Összefoglaló a légvédelmi eszközök működéséről...

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 773
30 544
113
Csak ezt éjszakai is kéne gyakorolni.
  • Emberemlékezet óta nem láttam a FLIR-nek a terepkövető radaros konténerét semmin. És azok is 25+ évesek, azóta készült egyáltalán ilyen berendezés?
  • Vagy GPS + robotpilóta alapon megy?
  • Vagy csak a pilóta kézügyessége és NVG?
Vagy a mai fedélzeti radar,pláne ha AESA már tudja a robotpilótával a terepkövető repülést is abszolválni,nem kell külön radar hozzá.....
 
M

molnibalage

Guest
Vagy a mai fedélzeti radar,pláne ha AESA már tudja a robotpilótával a terepkövető repülést is abszolválni,nem kell külön radar hozzá.....
Soha nem hallottam arról, hogy magával az ESA radarokkal csinálnának terepkövető repülést.
A Patriot és Sz-400 tud digitális térképet csinálni, de az elsőnél tudom, hogy meddig tartott a 80-as években. Órákig.
Persze ma lehet, hogy többet tudnak a radarok, de erről forrás kéne.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
46 786
75 819
113
Az AESA radaros terpkövetéshez kvázi kamera üzemmódban kéne müködnie a SAR üzemmódnak a radaron.Vagy ennyire nem kell hozzá részletesség?
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 773
30 544
113
Soha nem hallottam arról, hogy magával az ESA radarokkal csinálnának terepkövető repülést.
A Patriot és Sz-400 tud digitális térképet csinálni, de az elsőnél tudom, hogy meddig tartott a 80-as években. Órákig.
Persze ma lehet, hogy többet tudnak a radarok, de erről forrás kéne.
Nem magával csak a radarral.Ma már jó eséllyel megvan a terület térképe digitálisan.Vagy ha nincs,hát megcsinálják néhány felderitő bevetéssel.
Innetől kezdve csak a radar térképező üzemmódja és magasságmérés kell,nameg a robotpilóta.GPSsel még nem is számoltam.Arrol meg voltak hirek,hogy fejlesztenek GPS alapú terepkövető rendszert
 
M

molnibalage

Guest
Nem magával csak a radarral.Ma már jó eséllyel megvan a terület térképe digitálisan.Vagy ha nincs,hát megcsinálják néhány felderitő bevetéssel.
Innetől kezdve csak a radar térképező üzemmódja és magasságmérés kell,nameg a robotpilóta.GPSsel még nem is számoltam.Arrol meg voltak hirek,hogy fejlesztenek GPS alapú terepkövető rendszert
A SAR radar totálisan máshogy működik, akár van GPS alapú térképed, akár nincs, akkor sem csinálsz vele terepkövetést. Még a legdurvább felbontásban is egy 1x1 km nagyságredő területről készíteni SAR képes sok másodperc. Azzal te soha nem fogsz terepkövetni.

A GPS alapú térképnél valós időben vetik össze azt, hogy a gép merre repül és mi van előtte és dolgozza ki a parancsokat. Akkor nem is kell radar. Csak ennek hiába az, hogy ha még van térképed is, de a GPS éppen nem elérhető, akkor az INS sodródása miatt game over.

Hogy értsed a TFR működését...

Kérlek mutass forrást arról, amiről beszélsz.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 773
30 544
113
A SAR radar totálisan máshogy működik, akár van GPS alapú térképed, akár nincs, akkor sem csinálsz vele terepkövetést. Még a legdurvább felbontásban is egy 1x1 km nagyságredő területről készíteni SAR képes sok másodperc. Azzal te soha nem fogsz terepkövetni.

A GPS alapú térképnél valós időben vetik össze azt, hogy a gép merre repül és mi van előtte és dolgozza ki a parancsokat. Akkor nem is kell radar. Csak ennek hiába az, hogy ha még van térképed is, de a GPS éppen nem elérhető, akkor az INS sodródása miatt game over.

Hogy értsed a TFR működését...

Kérlek mutass forrást arról, amiről beszélsz.
Most nem nyálazok át 20évnyi újságot,angolul nekem meg baromi nehézkes a neten a keresés.De
Az F111,Szu24,Tornádó gépek nem SAR radarképpel csinálták a terepkövetést,hanem a lokátor(és a robotpilóta/pilóta,milyen volt a technikai szint) terepkövető üzemmódjával.Ha jol emlékszem a Szu24en külön volt egy terepkövető radar,és külön az egyébb feladatokra egy.F111hez most fel kéne lapozni a saját F111 irásodat.
A GPSes mődszerhez is kell magasságmérés,mert problémásnak bizonyult csak GPSszel a magasság meghatározása(pedig nagyon akarták,mert nem kell hozzá rádiókisugárzás,nincs mit észlelni)..De a CMek TERCOM módszerét is fel lehet használni.A radar térképező üzemmódját és a digitalizált térképet használnák erre.Legalábbis ilyen fejlesztésről is olvastam valahol.Dehogy végülis mire jutottak ezek a fejlesztések,azt nemtudom.Lehet,nagyon is működik a GPSes módszer,csak nem verik nagydobra.
 
M

molnibalage

Guest
Most nem nyálazok át 20évnyi újságot,angolul nekem meg baromi nehézkes a neten a keresés.De
Az F111,Szu24,Tornádó gépek nem SAR radarképpel csinálták a terepkövetést,hanem a lokátor(és a robotpilóta/pilóta,milyen volt a technikai szint) terepkövető üzemmódjával. Ha jol emlékszem a Szu24en külön volt egy terepkövető radar,és külön az egyébb feladatokra egy.F111hez most fel kéne lapozni a saját F111 irásodat.
Minden repülőgépen dedikált radar volt erre.
Ez az F-111.
F-111-radar-inside-nose-showing-electronics.jpg

Szu-24
924dea83209573a55a7ce38469782389.jpg


Azért kapta meg pod formájában az F-16 Block 40/42 és a spéci HUD-ot a FLIR kép megjelenítéséhez (nem a TGP) és az F-15E. Mert az orrkúp mérete adott volt. Oda nem fér el csak úgy egy másik radar, amit eleve nem tervezte be, mert az elfoglalta már gépek eredeti funkciója szerint betervezett radar, átépíteni és képességet veszteni meg nem akartak, mert okkal lettek azok akkora antennával tervezve. Maradt a konténerezés...

A GPSes mődszerhez is kell magasságmérés,mert problémásnak bizonyult csak GPSszel a magasság meghatározása(pedig nagyon akarták,mert nem kell hozzá rádiókisugárzás,nincs mit észlelni).
Ezt sem érted. a GPS baromi szarul mér magasságot. Viszont földrajzi koordinátát kellően pontosan. Tehát úgy működik a dolog, hogy van egy terrain mesh, aminek földrajzi koordinátája van.

Ezt előre előállítod valamilyen adatbázisból. A gép földrajzi koordinátáit (magasság nélkül) mérik és azt vetik össze terep kontúrjával, amit a gép haladási iránya határoz meg. Ezzel állítják elő virtuálisan azt, amit a TFR mérne (lásd a videón) és ez alapján megy a robotpilóta. A gép magasságát a rádió magasságmérő méri. Mindig. Nem GPS.

.De a CMek TERCOM módszerét is fel lehet használni.A radar térképező üzemmódját és a digitalizált térképet használnák erre.
A CM-ek számára megfelel, mert programozott útvonalon mennek. De annak is erős korlátain vannak, mert pl. ha sokat repülnek víz felett vagy jellegtelen sivatag vagy síkság felett, ahol folyó sincs, akkor ott nincs referencia pont.

A TERCOM iszonyatosan korlátos módszer volt, de mivel a CM-ben nem ül ember, maradt az. Az ember vezette gépek esetén az INS sodródását is terepfelismerésre alkalmas radarral és manuálisan korrigálták. Csak az ember bármit felismer, ha ügyes. Viszont a CM memóriája anno igen véges volt és a felbontóképesség is gyenge volt.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 773
30 544
113
Azért kapta meg pod formájában
Csakhogy közben eltelt majd 40 év.Akkor még szó sem volt AESA radarrol,ami egyszerre többféle üzemmódban tud működni.
Ezt sem érted. a GPS baromi szarul mér magasságot
Pomtosan azt irtam,hogy kell hozzá a magasságnérő.De nagyon szerették volna kiküszöbölni,hogy mindenfajta rádiójel kisugárzás nélkül legyenek képesek repülni a behatoló gépek.Hogy végül sikerült e,azt nemtudom.
A CM-ek számára megfelel, mert programozott útvonalon mennek
Megintcsak,közben oriásit fejlődött a számitógépes háttér.Ma már a fedélzeti számitógép memóriájában egy fél kontinens digitális térképe simán bent van.Ez alapján program szerinti terepkövető behatolást végezhet.Sőt,ma már a menet közbeni útvonalváltás sem gond.A radar navigációs,és nem SAR,térképező üzemmódjával lehet a helyzetet pontositani.Csak az amik szeretnék kiküszöbölni a rádiójel kisugárzást.
Utolsó hir ezzel kapcsolatban,mire emlékszem,hogy az amik fejleszteni kezdték a GPS magassági meghatározási képességét,tartalék rendszerként meg a radaros-digitális térképes módszert.Dehogy mire jutottak vele,arrol nem olvastam semmi hirt.
 
M

molnibalage

Guest
Megintcsak,közben oriásit fejlődött a számitógépes háttér.Ma már a fedélzeti számitógép memóriájában egy fél kontinens digitális térképe simán bent van.
Az régi asztali PC-k teljesítményét sem érik el a repülőgépfedélzeti rendszerek.

Ha csak 20 méteres felbontású a térkép, akkor 1 km2-en van 50x50 = 2500 adatpont. Ez Magyarország 93000 km-e esetén 232,5 millió pont. Na, akkor egy hány byte-on tárolható el úgy, hogy hosszúság, szélesség és magasság adatokat kell tárolni. Az első kettőnél kb. 5 tizedesjegy pontossággal. A magasság az egész szám érték.

Na, akkor fél kontinens esetén sok GB adatról van szó. Ez egy PC számára whatever, de mint mondtam, a mai vadászgépek hardvere a 2000-es évek eleji PC-k szintjével sem konkurál sokszor.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 083
60 162
113
Csak ezt éjszakai is kéne gyakorolni.
  • Emberemlékezet óta nem láttam a FLIR-nek a terepkövető radaros konténerét semmin. És azok is 25+ évesek, azóta készült egyáltalán ilyen berendezés?
  • Vagy GPS + robotpilóta alapon megy?
  • Vagy csak a pilóta kézügyessége és NVG?
A NATO-ban tudtommal nem gyakorolnak éjszaka terepkövető repüléseket. A kanyonrepüléseket az USA-ban és az UK különböző helyein csak nappal, jó látási viszonyok között hajtják végre és csak manuálisan.
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
17 773
30 544
113
Az régi asztali PC-k teljesítményét sem érik el a repülőgépfedélzeti rendszerek.

Ha csak 20 méteres felbontású a térkép, akkor 1 km2-en van 50x50 = 2500 adatpont. Ez Magyarország 93000 km-e esetén 232,5 millió pont. Na, akkor egy hány byte-on tárolható el úgy, hogy hosszúság, szélesség és magasság adatokat kell tárolni. Az első kettőnél kb. 5 tizedesjegy pontossággal. A magasság az egész szám érték.

Na, akkor fél kontinens esetén sok GB adatról van szó. Ez egy PC számára whatever, de mint mondtam, a mai vadászgépek hardvere a 2000-es évek eleji PC-k szintjével sem konkurál sokszor.
Az adattárolókat elég rendszeresen fejlesztik a gépekben,de jó,legyen csak a hadműveleti zóna digitális térképe benne.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Az régi asztali PC-k teljesítményét sem érik el a repülőgépfedélzeti rendszerek.

Ha csak 20 méteres felbontású a térkép, akkor 1 km2-en van 50x50 = 2500 adatpont. Ez Magyarország 93000 km-e esetén 232,5 millió pont. Na, akkor egy hány byte-on tárolható el úgy, hogy hosszúság, szélesség és magasság adatokat kell tárolni. Az első kettőnél kb. 5 tizedesjegy pontossággal. A magasság az egész szám érték.

Na, akkor fél kontinens esetén sok GB adatról van szó. Ez egy PC számára whatever, de mint mondtam, a mai vadászgépek hardvere a 2000-es évek eleji PC-k szintjével sem konkurál sokszor.

Az 100m-es felbontású (értsd ~100m-ként van egy magassági adat) digitális térkép bárki számára letölthető az egész földről.
Ezt használtam a SAM Simulator-ban is.

A lenti méretű terep adatmérete 168Mb.

magyarorszag-rel.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Az 100m-es felbontású (értsd ~100m-ként van egy magassági adat) digitális térkép bárki számára letölthető az egész földről.
Ezt használtam a SAM Simulator-ban is.

A lenti méretű terep adatmérete 168Mb.

magyarorszag-rel.jpg
Na, akkor kb. jól saccoltam. Mert a 100 méteres pontosságú az lehet, hogy kevés. És akkor még ott vannak olyan dolgok, amikbe nem kéne belerepülni, mint villany távvezetékek, stb.
 
T

Törölt tag 1945

Guest
Na, akkor kb. jól saccoltam. Mert a 100 méteres pontosságú az lehet, hogy kevés. És akkor még ott vannak olyan dolgok, amikbe nem kéne belerepülni, mint villany távvezetékek, stb.

60m (200ft) alatt nem repül még az F111-es sem, szóval nem hiszem hogy távvezeték akadályok problémát jelentenének.
A magassági értékek méter pontosságúak, csak vízszintesen egy 100m x 100m es rácsban vannak a magassági adatpontok elrendezve.
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Na, akkor kb. jól saccoltam. Mert a 100 méteres pontosságú az lehet, hogy kevés. És akkor még ott vannak olyan dolgok, amikbe nem kéne belerepülni, mint villany távvezetékek, stb.
A GPS / térkép adatbázis alapú terepkövető repülésből annyit lehet kihozni mint amire most az A400-ast certifikálták. 500 ft a domborzat fölött (feltéve hogy megbízható a GPS kapcsolat és a térkép adatbázis.)
A Silent Knight radarral 100-300 ft között (terep fölött) tudják végigrepülni a bevetést éjjel, rossz időben GPS nélkül
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and gacsat
M

molnibalage

Guest
60m (200ft) alatt nem repül még az F111-es sem, szóval nem hiszem hogy távvezeték akadályok problémát jelentenének.
A magassági értékek méter pontosságúak, csak vízszintesen egy 100m x 100m es rácsban vannak a magassági adatpontok elrendezve.
Tiszta sor. Csak mivel véletlen terep egyenetlenség bárhol lehet nem vagyok benne biztos, hogy ez elég. Meg, ha valaki nem a 60 hanem a 30 métert célozza meg...
Mert a CM-ek ott repülnek. Mondjuk ember nincs rajtuk.
Majd lesz F-111 interjú összefoglaló. (Asszem anno elamradt).* A HARD beállításon 1G-4G rántásokat csinált a robotpilóta...

A települések felett úgysem repülnek, tehát elvileg magas épületekben nem akadhat be a gép. Főleg, ha éjjellátóval repülnek. Gondolom ezért volt a FLIR backup az F-16C Block 40/42 gépeken vagy a TFR esetleges hibája miatt, hogy ne legyen azonnali mission abort. Eddig legtöbb helyen visual backupként hivatkoztak a FLIR-re.
Csak F-111 tudomásunk szerint soha nem állt bele a földbe TFR hiba miatt és akkor nem volt ilyen backup. Csak, ha TFR hiba volt, akkor mentek haza.

*Egészen érdekes dolgokról mesél a pilóta. Kis spoiler előre. A Red Flag-en az ő idejében nem volt éjszakai repülés. Semmi.
Most van? Gondolom az összeütközés miatti biztonsági szabályok miatt nincs, ha nincs.
Viszont ez oda vezetett, hogy ő azt mondta, hogy volt az éjszakai csapásmérő TFR-rel...
...amivel nem repültek éjszaka gyakorlás közben. Öööö, izé. Pislogtam egy sort hallgatás közben. Na de elég a spolierekből. ;)

A GPS / térkép adatbázis alapú terepkövető repülésből annyit lehet kihozni mint amire most az A400-ast certifikálták. 500 ft a domborzat fölött (feltéve hogy megbízható a GPS kapcsolat és a térkép adatbázis.)
A Silent Knight radarral 100-300 ft között (terep fölött) tudják végigrepülni a bevetést éjjel, rossz időben GPS nélkül
Na és ez a bibi. Potenciálisan ellenséges vagy olyan terület fölé, ahova nem engednek be csak más forrásból származó térkép van...