Szu-57 / Su-57 Felon / PAK-FA (T-50) / FGFA (Szuhoj, Oroszország)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 673
90 853
113
Egyelőre a világ jelenlegi állása szerint a Szu-35Sz az oroszok fő platformja, ez a légierő igáslova, hozzá képest a Szu-30SzM egy modernizálandó másodvonalas technika, a Szu-34-es pedig egy nagy teherbírású mozdony, amire szintén ráfér a modernizáció.
Mindez így annak ellenére is igaz, hogy ez a két utóbbi típus is az első vonalhoz tartozik és újnak számítanak.
Újak, csak nem modernek, képességeik zöme sokkal inkább a nyolcvanas évek közepi - kilencvenes évek közepi Szu-27M/Szu-35-el rokonítható, semmint a főképp a PAK-FA programból leszármaztatott Szu-35BM/Szu-35Sz.
Ez utóbbi már a 2000-es évek vívmánya.
A Szu-57 nyilván ennél is előremutatóbb konstrukció, de látva a jelen helyzetet, akármit is fog majd egyszer tudni, az nem lesz egyhamar sűrgős.

Komoly dilemma, de ha most az orosz védelmi ipart valaki felelősséggel harmonizálni szeretné, akkor a sok keverék, ilyen-olyan vadhajtást levagdosva a fent említett triót kellene homologizálni, szerintem az alábbiak szerint:
  • A három gép kapja meg a Szu-57-esbe szánt, egyelőre fejlesztés alatt álló 30-as gyártmányjelzésű hajtóművet. Mivel ennek bekötési pontjai és mérete a 117-es hajtóművel azonosak, az pedig lényegében beépíthető az AL-31F helyére is (emlékezzetek a 710-es Szu-27M-re), ez elviekben nem lehet akadály. A TVC fúvócső helyett fix verzió kell a Szu-34-esnél. Jól látszik a Szu-57LL gépen (052), hogy a 30-as egyik jellegzetessége, a bypass zsaluzás (P&W J58/SR-71, P&W TF30/F-111...stb) már a mozgatható szekción van, de gyanítható, hogy ennek fix kialakítása sem lehet megoldhatatlan feladat az UMPO mérnökeinek.
  • Az AESA radar szintén átemelendő. Ennek jelenlegi antennamérete befér a fenti három típus különféle orrkúpja alá, ám a kérdés az, hogy a megfelelő hűtés kialakítható-e a sárkányon belül.
  • Átemelendő a MAWS és ezen felül a kabin kialakítása is.
Ha már ezeket homologizálni tudják, az a Szu-57-es későbbi gyártásfelfutását nagyban megkönnyíti, mivel ezeket a rendszereket külső beszállítók adják. Nekik teljesen mindegy, hogy a megrendelés vadonat új Szu-57-esehez szól, vagy már meglévő, különféle típusok kontingensét kell ellátni. De ha nincs megrendelés, akkor gyártani sem tudnak, se a Szu-57-eshez, sem máshoz.

Mi a velemenyed arról,hogy nem a Felon rendszereit(hajtómű,radar stb...)építik be a két Szuhojba, hanem a SZU-35Sz már meglevő rendszereit?Ezek azért ma is és még legalább egy évtizedig megfelelően modernek lesznek.A maradék pézt(ugye ez olcsóbb lenne mint a SZU-57 rendszerei)pedig a Felonra fordítanák?
 
  • Tetszik
Reactions: fip7

notaricon

Well-Known Member
2016. január 7.
3 554
12 910
113
Szerintem az az 5-6 ev "kibirjak" maximum az elitre ertendo.Az atlag kisembernek ( es beloluk van tobb egy csipettel) nincs felhalmazott tartaleka Putyin meg eddig is csak elvont es nem osztogatott. Putyin rendszerenek ha nem valtoztat ugy lesz vege mint a carinak anno. A lecsuszott elegedetlen neptomegek elsoprik.
Aha...
Tisztán látszik.
262Putin_approval_rating_.png


Forrás
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
3 049
11 651
113
Mi a velemenyed arról,hogy nem a Felon rendszereit(hajtómű,radar stb...)építik be a két Szuhojba, hanem a SZU-35Sz már meglevő rendszereit?Ezek azért ma is és még legalább egy évtizedig megfelelően modernek lesznek.A maradék pézt(ugye ez olcsóbb lenne mint a SZU-57 rendszerei)pedig a Felonra fordítanák?

Igen, ez egy gazdasàgosab megoldàs lehetne, s közben a Su-35sz(m) megkaphatnà a Felon Ao által említett részeit, kivéve az exportra szànt gépeket.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 313
70 928
113
A Szu-35Sz radarja és a hajtóműve a Szu-30SzM hajtóművéből és radarjából van szimplán továbbfejlesztve.
A Szu-57-es radarja és leendő hajtóműve pedig gyökeresen új, sok fejlesztést igénylő progresszív technológia.
Nem kéne a Szovjetúnióból örökölt “gazdaságos” szemléletet ráeröltetni a nagyobb előrelépéseket igénylő technológiákra, mert olcsó húsnak híg a leve.
Lásd: Csernobil, szovjet/orosz űrprogram, vagy akár a Kuznyecov repülőgéphordozó.

Ha a Szu-57-est gyér megrendelés ellenére gazdaságosan akarják gyártani, akkor előbb a drága alrendszereit kellene minél előbb gyártásba vinni.
Az oroszokkal már a szovjet időkben is ez volt a baj. A gazdaságosság jegyében a már futó fejlesztéseket a sorozatgyártás beindultára mindig felhigították az előző generációs technológia kifutóban levő rendszereinek ráncfelvarrt megfelelőivel.
Jó példa erre a MiG-29, vagy a Szu-27.
Mind a kettőt jóval progresszívebbre tervezték és végül mind a kettő a MiG-23-asok radarjának egy továbbgondolt verzióját kapta meg. A hajtóműveik se lettek annyira előremutatóak, mint eredetileg tervezték.

A Zsuk meg a Barsz radarok meg kb húsz évre maradtak a kísérleti üzemek tesztállásaiban, mire elkezdhették sorozatban gyártani őket. Persze ekkor már elavult technológiaként.
Az Irbisz radar ennek a Barsz-nak a mozgatható verziója, részlegesen a Szu-57-es tűzvezető rendszerével. De nem AESA.

Ha az orosz repülőipar valóban gazdaságosan akar fejlődni, akkor a Szu-57-esre kell alapozni a homologizációt.
 

Mackensen

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2010. május 3.
21 898
15 528
113
Az oroszokkal már a szovjet időkben is ez volt a baj. A gazdaságosság jegyében a már futó fejlesztéseket a sorozatgyártás beindultára mindig felhigították az előző generációs technológia kifutóban levő rendszereinek ráncfelvarrt megfelelőivel.
Ahogy látom ez a hozzáállás majd az összes fejlesztésüknél jelen van. Gondolom az lehet a magyarázat, hogy nem akarják lecserélni a régi gyártósort és azt a követelményt támasztjáj az új fejlesztéssel szemben, hogy a régi gyártosoron is gyártható legyen.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
Ha a Szu-57-est gyér megrendelés ellenére gazdaságosan akarják gyártani, akkor előbb a drága alrendszereit kellene minél előbb gyártásba vinni.
Az oroszokkal már a szovjet időkben is ez volt a baj. A gazdaságosság jegyében a már futó fejlesztéseket a sorozatgyártás beindultára mindig felhigították az előző generációs technológia kifutóban levő rendszereinek ráncfelvarrt megfelelőivel.

Pontosan, mindig ezt csinálják, de ha meggondoljuk anyagilag és technológiailag is sokkal kisebb mozgásterük van, mint pl. USA-nak. Ha USA-val vetem össze tényleg szörnyen le vannak maradva, a Raptor program 2011-ben lezárult, közben ők még mindig nem tudtak szolgálatba állítani egyet sem a Felonból.
Viszont lehet, hogy érdemesebb az EU-val összevetni, az eurokacsákhoz képest szép teljesítmény, még akkor is ha RCS-ben a hírek szerint végül nem lesz sokkal jobb, mint egy Gripen E (bár ezt nehéz elhinnem), az FCAS meg fényévekre ha egyáltalán lesz belőle valami.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 313
70 928
113
Hát ez csak álom ! Hisz a jóval szerényebb szu-30sm modernizáció sincs sehol .
A kettőnek nem úgy van köze egymáshoz, ahogy azt te hiszed.
Sokkal inkább a személyes érdekek és a tervezőirodák érdekérvényesítő harca áll amögött, hogy a már javában futó Szu-57-es fejlesztés vívmányait a nagy orosz repülőipar még a józan szándékkal létrehozott UAC ellenére sem kezeli együtt a Szu-30SzMD, vagy a Szu-34M programokkal.
Nem azért, mert az oroszok nem tartanak még sehol.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 313
70 928
113
Pontosan, mindig ezt csinálják, de ha meggondoljuk anyagilag és technológiailag is sokkal kisebb mozgásterük van, mint pl. USA-nak.
Nem ez a pénzkérdés a dologban, hanem a széttagoltság.
A Szu-34-est, a Szu-30SzM-et és a Szu-35Sz-t, nomeg a Szu-57-est három külön repülőgépgyárban gyártják.
Ennek a négy gépnek négyféle radarja van, kétféle gyártótól. Négyféle hajtómű, két külön gyártótól. És egy ötödik hajtómű van fejlesztés alatt.
Ha nincs annyi pénzük, miért tagolják így szét a fejlesztéseket, a gyártók rezsijét és az alkatrészbázist?
Ha a Szu-57-essel kezdeni akarnak valamit, akkor hozzá kéne előbb felzárkóztatni az ipart és a hadsereg javító-, és alkatrészbázisát és akkor már könnyebb lesz legyártani a 76 darab gépet.
 
M

molnibalage

Guest
Mind a kettőt jóval progresszívebbre tervezték és végül mind a kettő a MiG-23-asok radarjának egy továbbgondolt verzióját kapta meg. A hajtóműveik se lettek annyira előremutatóak, mint eredetileg tervezték.
Ebből a radar kérdéses, hogy mennyire felelt volna meg a USAF első vonala ellen, pusztán harcászati szempontból a teljesítményt nézve az AL-31 tökéletesen elég volt. A RD-33 viszont valahol olyan paraméterű lett, hogy egy kéthajtóműves 11 tonnás gép kellett oda, ahova elég volt a másik oldalon 1 db F100 és 7,5 tonna. (F-16A Block 1)
 

amos

Active Member
2015. március 10.
160
59
28
Ennek a négy gépnek négyféle radarja van, kétféle gyártótól. Négyféle hajtómű, két külön gyártótól. És egy ötödik hajtómű van fejlesztés alatt.
Ha nincs annyi pénzük, miért tagolják így szét a fejlesztéseket, a gyártók rezsijét és az alkatrészbázist?

Ja hogy ennyire széttagolt:) az durva, nem vagyok otthon az orosz kultúrában/politikában, de aki igen annak biztosan lehet néhány tippje, hogy miért van ez így. Talán a szovjet időkben egységesebb lehetett a rendszer miatt.
 

koppany

Well-Known Member
2010. július 16.
1 748
9 934
113
Nem ez a pénzkérdés a dologban, hanem a széttagoltság.
A Szu-34-est, a Szu-30SzM-et és a Szu-35Sz-t, nomeg a Szu-57-est három külön repülőgépgyárban gyártják.
Ennek a négy gépnek négyféle radarja van, kétféle gyártótól. Négyféle hajtómű, két külön gyártótól. És egy ötödik hajtómű van fejlesztés alatt.
Ha nincs annyi pénzük, miért tagolják így szét a fejlesztéseket, a gyártók rezsijét és az alkatrészbázist?
Ha a Szu-57-essel kezdeni akarnak valamit, akkor hozzá kéne előbb felzárkóztatni az ipart és a hadsereg javító-, és alkatrészbázisát és akkor már könnyebb lesz legyártani a 76 darab gépet.
Nem ezen problémák miatt van az orosz repiparban összevonások?
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 726
89 868
113
Ahogy látom ez a hozzáállás majd az összes fejlesztésüknél jelen van. Gondolom az lehet a magyarázat, hogy nem akarják lecserélni a régi gyártósort és azt a követelményt támasztjáj az új fejlesztéssel szemben, hogy a régi gyártosoron is gyártható legyen.

Arra is rengeteg pénz kellene. Többnyire vegyesen dolgoznak vannak modernek is és régiek is.(szerszámgépek) Viszont a szankciók is gátolják az új gyártósorok kiépítését. Példának ott van az Armata. Nem adtak el az UVZ-nek nyugaton modern szerszángépeket , amik az Armata szériagyártásának beinduláshoz kellett volna.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 313
70 928
113
Ebből a radar kérdéses, hogy mennyire felelt volna meg a USAF első vonala ellen, pusztán harcászati szempontból a teljesítményt nézve az AL-31 tökéletesen elég volt. A RD-33 viszont valahol olyan paraméterű lett, hogy egy kéthajtóműves 11 tonnás gép kellett oda, ahova elég volt a másik oldalon 1 db F100 és 7,5 tonna. (F-16A Block 1)
Fordítva ülsz a lovon.
Nem az RD-33-as miatt lett kéthajtóműves a MiG-29-es, hanem a MiG-29-es kéthajtóműves, ám a Szu-27-esnél kisebb kialakítása miatt lett az RD-33-as akkorára méretezve, amekkora végül lett.
Ha időben felismerik az F-16-os végül kedvezővé vált baleseti statisztikáját, a MiG-29-est is az AL-31F köré tervezik, de csak egyhajtóműves kivitelben.
 
M

molnibalage

Guest
Fordítva ülsz a lovon.
Nem az RD-33-as miatt lett kéthajtóműves a MiG-29-es, hanem a MiG-29-es kéthajtóműves, ám a Szu-27-esnél kisebb kialakítása miatt lett az RD-33-as akkorára méretezve, amekkora végül lett.
Ha időben felismerik az F-16-os végül kedvezővé vált baleseti statisztikáját, a MiG-29-est is az AL-31F köré tervezik, de csak egyhajtóműves kivitelben.
Nem értem, hogy hol ülnék fordítva. Az RD-33 attól lett olyan és amilyen, mert a kisebb gép és a két hajtómű adott volt. Azt nem világos, hogy ha egyhajtóműves MiG-23-mal együtt tudtak élni, akkor mért nem tudtak az AL-31-es egyhajtóműves géppel...
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 726
89 868
113
Nem ez a pénzkérdés a dologban, hanem a széttagoltság.
A Szu-34-est, a Szu-30SzM-et és a Szu-35Sz-t, nomeg a Szu-57-est három külön repülőgépgyárban gyártják.
Ennek a négy gépnek négyféle radarja van, kétféle gyártótól. Négyféle hajtómű, két külön gyártótól. És egy ötödik hajtómű van fejlesztés alatt.
Ha nincs annyi pénzük, miért tagolják így szét a fejlesztéseket, a gyártók rezsijét és az alkatrészbázist?
Ha a Szu-57-essel kezdeni akarnak valamit, akkor hozzá kéne előbb felzárkóztatni az ipart és a hadsereg javító-, és alkatrészbázisát és akkor már könnyebb lesz legyártani a 76 darab gépet.

Te is tudod, hogy 3 gyár mindegyike munkahely-munkát biztosít az embereknek.
 
  • Tetszik
Reactions: sidewinder12

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 313
70 928
113
Azért, mert te azt írtad, “az RD-33-as valahol olyan paraméterű lett, hogy egy 11 tonnás kéthajtóműves gép kellett...” nem.
Nem az RD-33-as lett valahogy valamilyen és nem hozzá kellett igazítani a 10 tonnás kéthajtóműves gépet, hanem a légierő akart egy 10 tonna körüli szerkezeti tömegű, de mindenképpen kéthajtóműves gépet a front légierőnek. Ez meghatározta a munkát a Klimov mérnökeinek, hogy végül mekkorára méretezzék az RD-33-ast.
Szóba sem került az YF-16-os, ők az YF-17-est tartották követendőnek, értelemszerűen méretben, de főleg tömegben mindenképpen az F-16A fölé lőttek, már a kezdetektől.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 313
70 928
113
Te is tudod, hogy 3 gyár mindegyike munkahely-munkát biztosít az embereknek.
Adnának ezután is. Az oroszoknál az a baj, hogy hagyták, hogy a három gyárban négy különböző dolgot gyártsanak. Nem a munkával van a baj, hanem a gyomként mindent ésszerűtlenül belepő és fojtogató felesleges párhuzamosságokkal.
 

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 726
89 868
113
Adnának ezután is. Az oroszoknál az a baj, hogy hagyták, hogy a három gyárban négy különböző dolgot gyártsanak. Nem a munkával van a baj, hanem a gyomként mindent ésszerűtlenül belepő és fojtogató felesleges párhuzamosságokkal.

A Knaaz az rendben van . Ott építik a SSJ-t és Szu-57-et. Van jövője, mert 10 év múlva már csak a Szu-57 lesz gyártva. Irkutban ott lesz az MSZ-21, meg a Szu-30SzM modernizáció meg esetleg az export. Viszont a NAPO elég rossz helyzetben van,mivel lejárt a Szu-34 megrendelés, új még nincs aláírva így kénytelenk voltak több száz embert elbocsátani.
 
  • Tetszik
Reactions: sidewinder12