Energiagazdálkodás, energiabiztonság, villamosenergia-termelés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
3 808
7 436
113
Szerintem ebben a kiszolgáltatott helyzetben (orosz - ukrán háború + Oroszo. vs EU ), nincs mese durván fel kell futtatni a hazai olaj és gáz kitermelést akár a zárolt stratégiai készletek kárára is...Egyébként nehezen hiszem el, hogy itt a lavór alján nincsenek a jelenlegi árak mellett gazdaságosan kitermelhető nagy készletek a talpunk alatt.
Ha meg nem gazdaságos akkor az állam szálljon be dotációval. Most van az a pont, hogy valahogy felszínen kell maradni amíg nem normalizálódik a helyzet Európában vagy nem sikerül kiépíteni egy másodlagos beszerzési láncot.
Be kell tiltani az itthon kitermelt gáz és olaj kivitelét az országból...lehetőleg csak magyar cégeknek legyen kitermelési engedélye. Ha mégis külföldi a kitermelő (szerződéseket felülvizsgálni, engedélyeket nem megújítani) akkor hazai szolgáltatóknak elővásárlási jogot adni a kitermelt kapacitások felvásárlásához. Ha szükséges növelni kell a tároló kapacitást is, hogy amíg jön orosz gáz és olaj legyen hol elraktározni.
Nem csak a német gazdaság lett kivéreztetve mert lemondtak az olcsó orosz nyersanyagról mindenki másnak is ezt a sorsot szánja az EU áruló vezetése a mindenkori USA vezetéssel karöltve. Ráadásul a németekkel ellentétbe a magyar állam nem rendelkezünk olyan pénzügyi tartalékokkal, hogy kibírjunk egy tartós gazdasági mélyrepülést.
 

Kim Philby

Well-Known Member
2020. december 16.
15 285
42 196
113
Szerintem ebben a kiszolgáltatott helyzetben (orosz - ukrán háború + Oroszo. vs EU ), nincs mese durván fel kell futtatni a hazai olaj és gáz kitermelést akár a zárolt stratégiai készletek kárára is...Egyébként nehezen hiszem el, hogy itt a lavór alján nincsenek a jelenlegi árak mellett gazdaságosan kitermelhető nagy készletek a talpunk alatt.
Ha meg nem gazdaságos akkor az állam szálljon be dotációval. Most van az a pont, hogy valahogy felszínen kell maradni amíg nem normalizálódik a helyzet Európában vagy nem sikerül kiépíteni egy másodlagos beszerzési láncot.
Be kell tiltani az itthon kitermelt gáz és olaj kivitelét az országból...lehetőleg csak magyar cégeknek legyen kitermelési engedélye. Ha mégis külföldi a kitermelő (szerződéseket felülvizsgálni, engedélyeket nem megújítani) akkor hazai szolgáltatóknak elővásárlási jogot adni a kitermelt kapacitások felvásárlásához. Ha szükséges növelni kell a tároló kapacitást is, hogy amíg jön orosz gáz és olaj legyen hol elraktározni.
Nem csak a német gazdaság lett kivéreztetve mert lemondtak az olcsó orosz nyersanyagról mindenki másnak is ezt a sorsot szánja az EU áruló vezetése a mindenkori USA vezetéssel karöltve. Ráadásul a németekkel ellentétbe a magyar állam nem rendelkezünk olyan pénzügyi tartalékokkal, hogy kibírjunk egy tartós gazdasági mélyrepülést.
Én arra szavaznék inkább, hogy furmányos módon vegyük meg valami hottentotta befektetői kör gründolta cégen keresztül a román olaj és gázkitermelést (OMVPetrom) és adjunk hitelt romániának a mi általunk gyártott Lynxek és L-39 Skyfox beszerzésére. Trumpot meg fogadjuk fel tanácsadónak.
Amúgy komolyra fordítva a szót, inkább a szomszédét termeljük ki...
 
  • Tetszik
  • Imádom
Reactions: gergo55 and Nber

Loken

Well-Known Member
2016. november 24.
3 808
7 436
113

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 761
11 241
113
@mindenen kívül " Ismét egy vágyvezérelt okoskodás. "

Az a helyzet,hogy ha Szabó József leüt a billentyűzetén egy szóközt, abban több értelem van,mint az eddig idehányt összes kommentedben !!
a vágyvezérelten meg hangosan felröhögtem .. vágyvezérelt ? és pont Te írod ezt ?? GIGA ATOM LOL !!!!


@kelepisti

elárulod,hogy miért lenne jó neked és rajtad kivül itt mindenkinek,ha az üzemanyagok ára a támadások miatt megemelkedne, és ezt a mindennapokban is éreznénk ? ha meg nem lenne jó akkor mit kell itt kakaduzni,hogy kitiltotta ezt a csicskát ?

egyébként személy szerint én nagyon kíváncsian várnám a válaszodat,hogy miért érdekünk nekünk az,hogy a drágább nyersolajat vegyük meg bárkitől is,mint amit eddig vettünk ? leírom megint hogy világos legyen .. Magyarországnak milyen érdeke fűződik ahhoz, hogy bárkitől bármit drágábban vegyen meg mint ezelőtt ?
Ha végiggondolod akkor látod a marhasagot. Az uzemanyag nem a haboru miatt draga, hanem a tulzott es tomentelen adotartalom miatt. Annak mérséklése akar 109 ft minusz is lehetne liternkent. Az autosok egyik fejostehene az ua. ara. Pld egy 10-20% dragulas sem lenne husbavago ha nem emelne drasztikusan az adotartalom miatt a fogyasztoi arat.
 

Sunlight56

Well-Known Member
2022. március 1.
3 090
24 095
113
Igy van, többféle megoldáson kell gondolkodni.
Most a franciák rángatják az atomerőműveik teljesítményét akár naponta 14 000 - 16 000 MW-al mint a bolondok, jó pénzt kérve a németektől -is. Nyilvánvaló hogy a blokkteljesítményeik miatt a blokk szabályzórudait nem lehet így le fel rángatni, hanem tolják a hőteljesítményt folyamatosan, a turbina gőz szelepét rángatják, a felesleges hő pedig plusz környezeti hőterhelést jelent . Ha már napelemezünk és szeleskedünk - annak valahol meg kell fizetni az árát.

Az ukrán gazdasági gyarmat atomerőművei egyenlőre elérhetetlenek az EU számára pedig a 2016-os villamos energia tervben kiemelkedő szerepet adtak nekik. Látszik is a kapkodás, hogy mivel a németek szégyellik hogy a szájukból segget kellene csinálni ha visszakapcsolnák az atomerőműveiket, helyette Zseli kap egy parancsot hogy azonnal ugorjon neki 4 új blokk építésnek 4 X 1000 MW teljesítményben.. Zseli állandóan sír, hogy már töltényre sincs pénze, akkor erre hogy jut? Ez már a bolondok háza, vagy az embereket nézik ennyire hülyének?

Ezért is lehet az, hogy most már nem a gazdaságosan megoldható 1000 MW os új blokk kapacitás kiépítésén gondolkodnak, hanem a nem olyan költséghatékony de mini és microreaktor építéseken.

Egy pédaképp, helyi energia közösségek létrehozásához javasolta a Westinghouse az 5 MW-os micro reaktorát, amely kamionnal szállítható, egyszerűen telepíthető, és annyira gyorsan szabályozható hogy kiegyenlíti az energia közösség szél és napenergia termelését... (Ez ms okban mérhető gyors szabályzás...)
Ráadásul + 8MW a termelt hő ekkor - és azt a közösség melegvizes és távfűtéses ellátására lehet használni.

A teljes termikus teljesítmény így konténer méretben 13 MW és ezt akár zsinórban 8 évig tudja - fűtőelem csere nélkül..
AcBUBQz.jpg

6iufdA3.jpg
Többször említettem a Westinghouse 5 MW-os kamionnal szállítható microreaktorát , amely ideális lenne energia microközösségek számára, és akkor még csak elviekben létezett, tervezőasztalon.
Az USA a Zöldenergia helyett a stabil és olcsó villamos energia ellátáshoz a Zölderőművek helyett ismét az atomenergia felé fordul, és létrehozta a DOME-nak nevezett microreaktor tesztelő állami labort Idaho-ban.

Most kezdték el tesztelni a Westinghouse eVinchi miccroreaktorát ebben a laborban - alkalmasságát megfelelőségét vizsgálva.
A Westinghouse fejleszti az eVinci-t – egy szállítható mikroreaktort, amely fejlett hőcső-technológiát és TRISO üzemanyagot használ a megbízható energiaellátás bővítése érdekében.

A reaktort akár öt megawatt villamos energia előállítására is tervezték, és üzemanyag-utántöltés nélkül akár nyolc évig vagy tovább is működhet - teljes terheléssel. Természetesen ez hosszabbodik részterheléseken.

A teljes , folyamatos hőtermelése 12 MW, a 7 MW hő sem veszik kárba, hiszen az energiaközösséget láthatja el távhővel (fűtés pld).
Ha kb 9 év alatt elfogy az üzemanyag, kamionra kell felpakolni, amely meghozta a csere reaktort, így kevés karbantartási leállás szükséges .
Az USA állami Atomenergetikai honlapja:

Indul a világon a verseny, hogy ki tudja előbb modern atomreaktorok telepítésével leuralni - a jövő energia piacát.
 

Sniper

Well-Known Member
2018. április 10.
3 034
33 711
113
Ha végiggondolod akkor látod a marhasagot. Az uzemanyag nem a haboru miatt draga, hanem a tulzott es tomentelen adotartalom miatt. Annak mérséklése akar 109 ft minusz is lehetne liternkent. Az autosok egyik fejostehene az ua. ara. Pld egy 10-20% dragulas sem lenne husbavago ha nem emelne drasztikusan az adotartalom miatt a fogyasztoi arat.
ha Te is végiggondolod (áá hagyjuk nem gondolod)

rövid gyorstalpaló a piac működéséhez .. ha egy árucikk korlátozott mennyiségben áll rendelkezésre annak mindig árfelhajtó hatása van, ha árudömping van annak meg árcsökkentő.

rakd össze ebben az "egyenletben" hogy a kieső üzemanyag mennyiség miatt ez milyen irányba fog elmozdulni,drágább lesz vagy olcsóbb ?

értem én hogy a kurva anyját mindenkinek aki orosz kőolajat meg földgázt vesz, csak ezzel az a legnagyobb probléma hogy a Nyugat ugyanúgy veszi ! Ellenben ha okosabb vagy mint a katari energiaügyi miniszter és jobb rálátásod van a dolgokra mint neki , akkor én kérnék elnézést.

https://thepeninsulaqatar.com/article/27/03/2022/not-possible-to-replace-russian-gas-supplies-to-europe-overnight-al-kaabi
https://www.dailysabah.com/business/energy/qatar-says-hard-to-quickly-replace-russian-gas-supplies-to-europe
https://www.energyconnects.com/news...ot-unilaterally-replace-europe-s-energy-needs

azt is értem,hogy most az EU szerint mindenkinek be kell zöldülni mert az az uj trend .. hagy kérdezzem már meg,hogy Magyarország hogyan termel majd elektromos áramot ? Az rendben van ,hogy épülnek napelemparkok, de hol van ez pl egy paksi erőmű kapacitásához képest ? Paks-2 állandó támadás alatt áll itthonról is kintről is, vizerőművekben sem dúskálunk, szélerőművekben sem .. de mára minden háztartásban van pl szobánként 1 televizió, több számítógép,mobiltelefonok,mikrosütő, grillező, elektromos főzőlap,klíma meg tökömtudja még mi ami árammal működik, honnan szerzünk hozzá elegendő elektromos áramot ? rajzolunk villámot egy papírlapra ?

de visszatérve az adótartalomra .. ha nem jön kőolaj az oroszoktól,teljesen mindegy,hogy 1000000000000000% adó lesz rajta vagy 0% mivel nem jön, és ha nem jön, üzemanyag sem lesz, ha nem lesz üzemanyag,vagy csak korlátolt mennyiségben annak árfelhajtó hatása lesz, meg fog drágulni eleve az üzemanyag, és ennek következtében a szállítási díj is, szóval teljesen mindegy lesz hogy te pl gyalog jársz a boltba ha a tejet meg a kenyeret felviszik mondjuk 100ft-al, azt Te is érezni fogod az árán, de valamiért úgy érzem felesleges szócséplés volt ez a részemről.

egyébként tényleg sok adó van rajta ezt nem vitatom,és lehetne olcsóbb is viszont az adótartalom meg a nincs vagy korlátozott mennyiségebn áll rendelkezésre üzemanyag az két teljesen különböző dolog..

gondolod ha leviszik az adót és ettől függetlenül nem jön a nyál az oroszoktól akkor olcsóbb lesz ? vagy ha leviszik az árát, és a környező országokban magasabb lesz az ára akkor nem ide fognak járni tankolni a szomszédok (volt rá példa) és nem lép fel ugyanúgy üzemanyaghiány az ország határmenti régióiban ? ( erre is volt példa) a világpiaci árat a tőzsdei ár határozza meg nem az, hogy nálunk mennyit rak rá a MOL, ellenben ha hiány keletkezik valamiből a piacon az sosem volt még árletörő hatású,éppen ellenkezőleg!

arra meg még mindig nem jött válasz,hogy miért lenne jobb nekünk anyaglag a drágábbat venni ? szóval akkor leírom megint .. hátha jön rá válasz a mellébeszélésen kivül

Magyarországnak milyen érdeke fűződik ahhoz, hogy bárkitől bármit drágábban vegyen meg mint ezelőtt ?
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 761
11 241
113
Svajc, Ausztria, Csehorszag. nem tengerparti es nem problema az druzsba időleges kiesése. A vezeték nemcsak orosz hanem pld kazah olajat is szallit. Lehet mondani igen, hogy miert baj orosz olajat vásárolni. Különösen mikor az USA az eromuveinek az Uran fűtőanyagat is onnan veszi. Nos egyreszt nem arrol van szo, hogy ne vegyunk, hanem szakadjunk le az egyildalu fuggestol, mikor a vezetekek egy háború soran legitim celpontok. Nem gondolod, hogy egy agresszorral szembeni haboru soran amelyben elismertuk hogy Oroszország támadta meg ukrajnat, nem normalis, hogy Oroszországban levo energetikai célpont elleni támadást a magyar szuvetenitas stb. ellen interptetalunk? Ha legkozelebb egy neptun raketa kilo egy orosz tankert, akkor azt is ennek vesszük? Volt 3 evunk. A MOL is a szlovak es nem a magyar finomító kapacitást allitotta at nem orosz olaj feldolgozasat. Az adotartalom azert fontos mert a mol es a kormány is mar áremelkedést vizional. Az tény hogy ha nem venne foszilis energiát es urant a nyugat es a buntetovamok kurva keményen erintenek az oroszokat. Minket europat stb is. fe ez a gazdasagi hadviseles. Eu es nato tagkent kene gondolkodni. Nem allandoan az eu kadszahoz jarni, hogy ilyen olyan tamogatas kell amit a nyugati adofizetok termelnek mrg. Eddig soha nem voltunk netto befizetők. A kozos teherviselés is hozza tartozik moralis okok miatt.
 

amper

Well-Known Member
2011. december 12.
1 076
12 870
113
Svajc, Ausztria, Csehorszag. nem tengerparti es nem problema az druzsba időleges kiesése. A vezeték nemcsak orosz hanem pld kazah olajat is szallit. Lehet mondani igen, hogy miert baj orosz olajat vásárolni. Különösen mikor az USA az eromuveinek az Uran fűtőanyagat is onnan veszi. Nos egyreszt nem arrol van szo, hogy ne vegyunk, hanem szakadjunk le az egyildalu fuggestol, mikor a vezetekek egy háború soran legitim celpontok. Nem gondolod, hogy egy agresszorral szembeni haboru soran amelyben elismertuk hogy Oroszország támadta meg ukrajnat, nem normalis, hogy Oroszországban levo energetikai célpont elleni támadást a magyar szuvetenitas stb. ellen interptetalunk? Ha legkozelebb egy neptun raketa kilo egy orosz tankert, akkor azt is ennek vesszük? Volt 3 evunk. A MOL is a szlovak es nem a magyar finomító kapacitást allitotta at nem orosz olaj feldolgozasat. Az adotartalom azert fontos mert a mol es a kormány is mar áremelkedést vizional. Az tény hogy ha nem venne foszilis energiát es urant a nyugat es a buntetovamok kurva keményen erintenek az oroszokat. Minket europat stb is. fe ez a gazdasagi hadviseles. Eu es nato tagkent kene gondolkodni. Nem allandoan az eu kadszahoz jarni, hogy ilyen olyan tamogatas kell amit a nyugati adofizetok termelnek mrg. Eddig soha nem voltunk netto befizetők. A kozos teherviselés is hozza tartozik moralis okok miatt.
Gondolkodnék én is Eu és Nato tagként, ha nem azt látnám hogy magasról szarnak le. Milyen szövetségi intézkedés született Magyarország és Szlovákia ellátásának biztosítására, ha már nem rendelkeznek tengerparttal?
Csak a süket követelődzés, ami mögül kilóg a lóláb: hátrább kerülünk az eu debil belső versengésben, és az más tagállamnak jó, meg ugye itt már cél hogy szar legyen, Eu-s cél a magyar belpol borítása.
Az energiabeszerzés diverzifikálása régen elindult, csak azt kell látni hogy az egyik csatorna elzárása az pont nem diverzifikálás. Itt már valakinek nagyon csörög a nyála hogy minket is belehúzhat egy olyan egyoldalú függésbe amin nagyot fog profitálni - mi meg bukni.
Svájc, Ausztria energiaszektora miben hasonlít a mienkre? A cseheket meg belekormányozzák a szarba rendesen, de meg is érdemlik.
 

AchtungPanzer

Well-Known Member
2020. február 9.
302
1 442
93
Svajc, Ausztria, Csehorszag. nem tengerparti es nem problema az druzsba időleges kiesése. A vezeték nemcsak orosz hanem pld kazah olajat is szallit. Lehet mondani igen, hogy miert baj orosz olajat vásárolni. Különösen mikor az USA az eromuveinek az Uran fűtőanyagat is onnan veszi. Nos egyreszt nem arrol van szo, hogy ne vegyunk, hanem szakadjunk le az egyildalu fuggestol, mikor a vezetekek egy háború soran legitim celpontok. Nem gondolod, hogy egy agresszorral szembeni haboru soran amelyben elismertuk hogy Oroszország támadta meg ukrajnat, nem normalis, hogy Oroszországban levo energetikai célpont elleni támadást a magyar szuvetenitas stb. ellen interptetalunk? Ha legkozelebb egy neptun raketa kilo egy orosz tankert, akkor azt is ennek vesszük? Volt 3 evunk. A MOL is a szlovak es nem a magyar finomító kapacitást allitotta at nem orosz olaj feldolgozasat. Az adotartalom azert fontos mert a mol es a kormány is mar áremelkedést vizional. Az tény hogy ha nem venne foszilis energiát es urant a nyugat es a buntetovamok kurva keményen erintenek az oroszokat. Minket europat stb is. fe ez a gazdasagi hadviseles. Eu es nato tagkent kene gondolkodni. Nem allandoan az eu kadszahoz jarni, hogy ilyen olyan tamogatas kell amit a nyugati adofizetok termelnek mrg. Eddig soha nem voltunk netto befizetők. A kozos teherviselés is hozza tartozik moralis okok miatt.
Akkor nézzük az általad említett Ausztria diverzifikációja, a földgáz tekintetében : ( Forrás : Világgazdaság 2025 06 17 )

Ellentétben az orosz szénimporttal – amelyet az Európai Unió már 2022-ben betiltott – és az orosz olajjal – amire a G7-ek 2023-ban árplafont vezettek be – a gázra eddig nem vonatkoztak uniós korlátozások, bár a legtöbb tagállam leállította vagy minimálisra csökkentette az orosz fosszilis tüzelőanyag importját, még akkor is ennek következtében a saját gazdasága is súlyos csapást szenvedett, mint ahogy Németország esetében történt.

Ezzel szemben az orosz cseppfolyósított földgáz (LNG) behozatala nőtt Európában, tavaly rekordmennyiségű, 16,5 millió tonna földgázt importáltak belőle.
Bár Bécs támogatta az Oroszország elleni uniós szankciókat, Moszkvával szemben sem égetett fel minden hidat. Nyugati szomszédunkat többször is bírálatok érték amiatt, hogy a háború kezdete óta nem csökkentette még jelentősebb mértékben függőségét.
Ugyanakkor a legtöbb orosz gázt nem Ausztria, hanem Olaszország importálta tavaly. Egyes hírek szerint az olaszok zárt ajtók mögött szintén felvetették a gázimport folytatásának lehetőségét a békekötés esetére, ugyanakkor nyilvánosan soha nem tettek erre utaló nyilatkozatot. Az olasz energiaügyi miniszter szóvivője sem kívánt nyilatkozni ebben a témában.

Ehhez nem kell hozzátenni semmit ...
 

Sunlight56

Well-Known Member
2022. március 1.
3 090
24 095
113
Ha végiggondolod akkor látod a marhasagot. Az uzemanyag nem a haboru miatt draga, hanem a tulzott es tomentelen adotartalom miatt. Annak mérséklése akar 109 ft minusz is lehetne liternkent. Az autosok egyik fejostehene az ua. ara. Pld egy 10-20% dragulas sem lenne husbavago ha nem emelne drasztikusan az adotartalom miatt a fogyasztoi arat.
Nálunk jelenleg az adótartalma az üzemanyagoknak - 45 -47%
USA-ban ez 15% - 316 Ft / liter
Oroszországban az adótartalom ugyan 30 -50 % de az olcsó alapanyag ár miatt a benzin idén augusztusban mintegy 270 Ft / liter.

Tehát kijelenthetjük hogy az itt és EU-ban rápakolt adók szinte kimerítik a központi, költségvetés által elkövetett törvényesített lopás fogalmát, volna miből engedni.

Magyarországnak milyen érdeke fűződik ahhoz, hogy bárkitől bármit drágábban vegyen meg mint ezelőtt ?

Magyarország érdekeit 35 éve (gazdaságilag és politikailag) ugyanúgy túl az Óperencián határozzák meg, mint az EU-ét. Ha a szövetségi rendszerben szolgálnunk kell - ne csodálkozzunk ez vele jár. Nekünk egy szabadságunk van: lehet tiltakozni és pávatáncolni - de a szorító kötelek közt a média porondon. Ha komollyá válik a helyzet - mindenki beáll a szélirányba. Így volt a Varsói esetében is.
Az viszont teljesen jól látszik ha a szénhidrogén beszerzési irányokban változás következik be - már mások aratják le annak profitját. Ez látszik most is az orosz olajtermékek esetében, amit jelenleg India finomít túlnyomó rész Európa helyett, a haszon ott csapódik le :

India jelentősen növelte orosz nyersolaj-importját finomítás és export céljából: 2021‑ben ez még csak 1–2 % volt, de a 2023 végére 39 %-ra, 2024–25‑re pedig 35–40 %-ra nőtt (jórészt az EU-t látja el..) Úgy kell nekünk..
Ezzel szemben az orosz cseppfolyósított földgáz (LNG) behozatala nőtt Európában, tavaly rekordmennyiségű, 16,5 millió tonna földgázt importáltak belőle.
Nézzük meg az árakat, melyből rögtön kiderül miért nem nyerő az USA LNG import, amiért sokan az EU-ban lelkesednek:
1. USA-Anglia szállítási útvonal (újra számolva) :
Bemenő adatok:
  • Henry Hub spot most: ~2.8 $/MMBtu (EIA heti jelentés).
  • Liquefact (tolling) díj a mai szerződéseknél: ~2.1–3.0 $/MMBtu (Poten, CSIS; Cheniere-jellegű struktúra).
  • Atlantic freight (USGC→É-Ny-Európa): ~1.0–2.0 $/MMBtu (Spark/Reuters, LNG Prime – a tartomány a napi/idény helyzettől függ).
  • UK/EU regáz + terminálszolgáltatás: ~0.7–2.5 €/MWh → ~0.20–0.73 €/MMBtu (ACER/CEER, piaci felmérések).
2) Két számítás: „közép” és „felső” feltételezés
(A) Közép-szcenárió (mai tipikus)
HH = 2.81 → 115%·HH = 3.23 $/MMBtu.
EIA
Liquefact = 2.50 $/MMBtu.
Shipping = 1.50 $/MMBtu.
Regas = 1.5 €/MWh ≈ 0.44 €/MMBtu ≈ 0.48 $/MMBtu.

Összesen DES UK (USD/MMBtu):
3.23 + 2.50 + 1.50 + 0.48 = 7.71 $/MMBtu

EUR/100 m³-re váltás:
7.71 × 3.54 × 0.92 ≈ 25.1 €/100 m³

(B) Felső (szigorúbb) szcenárió
HH = 2.81 → 115%·HH = 3.23.
Liquefact = 3.00 (drágább projekt).
Shipping = 2.00 (feszültebb piac).
Regas = 2.0 €/MWh ≈ 0.59 €/MMBtu ≈ 0.64 $/MMBtu.

Összesen DES UK: 3.23 + 3.00 + 2.00 + 0.64 = 8.87 $/MMBtu
EUR/100 m³: 8.87 × 3.54 × 0.92 ≈ 28.9 €/100 m³

Tehát elmondhatjuk, hogy jelenleg az USA LNG ára valahol 25,1 - 28,9 €/100 m³ Angliai csövezetékbe, indulásra töltve.

Orosz LNG ár, a Zeebrugge, BE EU-terminálra (ennek árai nyilvánosabbak) :
2) Bemenő adatok
Feedgas (Jamal): rendkívül alacsony, ~0,38 $/MMBtu.
Liquefaction (Jamal T1–3, breakeven): ~4,01 $/MMBtu (FOB költség része).
Shipping Sabetta→EU: rövid (8–10 nap) útvonal, ezért lényegesen olcsóbb, mint USA→NWE. Konzervatív számításra ~1,0 $/MMBtu középértéket veszek. (A rövid menetidőt és EU-közelség jelentőségét lásd.)
3) Két számítás
(A) Közép (reális,mai)
  • Feedgas 0,38
  • Liquefact 4,01
  • Shipping 1,00
  • Regas 0,22
Összesen: 5,61 $/MMBtu

Átváltás EUR/100 m³:
5,61 × 3,54 × 0,92 = ≈ 18,3 €/100 m³

(B) Felső (óvatosabb, drágább)
  • Feedgas 0,38
  • Liquefact 4,50 (magasabb CAPEX/üzemi felár feltételezése)
  • Shipping 1,50 (drágább fuvardíj/ice-os időszak)
  • Regas 0,30 (terminálhasználat + egyéb komponens)
Összesen: 6,68 $/MMBtu

Átváltás EUR/100 m³:
6,68 × 3,54 × 0,92 = ≈ 21,8 €/100 m³

Nézzük meg , ha ugyanez a gáz a sértetlen, és meglévő Yamal csövezetéken kerül Németországba, és ott elhatároznák a csapnyitást most mennyibe kerülne:

  • Feedgas (Jamal gázmező): ~0,4 $/MMBtu
  • Kompresszió / üzemeltetés: ~0,3–0,5 $/MMBtu
  • Tranzitdíjak Belarusz + Lengyelországon keresztül: erre van konkrét díjtábla.

Lengyel és belarusz tranzitdíjak:

Lengyel Jamal-szakasz (EuRoPol GAZ, SGT) 2025-ös tarifa: kb. 24,855 PLN/MWh az éves entry + exit együtt.
– EUR/PLN ~4,26 → ≈ 5,82 €/MWh.
– 100 m³ ≈ 1,055 MWh → ≈ 6,1 €/100 m³.

Belarusz szakasz: iparági becslések szerint ~0,25–0,3 €/100 m³.
Összes tranzit Mallnowig: ≈ 6,4 €/100 m³.

Összesítés:
- Nyers gáz + kompresszió: ~0,7 $/MMBtu ≈ 2,3 €/100 m³
- Tranzit (BY+PL): ≈ 6,4 €/100 m³

Összesen Mallnow (DE határ): ≈ 8,5–9 €/100 m³

Összehasonlítás:

USA LNG UK-ban regázosítva: 25–29 €/100 m³
Jamal LNG Zeebrugge regázosítva: 18–22 €/100 m³
Jamal vezetékes Mallnowban: ~9 €/100 m³

Tehát ha a Jamalt ma kinyitnák, a gáz kb. harmadába kerülne, mint az USA LNG, és feleannyi, mint a Jamal LNG Európába.

"Maaargit , maga normális? " mondhatnánk mert igy is ugyis orosz gázt kell venni az életben maradáshoz , de csak az diverzifikáltan és a divatos LNG formájában a kívülről ránkerőltetett divat - ahol a hasznot új üzleti körök kaszálják le, amit a fogyasztókkal fizettetnek meg áremelés formájában.
 

aamen

Well-Known Member
2015. november 28.
1 954
10 425
113
Nálunk jelenleg az adótartalma az üzemanyagoknak - 45 -47%
USA-ban ez 15% - 316 Ft / liter
Oroszországban az adótartalom ugyan 30 -50 % de az olcsó alapanyag ár miatt a benzin idén augusztusban mintegy 270 Ft / liter.

Tehát kijelenthetjük hogy az itt és EU-ban rápakolt adók szinte kimerítik a központi, költségvetés által elkövetett törvényesített lopás fogalmát, volna miből engedni.



Magyarország érdekeit 35 éve (gazdaságilag és politikailag) ugyanúgy túl az Óperencián határozzák meg, mint az EU-ét. Ha a szövetségi rendszerben szolgálnunk kell - ne csodálkozzunk ez vele jár. Nekünk egy szabadságunk van: lehet tiltakozni és pávatáncolni - de a szorító kötelek közt a média porondon. Ha komollyá válik a helyzet - mindenki beáll a szélirányba. Így volt a Varsói esetében is.
Az viszont teljesen jól látszik ha a szénhidrogén beszerzési irányokban változás következik be - már mások aratják le annak profitját. Ez látszik most is az orosz olajtermékek esetében, amit jelenleg India finomít túlnyomó rész Európa helyett, a haszon ott csapódik le :

India jelentősen növelte orosz nyersolaj-importját finomítás és export céljából: 2021‑ben ez még csak 1–2 % volt, de a 2023 végére 39 %-ra, 2024–25‑re pedig 35–40 %-ra nőtt (jórészt az EU-t látja el..) Úgy kell nekünk..

Nézzük meg az árakat, melyből rögtön kiderül miért nem nyerő az USA LNG import, amiért sokan az EU-ban lelkesednek:
1. USA-Anglia szállítási útvonal (újra számolva) :
Bemenő adatok:
  • Henry Hub spot most: ~2.8 $/MMBtu (EIA heti jelentés).
  • Liquefact (tolling) díj a mai szerződéseknél: ~2.1–3.0 $/MMBtu (Poten, CSIS; Cheniere-jellegű struktúra).
  • Atlantic freight (USGC→É-Ny-Európa): ~1.0–2.0 $/MMBtu (Spark/Reuters, LNG Prime – a tartomány a napi/idény helyzettől függ).
  • UK/EU regáz + terminálszolgáltatás: ~0.7–2.5 €/MWh → ~0.20–0.73 €/MMBtu (ACER/CEER, piaci felmérések).
2) Két számítás: „közép” és „felső” feltételezés
(A) Közép-szcenárió (mai tipikus)
HH = 2.81 → 115%·HH = 3.23 $/MMBtu.
EIA
Liquefact = 2.50 $/MMBtu.
Shipping = 1.50 $/MMBtu.
Regas = 1.5 €/MWh ≈ 0.44 €/MMBtu ≈ 0.48 $/MMBtu.

Összesen DES UK (USD/MMBtu):
3.23 + 2.50 + 1.50 + 0.48 = 7.71 $/MMBtu

EUR/100 m³-re váltás:
7.71 × 3.54 × 0.92 ≈ 25.1 €/100 m³

(B) Felső (szigorúbb) szcenárió
HH = 2.81 → 115%·HH = 3.23.
Liquefact = 3.00 (drágább projekt).
Shipping = 2.00 (feszültebb piac).
Regas = 2.0 €/MWh ≈ 0.59 €/MMBtu ≈ 0.64 $/MMBtu.

Összesen DES UK: 3.23 + 3.00 + 2.00 + 0.64 = 8.87 $/MMBtu
EUR/100 m³: 8.87 × 3.54 × 0.92 ≈ 28.9 €/100 m³

Tehát elmondhatjuk, hogy jelenleg az USA LNG ára valahol 25,1 - 28,9 €/100 m³ Angliai csövezetékbe, indulásra töltve.

Orosz LNG ár, a Zeebrugge, BE EU-terminálra (ennek árai nyilvánosabbak) :
2) Bemenő adatok
Feedgas (Jamal): rendkívül alacsony, ~0,38 $/MMBtu.
Liquefaction (Jamal T1–3, breakeven): ~4,01 $/MMBtu (FOB költség része).
Shipping Sabetta→EU: rövid (8–10 nap) útvonal, ezért lényegesen olcsóbb, mint USA→NWE. Konzervatív számításra ~1,0 $/MMBtu középértéket veszek. (A rövid menetidőt és EU-közelség jelentőségét lásd.)
3) Két számítás
(A) Közép (reális,mai)
  • Feedgas 0,38
  • Liquefact 4,01
  • Shipping 1,00
  • Regas 0,22
Összesen: 5,61 $/MMBtu

Átváltás EUR/100 m³:
5,61 × 3,54 × 0,92 = ≈ 18,3 €/100 m³

(B) Felső (óvatosabb, drágább)
  • Feedgas 0,38
  • Liquefact 4,50 (magasabb CAPEX/üzemi felár feltételezése)
  • Shipping 1,50 (drágább fuvardíj/ice-os időszak)
  • Regas 0,30 (terminálhasználat + egyéb komponens)
Összesen: 6,68 $/MMBtu

Átváltás EUR/100 m³:
6,68 × 3,54 × 0,92 = ≈ 21,8 €/100 m³

Nézzük meg , ha ugyanez a gáz a sértetlen, és meglévő Yamal csövezetéken kerül Németországba, és ott elhatároznák a csapnyitást most mennyibe kerülne:

  • Feedgas (Jamal gázmező): ~0,4 $/MMBtu
  • Kompresszió / üzemeltetés: ~0,3–0,5 $/MMBtu
  • Tranzitdíjak Belarusz + Lengyelországon keresztül: erre van konkrét díjtábla.

Lengyel és belarusz tranzitdíjak:

Lengyel Jamal-szakasz (EuRoPol GAZ, SGT) 2025-ös tarifa: kb. 24,855 PLN/MWh az éves entry + exit együtt.
– EUR/PLN ~4,26 → ≈ 5,82 €/MWh.
– 100 m³ ≈ 1,055 MWh → ≈ 6,1 €/100 m³.

Belarusz szakasz: iparági becslések szerint ~0,25–0,3 €/100 m³.
Összes tranzit Mallnowig: ≈ 6,4 €/100 m³.

Összesítés:
- Nyers gáz + kompresszió: ~0,7 $/MMBtu ≈ 2,3 €/100 m³
- Tranzit (BY+PL): ≈ 6,4 €/100 m³

Összesen Mallnow (DE határ): ≈ 8,5–9 €/100 m³

Összehasonlítás:

USA LNG UK-ban regázosítva: 25–29 €/100 m³
Jamal LNG Zeebrugge regázosítva: 18–22 €/100 m³
Jamal vezetékes Mallnowban: ~9 €/100 m³

Tehát ha a Jamalt ma kinyitnák, a gáz kb. harmadába kerülne, mint az USA LNG, és feleannyi, mint a Jamal LNG Európába.

"Maaargit , maga normális? " mondhatnánk mert igy is ugyis orosz gázt kell venni az életben maradáshoz , de csak az diverzifikáltan és a divatos LNG formájában a kívülről ránkerőltetett divat - ahol a hasznot új üzleti körök kaszálják le, amit a fogyasztókkal fizettetnek meg áremelés formájában.
gáz ügyben három szempontot emelhetünk ki
ebből kettő gazdasági, az ára és a beszállítóktól történő függőség problematikája
a harmadik pedig a zöldpolitikai vonatkozásai
az árakkal kapcsolatos szempont nyilván a legfontosabb, és ezt jól ki is vesézted
érdemes azonban szót ejteni a függőség problémájáról is
itt ugyanis az orosz kölcsönös függőséget - mert a vezetékes gázcsőnek két vége van, az nem mozdítható - cseréljük egy egyoldalú függőségre mert az lng-s hajó bármikor elkanyarodhat bárhová, és az oroszokat - akik 2022-ben is leszállították amire szerződésük volt, ellentétben az idevonatkozó brüsszelita propagandával - lecseréljük egy olyan országra amelyik rutinszerűen alkalmaz szankciókat vámokat büntetéseket saját szövetségeseivel szemben is legalja gazdasági érdekek érvényesítésére is
és a zöldszempontokról se feledkezzünk meg, az oroszoknál kijön a gáz a földből beletöltik a csőbe a csőből kijön a gáz németországban, a palagáz kitermelése önmagában egy zöldhorror, a cseppfolyósítás a szállítása a tengeren keresztül majd a visszagázosítás dettó
 

Sunlight56

Well-Known Member
2022. március 1.
3 090
24 095
113
gáz ügyben három szempontot emelhetünk ki
ebből kettő gazdasági, az ára és a beszállítóktól történő függőség problematikája
a harmadik pedig a zöldpolitikai vonatkozásai
az árakkal kapcsolatos szempont nyilván a legfontosabb, és ezt jól ki is vesézted
érdemes azonban szót ejteni a függőség problémájáról is
itt ugyanis az orosz kölcsönös függőséget - mert a vezetékes gázcsőnek két vége van, az nem mozdítható - cseréljük egy egyoldalú függőségre mert az lng-s hajó bármikor elkanyarodhat bárhová, és az oroszokat - akik 2022-ben is leszállították amire szerződésük volt, ellentétben az idevonatkozó brüsszelita propagandával - lecseréljük egy olyan országra amelyik rutinszerűen alkalmaz szankciókat vámokat büntetéseket saját szövetségeseivel szemben is legalja gazdasági érdekek érvényesítésére is
és a zöldszempontokról se feledkezzünk meg, az oroszoknál kijön a gáz a földből beletöltik a csőbe a csőből kijön a gáz németországban, a palagáz kitermelése önmagában egy zöldhorror, a cseppfolyósítás a szállítása a tengeren keresztül majd a visszagázosítás dettó
A szénhidrogén energiahordozóként és vegyipari alapanyagként még legalább 100 évig fog bennünket végigkiséni . Ezek kitermelése , a szállítási utvonalak birtoklása alapvetően meghatározza egy - egy térség gazdasági fejlődését, amely a katonai ptenciál erősödésében realizálódik.
A kellően erős katonai potenciált pedig az újabb és újabb lelőhelyek megszerzésére kiaknázására fordítják, hogy ez a folyamat fenntartható legyen.
Ukrajna kapcsán is pont ezt a folyamatot láthatjuk, hiszen Biden elnök megszerezte az ottani gáz és köolaj kitermelési koncessziót, elsőre palagáz kitermelést készített elő Dombaszban - ahogy írtad, ott nem kellett foglalkoznia sem a hazai környezetvédők tiltakozásával - sem az ottani földtulajdonosok tiltakozásával a kitermelés ellen..

Ennek a grandiózus, Krim szigetet térségét is magában foglaló kitermelési, EU-t USA által ellátó tervnek az oroszok löttek.. a választ Biden részéről láttuk.

Országunk pont ennek a gazdasági harcnak a kellős közepébe cseppent, melyet különböző eszközökkel vív oroszország és az USA. Az utóbbi eszközként használja ehhez az EU-t és országunkat. Már néhány éve nyílvánvalónak tűnik, hogy ez a mostani fékezett habzású, szabályozott konfliktus nem csak Ukrajna ásványi kincseinek, erőforrásainak, felvevő piacának birtoklásáért folyik.

Az USA számára az igazi vetélytárs nem az oroszok, hanem a gazdasági adatokat fejlődési tempót elemezve Kína. Viszont Kína legyőzéséhez a Medvét kell először feltuszkolni a sz@porollerre, és ehhez egyre kevesebb ideje van az USA-nak..

Az EU a vártnál, számítottnál jóval érzékenyebb a szénhidrogén termékek korlátozására, mert ebben is elszámolták magukat a számunkra előírt eröltetett ütemű Bezöldítéssel. Ennek következménye hogy a hálózat stabilitása érdekében valamint a Zöldsztrájkok idejére biztosítani kell a forgó generátoros ellátást - de ugyanakkora beépített teljesítménnyel, mintha a napelemek és szélturbinák nem is léteznének.

Ezért most lóhalálában kezdődtek az EU-ban gázos erőművek telepítései, de nem csak nálunk hanem az USA-ban is - nincs más megoldás. Ebből is látszik, hogy nem végeztek kellő műszaki és gazdaságossági számításokat a Zöldenergia vallás bevezetése előtt. A hasonlóan jól működö, de valóban olcsón termelő atomerőművek elterjedésére még évtizedeket kell várni

A jól működő Zöldenergia azért kellett volna -hogy valóban szinte fájdalommentesen le lehessen válni az orosz energia hordozókról, és így a gazdasági harcban döntő csapást ezzel lehessen mérni az oroszokra.. Hát ez nem jött össze, és látjuk a következményeket - jön az orosz szénhidrogén - nem lehet gazdasági bukás nélkül erről leválni, mert így is duplája az energia ára - mint a bezöldülés előtt..- ami egy hosszú agóniához elég csak.

Az USA sem meri ennél jobban kényszeríteni az EU-t, mert ha az bukik, egy jelentős gazdasági és háborús felvonulási területet veszít el.

Tehát ma szó szerint égető kérdés- honnan lesz szénhidrogén - ami nemcsak energia hordozó, hanem alapvető vegyipari nyersanyag is.
 

kelepisti

Well-Known Member
2010. május 5.
3 761
11 241
113
Nos a Barátság koolajvezeteket kiderült meg se támadták az ukrán Dronosok. Egy Minszk fele leagazo állomásra mérték csapást. Egyébként mivel a vezeték egy resze ukran földön van, nem lett volna egyszerűbb nekik egy vagy tobb helyen tonkretenni, elzárni? De... Nos ebbol krealltak orosz-magyar diolomaciai egyeztetes utan Orbánék az ügyet. A MOL vezer szerint nem biztos csak az Adria nem tud ellatni, de a horvatok szerint igen. Tesztek egy resze jol, mások proplemasan futottak le, de gyakorlatilag ki se lett tesztelve a 3 ev alatt miközben a nasik vezetek ket háborúban lévő fél között zajlik. A teszt elmaradas is ukran fekelosseg. Gondolkozz el. Miert a feherorosz hatarhoz kozel orosz teruleten tamastak volna magát a vezetéket, mikor ukran területen van egy jo része???!
 

koppany

Well-Known Member
2010. július 16.
1 767
10 206
113
Nos a Barátság koolajvezeteket kiderült meg se támadták az ukrán Dronosok. Egy Minszk fele leagazo állomásra mérték csapást. Egyébként mivel a vezeték egy resze ukran földön van, nem lett volna egyszerűbb nekik egy vagy tobb helyen tonkretenni, elzárni? De... Nos ebbol krealltak orosz-magyar diolomaciai egyeztetes utan Orbánék az ügyet. A MOL vezer szerint nem biztos csak az Adria nem tud ellatni, de a horvatok szerint igen. Tesztek egy resze jol, mások proplemasan futottak le, de gyakorlatilag ki se lett tesztelve a 3 ev alatt miközben a nasik vezetek ket háborúban lévő fél között zajlik. A teszt elmaradas is ukran fekelosseg. Gondolkozz el. Miert a feherorosz hatarhoz kozel orosz teruleten tamastak volna magát a vezetéket, mikor ukran területen van egy jo része???!
Áruld már el nekem, miért is kellene drágább és rosszabb minőségű olajat behoznunk az Adriáról, mikor az EU tagállamai is veszik az orosz olajat. Megint azt érzem, hogy hülyének néznek bennünket.
 

Start3

Well-Known Member
2022. április 9.
41
404
53
Amikor a barátság vezetek egy resze ukrajna területén vqn, minek. tamadnak a vezetéket Oroszországban. Aamit tamadnak azok szivattyú allomasok tobb vezeték rendszerben. Mi auert szopunk, mert a horvát adria vezeteket nem hasznaljuk ki akar orosz, kazah stb olajat szallitani. Aki nem korlatolt megerti. Az orosz olajipar rongalasa es az olaj aranak usa manipulalasa az oroszokra nyomásgyakorlás. Ezert szarja le a vilag Orban es a kukadu vartyogasat. Ellatas biztonság megban
Azért nem támadják a saját területükön belül az ukránok a vezetéket mert így könnyen eladható annak, hogy ők védekeznek. Ha a saját földjükön áthaladó vezetéket rombolnák egyből világos lenne, hogy ez a céljuk. Márpedig a befolyásolás borzalmasan fontos manapság. El kell hitetni, hogy ők nem tehetnek semmiről, ők nem is akarták ezt.

A közvélemény befolyásolása fontos: mit gondolsz, miért volt az első lépés az összes orosz hírforrás letiltása “nyugati” oldalról?

Másrészről Adria drágább mint a Barátság.
Ha az oroszok kitemelik az olajat és beletöltik egy csőbe aminek a másik végén egy vásárló van az olcsóbb akármit is állítasz mintha hajóra teszik, megkerülik vele Indiát és behajóznak vele Gibraltárnál, hogy elérjék a horvát partokat.

Nem bonyolult, ahogyan mobilról helyesen írni sem.