A kamm vs. molnibalage -féle fizika vitához szeretném megjegyezni Ferencz Csaba űrkutató (ELTE, BME) mondását az általa írt könyvből:

A dongó testfelépítéséből adódóan a fizikai törvényei szerint repülésre alkalmatlan, de a dongó ezt nem tudja és repül.

:)
Ez a lebalfaszabb dumák között van és ebben a formában nem igaz
Ez pusztán csak arról szólt, hogy anno nem volt olyan komplex áramlástani modell au aeroelasztikus szárnyakra ami működött volna.

De a newtoni mechanika melyik részét nem ismerjük a térbeli mozgáshoz??????
 
  • Vicces
Reactions: Miskolci Ogre
Ez a lebalfaszabb dumák között van és ebben a formában nem igaz
Ez pusztán csak arról szólt, hogy anno nem volt olyan komplex áramlástani modell au aeroelasztikus szárnyakra ami működött volna.

De a newtoni mechanika melyik részét nem ismerjük a térbeli mozgáshoz??????

"Ferencz Csaba irányításával alakították meg 1961-ben a Budapesti Műszaki Egyetemen az első magyarországi űrkutatási csoportot, a Rakétatechnikai Tudományos Diákkört. A csoport műholdak rádiókövetésével, űreszközök elektronikai berendezéseinek és mechanikus részegységeinek fejlesztésével, telemetriai adatok feldolgozásával, valamint rakétakísérletekkel foglalkozott.[3] A csoport neve 1965-től BME Űrkutató Csoport lett. "

:)

Valószínűleg az lehet a probléma molnibalage, hogy túlzottan leegyszerűsíted a dolgokat és téves feltevésekből indulsz ki. Természetesen Newton törvényei igazak, de a feltételezéseid nem. Ferencz Csaba idézete is erre próbál figyelmeztetni.
 
Az SRBM család
family.jpg
 
"Ferencz Csaba irányításával alakították meg 1961-ben a Budapesti Műszaki Egyetemen az első magyarországi űrkutatási csoportot, a Rakétatechnikai Tudományos Diákkört. A csoport műholdak rádiókövetésével, űreszközök elektronikai berendezéseinek és mechanikus részegységeinek fejlesztésével, telemetriai adatok feldolgozásával, valamint rakétakísérletekkel foglalkozott.[3] A csoport neve 1965-től BME Űrkutató Csoport lett. "

:)

Valószínűleg az lehet a probléma molnibalage, hogy túlzottan leegyszerűsíted a dolgokat és téves feltevésekből indulsz ki. Természetesen Newton törvényei igazak, de a feltételezéseid nem. Ferencz Csaba idézete is erre próbál figyelmeztetni.
Áramlási technikai mérnöknek jönni témában ul-lel. Epic
 
  • Vicces
Reactions: kamm
Amit ebből ki akartam hozni az az, hogy térbeli mozgásnál mindig hely-, sebesség- és gyorsulásvektorokról kell beszélni. Ha azt mondja valaki, hogy egy 10G-s manővert hajt végre, azt nem értem. 10G a gyorsulásvektor eredője, vagy 10G valamelyik irányvektor esetén.. Ha "simán" 10G a gyorsulása egy testnek, akkor lehet, hogy pl. 5,7G gyorsulása van mind a három koordináta irányában, egyszerre. Így azt mondani, hogy egy rakétára hat 5G akkor az 5G=centripetális gyorsulás, teljesen hibás. 5G melyik irányokban hat? És a komponensek fogják definiálni, hogy az mekkora erőhatással jár

Egy hullámvasút sem úgy terveződik, hogy minden irányban figyelemben vesszük az 5G-t. 5G túlterhelés és -1G negatív terhelést veszünk figyelembe z-irányban, hosszirányban +/-1,5G és y-irányban (ez lenne kanyarban a centripetális) szintén +/-1,5G. Itt mondhatom, hogy hat 5G pillanatnyilag, mert ez a gravitációs erő síkjába esik és a pálya egyenes. Ha fékezem a kocsikat egy egyenes szakaszon +1,4G-vel, akkor a kocsiszekrényre hat 1,4G x irányban, 0G y irányban és -1G (önsúly) z irányban (egyenes pálya) és 1G negatív (1,4^2+0^2+(-1)^2)^0,5=1,73G terhelés összesen.

Nagyon nagy like, hogy ezt leírtad!
A magam béna módján ezt próbáltam egyik hozzászólásomban fejtegetni, de mivel század annyit nem tudok a fizikáról, mint te, így nem sikerült értelmesen megfogalmaznom:
Értem én, hogy ez kisebb tárgy, mint az Iskander visszatérő feje.
De azt nem gyorsítani akarjuk a légellenállásal szemben, hanem csak oldal irányban arréblökni, vagy az irányszögét változtatni.
Légiharc rakéták a sűrű légkörben tudnak jóval 60 fok/sec fölötti forduló szögsebességet.
Az Iskander 10-40 km-s magasság között légritka térben mozog!
Nincs ott komolyabb közegellenállás amit le kellene küzdeni.
Irányszöget akarunk változtatni nem gyorsítani!
 
Hát egy jó félórás olvasás után kijelenthető , hogy ezt a vitát Kamm olvtárs nyerte ! Molni és fizikai számításain alapuló álláspontja sakkot kapott , ozymandias olvtárs kommentjétől meg mattot ! A bagoi meg még a kést is beleszúrta a dongóval !

Molni ha gerinces Úriember vagy akkor most lehajtod a fejed és csak annyit írsz "Srácok most tévedtem , sorry !"
 
Hát egy jó félórás olvasás után kijelenthető , hogy ezt a vitát Kamm olvtárs nyerte ! Molni és fizikai számításain alapuló álláspontja sakkot kapott , ozymandias olvtárs kommentjétől meg mattot ! A bagoi meg még a kést is beleszúrta a dongóval !

Molni ha gerinces Úriember vagy akkor most lehajtod a fejed és csak annyit írsz "Srácok most tévedtem , sorry !"



Dehogyis tévedett.
 
Nagyon nagy like, hogy ezt leírtad!
A magam béna módján ezt próbáltam egyik hozzászólásomban fejtegetni, de mivel század annyit nem tudok a fizikáról, mint te, így nem sikerült értelmesen megfogalmaznom:
igazából pont azt számolom, hogy ennek nagyon nem kell nagyokat mozdulni egy HSGV-nek...

Az alapfeltevés az, hogy elindulsz mondjuk 120k magasból úgy 6000m/s sebességgel. Ha csak simán bejössz ballisztikus pályán, úgy egyszerű elkapni, mert egy mozgó pontról könnyű irányvektor felvenni, abból meg lehet következtetni, hogy mit akarnak eltalálni.

A HSGV-nél a trükk abban van, mint a vitorlázó repülőben. Indulsz magasról, majd zuhansz, felemelkedsz valamennyit, majd ezt folytatod. A helyzeti energiát konvertálod át mozgási energiává, eközben 2 síkban mozogsz. Nagyon fontos, hogy 2 síkban mozogsz, nincs oldalirányú mozgás. Ez a rendszer így egy 6 egyenletes differenciál-egyenletrendszer, amiben van 3 helykoordináta és 3 sebességkomponens. A végső feltétel meg szintén ismert: legyél 30km-en 1000m/s sebességgel jó messze.

Egy Avangard-nál ezt a matekfeladatot kell megoldani, hogy ismert cél esetében hogyan játszod el az ugrabugrálást a magasságirányban, hogy mondjuk 8000km repülés után 30km magasan 1000m/s sebességgel lépj be.

Molni sokkal jobban el tudja mondani a radarok észlelési lehetőségeit meg hogy mit honnan lehet látni. Amivel számolok, az az amerikai CAV-H. Első körben az első - és leegyszerűsített számokkal azt tudom mondani, hogy 120km-es magasságban indítva, 6000m/s sebességgel ez a cucc kb. 8000km távolságban 30km magasságban még 1000m/s sebességgel megy...
 
igazából pont azt számolom, hogy ennek nagyon nem kell nagyokat mozdulni egy HSGV-nek...

Az alapfeltevés az, hogy elindulsz mondjuk 120k magasból úgy 6000m/s sebességgel. Ha csak simán bejössz ballisztikus pályán, úgy egyszerű elkapni, mert egy mozgó pontról könnyű irányvektor felvenni, abból meg lehet következtetni, hogy mit akarnak eltalálni.

A HSGV-nél a trükk abban van, mint a vitorlázó repülőben. Indulsz magasról, majd zuhansz, felemelkedsz valamennyit, majd ezt folytatod. A helyzeti energiát konvertálod át mozgási energiává, eközben 2 síkban mozogsz. Nagyon fontos, hogy 2 síkban mozogsz, nincs oldalirányú mozgás. Ez a rendszer így egy 6 egyenletes differenciál-egyenletrendszer, amiben van 3 helykoordináta és 3 sebességkomponens. A végső feltétel meg szintén ismert: legyél 30km-en 1000m/s sebességgel jó messze.

Egy Avangard-nál ezt a matekfeladatot kell megoldani, hogy ismert cél esetében hogyan játszod el az ugrabugrálást a magasságirányban, hogy mondjuk 8000km repülés után 30km magasan 1000m/s sebességgel lépj be.

Molni sokkal jobban el tudja mondani a radarok észlelési lehetőségeit meg hogy mit honnan lehet látni. Amivel számolok, az az amerikai CAV-H. Első körben az első - és leegyszerűsített számokkal azt tudom mondani, hogy 120km-es magasságban indítva, 6000m/s sebességgel ez a cucc kb. 8000km távolságban 30km magasságban még 1000m/s sebességgel megy...

Minden számításod érdekel!
Nagyon kíváncsi vagyok, hogy az Iskander 20 G-s, és az Aster 60 G-s adata valós lehet-e ezek alapján.
 
Hát egy jó félórás olvasás után kijelenthető , hogy ezt a vitát Kamm olvtárs nyerte ! Molni és fizikai számításain alapuló álláspontja sakkot kapott , ozymandias olvtárs kommentjétől meg mattot ! A bagoi meg még a kést is beleszúrta a dongóval !

Molni ha gerinces Úriember vagy akkor most lehajtod a fejed és csak annyit írsz "Srácok most tévedtem , sorry !"
Igazából itt senki sem adott mattot senkinek, mert kettő különböző dologról beszélünk, amit én vittem egy másik vágányra. Amiről Molni írt, az a rakéták este, ahol a hatás-ellenhatás elve miatti impulzusváltozás viszi előre a rakétát erőből és ez a kémiai energiaátalakítás a fedezete a nagy túlterheléses fordulóknak. Amíg van impulzus és tömegveszteség, addig a rakéta folyamatosan gyorsul illetve tud miből manőverezni. Itt egy energia átalakítás történik.

Amiről én írtam az inkább az Avangard típusú, HSGV-k lelkivilága, ahol a kémiai energiával szemben (ami mondjuk ott is lehet) a helyzeti energiávál megy a játék, mint a hullámvasút esetében.
 
...

Molni sokkal jobban el tudja mondani a radarok észlelési lehetőségeit meg hogy mit honnan lehet látni. Amivel számolok, az az amerikai CAV-H. Első körben az első - és leegyszerűsített számokkal azt tudom mondani, hogy 120km-es magasságban indítva, 6000m/s sebességgel ez a cucc kb. 8000km távolságban 30km magasságban még 1000m/s sebességgel megy...

Uhhh, ugyan a Patriot nem tudja lelőni, viszont akkor...

2021-05-28-21-52-32-Window.jpg

SzA-75M Dvina megsemmisítési zóna

... az 1959 október 8-án a legnagyobb titoktartás mellett Börgöndre érkezett SzA-75 Dvina komplexumnak kutya kötelessége.
o_O
 
Igazából itt senki sem adott mattot senkinek, mert kettő különböző dologról beszélünk, amit én vittem egy másik vágányra. Amiről Molni írt, az a rakéták este, ahol a hatás-ellenhatás elve miatti impulzusváltozás viszi előre a rakétát erőből és ez a kémiai energiaátalakítás a fedezete a nagy túlterheléses fordulóknak. Amíg van impulzus és tömegveszteség, addig a rakéta folyamatosan gyorsul illetve tud miből manőverezni. Itt egy energia átalakítás történik.

Amiről én írtam az inkább az Avangard típusú, HSGV-k lelkivilága, ahol a kémiai energiával szemben (ami mondjuk ott is lehet) a helyzeti energiávál megy a játék, mint a hullámvasút esetében.
Ugyenezt a "játékit" játszhatja a rakéta is.
 
Hát egy jó félórás olvasás után kijelenthető , hogy ezt a vitát Kamm olvtárs nyerte ! Molni és fizikai számításain alapuló álláspontja sakkot kapott , ozymandias olvtárs kommentjétől meg mattot ! A bagoi meg még a kést is beleszúrta a dongóval !

Molni ha gerinces Úriember vagy akkor most lehajtod a fejed és csak annyit írsz "Srácok most tévedtem , sorry !"

De szomorú is látni, hogy egyesek szerint ez valamiféle verseny ahol a másikat le kell győzni, nem pedig konstruktív eszmecsere, egymás tanítása, új források ismertetése, stb...
:(
 
Kémai
Uhhh, ugyan a Patriot nem tudja lelőni, viszont akkor...

2021-05-28-21-52-32-Window.jpg

SzA-75M Dvina megsemmisítési zóna

... az 1959 október 8-án a legnagyobb titoktartás mellett Börgöndre érkezett SzA-75 Dvina komplexumnak kutya kötelessége.
o_O
Ez a Ti asztalotok, annyit tudok, hogy számolok ezekkel a peremfeltételekkel, kaptok távolságot/magasságot meg sebességet, aztán ebből majd eldöntitek, honnan és mivel lehet leszedni...
 
Kémai

Ez a Ti asztalotok, annyit tudok, hogy számolok ezekkel a peremfeltételekkel, kaptok távolságot/magasságot meg sebességet, aztán ebből majd eldöntitek, honnan és mivel lehet leszedni...

Nem mehet a cucc úgy 3000m/s alá (mondjuk a Patriot kedvéért), hogy @kamm -nak igaza legyen.
Az Sz-400 már 4800m/s -ig potens, és Kína már harcolt a Szu-val is.
Szóval sokkal de sokkal nagyobb végsebességre kell jutnod mint 1000m/s.
 
Igazából én úgy csinálnám, hogy beleraknék több fék gyorsít mozzanatot a végfázisba. Így lesz 3-4 előre nem jelezhető manőver, ami miatt ugye az ütközés nem biztos. Nyilván nem megoldhatatlan feladat, de nem is egyszerű.
 
Nem mehet a cucc úgy 3000m/s alá (mondjuk a Patriot kedvéért), hogy @kamm -nak igaza legyen.
Az Sz-400 már 4800m/s -ig potens, és Kína már harcolt a Szu-val is.
Szóval sokkal de sokkal nagyobb végsebességre kell jutnod mint 1000m/s.
Meglátjuk, mi lesz a foronómiai görbén... Azért az 1000m/s az nem kevés. 10 másodperc alatt mész 36km-et. Ha csak azt számolom így a fürdőkádban feküdve, hogy ha a rakéta 10G-vel tud indulni kapásból, akkor 30km magasságra úgy kb 24 másodperc alatt megy fel (jó, ez leegyszerűsített, mert a gyorsulásvektor is függ az időtől meg a tömeg veszteségről..)
 
Meglátjuk, mi lesz a foronómiai görbén... Azért az 1000m/s az nem kevés. 10 másodperc alatt mész 36km-et. Ha csak azt számolom így a fürdőkádban feküdve, hogy ha a rakéta 10G-vel tud indulni kapásból, akkor 30km magasságra úgy kb 24 másodperc alatt megy fel (jó, ez leegyszerűsített, mert a gyorsulásvektor is függ az időtől meg a tömeg veszteségről..)

A legrégebbi 1980-as évek eleji Sz-300-as rakéta az indítás után 18s alatt van fent 27km-en.

V500-time-DH.jpg