A hajtóművek működéséről

Az RX-7-es mazda egyébként turbó feltöltéses volt :cool:
Szóval lehet turbósítani a wankelt.
 
Tudsz mondani olyan repülőgépet amit sorozatban Wankel motorral szereltek? (tehát nem csak átépített a tulaja Wankel motorosra!)
Én egy ilyet gépet tudok mondani de azt is csak azért mert ilyennel (is) szoktam röpködni. Nem egy főnyeremény...:(
A speciális olaj ami kell bele méreg drága és sokat fogyaszt belőle, bonyolult szervizelni amit viszont jóval gyakrabban kell mint a hagyományos dugattyús társait.
Egyetlen előnye hogy a mérete kisebb mint a többi dugattyús motor.
Kettőről ír a wiki, ARV Super2 és Diamond DA20. A kisebb és könnyebb motor a drónoknál meg előny lehet. A többinél komolyabb üzembiztossági problémája nem lehet, hanem senki nem építené repülőkbe, és lehet ha te sem írnál róla "technikai okok miatt". A drága olaj meg csak üzleti fogás valószínűleg, de a nagyobb szervízigény az tényleg valós.
 
Kettőről ír a wiki, ARV Super2 és Diamond DA20. A kisebb és könnyebb motor a drónoknál meg előny lehet. A többinél komolyabb üzembiztossági problémája nem lehet, hanem senki nem építené repülőkbe, és lehet ha te sem írnál róla "technikai okok miatt". A drága olaj meg csak üzleti fogás valószínűleg, de a nagyobb szervízigény az tényleg valós.
Az ARV-ről még nem hallottam de a DA20-as csak valami próbálkozás lehetett... Az biztos hogy jelenleg a DA20-okat Rotaxokkal szerelik.
A német Alexander-Schleicher (https://www.alexander-schleicher.de/en/flugzeuge/) viszont a segédmotoros vitorlázó gépeit az Austro Engine Wankel motorjaival szereli elég rég óta.
http://austroengine.at/en/products
motor_teaser1.png

Nekem innen a tapasztalat a Wankel motorokkal...A Rotax jobb.
 
Az egyetlen japán autó mely nyerni tudott a Le Mans-i 24 órás versenyen az a Mazda volt , Wankel motorral.
 
Jó a wankel, csak ki kell küszöbölni a gyermekbetegségeit. Én nagyon várom, hogy a Mazda vissztérjen vele valamelyik új autójában, csinálhatnának belőle akár dízelt is.
 
Meg van még egy olyan előnye a wankelnek, hogy könnyű vele nagy fordulatszámot elérni. Ez repülősnél előny lehet, szerintem.
 
Vagy könnyen be tudod építeni egy drón keskeny törzsébe és nem kell emiatt kiszélesítsd az egészet vagy beérd kisebb teljesítménnyel.
 
Meg van még egy olyan előnye a wankelnek, hogy könnyű vele nagy fordulatszámot elérni. Ez repülősnél előny lehet, szerintem.
Mit értesz "nagy" alatt?

A repülőgép légcsavarnál GT esetén komoly reduktor van. A 10-14 ezres fordulatszámú GT cirka egy nagyságrenddel kisebb fordulatszámú légcsavarokat hajtanak . A helinél 230-280-at forgonak percenként a nagyok légcsavar lapátok, a GT-s gépeken ennél kb. 4-5-ször rövidebb lapátok vannak.

E-2-őn.
13k körül RPM
https://airandspace.si.edu/collecti...-1-501-d13-turboprop-engine-cutaway-motorized

C-130 13.51:1 áttétel van. 13k tájáról 1k tájára.
http://www.lockheedmartin.com/conte...ainment/product-support/Service-News/V6N4.pdf

Kis fordulatszámú GT-nak tudtommal fizikai okokból nincs értelme, viszont nagy sebességű légcsavarnak szintén nincs értelme áramlástan miatt. Ergo az, hogy nagy fordulatszáma van egy motornak az önmagában nem előny.
 
Köszönöm a választ!

A nagy fordulatszám alatt azt értem, hogy az RX-8 Wankeljét 12000 lehet pörgetni és az még nem is számít magas értéknek a Wankelnél. Ha jól emlékszem versenysportban 20000+-os fordulatszámokat is simán elértek ilyen motorokkal , anno.
 
Jó a wankel, csak ki kell küszöbölni a gyermekbetegségeit. Én nagyon várom, hogy a Mazda vissztérjen vele valamelyik új autójában, csinálhatnának belőle akár dízelt is.
Gyermekbetegségeit? Ez egy 50 èves gyerek :) Az elsö wankelmotor az NSU Ro80-ban jelent meg 1967-ben.
 
  • Tetszik
Reactions: zeal
Mit értesz "nagy" alatt?

A repülőgép légcsavarnál GT esetén komoly reduktor van. A 10-14 ezres fordulatszámú GT cirka egy nagyságrenddel kisebb fordulatszámú légcsavarokat hajtanak . A helinél 230-280-at forgonak percenként a nagyok légcsavar lapátok, a GT-s gépeken ennél kb. 4-5-ször rövidebb lapátok vannak.

E-2-őn.
13k körül RPM
https://airandspace.si.edu/collecti...-1-501-d13-turboprop-engine-cutaway-motorized

C-130 13.51:1 áttétel van. 13k tájáról 1k tájára.
http://www.lockheedmartin.com/conte...ainment/product-support/Service-News/V6N4.pdf

Kis fordulatszámú GT-nak tudtommal fizikai okokból nincs értelme, viszont nagy sebességű légcsavarnak szintén nincs értelme áramlástan miatt. Ergo az, hogy nagy fordulatszáma van egy motornak az önmagában nem előny.

Ha egy motornak, jelesül egy wankel motornak alapvetően nagy fordulatszám tartományhoz adódik ki a nagy teljesítménye, az távolról sem baj, hiszen a reduktoron keresztül így van mit nyomatékká alakítani. A légcsavarok kifejezetten relatíve alacsony fordulatú, ám annál nagyobb nyomatékigényű gépelemek. A wankel motorok fajlagosan nagy teljesítményű gépek, jellemzően kis helyigénnyel, relatíve nagy fordulatszámmal.
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
Gyermekbetegségeit? Ez egy 50 èves gyerek :) Az elsö wankelmotor az NSU Ro80-ban jelent meg 1967-ben.

A legmodernebb RX-8 motorhoz adott jótanácsok:
"Mire vigyázz, ha Wankeled van?
- Hidegen soha ne állítsd le
- Ha mégsem megy másként az életed, tegyél be egy kapcsolót, ami lekapcsolja a benzinpumpát, és így állítsd le, ne kulccsal
- Hagyd kihűlni leállítás előtt
- Havonta egyszer használd magas fordulaton (7-9000), hogy átjárja a csí
- Rendes benzint tankolj
- Figyeld az olajszintet
- Ne gyári olajat használj:)
- Hidegen ne nyomd neki
- Építtesd át az olajozási rendszert:)
- Rendesen járasd be (4500 km a teljes bejáratás. Az első 800 kilométeren max 3000 fordulat, aztán olajcsere. A következő 2500 nál olajcsere, de maximum 4500 ig forgatva, 4500-nál újabb olajcsere, de itt már 6000-ig lehet forgatni)

Ha ezekre vigyázol, jó eséllyel túléli a 100 000 kilométert a motor." :)

Forrás: http://totalcar.hu/tesztek/2011/08/30/elt_nyolc_evet/2/
 
  • Tetszik
Reactions: zeal
A legmodernebb RX-8 motorhoz adott jótanácsok:
"Mire vigyázz, ha Wankeled van?
- Hidegen soha ne állítsd le
- Hagyd kihűlni leállítás előtt

Ha ezekre vigyázol, jó eséllyel túléli a 100 000 kilométert a motor." :)

Forrás: http://totalcar.hu/tesztek/2011/08/30/elt_nyolc_evet/2/
"Szeretem" az ilyen jó tanácsokat, főleg ha ilyen egyértelműek!! És gratulálok az "elnyűhetetlen" Wankel-motorhoz! 100 000km motor-ÉLETTARTAM?!! A szutyok 23 éves 1,4 Astrámmal most járok 280000km-nél, semmi generáljvítás meg cicó, és még mindig tud menni 160-al két személlyel és egyheti cumóval terhelve (tudom, mert minden téli/nyári gumicsere után próbaképpen maxra hajtom autópályán). Nem extra-benzinnel, hanem 95-el a környékbeli legolcsóbb kútnál tankolva, mondjuk mindig minőségi olajon tartom a szekeret mert szerintem az a legfontosabb az élettartam szempontjából
 
  • Tetszik
Reactions: fip7
Ha egy motornak, jelesül egy wankel motornak alapvetően nagy fordulatszám tartományhoz adódik ki a nagy teljesítménye, az távolról sem baj, hiszen a reduktoron keresztül így van mit nyomatékká alakítani. A légcsavarok kifejezetten relatíve alacsony fordulatú, ám annál nagyobb nyomatékigényű gépelemek. A wankel motorok fajlagosan nagy teljesítményű gépek, jellemzően kis helyigénnyel, relatíve nagy fordulatszámmal.
Ezért mondtam azt, hogy a nagy fordulatszám önmagában nem jelent semmit. Egy repülőgép hajtóműnél a teljesítménysűrűség az, ami irgalmatlan fontos. Lehet két hajtómű egyforma tolóerejű, ha az egyik kétszer nehezebb és nagyobb is, mint a másik.

A nyomatéknál nem csak a max. nyomaték, de annak karakterisztikája is fontos.
 
"Hidegen soha ne állítsd le"
"Hagyd kihűlni leállítás előtt"

Mesélj még...
 
  • Tetszik
Reactions: fip7