtâk szerepüket mint vezetö ipari âllam. Igy jogos a kèrdès, hogy nem-e zsákutca a sok csilivili konvencionâlis fegyver
.
.
A fegyver célja részben a háború, de sokkal inkább ma egy ipari termék a piacon, ami konkurrens termékekkel versenyez a vásárlók kegyeiért. Ilyen szempontból aki nem fejleszt, az nem is ad el, piacot veszit, sőt előbb-utóbb kiszorul, mint pl a svéd hadiipar a Gripennel.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
17 997
66 424
113
.
.
A fegyver célja részben a háború, de sokkal inkább ma egy ipari termék a piacon, ami konkurrens termékekkel versenyez a vásárlók kegyeiért. Ilyen szempontból aki nem fejleszt, az nem is ad el, piacot veszit, sőt előbb-utóbb kiszorul, mint pl a svéd hadiipar a Gripennel.

Jó èrv. Az elsö mondattal teljesen egyetertek. A mâsodikon lehet vitatkozni. Mennyire biztos, hogy a Gripen ezèrt nem lett sikeres exportcikk? Amikor sok orszâg még Mig-21-el stb repülget ?
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 677
6 315
113
Jó èrv. Az elsö mondattal teljesen egyetertek. A mâsodikon lehet vitatkozni. Mennyire biztos, hogy a Gripen ezèrt nem lett sikeres exportcikk? Amikor sok orszâg még Mig-21-el stb repülget ?
.
.
A Gripen még a hidegháború terméke, a svédek betegesen és hagyományosan félnek az oroszoktól (azóta is).
A Gripen kicsi, de végülis nem rossz egynek, túl sok vevője nincs, de ez nem csak a gép hibája, hanem inkább annak is, hogy aki valakitől fegyvert vesz, az ezzel egy kicsit szövetségest is vesz magának, igy a nagyhatalmak eleve jobb pozicióból indulnak, mint a kisebb európai országok, svéd, francia, angol gépek.
De akármi is az oka, a vége az, hogy a svédek az ötödik generációból máris kimaradtak, a Gripen-E most még fut egy levezető kört, de máshol már a hatodik generáción is kezdenek álmodozni, a svédeknek meg több önálló gépük már nem lesz, mint ahogy a civil utasszállitók piacáról is eltűntek sajnos a Saab2000 leállásával.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 313
70 926
113

Igen, ez a bekezdés még mindig a jó öreg tévedésen alapszik:

"..The F-35 had a similar issue. It was designed with a focus on its capabilities to strike ground targets, but lacks acceleration and manoeuvrability. This makes the F-35 less viable in dogfighting scenarios, even compared to fourth-generation fighters, let alone their successors, such as the Su-57..."

Igen jó a gyorsulása hangsebesség alatt és a manőverezőképessége is kiváló.