[HUN] Légvédelmi eszközök beszerzése

Minden fajta légtérhez kell tanker gép..
Izrael fele akkora mint Mo. és pl. nekik is van.
Részletesebben erről itt:
https://forum.htka.hu/threads/szállítógépek-váltása-a-mh-nél.556/page-68#post-463451
A NATO tól / No.tól stb.. bérelt kapacitásokra pedig csak békeidőben lehet számítani.

Hány ilyen megfelelő helyet ismersz pl. a Román határ közelében? :)
De az gegész országban is elég gyorsan össze lehet számolni hány ilyen megfelelő hely van.
Nem beszélve arról hogy egy AEW+C ma már jellemzően nem csak légi célokat derít fel hanem földi célokat is. Egy SAR radar meg egyértelműen csak magasról hatékony.

nézd mindent is meg lehet ideologizálni meg mindenre is lehet példát találni...én azt gondolom Izrael egy borzasztóan speciális eset, és alighe őket kell alapul venni...mert mondjuk őket nem NATO és EU tagok veszik körül...

én sokkal előbb költeném el egy a330 mrtt árát arra, hogy a pilótáink minden évben részt vehessenek a red flagon...

az aew&c-al alapvetően egyet értek...főleg, hogy éppenséggel van "elfekvőben" csak VIP célra használt Falcon-unk...én csupán arra akartam utalni, hogy ha nagyon költséghatékonyak akarunk lenni, akkor rövid távon szerintem mobil réskitöltő radarokkal ez kiváltható...de ha mondjuk majd 2025 után aközött kellene választani, hogy a svédektől 8 gripen-t vagyünk át és csináljunk az egyik Falcon-ból Erieye-t vagy helyette 12 gripen, akkor én az előbbit választanám.

de azért megjegyezném, hogy a repgépek ritkán közlekednek a földfelszínhez tapadva....a Mecsekbe lerakva egy mobil radart Szerbia jelentős része, Romnáia pedig kb. vajdahunyad vonaláig belátható lenne...egy Zemplénben lerakott radar meg Nagyszeben, Segesvár vonaláig simán beláthat Romániába
 
  • Tetszik
Reactions: formosa1
nézd mindent is meg lehet ideologizálni meg mindenre is lehet példát találni...
Az hogy egy repülőgépet levegőben kell tatartani ahhoz hogy érjen valamit az nem ideológia hanem realitás, tény.
Szerintem az az erősen ideológia szagú naivitás hogy "majd a NATO"...
A NATO szövetséges országok Áprilisban.már bebiboznyították hogy mit is ért mi denki szolidaritás és wgyüttműködés alatt.
és csináljunk az egyik Falcon-ból Erieye-t
A Falconból soha nem lesz Erieye. Útban van a törzs tetején lévő hajtómű beömlő.
de azért megjegyezném, hogy a repgépek ritkán közlekednek a földfelszínhez tapadva....
Tévedsz...még a mi Gripenjeink is rendszeresen gyakorolják (van kijelölt mélyepülő légtér folyosó az országban)
Az egyik leg elterjedtebb harcászati megoldás a radar elkerülésére.
Másrészt nem csak repülőgép célok vannak hanem helikopterek és CM ek is amik viszont állandóan földközelben repülnek.
...a Mecsekbe lerakva egy mobil radart Szerbia jelentős része, Romnáia pedig kb. vajdahunyad vonaláig belátható lenne...egy Zemplénben lerakott radar meg Nagyszeben, Segesvár vonaláig simán beláthat Romániába
Érdemes lett volna ennek utánaszámolni bármelyik radar horizont kalkulátor alkalmazással mielőtt leíod...
Zemplén - én a leg délebbi csúcsot választottam, Tokaj, Kopasz hegy 512 m
Ekkor a radarhorizont egy 100 m magasan repülő cél esetén alig 100 km. Ez inkább csak Nagykároly vonala. Segesvár onnan még további bő 200 km re van.
Mecsek - Tubes - 610 m magas. Ekkor egy 100 m magasan repülő cél estén a radar horizont 110 km. Ez Vukovár vonala. Belgrád mèg további 100 km.
 
Érdemes lett volna ennek utánaszámolni bármelyik radar horizont kalkulátor alkalmazással mielőtt leíod...
Zemplén - én a leg délebbi csúcsot választottam, Tokaj, Kopasz hegy 512 m
Ekkor a radarhorizont egy 100 m magasan repülő cél esetén alig 100 km. Ez inkább csak Nagykároly vonala. Segesvár onnan még további bő 200 km re van.
Mecsek - Tubes - 610 m magas. Ekkor egy 100 m magasan repülő cél estén a radar horizont 110 km. Ez Vukovár vonala. Belgrád mèg további 100 km.
És ezek az értékek tökéletesen sima földfelszín esetén igazak.
Amúgy 130 km az 512 vs 100 méteres magasság.
http://members.home.nl/7seas/radcalc.htm
 
Az hogy egy repülőgépet levegőben kell tatartani ahhoz hogy érjen valamit az nem ideológia hanem realitás, tény.
Szerintem az az erősen ideológia szagú naivitás hogy "majd a NATO"...
A NATO szövetséges országok Áprilisban.már bebiboznyították hogy mit is ért mi denki szolidaritás és wgyüttműködés alatt.

A Falconból soha nem lesz Erieye. Útban van a törzs tetején lévő hajtómű beömlő.

Tévedsz...még a mi Gripenjeink is rendszeresen gyakorolják (van kijelölt mélyepülő légtér folyosó az országban)
Az egyik leg elterjedtebb harcászati megoldás a radar elkerülésére.
Másrészt nem csak repülőgép célok vannak hanem helikopterek és CM ek is amik viszont állandóan földközelben repülnek.

Érdemes lett volna ennek utánaszámolni bármelyik radar horizont kalkulátor alkalmazással mielőtt leíod...
Zemplén - én a leg délebbi csúcsot választottam, Tokaj, Kopasz hegy 512 m
Ekkor a radarhorizont egy 100 m magasan repülő cél esetén alig 100 km. Ez inkább csak Nagykároly vonala. Segesvár onnan még további bő 200 km re van.
Mecsek - Tubes - 610 m magas. Ekkor egy 100 m magasan repülő cél estén a radar horizont 110 km. Ez Vukovár vonala. Belgrád mèg további 100 km.

az a baj, hogy valójában nem tudom te most mi mellett is akarsz érvelni...

Izraelt felhozni példának ami egy katonaállam, és a GDP nagyon magas részét költi hadseregre és hozzánk képest azért nagyságrendekkel ellenségesebb államokkal van körülvéve az mennyiben is példa számunkra? ennyi erővel miért nem azzal érvelsz, hogy Izrael is vett f35-öt...

De főleg azért nem értem mit is akarsz mondani, mert a korábbi hsz-edben te magad írtad azt, hogy miután mindezeket leírtad rájössz, hogy bilibe lóg a kezed...

én megpróbáltam egy ésszerű fejlesztési roadmap-et felírni a Gripen-re, ami nem jelentene sem óriási költséget, és a belátható időn belül a térségben biztosítaná azt, hogy a Gripen egy potens gép maradjon (megjegyzem egy arexis pod/britecloud-os, aesa radaros meteor-os gripen szerintem a szu 50-en kívül bármelyik szóba jöhető orosz gép ellen is elegendő lenne)

értem én, hogy egy tanker force multiplier-ként működhet azzal, hogy több gépet tudsz a levegőben tartani....csak az a kérdés, hogy egy A330 mrtt-vel vagy +3/4 darab Gripennel jössz-e ki jobban árban/képességben...én a magam részéről inkább azt preferálnám, hogy 2025 után a felszabaduló svéd griepenek-ből kellene még vásárolni egy 8-10 darabot és inkább a Nato tanker flottából vennék üzemidőt...

én a magam részéről azt gondolom, hogy egy sdb-s (a Gripen elvileg a 8 sdb mellett vihetne még magával 2-2 darab Meteor/amraam-ot és iris-t, egy ilyen gép lelövéséhez sok szerencsét bármelyik közeli államban lévő gép részére), fejlett SAR képességű radaros, britecloud-os Gripen sokkal nagyobb ellensúlyt jelent mondjuk a román Himars "fenyegetéssel" szemben, mint a 200 darab lynx, amiből ténylegesen bevethető alakulat még a holdban van
 
  • Tetszik
Reactions: endre
Egyébként azért azt megkérdezném, hogy a környező országok légierőiben hány olyan gép van ami alkalmas 100 méteren mélyrepülésre...(ez nem cinizmus, hanem tényleg nem tudom)
 
Érdekességképpen, mit látnak a szomszédok - betekintés a szlovák légvédelembe:
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
2f0574f55275a62b25c22b806c8db157.jpg

1059f264509de330975b3bc3e0f1155e.jpg

8a572ea4296deb38e5e240bc2a6a8803.jpg

db0d6638edfe3c30813edbdee07b912a.jpg

0e75517461a5ddaefe7f15322e27e002.jpg

5841bfe8c7f0564a9b079a5a08497450.jpg

52983834b262e25f7d5ee135bd762470.jpg
 
.a Mecsekbe lerakva egy mobil radart Szerbia jelentős része, Romnáia pedig kb. vajdahunyad vonaláig belátható lenne...egy Zemplénben lerakott radar meg Nagyszeben, Segesvár vonaláig simán beláthat Romániába

Azért a domborzatot ne csak a határainkon belül nézd...
A Mecseki radar pl. a Száva völgyébe, ill. a Fruska Gora mögé sose fog belátni.
Ugyanígy a Zempléni radar a Szigethegység (legmagasabb pontja 1849m) mögé soha a büdös életbe nem fog belátni, ott kb. 1500 méter alatt azt csinál a Román a mi tudtunk nélkül, amit csak akar.
Aranyosgyéres pl. pont ott van, az onnan felszállók kb. a Királyhágóig akkor sem láthatóak, ha több száz méter magasan repülnek a terep felett.

Egy AEW&C ebben pl. nagyon sokat segítene, de pl. a Dunántúl fölül még így is lehet, hogy takarnának annyit a Szigethegység csúcsai, hogy mélyrepülésben még el lehetne repkedni Aranyosgyéres környékén észrevétlenül. Ha pedig közelebb mész az AEW&C-vel a Román határhoz, akkor meg tán egy kósza Patriot még a végén ledurrantja... (Ennek nem vágom a pontos hatótávolságát, biztos van itt, aki igen, lehet még a Duna-Tisza köze is biztonságos lenne, de a Tiszántúl fölé én biztos nem reptetnék semmilyen AEW&C-t, ha hadilábon lennénk az oláhokkal...)
 
Azért a domborzatot ne csak a határainkon belül nézd...
A Mecseki radar pl. a Száva völgyébe, ill. a Fruska Gora mögé sose fog belátni.
Ugyanígy a Zempléni radar a Szigethegység (legmagasabb pontja 1849m) mögé soha a büdös életbe nem fog belátni, ott kb. 1500 méter alatt azt csinál a Román a mi tudtunk nélkül, amit csak akar.
Aranyosgyéres pl. pont ott van, az onnan felszállók kb. a Királyhágóig akkor sem láthatóak, ha több száz méter magasan repülnek a terep felett.

Egy AEW&C ebben pl. nagyon sokat segítene, de pl. a Dunántúl fölül még így is lehet, hogy takarnának annyit a Szigethegység csúcsai, hogy mélyrepülésben még el lehetne repkedni Aranyosgyéres környékén észrevétlenül. Ha pedig közelebb mész az AEW&C-vel a Román határhoz, akkor meg tán egy kósza Patriot még a végén ledurrantja... (Ennek nem vágom a pontos hatótávolságát, biztos van itt, aki igen, lehet még a Duna-Tisza köze is biztonságos lenne, de a Tiszántúl fölé én biztos nem reptetnék semmilyen AEW&C-t, ha hadilábon lennénk az oláhokkal...)

Borzalmasan off, de ha a Munții Apuseni-re (Erdélyi) Szigethegységként utalunk, akkor a Fruška Gora miért nem érdemli meg a Tarcali hegység nevet (vagy Péterváradi hegység vagy a még régebbi Almus-hegy nevet (Mons Alma))?

Ha már másért nem is, de legalább a kiváló borai mián.
 
az a baj, hogy valójában nem tudom te most mi mellett is akarsz érvelni...
Én a mellett érvelek hogy jó lenne ha lenne egy kicsi de ütőképes légierőnk amely képes esetleg komplexebb hadműveleteket is végrehajtani.
Ez feltételezi hogy van stratégiai és taktikai felderítés, command & control, elegendő számú harci repülőgép, PGM fegyverzett és gyakorlott pilóta és parancsnoki állomány.
Ennek az egész rendszernek, ahhoz hogy működjön, egyenszilárdságúnak kell lennie, más szóval az egész rendszer pontosan annyit ér mint annak a leggyengébb eleme.

Lefordítva: hiába van Meteor rakétád vagy SDB bombád ha AEW hiányában nem.tudnak e gépeid időben felszállni. Vagy hiába tudnak felszállni ha pilóták keveset repülnek, gyakorlatlanok és a harc helyett mondjuk a gép vezetése köti le a figyelmüket. Stb, stb...
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74 and arcas
Borzalmasan off, de ha a Munții Apuseni-re (Erdélyi) Szigethegységként utalunk, akkor a Fruška Gora miért nem érdemli meg a Tarcali hegység nevet (vagy Péterváradi hegység vagy a még régebbi Almus-hegy nevet (Mons Alma))?

Az ok nagyon prózai, ezeket a magyar elnevezéseket nem ismertem... :/
(nekem Fruska Gora-nak tanították)

Bocsi az OFF ért a többiektől.
 
  • Tetszik
Reactions: Irsai Olivér
Borzalmasan off, de ha a Munții Apuseni-re (Erdélyi) Szigethegységként utalunk, akkor a Fruška Gora miért nem érdemli meg a Tarcali hegység nevet (vagy Péterváradi hegység vagy a még régebbi Almus-hegy nevet (Mons Alma))?

Ha már másért nem is, de legalább a kiváló borai mián.
szépen venni kell még 1 falcon-t és napi 10 órában benézni mögé. Vagy összeállni a zsidókkal és 50millio dollárért egy saját műholdat is fellőni.
 
Falcon-ról hogy fogunk bekukkolni a hegyek mögé, egyik pilóta vagy plusz néhány felderítő katona az ablakokon át távcsővel fog nézelődni?!
Nem tudom,hogy hol tartanak vele,de az Elta EM 2096 lokátor pont egy "occsó" AEW géphez készül(ugye a korábbi Eitan drágás lett,Ezt kisebb pénzüeknek szánják.
Igaz,ez Embraer biznisjeten van
Embraer-IAI-AEW-800x445.jpg
 
Nem tudom,hogy hol tartanak vele,de az Elta EM 2096 lokátor pont egy "occsó" AEW géphez készül(ugye a korábbi Eitan drágás lett,Ezt kisebb pénzüeknek szánják.
Igaz,ez Embraer biznisjeten van
Embraer-IAI-AEW-800x445.jpg
Vagyis ebből is vehetnénk min. kettőt (ugye egy gép nem gép!), még egy újabb típusként a Falcon-nal azonos kategóriában. Nem lenne már kicsit sok a típus-kavalkádból, ami csak drágítaná az üzemeltetést?
 
Vagyis ebből is vehetnénk min. kettőt (ugye egy gép nem gép!), még egy újabb típusként a Falcon-nal azonos kategóriában. Nem lenne már kicsit sok a típus-kavalkádból, ami csak drágítaná az üzemeltetést?
Falconnak jelenleg nincs 2hajtóműves változata?Mert ha van,egyszerűen arra kell kérni.
De elvileg akár A319 is lehet hordozó,csak az Airbus nem a gyorsaságáról hires
 
Falcon-ról hogy fogunk bekukkolni a hegyek mögé, egyik pilóta vagy plusz néhány felderítő katona az ablakokon át távcsővel fog nézelődni?!
hacsak nem vonalas telefono beszélgetnek, akkor mindent hallanánk...de van egy sokkal olcsobb megoldás, amit szerintem ma is alkalmazunk.
a környéken 3-4-10 magyar család kapjon házat és figyeljen.ez a legolcsóbb....
 
Falcon-ról hogy fogunk bekukkolni a hegyek mögé, egyik pilóta vagy plusz néhány felderítő katona az ablakokon át távcsővel fog nézelődni?!
de akkor marad az 50x5 muhold.az kb 300millio eur..legyen ez..én benne vagyok.de attol még a globaleye falcon nem lenne rossz..ha csak bekapcsolja egy roman gep a radiot, veszprémben már tudnák...