Gondolatok a légiharcászatról / A légi hadviselés jövője

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ozymandias

Well-Known Member
2013. június 4.
2 788
18 107
113
Azt nem értem, ha ennyire nem értesz hozzá, akkor miért akarsz okoskodni...?

Azért, mert számodra nem megy vagy esetleg felfoghatatlan, hogy :
  • van hírszerzés
  • a régi gépek teljesítménye is ismert, mert a Szu-35 lényegében egy nagyobb tolóerővel bíró Szu-27, ezt szerinted mennyi idő alatt számolják át ma a fizikusok és akinek kell? Akik nem egyedül ülnek, egy átlag (?) gépész tudásával, lelkesedésével és erőforrásaival?
  • akkor az új gépek fantasztikusan nagy csodára nem képesek
  • szerinted a másik fél nem tudja szélcsatornában az alap értékeket meghatározni vagy ma szuperszámítógépen CFD-zni?
  • az alakulatok hírszerző tisztje szerinted mit a búbánatot csinált? A falklandos videó sorozatban pont lesz szó erről is...

Pont ezt akartam írni. Nekem pl. 2 CFD program van a gépemen. A vicc az, hogy ez tényleg így működik. Készülnek fényképek. Ha van egy repülőről, autóról 3 fényképed (elől, oldalról és felülről), akkor elég nagy eséllyel le tudom modellezni 3D-ben. Az, hogy esetleg a méret nem stimmel, de az arány igen, nem számít, mert mert a legtöbb áramlástani és hőtani szám dimenziótlan - hasonlósági szám.

Nem egy FB vagy LinkedIn csoport van, ahol CFD-s emberek verődnek össze és cserélnek tapasztalatot. Nekem a szilárdsági végeselem után ez amolyan cseresznye a fagyin esete volt - ha szabadidőm engedi, foglalkozom vele. Egy mezei i7-es gépen egy fétárcsa hőtani és szilárdságtani szimulációja 2 óra. Egy hőcserélő 40 perc, ha ésszel csinálod.

Nem mondom, hogy 99%-os a hatékonysága egy-egy ilyen fénykép alapján készült modellnek, de elég jó támpontot az, plusz van olyan, hogy műszaki hírszerzés.

Teljesen egyetértek a pontokba szedett felsorolásoddal.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
52 973
89 544
113
De. Pont ez.

De akkor mondok neked 8 db aktuális példát, 80-as évek vége.
Helyszín, NDK-NSZK határtól 60 km-re nyugatra.

Egy F-16A/C pilóta mire figyeljen.

MiG-21 közel?
  • Tökmindegy mi van, ASF konfigban lenyomod, kivéve ha fulloson van a pótos. Akkor nem fog az F-16 lőhelyzetbe kerülne, de a 21-es se nagyon. Viszont az F-16-nak üzemanyag gondja, na az nem nagyon lenne.
  • Üres pótossal teljes lelki nyugalommal mehet a harc. A Bisz-nek sincs sok esélye, még R-60M-mel sem.
  • Csapásmérő bevetésen, ha nem sikerül szembe közeledésnél leszedni, akkor sajnos ezt buktad öregem, mert a bombát akkor dobni kell, ha győzni akarsz.

MiG-23-ast látsz közel
  • Ha üres a pótos és full kerón vagy, akkor közepes magasságban előnyben vagy, de nagyobb sebességnél kezd feljönni a 23-as M0,8 felett.
  • Ha nem bírsz vele gyorsan és izzasztó, akkor az lehet, hogy ML vagy akár MLD --- Pótos dob, menni fog. Tökmindegy milyen sebességen. Az MLD-nél, ha jó szemű a pilóta, akkor látja a köztes szárny állást is.
  • Ha szemből is indított rád IR rakétát (és még élsz infracsapdázás után...) akkor az MLD, mert azon van R-73.
MiG-29/Szu-27 közel. Pótosd dobod. Pont. Nincs, "ha", meg "de". Csapásmérő fegyverzet is természetesen.

Légvédelmi rakéta rendszer lő rád?
  • Sz-75/125? AA konfigban pótost sem kell dobni, nem ellenfél közepes magasságon sem. Ha M0,8 felett vagy, akkor 5G-s kitartott vagy min sebességvesztésű forduló megy. Még 2xMk-84-gyel is megy. 6xMk-82 vagy CBU-k esetén már necces, ott kis magasságon még mehet.

  • 2K12 Kub? Hát, itt már dobni kell magasságot 18k láb felett 5-6G-s fordulókhoz és nehogy 300 alá essen a CAS, mert baj lesz. Csapásmérő fegyverzettel még elmegy, de csak közeledő aspektusú rakéta ellen.

  • 2K11 Krug. 6G-t húz. Nevetséges kimanőverezni, ha látja a pilóta, nem kell dobni semmit.

  • 9K37 Buk? Ha nincs meg a M0,8/400 CAS, akkor azonnal magasságvesztés vagy be takarásba. 7-8G-s fordulók kellenek közeledő aspektusú rakéta ellen. Ez pótos + fegyverzettel nem megy...

  • 9K33Osza AKM. Dobj el mindent és 400 CAS alatt (papíron) esélyed nincs közel bármilyen magasságon.

  • Sz-300V? Irány 30 méter, úgysem manőverezed ki. Sehogy.

Vagy szerinted a pilóták annyira debilek, hogy ennyit nem képesek fejben tartani? Mert ez nem agysebészet. Akinek ez nem megy, az nem lenne pilóta. Ha nekem megy, akkor szerintem nekik is.
Ez reflex, ez kb. 1 másodperc alatt végigmegy nálam fejben, csak leírni tart sokáig.
(Eszerint repülnek az emberek a repszimben is b*meg...)

Sajnálatos, hogy ennyire egyszerű dolog nem értesz meg.
Hogy szerinted ennyit nem képesek a pilóták fejben tartani.

Ennyi volt a fenyegetések fő listája a 80-as években a NDK-NSZK táján. Korábban még ennyi sem.
  • 1988 előtt nem volt se Buk-M1, se Sz-300V.
  • 1985 előtt érdemben Szu-27-re nem lehetett számítani. Mert 1983 végéig nem gyártottak még 20-at sem. 1984 végéig 100 db elkészült, de ugye ahhoz pilóta is kéne ám..

  • 1984 előtt nincs MiG-29

  • 1983/84 előtt MiG-23 MLD érdemben nincs, mert 1982-től indult a korszerűsítés. 1984 előtt nem volt rajta R-73 sem, ergo szembe támadási képessége sem volt.
Tehát a 80-as évek elején egy USAF pilótának kb. 8 dolgot kellett tudnia, hogy nagy marhaságot ne csináljon.

Egészen elképedek egyesek valóság tagadásán.
Már elnézést, de az az érzésem, hogy egyeseknek csak azért fáj valamit elfogadni, mert csak én mondom.
Az, hogy az AV-8 manualban még az indoklás és a használat célja is ott van (amit @Hpasp betett), az persze nem érdekes...

Az orosz Szu-27 (asszem) manualban is volt F-15-ről adat. Navajon miért...? Mert biztos nem értek rá és ezzel ütötték el az idejük.

Valahol mókás, hogy az ember rászánja az idejét, mutatja a forrást, elmagyarázza az ember, aztán ilyen hülyeségeket sikerült rá reagálni. llyenkor érzem azt, hogy tök felesleges bármit írni. Mert a hit erősebb...

Remélem nem minden katona olyan szellemi szinten van, hogy nem tud 8 dolgot fejben tartani, mert akkor megette a fene a Z2026-ot...

Nem debilek csak ezt nem tudod átgondolni főleg nem akkor ha légvédelmi rakétát indítottak rád.Egyszerűen nincs erre idő.Már eleve mivel azonosítod a pontos típust?Nem mind1,hogy pl milyen MIG-23 jön veled szembe(már ha szembe jön veled).Nincs szemből indítási képessege a 23-asnak?Minek van rajta félaktív radaros raketa?
 
T

Törölt tag

Guest
Nem debilek csak ezt nem tudod átgondolni főleg nem akkor ha légvédelmi rakétát indítottak rád.Egyszerűen nincs erre idő.Már eleve mivel azonosítod a pontos típust?Nem mind1,hogy pl milyen MIG-23 jön veled szembe(már ha szembe jön veled).Nincs szemből indítási képessege a 23-asnak?Minek van rajta félaktív radaros raketa?

Az RWR-ed szemmagasságban kiírja a rád indított lérak típusát.
 
T

Törölt tag

Guest
Nem debilek csak ezt nem tudod átgondolni főleg nem akkor ha légvédelmi rakétát indítottak rád.Egyszerűen nincs erre idő.Már eleve mivel azonosítod a pontos típust?Nem mind1,hogy pl milyen MIG-23 jön veled szembe(már ha szembe jön veled).Nincs szemből indítási képessege a 23-asnak?Minek van rajta félaktív radaros raketa?

99-ben az első éjszaka Dozer még azt is tudta, hogy a lokátora által még felszállás közben kiszúrt géppár MiG-29-es lesz, mivel Batajnyicáról szállt fel.
(tudta, hogy melyik szerb reptéren milyen típusok települtek)
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
52 973
89 544
113
99-ben az első éjszaka Dozer még azt is tudta, hogy a lokátora által még felszállás közben kiszúrt géppár MiG-29-es lesz, mivel Batajnyicáról szállt fel.
(tudta, hogy melyik szerb reptéren milyen típusok települtek)

Azért az Allied Forces nem egy 3. vh-s szituáció.
 
M

molnibalage

Guest
Nem debilek csak ezt nem tudod átgondolni főleg nem akkor ha légvédelmi rakétát indítottak rád.Egyszerűen nincs erre idő.Már eleve mivel azonosítod a pontos típust?Nem mind1,hogy pl milyen MIG-23 jön veled szembe(már ha szembe jön veled).Nincs szemből indítási képessege a 23-asnak?Minek van rajta félaktív radaros raketa?
Te, az RWR az szerinted mire való? A szemmagasában levő kijelző.
És mivel a Dvina/Nyeva imp. doppler és RCG and Kub meg CW még egy szutyok RWR is tudná a difit, nemhogy az, ami akkor az USAF-nak volt.

Ahhoz, hogy a HMZ szélén egy Kub elcsapjon közeledő cél esetén kb, 25 km-nél már tüzelni kell. A rakéta repülési ideje 30+ sec. Nyeva dettó.
A Volhovnál 30 km felett ez 40-45 sec.

Mire nincs idő...?

99-ben az első éjszaka Dozer még azt is tudta, hogy a lokátora által még felszállás közben kiszúrt géppár MiG-29-es lesz, mivel Batajnyicáról szállt fel.
(tudta, hogy melyik szerb reptéren milyen típusok települtek)

Azért az Allied Forces nem egy 3. vh-s szituáció.
Valóban. És a többi pont?
Te figyu, nem lenne egyszerűbb befejezni a céltalan kötözködést és belátni, hogy ehhez a jelek szerint nem értesz?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
52 973
89 544
113
Te, az RWR az szerinted mire való? A szemmagasában levő kijelző.
És mivel a Dvina/Nyeva imp. doppler és RCG and Kub meg CW még egy szutyok RWR is tudná a difit, nemhogy az, ami akkor az USAF-nak volt.

Ahhoz, hogy a HMZ szélén egy Kub elcsapjon közeledő cél esetén kb, 25 km-nél már tüzelni kell. A rakéta repülési ideje 30+ sec. Nyeva dettó.
A Volhovnál 30 km felett ez 40-45 sec.

Mire nincs idő...?




Valóban. És a többi pont?
Te figyu, nem lenne egyszerűbb befejezni a céltalan kötözködést és belátni, hogy ehhez a jelek szerint nem értesz?

És ha van RWR-ed akkor már nincs a 23-asnak szemből indítási képessége?Értem,hogy miért mondjátok az RWR-t de semmi köze ahhoz,hogy tud-e szemből lőni a 23-as vagy nem.
Miért akarsz folyton a HMZ széléről lövetni a légvédelemmel?Ez lehet hatékony módszer de közel sem csak így lehet használni a légvédelmi fegyvereket(meg kb semmit ami kilő valamit).
 
M

molnibalage

Guest
És ha van RWR-ed akkor már nincs a 23-asnak szemből indítási képessége?Értem,hogy miért mondjátok az RWR-t de semmi köze ahhoz,hogy tud-e szemből lőni a 23-as vagy nem.
Miért akarsz folyton a HMZ széléről lövetni a légvédelemmel?Ez lehet hatékony módszer de közel sem csak így lehet használni a légvédelmi fegyvereket(meg kb semmit ami kilő valamit).
Továbbra is ott vagyunk, hogy semmit nem értettél meg a HTÖ-ből
Vajon ezt érteni fogod?
Ha nem pont SAM felé repülsz, akkor egy 15 km paraméterrel elrepülve egy Kub mellett szerinted mikor kéne tüzelnie..? Bármilyen ilyen esetben, amikor a cél nagy paraméterrel repül? Mert a mesében van az, hogy a cél majd mindig pont a SAM felé fog repülni...

Ne húzzál már fel...
Kicsit agyzsibbasztó, hogy géppuska módon dobod fel a hülyeségeket sorban, én meg cáfoljam meg mindet, amikor csak a HTÖ-t kéne megérteni. Ami 2,5 éves...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
52 973
89 544
113
Továbbra is ott vagyunk, hogy semmit nem értettél meg a HTÖ-ből
Vajon ezt érteni fogod?
Ha nem pont SAM felé repülsz, akkor egy 15 km paraméterrel elrepülve egy Kub mellett szerinted mikor kéne tüzelnie..? Bármilyen ilyen esetben, amikor a cél nagy paraméterrel repül? Mert a mesében van az, hogy a cél majd mindig pont a SAM felé fog repülni...

Ne húzzál már fel...
Kicsit agyzsibbasztó, hogy géppuska módon dobod fel a hülyeségeket sorban, én meg cáfoljam meg mindet, amikor csak a HTÖ-t kéne megérteni. Ami 2,5 éves...

Feladat függő,hogy felé repülsz vagy nem.Ha repteret támadsz amit légvedelem ved akkor valószínűleg felé repülsz.Ha CAS-t adsz ott ahol jól elhatárolható frontvonal van(3.vh.) akkor valószínűleg felé repülsz.A légvedelem sem hülye,tudja amit te, ezért úgy fog telepepülni,hogy a várható(nagyvalószínűségű)veszélyes irányokat lezárja minél optimálisabban.Nem mindenki Szíria,hogy telerakjon egy völgyet légvédelmi rakétákkal amiket az istenért sem hajlandó megmozdítani.
 

zsolti

Well-Known Member
2015. augusztus 8.
17 877
54 925
113
Nem debilek csak ezt nem tudod átgondolni főleg nem akkor ha légvédelmi rakétát indítottak rád.Egyszerűen nincs erre idő.Már eleve mivel azonosítod a pontos típust?Nem mind1,hogy pl milyen MIG-23 jön veled szembe(már ha szembe jön veled).Nincs szemből indítási képessege a 23-asnak?Minek van rajta félaktív radaros raketa?
Meg honnan látszik az egy fordulóharc előtt ránézésre, hogy pl. a nem kis belső tüzelőanyagtartállyal rendelkező Szu27 család bármely tagja meddig van épp töltve? Hogy annak az adott gépnek épp milyen szinten van a referencia értéktől elállítva hajtómű gázhője, lerongyolódva a sárkánya, milyen energia szinten kapcsolódik be a légiharcba ha épp nem vele voltál elfoglalva, meglepetésszerűen veszed észre egy sok szereplős buli közben? S akkor ezek a technikai kérdések csak a kissebbik szelet, mivel bármokor húzhat valaki váratlant, kerülhet ki vagy be felhőből, tűnhet el földháttérben legalább ideiglenesen, illetve megint csak sok vs sokban sem árt egy közel 100% os azonosítás tüzelés előtt. Na ezt élesben abban a tudatban hogy meghalhatsz, s közben néha szemedbe süt a nap, hat rád a G erő, fáradsz, repülni kell a gépet, rádiózni, másokra is figyelni, na úgy már nem biztos hogy megy mindenkinek azonnal hogy fejben olyan gyorsan ahogy neked a fotelban megy, diagramokat lásson maga előtt PS és láb, CAS értékekkel. Nem azt mondom hogy haszontalan, csak annyit hogy szerintem picit túlértékeled a jelentőségét. Nyilván leegyszerüsítve a pilóták tudják/sejtik azt hogy a saját gépük hogy áll a másik típussal szemben, de kb. ennyi. Ha harc van, Mig 21 el is meg kell próbáld felvenni a fordulóharcot F16 ellen, mese nincsen. Akkor is ha a diagrammok szerint nincs esélyed.
 

Cifu

Well-Known Member
2010. július 12.
3 043
10 150
113
Meg honnan látszik az egy fordulóharc előtt ránézésre, hogy pl. a nem kis belső tüzelőanyagtartállyal rendelkező Szu27 család bármely tagja meddig van épp töltve?

Ha csak nem valami ultra nagy meglepetésről van szó, akkor erre vannak a AEW&C gépek és a hírszerzés. Tudják honnan száll fel a másik oldal gépe, és ezt bemondják (annyival, hogy melyik reptérről érkeznek). Ebből már sejthető, hogy kb. mennyi keró van a gépben. Nem precízen, de megközelítésnek megteszi.

Hogy annak az adott gépnek épp milyen szinten van a referencia értéktől elállítva hajtómű gázhője, lerongyolódva a sárkánya, milyen energia szinten kapcsolódik be a légiharcba ha épp nem vele voltál elfoglalva, meglepetésszerűen veszed észre egy sok szereplős buli közben?

Ezek az ismeretlenek az egyenletben. Mondjuk az eléggé valószínűtlen, hogy meglepetésszerűen fogsz szembetalálkozni egy nem lopakodó géppel sok szereplős buliban. A "sok szereplős buli" sem az, ami mondjuk a II. Vh-ban vagy Koreában volt. Akkoriban egy-egy hordozóról is több tucat gép szállt fel, egy komolyabb légi manővernél százas nagyságrendű gépmennyiség is előfordult. Manapság már az is "sok szereplős", ha egy század (10-14 gép) laza formációban repül...

Nyilván leegyszerüsítve a pilóták tudják/sejtik azt hogy a saját gépük hogy áll a másik típussal szemben, de kb. ennyi. Ha harc van, Mig 21 el is meg kell próbáld felvenni a fordulóharcot F16 ellen, mese nincsen. Akkor is ha a diagrammok szerint nincs esélyed.

Pont az a lényege, hogy a diagrammok alapján tudhatod, hogy ilyen szituációban mit kell tenned. Ha sokkal jobb az emelkedési rátája a Te gépednek, akkor nem fogsz leállni fordulózni vele, hanem elkezdesz emelkedni. Ha tudod,hogy kis magasságban előnybe vagy, mert sűrűbb légrétegekben jobban muzsikál a géped, akkor átmész zuhanórepülésbe, és így tovább.

Ezek azok az extra információk, amelyek ismerete legalább annyira meghatározó a győzelemhez, mint a gép ismerete vagy a nyers pilótaképesség közötti különbség.

Továbbá nincs olyan, hogy sima fordulózás...
 
T

Törölt tag

Guest
Pont az a lényege, hogy a diagrammok alapján tudhatod, hogy ilyen szituációban mit kell tenned. Ha sokkal jobb az emelkedési rátája a Te gépednek, akkor nem fogsz leállni fordulózni vele, hanem elkezdesz emelkedni. Ha tudod,hogy kis magasságban előnybe vagy, mert sűrűbb légrétegekben jobban muzsikál a géped, akkor átmész zuhanórepülésbe, és így tovább.

Ezek azok az extra információk, amelyek ismerete legalább annyira meghatározó a győzelemhez, mint a gép ismerete vagy a nyers pilótaképesség közötti különbség.
Ez így van és ezért tett / tesz meg az USA (meg mindenki aki komolyan veszi a légiharc képzést) hogy szerezzenek az ellenséges repülőgépekből egy repülőképes példányt amit le tudnak tesztelni.
A különböző úton módon megszerzett diagrammok kevesek ahhoz hogy megfelelően modellezd az ellenséges gép légiharc képességét.
Nem árt például ismerni az ellenséges gép vezethetőségét magas AoA értékeknél.

Egy alapos kiértékelési program amiben ténylegesen egymás ellen gyakorol a két tipus nélkülözhetetlen ahhoz hogy a saját pilóták megkapják azokat az extra információkat.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 610
36 177
113
Ha sokkal jobb az emelkedési rátája a Te gépednek, akkor nem fogsz leállni fordulózni vele, hanem elkezdesz emelkedni. Ha tudod,hogy kis magasságban előnybe vagy, mert sűrűbb légrétegekben jobban muzsikál a géped, akkor átmész zuhanórepülésbe, és így tovább.
Ez az a pont,amit nem értett meg a társulat a Kfir block 60 kapcsán.Mert csak az van a fejekben,hogy Mirage III.Elösször is,nem az.Másodszor meg nem kell leállni vele fordulóharcolni.Ami 82óta alaposan kiment a divatbol.Ma a BVR harc a döntő.Abban meg a modernizált tejtermék sebességfölénye és AESA radarja,minőségi harcelektronikája miatt fölényben van még a mi ma mechanikus legyezésű lokátoros Gripenünkel szemben is.Jobb radarral a kefir piótájának jobb helyzetképe van,sebességfölénye révén megvállaszthatja hol,és hogyan bocsátkozzon harcba.És ha nem hülye,BVR harcba kezd Derby ER rakétáival,és nagy ivben kitér a közelharc elöl.
Mielőtt elkezdődik a szemrehányás,most,hogy van lehetőség modernizált használt Gripen C beszerzésére,azt kéne venni.Lehetőleg az ifjabbjából,mielőt elviszi más.
 
M

molnibalage

Guest
Meg honnan látszik az egy fordulóharc előtt ránézésre, hogy pl. a nem kis belső tüzelőanyagtartállyal rendelkező Szu27 család bármely tagja meddig van épp töltve?
Ne haragudj, de ez az a pont, ahol kezembe temettem az arcom és lefejeltem az asztalt...
  • Feltűnt, hogy a fenti hidegháborús helyzetben a kérdés az volt, hogy Szu-27 egyáltalán volt-e?

  • Az megvan, hogy a Szu-27 lehetséges támaszpontja adott és a gép nem tölthető a levegőben újra? Ergo, ha a lehető leggazdaságosabb teljesítménnyel is a repül a gép az említett helyig, akkor a "mit ne csinálj" résznél általánosan tudod, hogy mennyi kerója lehet MAXIMUM?

  • Meg mi az, hogy milyen Szu-27 változat? Egy darab volt.

  • Ma hány olyan potenciális helyzet van, ahol ellenfélként két eltérő Szu-27/30 leszármazott jöhet szembe? Ha Oroszország ellen repülsz. Mert olyan nincs, hogy te akkor egyszerre repülsz a MKI, MMK vagy MKV változat ellen, mert a földrajz és a politika ezt kizárja. De, még ha ez is lenne, ezek repülési teljesítmény között vonalvastagságnyi kb. az eltérést. A BVR és egyéb képességekben térnek el markánsan.

Hogy annak az adott gépnek épp milyen szinten van a referencia értéktől elállítva hajtómű gázhője,
Gratulálok, ez kb. 3% tolóerő eltérés. Ez a vonalvastagságnyi kategória. Egy gép adott teljesítménye között ennél nagyobb hatása van annak, hogy éppen tél vagy nyár van...

lerongyolódva a sárkánya,
WUT...?

milyen energia szinten kapcsolódik be a légiharcba
Az magasság és sebesség. Tudod, amit látni lehet és mérni lehet.

? S akkor ezek a technikai kérdések csak a kissebbik szelet, mivel bármokor húzhat valaki váratlant, kerülhet ki vagy be felhőből, tűnhet el földháttérben legalább ideiglenesen, illetve megint csak sok vs sokban sem árt egy közel 100% os azonosítás tüzelés előtt.
És ez hol befolyásolja azt, hogy hol jobb vagy rosszabb a Ps? Sehol.

Ha harc van, Mig 21 el is meg kell próbáld felvenni a fordulóharcot F16 ellen, mese nincsen. Akkor is ha a diagrammok szerint nincs esélyed.
Bullshit. Az iraki pilóták akkor is elmenekültek sokszor, ha csak STT lockot csináltak rajtuk. Miért? Életösztön, az F-14 elleni keserű tapasztalatok.
De akkor szerinted majd minden pilóta öngyilkos lesz, amikor esélye a sikerre semmi, ahelyett, hogy megpróbálna elmenekülni, hogy legalább létszámfölényes helyzetet próbáljon legközelebb elérni...?

Komolyan mondom megáll az ész a valóság tagadásban...

Ez így van és ezért tett / tesz meg az USA (meg mindenki aki komolyan veszi a légiharc képzést) hogy szerezzenek az ellenséges repülőgépekből egy repülőképes példányt amit le tudnak tesztelni.
A különböző úton módon megszerzett diagrammok kevesek ahhoz hogy megfelelően modellezd az ellenséges gép légiharc képességét.
Nem árt például ismerni az ellenséges gép vezethetőségét magas AoA értékeknél.

Egy alapos kiértékelési program amiben ténylegesen egymás ellen gyakorol a két tipus nélkülözhetetlen ahhoz hogy a saját pilóták megkapják azokat az extra információkat.
Ez még annak a korszaknak a gyermeke volt, amikor radikálisan eltérő kialakítású, és teljesítményű gépek repültek. Egy MiG-17 és MiG-21F között elég nagy a szakadék, hogy mit tud.

De ma, amikor van egy Szu-35-ösöd, ami aerodinamikailag gyakorlatilag egy Szu-27 nagyobb tolóerővel és van szuperszámítógép, CFD és n+1 fotó a gépről, akkor miről beszélünk? Nem kell ahhoz egy Szu-35-öst megszerezni, hogy tudd mire képes. Az airshow demón az low level Ps görbéket, még meg is mutatja neked...
 
  • Tetszik
Reactions: endre

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 575
10 788
113
Sok eseteben a piac is megmutatja, eldönti, hogy egy repülőgép mennyire lenne sikeres. A Kfir60 (és a többi Kfir) esetében is a hajtómű a neuralgikus pont. Azt nem tudod kiváltani modern típusra a repülőgép fizikai átépítése nélkül. Szerintem a Zsidó garancia erre különösen megkonstruált jogi formában van leírva, mert hát ezeket az amerikai gázturbinákak még régesrég nem gyártják.. A sárkányszerkezet sem lehet a végletekig terhelni..
 
T

Törölt tag

Guest
Ez még annak a korszaknak a gyermeke volt, amikor radikálisan eltérő kialakítású, és teljesítményű gépek repültek. Egy MiG-17 és MiG-21F között elég nagy a szakadék, hogy mit tud.

De ma, amikor van egy Szu-35-ösöd, ami aerodinamikailag gyakorlatilag egy Szu-27 nagyobb tolóerővel és van szuperszámítógép, CFD és n+1 fotó a gépről, akkor miről beszélünk? Nem kell ahhoz egy Szu-35-öst megszerezni, hogy tudd mire képes. Az airshow demón az low level Ps görbéket, még meg is mutatja neked...
Én azt gondoltam hogy pontosan erről a korszakról beszélünk...

Hogy napjainkban Szu-35 hogy légiharcol szerintem teljesen lényegtelen.
Egy AIM-9X meg HMCS sisak kombó ellen tök mindegy milyen szűken tud fordulni egy gép.

Napjainkban csakis az számít hogy ki lát meg kit először és ki indít először
 
M

molnibalage

Guest
Én azt gondoltam hogy pontosan erről a korszakról beszélünk...

Hogy napjainkban Szu-35 hogy légiharcol szerintem teljesen lényegtelen.
Egy AIM-9X meg HMCS sisak kombó ellen tök mindegy milyen szűken tud fordulni egy gép.

Napjainkban csakis az számít hogy ki lát meg kit először és ki indít először
Még mindig itt vagy leragadva?
A Ps görbe az emelkedő és gyorsuló képességet is megmutatja? Aminek BVR-ban is van jelentősége.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
14 217
70 261
113
A különféle Flight Manual-ok, Tactical Manual-ok, a bennük lévő számok, adatok, diagramok a tantermi, elméleti felkészülések, vizsgák tananyagai, keretrendszerei.
Fontosak.
Még idehaza is, mikor a Harang manővert először elkezdték schwarzban próbálgatni, volt olyan, aki nekiült és a paraméterek, diagramok alapján felállított egy kiképzési módszertani műveletsort, hogy hogyan is kéne ezt csinálni.
Igen, mindennek az alapja az elméleti felkészülés, nem az ad hoc próbálgatás.

De ettől még akinek CSAK ezek a lexikális források állnak rendelkezésre, az a nagy képet CSAK a számok és diagramok által leírt keretekig látja. Ez alapján tud akadémikus vitákat lefolytatni.
Hajózóruha már van rajta, hóna alatt ott a sok könyv, fejében a tudás, de gépbe még nem ült.

Attól, hogy az F-16-oshoz van meg itt sokaknak a legtöbb diagramja, elkövetődik a hiba, hogy az F-16-os képességei kerülnek óhatatlanul is az origóba. 0.8 Mach. Ez fekszik fordulóharcban a legjobban az F-16-osnak, de a többi gépnek nem biztos.

A légiharcban mindenki a saját legkedvezőbb repülési tartományát és tulajdonságait igyekszik ráerőltetni a másikra, hogy fölénybe kerülhessen. Erre mondanátok, hogy na ehhez kellenek a diagramok. Meg a valódi kiképzési tepülések sora.
Van ugyanis az a része a repülőharcászatnak, ami nincs benne a diagramok világában. Pl egy F-15C, két nagy póttartállyal, aszimmetrikus tolóerővel végez dobott leborítást, abból palástorsókat.
Amúgy ezek a manőver kombinációk a manőverező légiharc leggyakrabban ismétlődő elemei. Csak itt a végletekig kihegyezve láthatjuk:

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

1:45-től.

Ez az a bizonyos nagy állásszögű vezethetőség, képesség, amiről rudi beszélt.
 
T

Törölt tag

Guest
Még mindig itt vagy leragadva?
A Ps görbe az emelkedő és gyorsuló képességet is megmutatja? Aminek BVR-ban is van jelentősége.
Szerinted egy pilcsi BVR ben indítás előtt Ps diagramokat fog nézegetni?
Amikor a saját számítógépe azt mondja hogy megvannak az indítás feltételei, indítani fog.
Az meg csak csekély mértékben fogja érdekelni hogy a számítógépe milyen Ps gòrbék alapján számolta a NEZ-t