Viszont továbbra is látom a vízlépcső ellenes aknamunkákat a mai médiában, ahol szakmai indokok, érvek helyett megint politizálnak..
Úgy látom, valamilyen külső érdek által erősen támogatott
vizlépcső-tározó ellenes szél fúj, keresztbe(tesz) folyamatosan évtizedek óta itt Magyarországon, mellyel
szemben még Don Quiote is csak egy gyermek a homokozóban..
Nézzük a "kevésbé" publikált, vizes, gátas tényeket:
- A jelenleg is üzemelő tározó és vizierőmű
a gyakorlatban is folyamatosan cáfolja a környezetvédők állításait : környezeti katasztrófát okoz a szennyes iszap, kiszárad a Szigetköz stb
-
Teljesen mellőzve van a 2000. évi CXIV.Törvény - A Duna hajózás rendjének szabályozása!
E törvényt a 1139/2004 (XII.11.)kormány rendelet alkotmánysértően felülírta,amikor megtiltotta a Dunán a (nagymarosi) gátépítést.
-Megszűnne a Duna kis vízhozamainál
egyre veszélyesebbé váló medermélyülés (országos talalyviz csökkenés egy része). A duzzasztás az egyik lépcsőtől másikig tart és aszályos időkben is állandó, az árvízszinthez közeli víztömeg marad a mederben.
A Duna 47 vízlépcsőjéből a DunaBizottság által kijelölt 23.- 47. közül a magyar szakaszon három hiányzik és jelenleg ez képezi a víziút legszűkebb részét.A magyar az egyetlen a dunamenti országok kormányai között , amely 1990 óta politikai okból, (érdekeltség?) elvileg ellenzi a vízlépcsőzés folytatását!
- Nemzetközi hajózás forgalma megsokszorozódhatna az Északi és a Fekete tenger közötti víziúton.
- Az energetika kb.4 milliárd kWh megújuló energiatöbblet nyerhetne évente és mind az atom, mind a hagyományos, dunamenti hőerőművek gazdaságos friss-vízhűtéssel működhetnének.
- A vízlépcsők keresztgátjai három új, közúti hidat is képeznének a Dunán.
- Vízgazdálkodás eredménye jelentősen javulhatna. A Duna állandó vízszintje mind az ivóvíz, mind
a mezőgazdasági öntözés bázisát növelné, a zárvízvédelem erősödne a gondozott oldalgátak révén,Megelőzhető lenne a Duna-Tisza közi homokhátság kiszáradása, Segítené a Duna-Tisza csatorna építését,stb.
Magyarország súlyponti kérdésévé vált - a kiszáradás. Mosonyi Emil akadémikus, világhírű, vízépítő tudós tanulmánya mutat rá arra, hogy
a dunai vízlépcsők nélkül a Duna-Tisza homokhátság kiszárad. Most ennek a realizálódása folyik.
A duzzasztás tenné lehetővé, hogy a talajvízszint ne süllyedjen a kritikus színt alá és a Duna - Tisza csatorna gravitációs úton jutasson vizet a Tiszavölgybe.
Ezzel viszont az lenne a gond h nem lehetne egy jót pénzköltve projectelni mint most, a Vízmegtartás címén.. Nem tudom h ennek eddig mi a mérhető sikere egyáltalán.. Tudom h a Vízmegtartás fontos dolog főleg nyugdíjas korban nem elhanyagolható szempont.
- Megerősödhetne a partmenti és vízi turizmus egyaránt, ha elmarad a Duna évi többszöri 8 méteres vízszint ingadozása.
- A magyar fél számára is kihasználhatóvá válna a műcsatornás Bősi Vízerőmű 720 MW csúcsüzemi teljesítőképessége, ami több, mint kétszerese a főmederben, változatként telepíteni tervezett kétfolyami vízerőműnek.
- A Nagymarosi Vízlépcső a magyar Duna-szakaszon lévő visegrádi sziklás szűkületben hasonlófontosságú, mint a Kazán szorosban a Vaskapu Vízerőmű. Bős után ezzel kezdődik a Duna egész évi hajózhatóvá tétele, ami Budapest alatt az adonyi és fajszi vízlépcsőkkel folytatódik
Fontos tudni, hogy a Duna Bizottság szigorúan szabványosította hajók, uszályok méreteit,
a 2,5 méter merülési mélységét.Félrevezető naivitás tehát a magyar Dunán
kis merülésű bárkákat javasolni bárki által, hiszen a hajózást a Rajna-Majna-Duna csatornán az Északi tengertől a Fekete tengerig kell ezen előírásoknak megfelelően biztosítani az Európai országok 150 éve kialakult hatalmas értékű hajóflottái számára.
Most épp Magyarország a dugó ezen az útvonalon.
Ezt a régi tervet és erre megkötött nemzetközi szerződéseket az EU úgy is kitapossa belőlünk, akár tetszik akár nem. Most már csak az a kérdés, ha muszály - minél többet profitáljunk belőle.
Mivel régebben a FIDESZ is ellenezte a vízlépcsőket - törvényileg beakasztott a rendezésnek is - most meg megy tárgyalni ami évtizedekig elmaradt - felmerül hogy ez sem a saját ötlete.
Nem véletlen tehát, hogy
az Európa Unió különleges fontosságot tulajdonít az VII.Közlekedési útvonal megvalósításának, ami egyszersmind a Duna Stratégia szerves részévé is válik.
Az EU VII. közlekedési útlétesítésében való részvétel lehet a járható megoldás, amihez
az EU feltehetően anyagi támogatást is ad. A román-bolgár új dunai vízerőművek beruházása jó példa számunkra is.
Ennek az anyagnak az összeállításában Kerényi A. Ödön Állami-díjas, vasdiplomás gépészmérnök Magyar Villamos Művek Zrt. ny. vezérigazgató helyettes e tárgyú anyagát vettem alapul, ami nézetem szerint nem igazán köztudott - valamely okoknál fogva.
Köszönöm Neki ez úton is.