Ugyebár lesz 8 db repülőgép. 5 db gép Eindhovenben fog állomásozni, 3 db Cologne-ban. Magyarán a Hollandok és és a Németek lesznek ténylegesen birtokában a gépeknek.
Kíváncsi lennék hogy egy krízis helyzetben - nem is háborús csak pl. mint pl. a mostani sürgősségi eü. szállítások - hogyan játszák majd le hogy ki használhatja a repülőgépet és ki nem...
A mostani Eü. válságnak szerintem az egyik leg fontosabb tanulsága hogy válsághelyzetben nincs barátság, az országok borzasztó önzőek tudnak lenni. (lsd. pl.: maszk szállítmányok lefoglalása)
Abban bízni hogy majd a Csehek az 1.11% tulajdon részüket majd pont akkor hívhatják le amikor a Németeknek meg a Hollandoknak - meg az összes tulajdonosnak egyszerre - szüksége van a gépre több mint naívság...
Krízis helyzetben az a tied ami ténylegesen a te birtokodban van !!!
(A KC390-re meg azért adtak le rendelést mert az Aero Vodochody részegységeket gyárt a géphez. A gyártó, fejlesztő országoknak ezt kb. kötelező megtenni, de nem azt jelenti hogy ténylegesen is kell nekik a gép)
Németország évi 5500 repülési órát, Hollandia 2000 óra, Belgiumban 1000, Luxemburgban 200, Norvégiában és a Cseh Köztársaság 100-100 repülési órája van évente. A várható felhasználás évente körülbelül 1100 repülési óra lesz repülõgépenként, azaz a nyolc gépes légi flotta teljes mértékben fedezi a hat ország igényeit.
Ez gyakorlatilag azt jelenti, hogy a németek vettek 5 gépet, a benelux államok pedig 3 gépet. A csehek és a norvégok pedig lecsaptak a maradék időre mint lehetőség és beszállnak a költségekbe.
A csehek 24 milliárd forintból 30 évre megoldották a tanker problémájukat. Azaz kevesebből, mint egy 10 éves használt A319-es ára.
Az évi 100 óra alapján ők nem számolnak azzal hogy 7nap-24órás folyamatos őrjáratozással kell majd biztosítania cseh légteret 14 Gripennel... Vagy jobban bíznak a szövetségeseikben. A németektől évi 300 óra A400M kapacitást fognak rendelni. Persze lehet hogy csak megvárják, amíg kiforrott és olcsóbb lesz a KC-390 és rendelnek ők is kettőt-hármat. Főleg ha a cseheknél gyártott alkatrészek ára fedezi a beszerzési költségeket. A szállítási feladatokra van nekik két A319, hat C-295.
A Norvégok 100 óráját nem teljesen értem. 30-40 F-16/F-35 mellé elég lenne évi 100 óra? Valószínűleg csak beszálltak, hogy több lábon álljanak és van megállapodásuk az amerikaiakkal és az angolokkal is. 4-5 C-130J van még nekik szállításra. És évi 400 órájuk a pápai C-17-esekre.
Luxemburg 200 órája az inkább hozzájárulás lehet a közös védelemhez, mert se légierő se túl sok katonája nincs, így a szállítási igény nem tudom mi lehet. Valószínűleg ezt az időt a többi ország fogja felhasználni. Ahogy az egyetlen A400M-jük kapacitását is.
A belgák évi 1000 órát vettek 34 F-16/F-35 mellé. És most cserélik le az öreg C-130H-kat 6 db A400M-re, de azzal F-35öst nem lehet utántölteni, csak szállításra jó.
A hollandok hamarosan kivonják az utolsó megmaradt KDC-10-esüket is. Nekik ezért kell a 2000 óra. Úgy tűnik nekik megfelel a közös flotta, nem lesz saját.
És úgy gondolják hogy 46 F-16/F-35-ös mellé elég lesz az évi 2000 óra mindenre. A 4 öreg C-130H-t nem tudom, mivel fogják leváltani.
A németek évi 5500 órát vettek 150-200 vadászgéphez. Emellett néhány évig még van nekik négy harminc év feletti A310MRTT, a Transallokat lassan lecserélik 53 A400M-re, amiből 32 már rendszerbe állt.
Érdekes hogy az elején még Magyarország is támogatta a szándékot:
"In November 2012, the Ministers of Defence of 10 EDA member states (the Netherlands, Belgium, France, Greece, Spain, Hungary, Luxembourg, Poland, Portugal and Norway) signed a letter of intent to jointly procure a multi-role tanker transport."
A franciák végül saját gépeket vettek. 15 A330MRTT-t rendeltek.
A görögöknek és a portugáloknak valószínűleg nem volt erre pénze.
A spanyoloknak az átalakítás miatt akkor is üzlet ha nem szállnak be. Lesz nekik elég A400M.
A lengyelek inkább KC-46-ot fognak venni.
Ha a szlovák, román, bolgár, horvát F-16-osok is akarnak valahol rendszeresen gyakorolni és a görögök, portugálok meggondolják magukat, akkor talán összejön majd egyszer egy kilencedik gép is...