V-22 Osprey (Bell - Boeing,USA)

Most ettől beljebb lesznek?
Annyival beljebb, hogy a C-2 gépek kiöregedése után is van mivel gyors utánpótlást szállítani a hordozókra. Ezek nélkül teljesen a kisegítő hajókra lennének utalva, ami sokkal lassúbb megoldás. A kiválasztott típuson esetleg lehetne vitatkozni, én az S-3 Viking szállító-változatára fogadtam, ami ugye még gyorsabb lett volna ...
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg
Annyival beljebb, hogy a C-2 gépek kiöregedése után is van mivel gyors utánpótlást szállítani a hordozókra. Ezek nélkül teljesen a kisegítő hajókra lennének utalva, ami sokkal lassúbb megoldás. A kiválasztott típuson esetleg lehetne vitatkozni, én az S-3 Viking szállító-változatára fogadtam, ami ugye még gyorsabb lett volna ...
Az az érzésem, hogy eladták, hogy így többi helinek nem kell terhet emelni, hanem azt is ez fogja csinálni. De, hogy mitől jobb ez, mint a C-2 vagy a Viking átalakítás lenne, azt nem vágom...
 
Én már azt is érdekesnek tartom,hogy utód nélkül vonták ki a Vikinget.Szerintem hiányozni fog.
Pedig anno a Lockheed teherszálitó mellet SIGNIT/REH,AWACS és tanker változatot is tervezett belőle,de egyikre se kapott megrendelést.
 
Az az érzésem, hogy eladták, hogy így többi helinek nem kell terhet emelni, hanem azt is ez fogja csinálni. De, hogy mitől jobb ez, mint a C-2 vagy a Viking átalakítás lenne, azt nem vágom...
A C-2 az már nem opció, végleg kiöregednek. Vagy totál új tipus kellene (ami manapság USA-módszerrel soha el nem készülne, de legalább horror-pénzt elvinne), vagy a Viking-átépítés. Lehet hogy azért nem a Viking javára döntöttek, mert a Lockheed már eléggé ki van tömve az F-35 megrendelésekkel, jusson másnak is?!
 
A C-2 az már nem opció, végleg kiöregednek. Vagy totál új tipus kellene (ami manapság USA-módszerrel soha el nem készülne, de legalább horror-pénzt elvinne), vagy a Viking-átépítés. Lehet hogy azért nem a Viking javára döntöttek, mert a Lockheed már eléggé ki van tömve az F-35 megrendelésekkel, jusson másnak is?!

Arra tudok gondolni, hogy tényleg a kevesebb típus miatt döntöttek így.
Viszont a hasznos terhelése meg kb fele, azért az érzékeny pont.
 
Annyival beljebb, hogy a C-2 gépek kiöregedése után is van mivel gyors utánpótlást szállítani a hordozókra. Ezek nélkül teljesen a kisegítő hajókra lennének utalva, ami sokkal lassúbb megoldás. A kiválasztott típuson esetleg lehetne vitatkozni, én az S-3 Viking szállító-változatára fogadtam, ami ugye még gyorsabb lett volna ...
Valószínűleg a Pentagonban kiszámolták, hogy mi a fontosabb. Az tény, hogy a Viking gyorsabb, /bevetésenként 1 órát is nyerhetnek vele/, de 30-40 gép átalakítása milliárdos költség lehet - pláne, ha a hajtóművet is le kell cserélni. Persze az Osprey sem ingyen van, de 1 típust olcsóbb hadrendben tartani, mint kettőt...!
 
Valószínűleg a Pentagonban kiszámolták, hogy mi a fontosabb. Az tény, hogy a Viking gyorsabb, /bevetésenként 1 órát is nyerhetnek vele/, de 30-40 gép átalakítása milliárdos költség lehet - pláne, ha a hajtóművet is le kell cserélni. Persze az Osprey sem ingyen van, de 1 típust olcsóbb hadrendben tartani, mint kettőt...!
Ez nem feltétlen igaz.Egyrészt lehet a második tipus jóval olcsóbban üzemeltethető,akkor már eleve nem igaz.Másrészt ha a Osprey csak kisebb terheléssel képes nagyobb távolságra eljutni,akkor 2gép kell 1helyett-márha bontható a szállitmány.
És a harcászati hátrányokat még nem is számitottam
 
Ez nem feltétlen igaz.Egyrészt lehet a második tipus jóval olcsóbban üzemeltethető,akkor már eleve nem igaz.Másrészt ha a Osprey csak kisebb terheléssel képes nagyobb távolságra eljutni,akkor 2gép kell 1helyett-márha bontható a szállitmány.
És a harcászati hátrányokat még nem is számitottam
Ha olcsóbban üzemeltethető, akkor is más személyzet, más karbantartó gárda és más alkatrész kell hozzá, mely növeli a költségeket. - Ráadásul a Viking "szállítóváltozatának" terhelhetőségéről és hatótávolságáról semmit sem tudunk, tekintettel arra, hogy nem létezik ilyen változat!

Gondolom a Pentagon döntéshozói /a harcászati előnyök és hátrányok mellett/ ilyen "apróságokkal" is számoltak...
 
Tessék a fejeket elkezdeni használni! :)
A Viking hogy üzemelne LHA/LHD méretű hajókról?
Mert ugye nem csak a tengerészgyalogságnál van paradigma váltás, de úgy az egész NAVY-nél is.
A kínaiak miatt ugyebár nagyon benne van a levegőben, hogy leállítják a Supercarrier programot.
És átállnak a lightcarrier irányra. 1 super carrier árából 3 akkora hajó kijön, mint a QE II.
Minden eszköz és repülő ki van hozzá fejlesztve. És az ötlet nem új!
Az Osprey különböző verziói az egyik utolsó kocka a mozaikban. A drónok pedig tovább fogják csökkenteni a hely és méretigényt.
 
  • Tetszik
Reactions: dudi
Tessék a fejeket elkezdeni használni! :)
A Viking hogy üzemelne LHA/LHD méretű hajókról?
Mert ugye nem csak a tengerészgyalogságnál van paradigma váltás, de úgy az egész NAVY-nél is.
A kínaiak miatt ugyebár nagyon benne van a levegőben, hogy leállítják a Supercarrier programot.
És átállnak a lightcarrier irányra. 1 super carrier árából 3 akkora hajó kijön, mint a QE II.
Minden eszköz és repülő ki van hozzá fejlesztve. És az ötlet nem új!
Az Osprey különböző verziói az egyik utolsó kocka a mozaikban. A drónok pedig tovább fogják csökkenteni a hely és méretigényt.

A Super Stallion dísznek van a USMC-nál?
A V-22 lehet, hogy gyorsabb, de teherbírása megmosolyogtató....

an-lav-25-light-armored-vehicle-from-company-a-3rd-light-armored-vehicle-battalion-767d3c-1600.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and fip7
Tessék a fejeket elkezdeni használni! :)
A Viking hogy üzemelne LHA/LHD méretű hajókról?
Mert ugye nem csak a tengerészgyalogságnál van paradigma váltás, de úgy az egész NAVY-nél is.
A kínaiak miatt ugyebár nagyon benne van a levegőben, hogy leállítják a Supercarrier programot.
És átállnak a lightcarrier irányra. 1 super carrier árából 3 akkora hajó kijön, mint a QE II.
Minden eszköz és repülő ki van hozzá fejlesztve. És az ötlet nem új!
Az Osprey különböző verziói az egyik utolsó kocka a mozaikban. A drónok pedig tovább fogják csökkenteni a hely és méretigényt.

Az egész lightcarrier elmélet nagyjából akkora baromság, mint az USAF féle 5-évente új gép a 100-as széria mintájára, a 6.th gen ötletelésben. Totális zsákutca.
Alapból kezdjük azzal, hogy az egész az F-35B-re épít... ezzel pedig be is fejezhetjük, nem kell továbbmenni.

Ebből idővel (már a tervezés alatt) megindulna a "több képesség kell" (mint láttuk az egész JSF program alatt is), ami szépen pumpálná fel a méretet és az árat - vagyis a végén ott állnának egy Ford méretű hajóval - újratervezve a semmiből. Ahelyett, hogy előrendelnének 5-6 darabot - csak az, hogy kettőt berendeltek, talán valami 2-3 milliárdal (!!) csökkentette a hajók darabárát. De ez már luxus, előre tervezni.

Szóval kizárt a superhordozók leváltása egyszerűen nincs értelme egy nagy helyett 3 kisebb célt adni többezer raksinak - tekintve, hogy az aktív védelem dönti el, mi süllyed el és mi nem. Az meg koncentrálva hatékonyabb. Arról nem is beszélve, hogy AWACS nem fér ezekre a kis szarokra.... sok sikert bevédeni anélkül sea skimmer attack ellen a flottát. A 35B miatt meg a csapásmérő képesség esik össze - ennyi erővel akkor építsenek rakétahaderőt.

Szót sem érdemel az egész.
 
Az egész lightcarrier elmélet nagyjából akkora baromság, mint az USAF féle 5-évente új gép a 100-as széria mintájára, a 6.th gen ötletelésben. Totális zsákutca.
Alapból kezdjük azzal, hogy az egész az F-35B-re épít... ezzel pedig be is fejezhetjük, nem kell továbbmenni.

Ebből idővel (már a tervezés alatt) megindulna a "több képesség kell" (mint láttuk az egész JSF program alatt is), ami szépen pumpálná fel a méretet és az árat - vagyis a végén ott állnának egy Ford méretű hajóval - újratervezve a semmiből. Ahelyett, hogy előrendelnének 5-6 darabot - csak az, hogy kettőt berendeltek, talán valami 2-3 milliárdal (!!) csökkentette a hajók darabárát. De ez már luxus, előre tervezni.

Szóval kizárt a superhordozók leváltása egyszerűen nincs értelme egy nagy helyett 3 kisebb célt adni többezer raksinak - tekintve, hogy az aktív védelem dönti el, mi süllyed el és mi nem. Az meg koncentrálva hatékonyabb. Arról nem is beszélve, hogy AWACS nem fér ezekre a kis szarokra.... sok sikert bevédeni anélkül sea skimmer attack ellen a flottát. A 35B miatt meg a csapásmérő képesség esik össze - ennyi erővel akkor építsenek rakétahaderőt.

Szót sem érdemel az egész.
65 ezer tonnás hordozóról tudna üzemelni még bőven E-2. Hiszen megtette ezt a Forrestal osztály fedélzetéről is. A Midway osztályról is van kép, ahol volt rajta E-2.
Essex SCB-125-ről kéne még kép.

De, ha Skywarrior és Neptune ment, akkor az E-2 is szerintem.
Essex-class_carrier_modernisations_1944-1960.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: angelsoul
Az egész lightcarrier elmélet nagyjából akkora baromság, mint az USAF féle 5-évente új gép a 100-as széria mintájára, a 6.th gen ötletelésben. Totális zsákutca.
Alapból kezdjük azzal, hogy az egész az F-35B-re épít... ezzel pedig be is fejezhetjük, nem kell továbbmenni.

Ebből idővel (már a tervezés alatt) megindulna a "több képesség kell" (mint láttuk az egész JSF program alatt is), ami szépen pumpálná fel a méretet és az árat - vagyis a végén ott állnának egy Ford méretű hajóval - újratervezve a semmiből. Ahelyett, hogy előrendelnének 5-6 darabot - csak az, hogy kettőt berendeltek, talán valami 2-3 milliárdal (!!) csökkentette a hajók darabárát. De ez már luxus, előre tervezni.

Szóval kizárt a superhordozók leváltása egyszerűen nincs értelme egy nagy helyett 3 kisebb célt adni többezer raksinak - tekintve, hogy az aktív védelem dönti el, mi süllyed el és mi nem. Az meg koncentrálva hatékonyabb. Arról nem is beszélve, hogy AWACS nem fér ezekre a kis szarokra.... sok sikert bevédeni anélkül sea skimmer attack ellen a flottát. A 35B miatt meg a csapásmérő képesség esik össze - ennyi erővel akkor építsenek rakétahaderőt.

Szót sem érdemel az egész.

Egy 65.000 tonnás hajóról minden pontosan ugyan úgy tud üzemelni mint egy szuperhordozóról legyen az F-35C vagy E-2D.A különbség csak annyi,hogy 3 ekkora méretű hajó több gépet tud egyszerre indítani és fogadni mint egy szuperhordozó.Szóval kb minden amit leírtál érvként butaság.Még 3db De Goulle is nagyobb taktikai és stratégiai rugalmasságot(nemhogy 3db 65.000 tonnás) ad mint egy szuprhordozó pedig az nincs 50.000 tonna sem.
 
Az egész lightcarrier elmélet nagyjából akkora baromság, mint az USAF féle 5-évente új gép a 100-as széria mintájára, a 6.th gen ötletelésben. Totális zsákutca.
Alapból kezdjük azzal, hogy az egész az F-35B-re épít... ezzel pedig be is fejezhetjük, nem kell továbbmenni.

Ebből idővel (már a tervezés alatt) megindulna a "több képesség kell" (mint láttuk az egész JSF program alatt is), ami szépen pumpálná fel a méretet és az árat - vagyis a végén ott állnának egy Ford méretű hajóval - újratervezve a semmiből. Ahelyett, hogy előrendelnének 5-6 darabot - csak az, hogy kettőt berendeltek, talán valami 2-3 milliárdal (!!) csökkentette a hajók darabárát. De ez már luxus, előre tervezni.

Szóval kizárt a superhordozók leváltása egyszerűen nincs értelme egy nagy helyett 3 kisebb célt adni többezer raksinak - tekintve, hogy az aktív védelem dönti el, mi süllyed el és mi nem. Az meg koncentrálva hatékonyabb. Arról nem is beszélve, hogy AWACS nem fér ezekre a kis szarokra.... sok sikert bevédeni anélkül sea skimmer attack ellen a flottát. A 35B miatt meg a csapásmérő képesség esik össze - ennyi erővel akkor építsenek rakétahaderőt.

Szót sem érdemel az egész.
A váltas lényege nem az, hogy 1:1-ben cserélik a szuperhordozókat, hanem a kisebb mennyiségű superhordozó mellé nagyobb mennyiségű kisebbet alkalmaznak.
Azon gondolkoztál már, hogy az AWACS-nak miért kell egyáltalán legénység? Akik ráadásul egy kivilágított karácsonyfán csücsülnek, gyakorlatilag 0 védelemmel?
Az AWACS-ok sajnos fogyóeszközt fognak jelenteni egy szimmetrikus konfliktusban.
Akkor a rajta csücsülő szakembereket miért veszélyeztessék?
Szimmetrikus konfliktusban egy szuperhordozó elvesztése jó eséllyel a konfliktus elvesztését is jelentheti. Míg ha csak egy kisebb hordozót veszítenek, akkor ott van a másik 2 (ami kijön még a szuperhordozó árából)
Ahogy @DINAMO is leírta, nem lehetetlen a hiperszónikus fegyverek elleni védelem, de sokkal nagyobb a veszélye 1-1 anyahajó elvesztésének, mint abban a felállasban, mint ami eddig volt.
 
65 ezer tonnás hordozóról tudna üzemelni még bőven E-2. Hiszen megtette ezt a Forrestal osztály fedélzetéről is. A Midway osztályról is van kép, ahol volt rajta E-2.
Essex SCB-125-ről kéne még kép.

De, ha Skywarrior és Neptune ment, akkor az E-2 is szerintem.
Essex-class_carrier_modernisations_1944-1960.jpg
Az Essexekről eredetileg az A-1 AEW változata üzemelt,de az E-1 is volt rajtuk.
s73mv2us.jpg

Ha jol emlékszem,az E-2 már nem került rájuk.De szerintem elfértek volna rajtuk
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage
Egy 65.000 tonnás hajóról minden pontosan ugyan úgy tud üzemelni mint egy szuperhordozóról legyen az F-35C vagy E-2D.A különbség csak annyi,hogy 3 ekkora méretű hajó több gépet tud egyszerre indítani és fogadni mint egy szuperhordozó.Szóval kb minden amit leírtál érvként butaság.Még 3db De Goulle is nagyobb taktikai és stratégiai rugalmasságot(nemhogy 3db 65.000 tonnás) ad mint egy szuprhordozó pedig az nincs 50.000 tonna sem.

És három CDG ára mennyi...?

CDG visz 2 E-2-t - jó nagy tömegnyomorral, de lelkük rajta. Viszont:
- emiatt 2 helyen fenn kell tartani a maintenance személyzetet, eszközöket, tartalék alkatrészbázist, stb... most engem meg nem győz ember, hogy 3 bázison tartani ugyanannyi gépet egyszerűbb/olcsóbb, mert nem az.
- hajónként 2 darab minima kell a váltás miatt, de akkor is meghülyül a személyzet, ha 24H szolgálatot akarnak odafenn (2X12 óra, és akkor minden gép tip-top harcrakész, nincs meghibásodás, stb... ja és van elég tanker ezeket kiszolgálni)
- persze ez áthidalható, ha 2 hajó úszik együtt - de ezzel el is értük, hogy a kettő kiad egy Fordot...
- az összflexibilitás kisebb, mert 2 gép + személyzet van, nincs variálhatósága személyzetek között.

És ez csak az AWACS problema, mást nem érintettem, de ott ugyanígy megvan a maintenance hangár szükséges igénye kis mennyiségű gépre fenntartva. Nem hiszem el, hogy 70 éve reszelik a taktikát ezekre a hajókra, és végig az jött ki, hogy központosítani kell a tűzerőt - és most hirtelen jön a nagy felismerés, hogy kisebb hajók kellenek. Persze.

F-35C (+ az SH jövendőbeli verziói, amikre a flotta számít) szintén ugyanígy szenved, mert azok alá is kell tanker, lesz mondjuk 2-3 - na most innentől a taktikai rugalmasság erősen lecsökken. Kell nekik fegyverzet elég, üzemanyag (amire hely kell, mert ekkora hajók gondolom nem nukik, szóval a hajó üzemanyagát is tárolni kell), stb... összességében nem látom át azt a hatalmas előnyt, amit több kis hajó jelentene, ha azokat nem vondjuk össze.
Akkor pedig kell egy rakás kísérőhajó + teherhajó, tengó, stb... mert védeni ezeket is kell, de ugye több lapos miatt több, mert nem hiszem kisebb méretű flottacsoportosulást rendelnek ki mellé - ha meg igen, a kínaiak röhögve robbantják be őket a vízbe koncentrált védelem nélkül. Ja, de jó lesz, nem 5000 tengerész hal meg, hanem csak 2000 - tiszta haszon...

BTW ugyanezt sokadszor játszák el, a HH alatt ment a Tu-26 + AS-XX CM-ek miatt, hogy a hordozó obsolote, ki kell vonni, stb... aztán összekalapáltak egy AEGIS-t, és hirtelen nem lett az.
 
A kínaiak miatt ugyebár nagyon benne van a levegőben, hogy leállítják a Supercarrier programot.
És átállnak a lightcarrier irányra. 1 super carrier árából 3 akkora hajó kijön, mint a QE II.
.
.
Inkább azt kéne megnézéniük tényleg őszintén, hogy miért fut bele minden új katonai programjuk kivétel nélkül ilyen őrült túlárazásokba. Az összes. A politikai döntéshozók is érdekeltek lehetnek ebben, mert senkit se zavar igazán a túlárazás, de hogy mégis csináljanak valamit, egy idő után leharmadolják a tervezett mennyiséget, amitől azok persze így még drágább egységárra jönnek ki. Félelmetes túlárazások, lenyúlások mehetnek ott, minden más országnál sokkal nagyobb katonai költségvetés, de kevés a látszata új tipusokban.
.
Most a lightcarrier az új igéret, 3 darab QE II jellegű hajó kijön az árából, ami jól hangzik, de azután majd ha elkezdik épiteni, akkor már csak 1.3 darab jön ki az árból, és amikor jön a Block2 belőle, akkor már csak 0.9 :) :) :) Akkor majd jöhet a méglájtabb carrier.

A kinaiak meg úgy gyártják közben a rombolókat, cirkálókat, sőt hordozókat is, mintha fénymásolóval készülnének.
 
  • Tetszik
Reactions: blitzkrieg and fip7
Szimmetrikus konfliktusban egy szuperhordozó elvesztése jó eséllyel a konfliktus elvesztését is jelentheti. Míg ha csak egy kisebb hordozót veszítenek, akkor ott van a másik 2 (ami kijön még a szuperhordozó árából)
.
.
Nem tudom, mi az amerikai nukleáris doktrina, de szerintem egy szuperhordozó kilövése nagyváros ellen történt atomtámadásként értékelhető lépés lenne, azaz egy szuperhordozó kilövése a konfliktus nukleárissá válását jelentené. Mondjuk atomcsapás válaszként egy nagy kinai haditengerészeti bázis ellen, azután a köv körben már egymás városait rakétázzák, kb 2-3 óra alatt el is rendeznék a Földet.

Szerintem egy szuperhordozónak ez jelenti az igazi védelmet, nem a Standard SM-3 rakéták.
 
.
.
Nem tudom, mi az amerikai nukleáris doktrina, de szerintem egy szuperhordozó kilövése nagyváros ellen történt atomtámadásként értékelhető lépés lenne, azaz egy szuperhordozó kilövése a konfliktus nukleárissá válását jelentené. Mondjuk atomcsapás válaszként egy nagy kinai haditengerészeti bázis ellen, azután a köv körben már egymás városait rakétázzák, kb 2-3 óra alatt el is rendeznék a Földet.

Szerintem egy szuperhordozónak ez jelenti az igazi védelmet, nem a Standard SM-3 rakéták.
A probléma az összes ilyen eszmefuttatással, hogy ez már nem technológiai alapú vita. Viszont emiatt nem vol soha atomháború, mert soha senki nem merte megchallengelni.

Ebből az is következik, hogy az állításodat nem támasztja alá semmi. Mert nem érdemes atomsivataggá változtatni a Föld egy részét, csak mert egy CVN elsüllyedt. Azzal együtt lehet élni.