Gondolatok a légiharcászatról / A légi hadviselés jövője

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
A digitális berepülés egyetlen előnye, hogy a teszt lefuttatását el lehet indítani este, másnap reggel hétre kész is vannak az eredmények, a reggel fél kilences meetingen már lehet is prezentálni a tesztcsapat menedzserének. Aki a tízórási meetingen elő tudja adni a projekt menedzsernek, az meg az egyórási call-ban jelentheti a győzelmi híreket az üzletágvezetőnek. Mindenki boldog.

Két hét múlva meg jönnek a pilóták és szét akar esni alattuk az egész.

Ha valahol, hát a Boeing-nél igazán oda kellene már figyelni erre a nagyvonalú fejlesztősdire, mert a B737MAX nem volt valami szép történet.
Összességében nézve van, valami, amit nem értek...

Mindenki mantrázza minden felé, hogy micsoda anyagtudomány és gyártástechnológia fejlődés volt az elmúlt csak 30 évben, nemhogy 50-ben.
Akkor hogyan lehet, hogy egy F-15EX nem lett mégsem sokkal könnyebb, hanem inkább sokkal nehezebb egy 1976-os F-15B-hez képest?

Ok, értem én, hogy AG feladatkör és 16k élettartam miatt erősebb a sárkány és a GE F110 is nehezebb. De amikor 1,5-2-szer erősebb szerkezeti anyagok vannak, akkor hol marad a javulás?

Itt meg azt látja az ember, hogy a régi, ami szemmel pattintott kőkori módszerekkel tervezett géphez képest meg szétesik az új. Amikor itt is lehetne erősebb szerkezeti anyag mindenhol.


Ha nem akarnák feltalálni újra a melegvizet és csak megépítik, amit régen, de erősebb anyagból, figyelembe véve a korróziós szempontokat akkor még a vibráció sem jelentene más igénybevételt és a gép veszélyes frekijei is kb. ugyanazok lennének.

Vagy akkor konzervatív tervezés esetén is hogyan nem jönne ki a megfelelő végeredmény?
Vagy mi?
Ki érti ezt?

Mondja meg már ezt nekem egy anyagtudós / gyártástechnológus, mert k*rvára nem értem én ezt.
Az airlinerek tényleg egyszer könnyebbek lettek adott méretben, a harci gépeknél meg nem ezt látni, oszt mégis, Reped a Rafale egy változata, 2000 óra után kuka. Gyártási hibás EF-ek 10 éve, stb.
Mindeszt hiperszuper végeselem módszerekkel és 40+ éves ismert múlttal a régi időkhöz képest.
Én nem sikerül újra megtervezni és legyártani azt, amit 50+ éve kb. logarcléccel és tapasztalati alapon történtő tervezéssel és akkori gyártás és anyagminőséggel meg sikerült.

Ki érti ezt?

@ozymandias ?
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
52 907
89 392
113
Figyu, nem tűnt fel, hogy kb. az alábbi fő variációs lehetőségek vannak?
  • hajtóművek száma típusa, ezek egy korszakban adott, hogy miből lehet válogatni, ez mindig is így volt és lesz, ha gebasz van, akkor meg lehet szopni, mint az F-14A a TF30-cal...
  • az alapvető szárnyforma, legyen-e variaszárny vagy sem
  • szárnyformához és célhoz profil
  • személyzet száma
  • akarsz-e belső fegyverteret vagy sem
  • elvárt fegyverzet mennyisége és típusa
  • a radar
Ezek adják ki a gépek fő méreteit.
  • mert a radar és személyzet az orrot definiálja,
  • a hatótáv a kerót feltételezve egy megvalósítható Cl/Cd-t
  • a fegyverzet és keró azt, hogy mennyire felhajtóerő kell legalább 1G-hez , de ez iteratív a fenti előző ponttal (ahogy az összes kb. egymással)
  • akkor és , ezt kell belepréselni valamibe, aminek majd vagy eléri a teljesítménye a hajtóművel, ami lehetőleg tudja, amit.
Nos, mivel belső fegyvertérrel kb. a stealth-ig alig akartak szórakozni, mert annyira elszállt tőle tömeg, maradt mindnekinek a pótos, ha a tiszta konfigon túl hatótávot akarnt növelni, a CFT megálmodásáig. Ahol betették ott kb. azért, mert annyira harmatos volt a hajtómű, hogy megérte az elvárt csúcssebességért a nagyobb szerkezeti tömeg. A lassulás ettől kisebb lett, de a csúcssebesség mégis nagyobb. Lásd F-106.

Ahol meg betették aztán lol, sokszor semmire nem használták, lásd F-111. Az FB-111 és F-111F kivételével hol tömeg volt...

Ezek után pofázás helyett talán fejtsed már ki, hogy ha van F-15 sárkányod, akkor miféle dedikált új sárkányt akarsz?
Senki nem új sárkánnyal nevezett a 80-as évek új USAF strike gépére F-16 és F-15 modifikáció volt. Az egyik csinált egy nagyobb szárnyat, a másik meg CFT-t tett a gépre és egy erősebb PW ígéret és csá.

Mert ennyire éri meg a dedikált sárkány, ennyi "pluszt" ( muhaha) tud adni, ha nincs next. gen hajtóműved.
Még a GE F110-hez is új törzshátsórészt kellett volna kapnia az F-15-nek, amit nem fizetett ki sokáig senki.

Ne haragudj, de eképesztően irritáló az, hogy láthatólag a tervezés sarokköveiről nincs fogalmad, de tasmákodsz összevissza.
Én nem szakértek kézifegyverek terén, de akkor talán te se tedd ezt, ahol láthatólag a repülőgép seggét talán meg tudod az orrától különböztetni.

De szegény McDD és LM is az F-15E és F-16XL-ellel miért nem hallgattak rád és csináltak egy új sárkányt 0-ról, amikor az elvárások elérhetőek voltak ezekkel is...
Marha sokáig tartott ám egy új sárkányt megalkotni még a 90-es évek végén is nemhogy előtte. Ez változott meg a modern szamítastechnikával. Ma már a berepülési program egy jelentős része csupán visszaellenőrzése a szimulációnak. Nem az törtenik mint ami az F-22-nél, hogy a protót meg a széria gép közt óriasi a diferencia. Nézd meg a SZU-57-et! Nincs tech demo mint ami pl az X-35 volt.
 
M

molnibalage

Guest
Marha sokáig tartott ám egy új sárkányt megalkotni még a 90-es évek végén is nemhogy előtte. Ez változott meg a modern szamítastechnikával. Ma már a berepülési program egy jelentős része csupán visszaellenőrzése a szimulációnak. Nem az törtenik mint ami az F-22-nél, hogy a protót meg a széria gép közt óriasi a diferencia. Nézd meg a SZU-57-et! Nincs tech demo mint ami pl az X-35 volt.
Jaj, itt megint szezon és fazon összekeverése van...

Az YF-22/23 és az X-32/35-nél azért volt techdemó, mert az elsőnél az alapvetően next. gen sárkány és next. gen hajtómű párosánál várták el, hogy mutassák meg a gépeket.

Az utóbbinál meg az kb. azonos vagy azonos sárkányban a VTOL képességet kellett prezentálni.
És mindkét projektnél volt versenytárs...

A PAK-FA esetén meg kapta a Szuhoj a munkát és kész.
Az összes eddig elkészült gép techdemó az oroszoknál, hiszen a 30-as gyártmányú hajtómű nincs is benne és az avionikai csomagja is a Szu-35-én alapul.

A régi gépeknél a kőkori módszerekkel elég gyorsan csinálták a sárkányokat, még ma szemmel nézve is.
És időtálló megoldások születtek, bár néha azért csúnyán elb*szták.
Lásd a Galaxy teljes szárnycserét a 80-as években.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
52 907
89 392
113
Jaj, itt megint szezon és fazon összekeverése van...

Az YF-22/23 és az X-32/35-nél azért volt techdemó, mert az elsőnél az alapvetően next. gen sárkány és next. gen hajtómű párosánál várták el, hogy mutassák meg a gépeket.

Az utóbbinál meg az kb. azonos vagy azonos sárkányban a VTOL képességet kellett prezentálni.
És mindkét projektnél volt versenytárs...

A PAK-FA esetén meg kapta a Szuhoj a munkát és kész.
Az összes eddig elkészült gép techdemó az oroszoknál, hiszen a 30-as gyártmányú hajtómű nincs is benne és az avionikai csomagja is a Szu-35-én alapul.

A régi gépeknél a kőkori módszerekkel elég gyorsan csinálták a sárkányokat, még ma szemmel nézve is.
És időtálló megoldások születtek, bár néha azért csúnyán elb*szták.
Lásd a Galaxy teljes szárnycserét a 80-as években.
Ezeket a képessegeket be lehet volna mutatni közel szériaérett vagy majdnem szériaérett sarkányokon is. Vagy az tilos volt?

Dehogy tech demo! Szériaérett széria gépek vannak (van egy meg néhány a gyártas különböző fázisában) csak valamiért te tech demózol. Igen ahajtómű nem az amit beleálmodtak de semmit nem kell a gépen átalakítani a 30-as hajtóműhoz ezt már láttuk, hisz volt már beépítve a gépbe.
 
M

molnibalage

Guest
Ezeket a képessegeket be lehet volna mutatni közel szériaérett vagy majdnem szériaérett sarkányokon is. Vagy az tilos volt?
Mindkét esetben a kérdés az volt, hogy a teljesen eltérő kinézerű és tervezésű platformok milyen alapvető képességeket tudnak és nem tudnak és képesek-e legalább az elvárt minimumra.

Szóval a válasz egyértelmű nem.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
52 907
89 392
113
Mindkét esetben a kérdés az volt, hogy a teljesen eltérő kinézerű és tervezésű platformok milyen alapvető képességeket tudnak és nem tudnak és képesek-e legalább az elvárt minimumra.

Szóval a válasz egyértelmű nem.
Ma már ahoz, hogy kiderüljön az amihez tech demo kellett akkoriban már nem kell tech demót építeni.
 
M

molnibalage

Guest
Ma már ahoz, hogy kiderüljön az amihez tech demo kellett akkoriban már nem kell tech demót építeni.
De, kellett. És aztán a techdemo ellenére mégis áttervezték.
Azt nem értem, hogy műszaki tervezési területen hogyan van ilyen mérhetetlen önbizalmad a valósággal szembe menve...? :rolleyes:
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
52 907
89 392
113
De, kellett. És aztán a techdemo ellenére mégis áttervezték.
Azt nem értem, hogy műszaki tervezési területen hogyan van ilyen mérhetetlen önbizalmad a valósággal szembe menve...? :rolleyes:
Azt látom, hogy a SZU-57 alig lett másabb küllemre mint az első felszállásnál ellenben a két amerikaival amit jóval korabban kezdtek fejleszteni. A SZU-75-ről meg azt mondta a Szuhojos emberke, hogy az amit látunk nem repképes de dolgoznak a repképesen (vagy ezt teszik tepképessé, nem emlékszem pontosan) ami ugyanilyen lesz. És azt is mondta a Szuhojos emberke, hogy a modern tervezési módszereknek köszönhetően nagyban felgyorsult és olcsósodott a fejlesztés (ez is egybeüt azzal amit az amik gondolnak a 6. generacióról).

Szóval az alapján vagyok magabiztos amit az adott iparágban dolgozók mondanak.
 
M

molnibalage

Guest
Azt látom, hogy a SZU-57 alig lett másabb küllemre mint az első felszállásnál ellenben a két amerikaival amit jóval korabban kezdtek fejleszteni. A SZU-75-ről meg azt mondta a Szuhojos emberke, hogy az amit látunk nem repképes de dolgoznak a repképesen (vagy ezt teszik tepképessé, nem emlékszem pontosan) ami ugyanilyen lesz. És azt is mondta a Szuhojos emberke, hogy a modern tervezési módszereknek köszönhetően nagyban felgyorsult és olcsósodott a fejlesztés (ez is egybeüt azzal amit az amik gondolnak a 6. generacióról).

Szóval az alapján vagyok magabiztos amit az adott iparágban dolgozók mondanak.
A PAK-FA esetén...
  • nem volt két teljesen eltérő géppel érkező jelölt...
  • és más bizonyított tény volt, hogy lehet stealth vadászt építeni...
  • de ettől ezek a korai gépek bizony techdemók voltak, nem is voltak egyformák és mindig mindig nem azonosak az eredeti műszaki tartalommal sem...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
52 907
89 392
113
A PAK-FA esetén...
  • nem volt két teljesen eltérő géppel érkező jelölt...
  • és más bizonyított tény volt, hogy lehet stealth vadászt építeni...
  • de ettől ezek a korai gépek bizony techdemók voltak, nem is voltak egyformák és mindig mindig nem azonosak az eredeti műszaki tartalommal sem...
Nem az a kérdés, hogy egyformák voktak-e, persze hogy nem voktak. No de nem is kellett áttervezni 70%-ban (azthiszem az F-22 ilyen arányban lett átervezve az YF-22-ből). Ha ránézel az első prototípusra meg az első szeria gépre, hát nagyítóval kell keresni a különbséget. Az F-22-nél meg egyértelmű a diferencia bárki számára. Tehát sárkányban nincs óriási eltérés és a nyakamat rá, hogy a SZU-75-nél sem lesz.
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 413
66 116
113
Érdekes diagrammok, sajnos nem találom őket nagyobban:
rafale-vs-typhoon-10-728.jpg


rafale-vs-typhoon-4-728.jpg


air_097a_2.jpg
 
M

molnibalage

Guest
Érdekes diagrammok, sajnos nem találom őket nagyobban:
rafale-vs-typhoon-10-728.jpg


rafale-vs-typhoon-4-728.jpg


air_097a_2.jpg
Ezek egy része repszimekhez készült, az alsó kb. a Falcon 4.0 SUPERPAK 3 idejéből. Egyik sem tűpontos. a tolóerő értékeket is szerintem onnan vették.
Persze mivel franciák csinálják sanszosan jó.

Az utolsó diagram az, amit negligálj, mert a valós görbék rohadtul nem így néznek ki...
 

fip7

Well-Known Member
2011. november 9.
20 413
66 116
113
M

molnibalage

Guest
A Power point prezi mennyire lehet pontos?
Egyre erősebb a gyanúm, hogy ezt valaki a Falcon vonalon csinálta, mert ezen gépeknél tudtommal a CAT I / III nem éretelmezhető, az F-16-nál viszont igen.
Viszont mivel minden gép számára az F-16 FCS-sel mímelik a többit...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
M

molnibalage

Guest
Kurva jó, a MOTO volt a kedvencem.

:)

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.

Ha valaki erről anno lemaradt volna, másik beceneves sztori.
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
M

molnibalage

Guest
Erre kíváncsi leszek, a Red Eagles alakulatról.

To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 278
13 528
113
Egészen elképesztő, hogy egy 11 tonnás vadászgéppel egy 7,5 tonnás F-16A Block 1 képességeit sem sikerült elérni, a BVR és sisakcélzót leszámítva, ami a jenkiknél a "nem akarjuk" és nem a "nem tudjuk" eredménye volt. Tettem be anyagot és és @Allesmor Obranna is az AIM-7-es tesztekről F-16-nál.

Ennyit meg ugye tudott a MiG-23MLD is. Azt hiszem, még az R-73-at is integrálták hozzá.
Az igazán abszurd szerintem az volt, hogy a 9.12-es csak középen tudott póttartályt vinni.


és 9.13 gyakorlatilag a 21BISz szinte visszalépés...
Hogy, mi, melyik?
 
M

molnibalage

Guest
Ennyit meg ugye tudott a MiG-23MLD is. Azt hiszem, még az R-73-at is integrálták hozzá.
Csak sisakcélzó nélkül, mert hát annak kabinja mellett sok értelme nem lett volna. Gyanítom magába a kabinba sem tudták volna hova tenni az érzékelőket.
Az igazán abszurd szerintem az volt, hogy a 9.12-es csak középen tudott póttartályt vinni.
Meg hát, ha tudott volna a belső kettőn, akkor ugrik az R-27R és csak 4 db R-73 marad.
Erre mondtam azt, hogy egy 11 tonnás gépen 6 db függesztő a szárnyon, amikor a 7,5 tonnás F-16A-n meg volt 8 db...

Az F-16A is két pótost és ECM konténert elvitt úgy, hogy maradt 6 db rakétának hely.
És csak azért nem ment a szívócsatorna oldalára AIM-7, mert nem akarták.
De a pótos melletti helyre is mehetett volna, ha akarták volna. Bár azért bőven lett volna annak hátránya, simán csak a 3/7-re kellett volna tenni és jónapot.

Ezzel 7,5 tonnás gépnél l kijött volt a MiG-29 9.12 fegyverzete darabra - csak éppen nagyobb zónával bíró AIM-7F/M-mel - 2xAIM-7 + 4xAIM-9 HÁROM darab pótossal. Úgy, hogy a belsó keró mennyiség centire megegyezik és a gépek repülési teljesítménye között vonalvastagságnyi eltérés van és azonos fegyverzet és keróval helyenként az F-16 vonala fut magasabban...

És mégis, ezt a gépet valamiért tömegek tekintik sikernek, mert a airshow teljesítmény elvakítja őket.
Úgy, hogy ugyanazt lerepülni az F-16 is...

és 9.13 gyakorlatilag a 21BISz szinte visszalépés...
A 9.12 és 9.13 hatótáv terén a MiG-21BISz-szel majdnem azonos légiharc konfigban.
A 23MF is lepofozza, nemhogy az ML vagy MLD.

Viszonyításképpen.
Az F-16A Block 1 2 db 1 tonnás bombával 1000 km+ távolságra elrepült földközelben majd 12 km-en haza.
A MiG-29 10 km magasan nem tudott volna oda és vissza elrepülni Oszirakig 2 db R-73-mal sem...

Na kettőt lehet találni, hogy mind generális multirole vadász mért hasalt el akkorát.
Mert ilyen korlátozott hatótávolsággal az országok többsége nem tud mit kezdeni...