• Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

M

molnibalage

Guest
Most beszéltük át, hogy van elég repterünk és a mobil hangárral infrastruktúra is egyre jobban lesz.
A másik az, hogy ha egyszer az életben az autópálya egyik szakasza azért lesz túlárazva, mert titkos tartalék kifutópálya, akkor legyetek szívesek azt ne írni meg ide!
Anyám, rákosi / koncsi korszak gondolkodása sejlik fel.
Az ugye megvan, hogy mit írd odafent Angelsoul?
Ha lenne ilyen szakasz, annak helye teljesen nyilvánvaló. A normál útszakaszokon belóg minden szar, ami miatt a gép nem tud leszállni.
Tehát, ahol úgy alakítják ki, hogy ez nincs, akkor lehetne leszállni. Itthon ilyen autópálya szakaszt nem láttam még sehol.
Az átlagos 2x1 sáv út teherbírása és állapota ehhez kevés.

Te tényleg azt hiszed, hogy innen a fórumból szerezne érdemi titkos infót bárki a MH-ről.??????????? o_O :eek: :confused:
 
  • Tetszik
Reactions: Chima3ra and endre

bel

Well-Known Member
2020. augusztus 24.
1 646
3 944
113
Basszus, jelenleg a gazdaságilag legkisebb nagy, kis túlzással annyi légi hadsereget tud emelni egy konfliktus esetén, ahány griffünk van. Ez ellen semmit nem ér a honvédség. De nem is ez ellen kell készülnünk.
Szia,

Szerintem meg igen, foleg az oroszok, masodlagosan a kinaiak ellen kell keszulnunk. De nem egyedul, hanem egy szovetsegi rendszer reszekent, az erositve (es nem potyautaskent gyengitve).

Valamiert sok-sok evnyi hadseregleepites utan egyszercsak ugy dontott a kormany, hogy megigeri, hogy a 2-vel kesobbi majd valos kepessegekkel fog hozzajarulni a szovetseghez. Remeljuk, hogy lesz ennyi ido, es nem teszik az ellenkezojet, mint amit mondanak.
 
  • Vicces
Reactions: krisss and endre

luperator

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
1 061
1 653
113
Szia,

Szerintem meg igen, foleg az oroszok, masodlagosan a kinaiak ellen kell keszulnunk. De nem egyedul, hanem egy szovetsegi rendszer reszekent, az erositve (es nem potyautaskent gyengitve).

Valamiert sok-sok evnyi hadseregleepites utan egyszercsak ugy dontott a kormany, hogy megigeri, hogy a 2-vel kesobbi majd valos kepessegekkel fog hozzajarulni a szovetseghez. Remeljuk, hogy lesz ennyi ido, es nem teszik az ellenkezojet, mint amit mondanak.
Isten ments.
 

Vogon

Well-Known Member
2021. május 13.
3 174
6 712
113
Ez megint csak elég paranoid megközelítés és feltételezi hogy az ellenség komplett hülye...o_O
Ma amikor 1m es felbontású műhold képeket lehet venni a polgári piacon valyon mennyi ideig tart végig elemezni egy Mo. méretű ország úthálózatát hogy melyek azok a szakaszok amik alkalmasak lehetnek leszállóhelynek?

Nekem ez már megint autóskártya játék.

Nem csak az a kérdés, hogy az ellenség lehetségesen mit tud megtenni, hanem az is, hogy mire költi a hírszerzésre fordított pénzét és meglévő infrastruktúráját. Nem akarok senkit megbántani, de ez ugyan az a gondolkodás, hogy majd mi az összes HIRMAS indítót darabonként nyomon követjük és műholdról adjuk a Taurusnak a koordinátát, hogy hol keresse. Mivel nagyon esélyesen fogunk szerezni belőle, ezért lehetséges megcsinálni. De vannak kétségeim afelől, hogy tényleg erre készül fel az ország.
Ha a szerződés aláírása előtt 1,5 nappal a vezetőink még piacot kutatnak, akkor szerinted mennyi az esély rá, hogy sajtóban bejelentik vagy a HTKA fórumon, ahol van legalább két dedikált román kolléga regisztrálva, meg fogja írni bárki neked odafentről, hogy ezeket megcsináltuk igen/nem?
Addig meg megy a ködszurkálás, aminek túl sok értelmét nem látom. Az egész témát le lehet zárni azzal, hogy van egy halom repterünk, amihez mobil hangárokkal infrastruktúrát is teremtettünk, hogy ha az egyiket rakéta csapás éri, akkor le- és föl tud szállni több másikon a Gripen. Plusz épül Kecskemét közvetlen közelében a polgári reptér, csodálkoznék azon, ha az nem lenne képes ideiglenesen ellátni majd katonai feladatot, ha már tőszomszédok.
Ettől a pillanattól kezdve, hogy az infrastruktúra szétcseszéséhez többszörös kapacitás kell az ellenség részéről (aminek át kell jutnia a rakéta pajzsunkon is), csak azt tartom egyedül releváns kérdésnek, hogy elfogó rakétával vagy beton bunkerrel vagy a kettő kombinációjával akarjuk/tudjuk megoldani, hogy minimális veszteséget tudjanak legfeljebb okozni a földön álló gépeinknek.
A rakéta pajzs előnye, hogy mozgathatóbb, mint egy beton bunker fedezék. Szittya felvetette régebben, hogy kisebb darabszámú, de nagyon erős fedezéket lehet kombinálni kevesebb védelmet adó, de olcsóbb bunkerekkel (amikre a mobil hangár szintén megfelel).

Bocsi, nem akarok senkit letorkollni, de kicsit már unom, hogy ezerszer felhozza valaki, hogy "de mi lenne, ha kiépítenénk autópálya szükség reptereket?" Nincs, és nem lesz információd, hogy vannak-e ilyenek. Még az oláhok sem mennek semmire azzal, hogy végig bogarásznák, hogy akkor melyik autópálya szakasz alkalmas és melyik nem. Ebből nekik nem következik, hogy mégis hová kell küldeniük a HIRMASt. Nem fogják megtudni, hogy épp hova fog legközelebb leszállni a gépünk.
De ha mindig abból indulnánk ki, hogy ők műholdon keresztül mindent látnak és mindent tudnak, akkor nem kell a lövészeknek álcázási taktikát tanulniuk, mert műholdon majd minden Leopárdot és minden katonánkat követnek odafentről és onnan diktálják majd be a tüzérségnek a koordinátákat.

Anyám, rákosi / koncsi korszak gondolkodása sejlik fel.
Az ugye megvan, hogy mit írd odafent Angelsoul?
Ha lenne ilyen szakasz, annak helye teljesen nyilvánvaló. A normál útszakaszokon belóg minden szar, ami miatt a gép nem tud leszállni.
Tehát, ahol úgy alakítják ki, hogy ez nincs, akkor lehetne leszállni. Itthon ilyen autópálya szakaszt nem láttam még sehol.
Az átlagos 2x1 sáv út teherbírása és állapota ehhez kevés.

Te tényleg azt hiszed, hogy innen a fórumból szerezne érdemi titkos infót bárki a MH-ről.??????????? o_O :eek: :confused:

Kivéve az Ukránoknál...
Azok szarnak az olyan apróságra mint útjelző tábla. :D

Szerintem meg nagyon jól elbeszélgettek egymással.
Belógnak minden szarok? Egy nap alatt letakarítom az összes fát, ha ettől függ Haza megvédése. És külsőre nem nagyon különbözik a svédek videóban feltett helyek sem. Lehet te szemre meg tudod állapítani, hogy hol raktak egy kicsit több anyagot az útba, de én nem.
Továbbra sem hiszem azt, hogy amikor kis túlzással van annyi alkalmas reptér, ami szóba jöhet, mint ahány gépünk jelenleg, akkor azon kellene gondolkodnunk, hogy "mi van akkor, ha nem a gépeket támadják, hanem a leszálló pályát?"
Másfelől továbbra sem hiszem azt, hogy ha egyszer éles szemeddel bele futsz egy szakaszba, ami jó lesz vészhelyzeti leszállónak, azt rögtön írd meg ide... Az egész vitának ilyen terjedelemben nem látom értelmét, a Gripen képes rá, a svédek bizonyították, ha a kormány szükségét látja, akkor megcsinálja.
De kár napokat-hónapokat azzal tökölni, hogy akkor akarunk vagy nem akarunk.
 
  • Tetszik
Reactions: RobZombi

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 414
3 697
113
A betonosak nem olyan mint egy aszfalt kifutó pálya, ha jól tudom a beton hézagokat bitumen tölti ki.
Tehát nem olyan mint egy egyöntetű aszfalt csík.
Úgy tudom, hogy eléggé tönkreteszi az első futóművet Gripennél az ilyen a beton pálya....:rolleyes:

Több éves használatra nem ideális a régi dilatáció, de helyzet esetén nem lesz baja szerintem pár leszállástól. Kecskeméten is több év használat után lett csak végül műszaki hiba belőle.
 
  • Tetszik
Reactions: Kim Philby

BJani

Well-Known Member
2020. január 28.
1 414
3 697
113
Nem is beszélve a betonos vidéki repterekről.
Pécs, Szeged, B,csaba, Pér.

Gripennek tökéletesen megfelelnek

Valós konfliktus esetén én biztosan széttelepíteném a Gripen flottát minimum 4-5 helyre. Mondjuk kihelyeznék 1-1 géppárt Szegedre, Kunmadarasra, Kalocsára, Lacházára, esetleg Mezőkövesdre...
Igazából rengeteg helyre szét lehetne telepíteni azt a 14 gépünket. Itt-ott még hangár is lenne, ahol rejteni lehetne őket.

A helikkel is hasonlóan tennék, azoknak még reptér sem kell.
Szerintem nem szabad ismert bázisokon hagyni a technikát, a szerbek is csak a rejtéssel/széttelepítéssel/álcázással/csalizással tudták menteni a technikájukat '99-ben.
 
K

kamm

Guest
Ha lenne ilyen szakasz, annak helye teljesen nyilvánvaló. A normál útszakaszokon belóg minden szar, ami miatt a gép nem tud leszállni.
Tehát, ahol úgy alakítják ki, hogy ez nincs, akkor lehetne leszállni. Itthon ilyen autópálya szakaszt nem láttam még sehol.
Az átlagos 2x1 sáv út teherbírása és állapota ehhez kevés.
What.
Nem tudom, @angelsoul mirol beszel, de rengeteg olyan szakasz van, ahol egy ~9m szeles Gripen landolhat ti. mindossze 800m hosszu utszakasz kell neki.

Hát pontosan.
Ha van valami előnye is a Szovjet megszállás örökségének, akkor ez az.
Egy közúttal ellentétben:
  • Rohadt vastag beton, nem szedi fel a gázsugár egyik pontját sem
  • Vannak gurulóutak, rámpák, szervízutak a kiszolgáló járműveknek
  • Van tornyuk (!)
  • Van, vagy legalább a helye megvan a fénytechnikának, műszeres leszállító rendszereknek - éjjel, rossz időben is használható
  • Nincs tele a környéke táblákkal, korlátokkal oszlopokkal, stb... nagyrészt megfelelnek a mai napig a OC (obstacle clearance) követelményeknek
  • Környékükön sincs semmi felső vezeték, ilyesmi az útban
  • Maguk a repterek nagyok, elfér rajtuk az üzemanyagszállítók sora, a fegyverzet, a műszakiak, ami csak kell
  • Védhető, mert körbe vannak kerítve
  • Alapból szélirányba épültek...
Szóval az utak mellett semmi nem szól ott, ahol ennyi ex-szovjet reptér van. Felesleges.

Nem a repterek helyett van a svedeknel sem, hanem alternativanak (naluk ugye hatalmas az orszag, konnyu eldugni oket), egy konfliktus eseten, amikor ugye a reptereket elsokent utik ki.

Valós konfliktus esetén én biztosan széttelepíteném a Gripen flottát minimum 4-5 helyre. Mondjuk kihelyeznék 1-1 géppárt Szegedre, Kunmadarasra, Kalocsára, Lacházára, esetleg Mezőkövesdre...
Igazából rengeteg helyre szét lehetne telepíteni azt a 14 gépünket. Itt-ott még hangár is lenne, ahol rejteni lehetne őket.

A helikkel is hasonlóan tennék, azoknak még reptér sem kell.
Szerintem nem szabad ismert bázisokon hagyni a technikát, a szerbek is csak a rejtéssel/széttelepítéssel/álcázással/csalizással tudták menteni a technikájukat '99-ben.

Bingo.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár
T

Törölt tag 1586

Guest
Valós konfliktus esetén én biztosan széttelepíteném a Gripen flottát minimum 4-5 helyre. Mondjuk kihelyeznék 1-1 géppárt Szegedre, Kunmadarasra, Kalocsára, Lacházára, esetleg Mezőkövesdre...
Igazából rengeteg helyre szét lehetne telepíteni azt a 14 gépünket. Itt-ott még hangár is lenne, ahol rejteni lehetne őket.

A helikkel is hasonlóan tennék, azoknak még reptér sem kell.
Szerintem nem szabad ismert bázisokon hagyni a technikát, a szerbek is csak a rejtéssel/széttelepítéssel/álcázással/csalizással tudták menteni a technikájukat '99-ben.
Ez nagyon helyzet függő, de ha van (lenne) bunker, NASAMS és Skynex Kecsón akkor nehéz elképzelni olyan helyzetet hogy szükség volna széttelepítésre.
 
K

kamm

Guest
Ez nagyon helyzet függő, de ha van (lenne) bunker, NASAMS és Skynex Kecsón akkor nehéz elképzelni olyan helyzetet hogy szükség volna széttelepítésre.
Ha a Skynex reszekent lenne vagy 3-4 kontener Cheetah is (180-240 db), akkor egyetertek, akkor meg legibombazas ellen is vedve lenne. Mondjuk en ekkor is az ujabbakat Papan tartanam...
 
K

kamm

Guest
Ami elbírja a gépet
Szerinted melyik nehezebb, egy telepakolt kamion avagy a Gripen? Es ne gyere a sok kerekkel stb, mert nem jegfeluleten szallnak le, hanem autopalyan, amelyeket raadasul felenk korrektul meg is epitenek (a piaci ar duplajaert, de az mas kerdes.)

és nem lóg be semmi és kellően vízszintes.
Mi a lofasz logna be mondjuk az M7 kozepere??? A magyar savok 3.75m, ha jol emlekszem, van ket savod meg a leallo minimum plusz a belso biztonsagi, egyutt lehet legalabb 12 meter szeles.
 
  • Vicces
Reactions: Pocok75

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
3 648
5 394
113
Szerinted melyik nehezebb, egy telepakolt kamion avagy a Gripen? Es ne gyere a sok kerekkel stb, mert nem jegfeluleten szallnak le, hanem autopalyan, amelyeket raadasul felenk korrektul meg is epitenek (a piaci ar duplajaert, de az mas kerdes.)


Mi a lofasz logna be mondjuk az M7 kozepere??? A magyar savok 3.75m, ha jol emlekszem, van ket savod meg a leallo minimum plusz a belso biztonsagi, egyutt lehet legalabb 12 meter szeles.

Itthon minden pályán van középen a szalagkorlátos, füves, bokros elválasztó rész, az bezavarhat. Saab-os videókban 16 métert mondanak, hogy ilyen szélesen gyakorolnak
 
K

kamm

Guest
Itthon minden pályán van középen a szalagkorlátos, füves, bokros elválasztó rész, az bezavarhat.
Hol, az egyiranyba meno savok kozott??? Na nem mar...?
Ha van 3 savod egymas mellett (2 sav plusz leallo), mar az 12m korul van - egy iranyban.

Saab-os videókban 16 métert mondanak, hogy ilyen szélesen gyakorolnak
Hat az az idealis, igen, de praktikusan ~10 meter mar eleg lenne szerintem, az meg azert megtalalhato.
 
M

molnibalage

Guest
A teljes NATO ellen.
Ez erős túlzás, a NATO erők töredéke vett részt a hadműveletben, Fr. teljesen kimaradt.
De az tény, hogy iszonyatosan nagy túlerő ellen és még így is túlélte gépük az egész "mókát".

Egy normális betonfedezékes, Skyshielddel védett Kecsót úgy, hogy van a környéken NASAMS, nos, az a USAF-on kívül nemigen törne fel itten senki a környéken.

Hol, az egyiranyba meno savok kozott??? Na nem mar...?
Ha van 3 savod egymas mellett (2 sav plusz leallo), mar az 12m korul van - egy iranyban.


Hat az az idealis, igen, de praktikusan ~10 meter mar eleg lenne szerintem, az meg azert megtalalhato.

Mit nem értesz ezen? Egyetlen autópálya szakaszon sem képes landolni a Gripen. 8 méteres fesztáv van. Centire pontosan kéne leszállni, hogy ne akadjon bele semmibe a gép.

A 800 méter hosszú pálya is jó vastagbőrős, mert a hiperkönnyű, üres gép, szembeszél és száraz pálya.
És majd a tte kedvedért ez ugye mind együtt lesz ugye?
Amúgy nehogy azt hidd már, hogy a Gripen "800 métere" annyira különleges. Ha nagyon akar akkor egy könnyű F-16 is megáll majdnem ennyin, fékernyő nélkül. Csak ki kéne nyitni az FM-eket...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
M

molnibalage

Guest
Kb. ez történne a magyar utak többségével is ha egy jet kerülne a közelükbe...

Pontosan, de a többségnek ez valahogy nem esik le...

Szerinted melyik nehezebb, egy telepakolt kamion avagy a Gripen? Es ne gyere a sok kerekkel stb, mert nem jegfeluleten szallnak le, hanem autopalyan, amelyeket raadasul felenk korrektul meg is epitenek (a piaci ar duplajaert, de az mas kerdes.)


Mi a lofasz logna be mondjuk az M7 kozepere??? A magyar savok 3.75m, ha jol emlekszem, van ket savod meg a leallo minimum plusz a belso biztonsagi, egyutt lehet legalabb 12 meter szeles.
Szerinted miért van 20+ bar nyomás is egy vadászgép abroncsában? Mekkora talajnyomás az?
A földetérés pillanatában a gyorsulás?
Hát az alakváltozási sebesség, amit az útnak el kéne viselnie?
Biztonsági határ, ha oldalszélben kéne leszállni?
Nézegessél már videókat, hogy milyen utakra szállnak le ilyen üzem közben gépek és hogyan.

Tessék, kb. ilyen clearance és szélességű pálya.

Keskenyebb pálya, de közelében nincs semmi a csíknak...

Fetűnik, hogy kiszélesedik az út és eltűnnek a lámpák...?

Ilyen kommentek után tudod ki hiszi el, hogy mérnök vagy...
Bár kummantottál te itt már mindent, hogy mi voltál és vagy...
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed
K

kamm

Guest
Pontosan, de a többségnek ez valahogy nem esik le...


Szerinted miért van 20+ bar nyomás is egy vadászgép abroncsában? Mekkora talajnyomás az?
A földetérés pillanatában a gyorsulás?
Hát az alakváltozási sebesség, amit az útnak el kéne viselnie?
Biztonsági határ, ha oldalszélben kéne leszállni?
Nézegessél már videókat, hogy milyen utakra szállnak le ilyen üzem közben gépek és hogyan.

Tessék, kb. ilyen clearance és szélességű pálya.

Keskenyebb pálya, de közelében nincs semmi a csíknak...

Fetűnik, hogy kiszélesedik az út és eltűnnek a lámpák...?
Hu, de buta gyerek vagy te, ráadásul végtelenül nagyhangu - meg azutan is, hogy szamtalanszor pofara estel az ostoba hulyesegeiddel...

Nezegessel Gripeneket uton landolva, ocskos, aztan majd gyere vissza kommentelni megint valami egbekialto sötét ostobasagot:




Ilyen kommentek után tudod ki hiszi el, hogy mérnök vagy...

Mondod te, aki meg egy lizinget sem tudtal kiszamolni, baszki, az ostoba kozepiskolas fizikai okoskodasaidrol nem is beszélve... valahol szórakoztató a hozzád hasonló felmuveltek nagyhangu kotozkodese. :D
Bár kummantottál te itt már mindent, hogy mi voltál és vagy...
Szemben veled, aki kb egy senki, ugye. :cool:
Nem csoda, ha neked elkepzelhetetlennek tunik egy normalis karrier. :D

Sebaj, te viszont legalább lenezed, leszolod, sőt, kigunyolod a kevesbe tájékozottakat, csak mert mernek olyat is ierdezni, ami nem ortodoxia avagy nem feltétlenül logikus nekik...
...ez az a fajta pitiáner, kisstílű, kaeu felmuvelt pszeudo-ertelmisegi insecurity, ami már 30 éve is végtelenül ízléstelen és proli temponak számított a valodi értelmiség koreiben.