Szóban forgó PAL / AMAC panel (a rajzon a 12-es)
![]()
Mindig elcsodálkozom milyen dolgokat találtok meg; te is, Molni, Allesmor, Galcom (és persze mások is)....le a kalappal!
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Szóban forgó PAL / AMAC panel (a rajzon a 12-es)
![]()
Én nem nagyon találok meg ritka dolgokat, csak mikor tényleg a nagyon sokadik találatot is megnéztem. Meg mióta létezik Google Books egészen durva archivált anyagokat tud feldobni. Lásd az F-111-es sorozat. Lényegében akkori újságcikkek meg mindenféle politikai ülések jegyzőkönyveit és mellékleteit. Az F-111 cikk írása idején ezek sehol nem voltak még.Mindig elcsodálkozom milyen dolgokat találtok meg; te is, Molni, Allesmor, Galcom (és persze mások is)....le a kalappal!
Nem lesz bevetésen. Ahhoz nincs elég gép hadrendben. Ilyesféle célokra tartották meg. Ma ezzel már az USAF nem menne élseben. Nem illik bele a mai koncepcióba egy olyan gép, ami a stealth módban süket és vak.
A szerbek megvehetnék a múzeumukba, van is néhány alkatrészük hozzá![]()
De legszebb egyébként az emberben az volt, hogy hiába cáfoltam meg mindent, még ő hülyézett le engem. Most is csak a cikk miatt ismerte el, hogy igazam van.De olyan cuki, hogy a Quorán egy futóbolond erősködött, hogy márpedig volt annak ellenére, hogy semmilye se volt hozzá a gépnek...
Ő is arra a podcastra hivatkozott...
De legszebb egyébként az emberben az volt, hogy hiába cáfoltam meg mindent, még ő hülyézett le engem. Most is csak a cikk miatt ismerte el, hogy igazam van.
Ez arra a súlyos válságra hívja fel a figyelmet, hogy számít, hogy ki mond és mit, az, hogy mennyi igazi belőle, ja, az kurvára mindegy...
Én ezt az embert ezrek követik ezzel a szellemi színvonallal...
Az Afterburner podcastban Charlie "Tuna" Hainline anekdotázott egy sort. Több érdekesség is volt benne, de a legérdekesebb az, hogy Tuna az elmondása szerint tanúja volt annak, amiről volt több pletyka, de megerősítés még hiányzott: 1999-ben, Szerbia felett egy másik F-117A-t is légvédelmi rakétatalálat ért, de az a gép nem zuhant le.
Az Operation Allied Force alatt Hainline a második F-117A kiküldetésén volt, a 9th Fighter Squadron, a “Flying Knights” tagjaként, akik a Spangdahlem légibázisról indultak bevetésre. Elmondása szerint meglehetősen megterhelőek volt az általában 6 órás bevetések, nagyjából az indulás után 2 órával találkoztak a tankergéppel Magyarország felett, majd innen indultak a volt Jugoszlávia fölé, ahol általában egy adott célpontra dobták le mindkét lézervezérlésű bombájukat.
Hainline elmondása alapján ez a "Vega 31" lelövése után történt, de pontos időpontot nem említett. A feltételezések szerint 1999 április 30-áról lehetett egyébként szó. Ez esetben két F-117A repült párban, csak a cél közelében váltak szét, mivel a kijelölt célterület alig 10 mérföldre volt egymástól.
![]()
Az F-117A-k szinte mindig EF-111 Raven vagy EA-6B Prowlers elektronikai hadviselésre szolgáló gépek "szárnyai alatt" dolgoztak, mivel hiába a lopakodó képesség, a gépeken még csak radar-besugárzásjelző (RWR) sem volt, és összességében is csaknem süketek voltak, lévén a rádióantennákat is visszahúzták a géptestbe. Ezen az estén azonban nem EW gépek, hanem SEAD gépek voltak az oltalmazók, a légierő F-16CJ Wild Weasel típusai HARM rakétákkal, hogy szükség esetén rögtön el is pusztítsák a légvédelmi radarokat. Mikor Tuna már a célon volt, és csak nagyjából fél percre volt, hogy oldja a bombáit, az egyik "CJ" pilóta légvédelmi rakétaindítást jelentett be a rádión.
A visszaemlékezése szerint visszanézet a jobb válla felett Belgrád irányába, és meglátta ahogy a hatalmas (saját szavaival: Saturn V.-szerű) rakéta emelkedik a magasba, valamerre arra, amerre a másik F-117A lehetett. Majd meglátott még egy rakétát, amit éppen akkor indíthattak. Ez a rakéta viszont egyenesen felé indult el. Ilyen esetre az a szabály, hogy nem szabad az automata pilótát kikapcsolni, mivel a kézi irányítással fellépő forduló vagy bedöntés negatív (a légvédelem szempontjából pozitív) kihatással lehet a gép radarjelére, és ráadásul éppen a célon volt, így nem reagált végül semmit és ki is oldotta a bombáit. Közben látta, hogy az egyik rakéta felrobbant, a másik pedig az égbe szállt.
Tuna ezután visszaindult Magyarország felé, hogy újra találkozzon a tankergéppel, itt kellett volna összevárniuk egymást a másik F-117A géppel. De csak nem akart feltűnni. A tanker már távozni szándékozott, mivel lejárt a kijelölt időintervallum, amíg a területen kellett volna tartózkodni, de Hainline meggyőzte őket, hogy várjanak még egy kicsit, hátha megérkezik a másik Nighthawk. Végül a KC-135 operátora meglátta, hogy egy világítás nélküli F-117 közeledik hátulról. A gép állapotáról csak annyit mondott, hogy "A repülőgépe nem volt igazán jó formában." Mikor rácsatlakozott a töltőcsonkra, a sérült gép viszont "leszakadt", így Tuna és a tanker személyzete elkezdte azt gyanítani, hogy a sérült gép csak egy hajtóművel repülhet (és ezek alapján kommunikálni se tudtak vele - Cifu). A tanker ez után lassítani kezdett, majd ha sok melléfolyt üzemanyag árán is, de sikerült feltankolniuk a második F-117A-t.
![]()
A két lopakodó ez után visszaindult Spangdahlen felé, de út közben elvesztették egymást - ám végül a sérült gép is sikeresen leszállt. Azzal, hogy Tuna nem hagyta magára a társát, még kitüntetést is kapott.
Amit még hozzátett az esethez, hogy a légvédelmi rakétarendszerek továbbra is veszélyforrások egy lopakodóra minden harci küldetésben, a lopakodó azt jelenti, hogy nehéz felderítani és nem azt, hogy láthatattlan. Azt is hozzátette, hogy az F-117A esetén messzire elkerülnek minden "double-digit" (ie.: Sz-300 és újabb) légvédelmi rakétarendszert, de még a régebbi légvédelmi rendszerek, mint az SA-3 (Sz-125) is bizony komoly veszélyt jelenthetnek adott esetben...
Forrás
Az Sr-71est is eltalálták a vietek, és észre se vette. Valami nagyobb karbantartásnál találták meg az Sz-75ös repeszt.Ez legyen meg itt is...
Erős kétségeim vannak. Forrás erre?Az Sr-71est is eltalálták a vietek, és észre se vette. Valami nagyobb karbantartásnál találták meg az Sz-75ös repeszt.
Újra repül a nemlétező harci gép...
Az „őslopakodó” többszöri feltámadása: lehet, hogy ezek a gépek már nem tartoznak a légierőhöz... De harcoltak-e valóban 2017-ben Szíriában is?
Lehet, hogy most már nem a légierő pilótái repülik (fotó: The Aviationist)
Egy eltéveszthetetlen sziluett, amint végig hasít a kaliforniai Halál Völgye felett: ismét feltűnt, az elmúlt napokban többször is, az amerikai légierő legendás csapásmérője, az első szolgálatba állított alacsony észlelhetőségű harcigép – amelyet már sok éve kivontak a flottából.
Tévedés kizárva, a különös szárnyalak a pillangó-vezérsíkokkal, a fekete festés mellett talán még az is az azonosítást segíti, hogy a gép alacsonyan ugyan, de más gépekkel ellentétben kemény fordulók nélkül repült a terep felett – az F-117-est nem manőverező légiharcra tervezték...
A fura, de az Öböl-háborúban főszerepet játszó gép a jelek szerint másodszor támad fel halottaiból. Hatvannégy példányából egyet veszített el harci körülmények között, a lelövése 1999-ben, a koszovói háború idején Dani Zoltán, a szerbiai hadsereg ezredese nevéhez fűződik. Szerepét a sikeres bevetések sokasága ellenére alaposan lecsökkentette a „lopakodók” következő generációjának belépése, különösen miután az F-22-es ötödik generációs típus is megkapta a földi célpontok elleni támadó képességet. Most pedig, az F-35-ösök korában különösen idejétmúltnak számít a konstrukció.
A 2008-ban hadrendből kivont típus néhány példányát, a törvényhozás döntése értelmében, megtartották és lekonzerválták, majd 2014-ben Tonopah légibázis körzetében, a támaszpont fedett, de elölről és hátulról nyitott kiszolgáló részlegeiben is feltűnt a jellegzetes gép, nem beszélve a gurulókon és a pályán fotózott példányokról. De 2016-ban a kongresszus szakbizottsága újabb döntést hozott arról, hogy minden még megmaradt/lekonzervált példányt át kell szállítani abba az arizonai központba, ahol a leselejtezett gépek szétbontása zajlik.
A lekonzervált F-117-eseket is szétbontásra ítélték...
Ehhez képest jelent meg egy vagy több F-117-es, teljesen vitathatatlan minőségű és hitelességű felvételen, sőt: a Scramble magazin értesülése szerint, és a hírt persze rögtön átvette a sajtó, a csapásmérő négy példánya vett állítólag részt a szíriai hadműveletekben 2017-ben, sőt, a „lopakodók nemcsak Szíriában repültek, de leghíresebb bevetéseik helyszínén, Irakban is támadták az Iszlám Állam objektumait.”
Ottani felvételek nem készültek, ennek az akciónak tehát nincs vitathatatlan bizonyítéka, de a dél-kaliforniai repülésekről több is készült. Mint azt a The Aviationist című mértékadó katonai repülési portál hírül adta, a Death Valley felett áthúzó F-117-est F-16-osok kísérték, egy szerencsés fotós pedig ilyen jó minőségű képet tudott készíteni róla, hogy kivehető rajta a farokjel.
Ehhez képest ez a remek felvétel a Scramble magazin szerint a napokban készült
De innentől kezdve minden csak feltételezés. Például azt is csak valószínűsítik, hogy a gépet vagy gépeket nem az amerikai légierő, hanem a gyártó Lockheed pilótái repülik. Nem kizárt, ezt két Tonopah betonját fotózott gép antenna-elrendezéséből következtetik, hogy kísérletek történtek az F-117-es távirányítású, ember nélkül változatának alkalmazására is.
2017-ben a szétbontás helyszíne felé tartó F-117-est észleltek Nevada felett, majd egy nappal később egy másik (?) gép repült egészen másfelé egy kétüléses F-16-os kíséretében. Tavaly ismét Tonopah körzetében látták kirajzolódni a különleges körvonalakat.
Ha a megfigyelt gépek átkerültek a légierő állományából a Lockheedhoz, ezzel tulajdonképp teljesítettnek fogható fel a kongresszusi döntés, miszerint az amerikai fegyveres erők kötelékéből tűnjön el a típus. Ugyanakkor a gyártó különféle fontos tesztekhez használhatja a gépeket, például radarok, infravörös és optikai érzékelők kipróbálásához, esetleg új, radarabszorbens festési metodikák kidolgozásához, illetve az F-117-es teheti próbára új légtérellenőrzők vagy akár már a hatodik generációs harci gépek képességeit. Végül az sem kizárható, hogy a „szerződéses” alapon repülő gépek részesei lehetnek az olyan nagyszabású gyakorlatoknak, mint az évenkénti Red Flag, természetesen az ellenség/agresszor szerepkörében.
http://iho.hu/hir/ujra-repul-a-nemletezo-harci-gep-190304
A működés biztosítása érdekében a fórum alapvető, illetve opcionális sütiket használ..