Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 578
113
Az régi hír. Legutóbb, novemberben is Zsukovszkijban kapták le. Persze a kettő nem zárja ki egymást, de amíg a 052-essel is parádéztak inkább Aktyubinszkban a Putyin fogadásakor meg augusztusban a MAKSz-on, csak, hogy meglegyen a négygépes formáció, szüneteltek a légi tesztek. Mert ezekre az alkalmakra a 052-es visszakapta mindkét 117-esét.
Ez több, mint fél éves állás volt, majd továbbra is csak az egyik gondolában volt 30-as.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
48 578
85 074
113
Az régi hír. Legutóbb, novemberben is Zsukovszkijban kapták le. Persze a kettő nem zárja ki egymást, de amíg a 052-essel is parádéztak inkább Aktyubinszkban a Putyin fogadásakor meg augusztusban a MAKSz-on, csak, hogy meglegyen a négygépes formáció, szüneteltek a légi tesztek. Mert ezekre az alkalmakra a 052-es visszakapta mindkét 117-esét.
Ez több, mint fél éves állás volt, majd továbbra is csak az egyik gondolában volt 30-as.

Ez mind megvan , de januárban nyilatkozta amit írtam Jurij Szljuszar.
 

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Lassan le esik mindekinek hogy nem csak bemutató kiállítási db kell belőle hanem végleges gép széria gyártással és ahogy közeledik az armata és a szu-57 fejlesztése végső szakasza akkor jönnek rá hogy ezeket nagy db számban gyártani bizony pénz is kell .
Vacak az olaj ára, és még kevesebb is fogy belőle.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 578
113

Ezen az egy ponton van tévedés a cikkben:

"...Ez az új hajtómű az első, amelynek évtizedek óta először nulláról kezdték a fejlesztését. Kialakítása követi a korszerű tendenciát, ami abban is megnyilvánul, hogy sokkal kevesebb kompresszor fokozattal is képes a szükséges sűrítési viszony előállítására, megfelelően stabil működés mellett. Saját tolóerő/tömeg aránya már 10 feletti, emellett a szabályozható keresztmetszetű fúvócsöve a tolóerő vektor eltérítésére is alkalmas, mégpedig nem az eddig alkalmazott módon a teljes fúvócső szekció elfordításával, hanem a gázsebesség fokozó „torzításával”..."

A 30-as hajtómű is olyan megoldással vektorál, mint a 117-es. A mellékelt képen az AL-31FM-3-as hajtómű látszik.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 829
10 755
113
Ezen az egy ponton van tévedés a cikkben:

"...Ez az új hajtómű az első, amelynek évtizedek óta először nulláról kezdték a fejlesztését. Kialakítása követi a korszerű tendenciát, ami abban is megnyilvánul, hogy sokkal kevesebb kompresszor fokozattal is képes a szükséges sűrítési viszony előállítására, megfelelően stabil működés mellett. Saját tolóerő/tömeg aránya már 10 feletti, emellett a szabályozható keresztmetszetű fúvócsöve a tolóerő vektor eltérítésére is alkalmas, mégpedig nem az eddig alkalmazott módon a teljes fúvócső szekció elfordításával, hanem a gázsebesség fokozó „torzításával”..."

A 30-as hajtómű is olyan megoldással vektorál, mint a 117-es. A mellékelt képen az AL-31FM-3-as hajtómű látszik.

Úgy látszik, hogy ez a GSF- torzítós megoldás valamiért nem vált be sehol. Az RD-33OVT program is tetszhalott/halott, plusz a nyugati próbálkozások sem kerültek sorozatgyártásra. Te százmilliószor jobban értesz hozzá mint én, de szerintem ennek a GSF-torzítós megoldásnak annyira nagy lehet a szervizigénye, hogy egyszerűen nem éri meg vele gyártani a hajtóművet. Mert a videókon látszik, hogy maga a rendszer elképesztően hatékony, ezt a nálam szerencsésebbek élőben láthatták azokon a MAKSZ-okon, ahol az OVT 29-es jóidős programot repült.Csak a karbantartásigényét nem tudjuk. Minden esetre valami oka kellett legyen, hogy senki sem rendelte meg a 29-eshez, miközben a Szuhojok a fúvócső szekció forgatós megoldású hajtóművekkel eléggé kelendőek.Plusz ahogy az elején írtam,a GSF torzítós módszerrel dolgozó nyugati TVC rendszerek egyike sem került sorozatgyártásra.
 

sidewinder12

Well-Known Member
2016. október 11.
1 829
10 755
113

Ahogy látom az új hajózóruha/g-ruha/sisak tesztelése nem akkora prioritás, vagy már le is zajlott. Csak mert a pilótán még a régi ZS-7-es van. Az új sisak és ruha egyébként bárki által megtekinthető volt tavaly a MAKSZ-on, a Zvezda NPP standján, az új katapultüléssel együtt. Igen komoly az új ülés.Azon kívül,hogy természetesen dupla nullás, számomra elképesztően széles az a súlytartomány, ami mellett garantálja a hajózó biztonságos mentését: 55-120kg.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 578
113
Úgy látszik, hogy ez a GSF- torzítós megoldás valamiért nem vált be sehol. Az RD-33OVT program is tetszhalott/halott, plusz a nyugati próbálkozások sem kerültek sorozatgyártásra. Te százmilliószor jobban értesz hozzá mint én, de szerintem ennek a GSF-torzítós megoldásnak annyira nagy lehet a szervizigénye, hogy egyszerűen nem éri meg vele gyártani a hajtóművet. Mert a videókon látszik, hogy maga a rendszer elképesztően hatékony, ezt a nálam szerencsésebbek élőben láthatták azokon a MAKSZ-okon, ahol az OVT 29-es jóidős programot repült.Csak a karbantartásigényét nem tudjuk. Minden esetre valami oka kellett legyen, hogy senki sem rendelte meg a 29-eshez, miközben a Szuhojok a fúvócső szekció forgatós megoldású hajtóművekkel eléggé kelendőek.Plusz ahogy az elején írtam,a GSF torzítós módszerrel dolgozó nyugati TVC rendszerek egyike sem került sorozatgyártásra.
Máshol van a kutya elásva. A MiG-29OVT repülését anno élőben láttam, szép volt, jó volt, látványos is volt, de semmivel sem tudott többet, mint a Szaturn-féle (Csepkin tervezte) megoldás. Azzal, hogy direktben fel és le térhetett ki a gázsugár és nem volt oldalirányú tolóerő komponens, semmi olyan előny nem származott, amit a 9.15-ös sárkány ki tudott volna használni.
Az oldalirányú vektorálás ugyanígy semmivel sem eredményezett jobb, intenzívebb, vagy akár eltérőbb manőverezhetőséget, mint a V alakban kiérő fúvócsöveknél.
Csepkin dizájnjánál ha oldalirányú (legyező) vektorálást akarunk, akkor vagy az egyik, vagy mind a két fúvócső mozogni fog.
Tehát ha teszem azt, intenzíven balra belépem a pedált, de a vektorálás sebesség és magasságtartományában repülök, akkor az oldalkormányok mellett a bal fúvócső kitér a maga kötött forgása miatt balra felfelé, a jobb fúvócső pedig az FbW pillanatnyi értelmezése szerint vagy marad a helyén, vagy teljesen kitér balra lefelé.
Tehát mindenképpen lesz egy járulékos csűrő erőhatásunk is. De olyan nagy baj ez?

A helyzet az, hogy ezeknél a vektorálásoknál el kell felejteni a mechanikus gondolkodási módot, vagyis, hogy a rendszer egy általa megindított manővernél végig vezeti a gépet.
Sokszor ugyanis a TVC csak impulzusszerűen “pofozgatja”, megindítja az átesésen túli manővert és csak befejezi, kiveszi belőle a gépet. A kettő között viszont a statikailag instabil gép tehetetlensége dolgozik.

Az alábbi videón 3:40-nél kezdődő manővernél látszik, hogy a legyezőfordulóval együtt becsűrés az intenzív túlterhelést a tiszta oldalirányú hatás helyett elosztja oldal- és függőleges komponensek között, ami jóval elviselhetőbb a pilótának és gépnek egyaránt. Mint a döntött pályaív az autók számára.

 

ghostrider

Well-Known Member
2014. július 18.
9 723
28 881
113
263643.jpg
 

Capslock27

Well-Known Member
2017. október 30.
2 613
6 083
113
Máshol van a kutya elásva. A MiG-29OVT repülését anno élőben láttam, szép volt, jó volt, látványos is volt, de semmivel sem tudott többet, mint a Szaturn-féle (Csepkin tervezte) megoldás. Azzal, hogy direktben fel és le térhetett ki a gázsugár és nem volt oldalirányú tolóerő komponens, semmi olyan előny nem származott, amit a 9.15-ös sárkány ki tudott volna használni.
Az oldalirányú vektorálás ugyanígy semmivel sem eredményezett jobb, intenzívebb, vagy akár eltérőbb manőverezhetőséget, mint a V alakban kiérő fúvócsöveknél.
Csepkin dizájnjánál ha oldalirányú (legyező) vektorálást akarunk, akkor vagy az egyik, vagy mind a két fúvócső mozogni fog.
Tehát ha teszem azt, intenzíven balra belépem a pedált, de a vektorálás sebesség és magasságtartományában repülök, akkor az oldalkormányok mellett a bal fúvócső kitér a maga kötött forgása miatt balra felfelé, a jobb fúvócső pedig az FbW pillanatnyi értelmezése szerint vagy marad a helyén, vagy teljesen kitér balra lefelé.
Tehát mindenképpen lesz egy járulékos csűrő erőhatásunk is. De olyan nagy baj ez?

A helyzet az, hogy ezeknél a vektorálásoknál el kell felejteni a mechanikus gondolkodási módot, vagyis, hogy a rendszer egy általa megindított manővernél végig vezeti a gépet.
Sokszor ugyanis a TVC csak impulzusszerűen “pofozgatja”, megindítja az átesésen túli manővert és csak befejezi, kiveszi belőle a gépet. A kettő között viszont a statikailag instabil gép tehetetlensége dolgozik.

Az alábbi videón 3:40-nél kezdődő manővernél látszik, hogy a legyezőfordulóval együtt becsűrés az intenzív túlterhelést a tiszta oldalirányú hatás helyett elosztja oldal- és függőleges komponensek között, ami jóval elviselhetőbb a pilótának és gépnek egyaránt. Mint a döntött pályaív az autók számára.

.
.
A MAKS2005-ön láttam repülni a MiG-29OVT-t, és nyilván millió más oka is lehetett, de szerintem nagyságrendekkel látványosabbat, változatosabbat repült, mint bármelyik TVC-s Szuhoj.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 578
113
.
.
A MAKS2005-ön láttam repülni a MiG-29OVT-t, és nyilván millió más oka is lehetett, de szerintem nagyságrendekkel látványosabbat, változatosabbat repült, mint bármelyik TVC-s Szuhoj.
Ezzel nem vitatkozom, de a TVC-s rásegítésű (értsd: zömében átesésen túli) repülések földről történő megítélése és elemzése erősen szubjektív.
Kb a műrepülő versenyek úgynevezett szabadon választott versenyszáma, ahol az indulók a jól ismert manővereket a maguk dinamizmusában repülik le és az összkép számít. De azon és a 2007-es MAKSz-on, nomeg az összes másik airshow-n Farnborough-tól Bangalor-ig, 2005-től 2013-ig, nem repült olyan manővert, amit a Szuhojok ne mutattak volna be.

Az OVT debütálásakor 2005-ben a nagy truvájnak a dupla Kulbit-ot találta ki az RSzK MiG, amit Pável Vlaszov meg is repült. Előtte ilyet Szuhojtól nem láttunk:


Ezt a 2013-as finálénak tekinthető utolsó nyilvános repülésen Mihail Beljajev még mindig előadta:


De az már kevéssé ismert, hogy anno 2005-ben a Szohoj nem hagyta magát és eleve úgy készült Vjacseszlav Averjanov, hogy bár már 1999-óta repülte légibemutatókon a TVC-s manővereket (korábban meg Angliában és a franciáknál Pugacsovval felváltva repülték 94-ben és 95-ben a 703-as Szu-35-öst) a repertoárba felveszik a dupla Kulbit-ot ők is:


0:58-tól.

És, hogy milyen jelentősége van a hajtóművek precessziójának, ezeken a felvételeken látszik jól. De különösen itt, 0:54-től:


A gép a nulla sebességnél maximálon forgó forgórészek precessziója miatt arrafele tör ki a függőleges tengelye körül, amerre a forgó tömeg forgásirányából a forgás hossztengelyére merőlegesen ható erő kényszeríti.
Ezek a jelenségek az ellenforgó forgórészes amerikai TVC-s és nem TVC-s ötödik generációs gépeknél csak minimálisan jönnek elő. A precesszió ott sincs tökéletesen kioltva (ahhoz a két, egymással ellenforgó, amúgy eltérő fordulatszámú és tömegű forgórész perdületének teljesen azonos nagyságúnak kéne lennie), de csak minimális aerodinamikai rákompenzálásra (a nagy állásszög miatt csak a csűrőkormányként használt irányfelületek dolgoznak oldalkormányként) van szükség.
Ennek megvan az az előnye, hogy még a nem TVC-s F-35A is “hanyatt dobható”, a hatalmas vízszintes vezérsíkjai a manőver során szinte végig magassági kormányként tudnak funkcionálni, más dolguk nincs.

Felmerülhet a kérdés, hogy a nem kontrarotáló F404-es hajtóművel szerelt finn F/A-18C tavaly a RIAT-on hogyan volt képes akkor azokra a Raptort idéző manőverekre?
Az F404-esek forgórészei relatíve kevés fokozatból állnak a kortárs RD-33-ashoz, AL-31F-hez, F100-ashoz, F110-eshez képest. A forgó kompresszor és turbina tengelyek együttes építési hossza és tömege is kisebb, ahogy a forgó tömegek átmérője is az.
A hajtóművek mind a hossz-, mind pedig a függőleges tengelyhez képest szorosan közel vannak építve, a bennük ébredő erők a tengelyekhez képest minden szabadságfokhoz képest kis karon dolgoznak csak.

Ugyanez nem mondható el se a Szuhojokról, se a 29-esről se, így az OVT-nél is szépen előjött a masszív csúszkálás nulla sebességeknél. Lásd a fenti 2013-as videót, 2:10-től.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 242
81 156
113
De az már kevéssé ismert, hogy anno 2005-ben a Szohoj nem hagyta magát és eleve úgy készült Vjacseszlav Averjanov, hogy bár már 1999-óta repülte légibemutatókon a TVC-s manővereket (korábban meg Angliában és a franciáknál Pugacsovval felváltva repülték 94-ben és 95-ben a 703-as Szu-35-öst) a repertoárba felveszik a dupla Kulbit-ot ők is:


0:58-tól.

Jó ez a vörös füst, kár hogy már ezt sem használják... :(
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 578
113
Felemás hajtóművel,még egyfajtát sem tudnak belerakni...
Nyugi, ez csak a tesztgép. Úgy hívják, hogy repülő próbapad (Szu-57LL, Repülő Laboratórium) és direkt csak az egyik gondolában van új hajtómű, a másikban meg a már jól ismert 117-es, referenciának.

Ennek idővel változnia kell, de meg vannak csúszva rendesen a projekttel.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 587
18 577
113
Nyugi, ez csak a tesztgép. Úgy hívják, hogy repülő próbapad (Szu-57LL, Repülő Laboratórium) és direkt csak az egyik gondolában van új hajtómű, a másikban meg a már jól ismert 117-es, referenciának.

Ennek idővel változnia kell, de meg vannak csúszva rendesen a projekttel.
Szerintem Dudi csak ironizált. :)
 
  • Tetszik
Reactions: dudi

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 457
84 446
113
Nyugi, ez csak a tesztgép. Úgy hívják, hogy repülő próbapad (Szu-57LL, Repülő Laboratórium) és direkt csak az egyik gondolában van új hajtómű, a másikban meg a már jól ismert 117-es, referenciának.

Ennek idővel változnia kell, de meg vannak csúszva rendesen a projekttel.

Igen irónia akart lenni,csak nem szoktam odaírni mert úgy elveszik az éle a dolognak viszont így írasban nem nagyon szokott ez érződni.