Na Molni,erre varjál gombot.Most olvasom,hogy az S125 Nyeva gyártását 2008ban ujrainditották.Doktori disszertációban!Én meg igen. Mert a fizika és a geometria tudja a dolgát.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.
Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.
Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.
Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.
--- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---
A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!
Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz
Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.
Na Molni,erre varjál gombot.Most olvasom,hogy az S125 Nyeva gyártását 2008ban ujrainditották.Doktori disszertációban!Én meg igen. Mert a fizika és a geometria tudja a dolgát.
Mire varrjak gombot? Sanszosan a megajánlott korszerűsítési programra gondol, ami a kutyának nem kellett és legfeljebb a rakétát gyártják újra. Semmi értelme Nyevát gyártani. 2008-ban csak nagyon hülye ember vett volna egy célcsatornás SAM rendszert.Na Molni,erre varjál gombot.Most olvasom,hogy az S125 Nyeva gyártását 2008ban ujrainditották.Doktori disszertációban!
Arra varjál gombot,hogy ez a kzgaráldálkodási egyetem hadtudományi doktorképzójének doktori disszertációjában van leirva.Amiért az ürge kiteheti a neve elé,hogy Dr.Siralmas.Az egész disszertáció siralmas-és ez még a jobbak közé tartozik.....Mire varrjak gombot? Sanszosan a megajánlott korszerűsítési programra gondol, ami a kutyának nem kellett és legfeljebb a rakétát gyártják újra. Semmi értelme Nyevát gyártani. 2008-ban csak nagyon hülye ember vett volna egy célcsatornás SAM rendszert.
Ha ez most érv akart lenni bármire is, akkor röhögök egy jót.
a MH uzemelte a tipust majdnem 30 evig nagyjavitas nelkul szanciokban amikor nem lehetet alkatreszeket sem venni?
erdekes..nemtudtam...
RGRArra varjál gombot,hogy ez a kzgaráldálkodási egyetem hadtudományi doktorképzójének doktori disszertációjában van leirva.Amiért az ürge kiteheti a neve elé,hogy Dr.Siralmas.Az egész disszertáció siralmas-és ez még a jobbak közé tartozik.....
Te is siralmas vagy.Ez az RGR mi a ményküt jelent?Nem beszélni angol!Most akkor döntse már el a sok fan...
- A szerb gépek a '80-as évek végén érkeztek és az 1999-ben volt. Ez 30 év szerinted? Érdekes...
- A magyar gépek üzemidő hosszabbítást kb. 10 év után kaptak és egekig ajnározta őket mindenki.
RGR
Nagy szavak XXI. században, attól, aki annak alapnyalvén nem beszél, de én vagyok a siralmas. Azért nem semmi ez öregem...Te is siralmas vagy.Ez az RGR mi a ményküt jelent?Nem beszélni angol!
Sikerült teljesen összemosni a napi üzemeltetési kérdéseket azzal, hogy aboszlút értékben mi volt a legkorszerűbb orosz technika, amit exportképes is lett piaccal együtt.Ne kanyarodjunk el nagyon a topictól.
A MiG-29-esek klasszikus változatainál megvolt, hogy mely rendszerelemek voltak a gépeken a hunyók. Ilyen volt pl. a radarban egy trafó, ami rendre kiégett, sokat kellett cserélni. A 29-esek radarjai nem voltak üzembiztosak, békeidőben, hanyag flottamenedzsment mellett különösen sok üzemképtelen, vagy harci feladatra alkalmatlan gépet eredményezett. A Szu-27-esekben is ez a radar dolgozott lényegében, csak nagyobb antennaátmérővel, és némileg módosított tűzvezető rendszerrel. Idehaza a 29-eseknél volt olyan, hogy a radar üzemképtelenné vált a keszi gépen a pályára kigurulás közben, így a második gép ment el végül feladatra, elfogni az utasgépet.
Tehát látszik, hogy még csak az sem elég, hogy a légierőket rendszer szinten vessük össze, hiszen a légierő is egy heterogén rendszer, benne potens, de problémás és kevésbé problémás, de kvázi impotens technikákkal. Hogy a szovjetek milyen színvonalon gyártották maguknak a "belpiacos" gépeket és milyen színvonalon tartották őket hadban, azt még ennyi idő elteltével se tudjuk. Teljesen más metódus szerint operáltak anno. Harcoló alakulatként itt állomásoztak ideiglenesen, ha valamely gépükkel gond volt, hoztak helyette a nagy Únióból másikat. vagy a szomszéd alakulattól. Ez a fajta nagyvonalúság általában gépvesztés esetén volt járható, viszont még arra se alkalmas, hogy megsaccoljuk, ezek után a saját gépeiket 100%-osan tartották mindig harckészen, mégpedig a gyári tervezett technikai paraméterek maximális szintjén, vagy csak darabra tudták mindig kiadni az állományt. Végül is se az NDK-ban se idehaza nem kellett a 29-eseiknek éles körülmények közt operálni.
A káeurópai légierők meg gatyát letolva szerezték be a gépeiket, amelyeknél aztán arra már nem futotta, hogy normálisan, megfelelő szinten üzemeljenek is a gépek, nem hogy pótolják őket.
És mi a helyzet az F-35 kontra modern orosz gépekkel? Hát ugye, ez már nem a nagy Szovjetúnió, miközben a Szu-35Sz nem lett egyszerűbb gép. Drága masina, annyi van belőle, amennyi, a radarja komplex, a szenzorai komplexek, a számítógépei komplexek, rengeteg az alkatrész, hazai termékek, hazai minőségbiztosítás és nincs nagy lehetőség a szomszéd alakulattól átpapírozni a gépeket, ha gond van. És a fegyverzet? Na az meg alig adódik.
Az F-35-ös is felfutóban van, sanszos, hogy jóideig nem fogják még csak a közelébe se engedni olyan zónákhoz, ahol kétséges az abszolút egyértelmű technikai fölény. Értsd, nem őskövület Phantomok, F-14A-k, vagy épp szíriai MiG-23MLD-k és Szu-22M4-esek ellen kell vitézkedni, hanem kínai exportra szánt partvédelmi Szu-35-ösökkel.
Így még az a polémia is időszerűtlen, hogy pontosan mi is a helyzet most az orosz ekvivalenciával.
Ok köszi. Csak azt mondd meg szerinted mit láthattam, mert tényleg láttam valamit. Amúgy ne értsd félre tényleg nem gondoltam azt hogy az említett gépmennyiség mind vadászgép lett volna és egyszerre áll rendelkezésre minden nap. Csak azért mégis na... a Natonak volt ebből a mennyiségből bőven lehetősége válogatni, a szerbeknek meg maradt április elejére 4 db gépük amiből ők válogathattak.Édes Istenem, tessék már figyelni arra, amit ír az ember...
Már az F-15-ös cikk része volt az, hogy a Koalíció hatalmas gépparkjának legfeljebb talán harmada volt egy időben a légtérbe küldhető. Ez a távolság, tanker és n+1 ok miatt jön ki így. Ez AF idején sem volt másként. Volt olyan, hogy avianoi gépek mentek Koszovó légterébe. Csak az oda vissza út 2+ óra.
Az is kb. ötvenszer el lett magyarázva, hogy a napi bevetésszámban minden benne volt. Az AWACS, a legutolsó szutyok airlift, készenlétben álló SARCAP, stb. Alig pár napja linkeltem az átlagos bevetésszámot az hadművelet elején. Nem kötekedni akarok, de bakker miért van az, hogy csak egyes emberek végzik el a házi feladatot, egy kb. pár perces vagy fél perces keresést?
https://ssi.armywarcollege.edu/pubs/parameters/articles/99winter/tilford.htm
During the first three weeks, the air war was not particularly intense. One Air Force official quipped, "This is not Instant Thunder [the original code name for the air component of Desert Storm]; it's more like Constant Drizzle."[14] Of the 9,300 sorties flown by the end of the third week in April, about a month into the operation, only 2,750 were strike sorties. At this point, NATO was averaging only about 150 sorties a day compared to the 1,600 per day average in Desert Storm.[15] Furthermore, through 15 April, 90 percent of the weapons used were from the high end of the RMA, and by the beginning of May the Air Force stocks of JDAMs and cruise missiles were running low.[16] The attacks were failing to achieve their stated objectives. Meanwhile, ethnic cleansing, the cessation of which was the primary reason for going to war, had accelerated dramatically and was continuing with virtually no effective opposition by NATO air power. Not only had the RMA attack failed to achieve its objectives, but at this point Belgrade was holding its own against the best that the United States and NATO could throw at it.
Ebből egy időben egy adott terület felett tartózkodó gépek száma ennyire alacsonyra jön ki.
Az, hogy egyesek kreálnak egy balfasz OOB-t, amiben minden gép benne van, ami talán csak egy bevetést repült vagy soha nem is vetteték be őket (pl AH-64-esek ütközése után helik szóba sem jöttek), de hozzáadják a technikához, Nos. Így is lehet, de ökörség. Lehetne némi forráskritikával élni és gondolkodni is. Páran minden erőfeszítést megteszünk évek óta, de valahogy nincs haladás. Én azt érzem, hogy egyesek nehezen viselik, hogy elképzeléseiket romba dönti a valóság. Könnyebb azt hinni, hogy 1000 db gép vs 9 db volt, mert akkor nincs min valóban töprengeni, hogy mi is történt. Nem az, hogy a szerb 29-esek az adott szónában sokszoros vadász mennyiségi túlerő ellen léptek fel. Hpasp hányszor linkelje még az a szájbavert (elnézést tőle) írást?
Már elnézést, de miért olyan kurva nagy kérés, hogy ha egy vitában az ember linkel valami összeszedett forrást, akkor olvassátok is el...?
(Nem tűnik fel, hogy a F-15 írásban is a legtöbb estben az F-15 vs célpontok száma kb. azonos volt? )
A US és Koalíció számára sincs végtelen erőforrás főleg, ha eszméletlen túlbiztosítás van. Az AF alatt két pilótából kettőt kihoztak. Michael Scott Speicher eseténben 1991-ben el sem indult az osztag, mert bizonytalan volt és örültek, hogy ennyivel megúszták az első estét. Nem vállalták fel a mentés kockázatát.
https://www.afhistory.af.mil/FAQs/Fact-Sheets/Article/458957/operation-allied-force/
The first attacks occurred on the night of 24 March 1999, using 250 U.S. Aircraft, including 120 land based fighters, seven B-52s , six B-2s , ten reconnaissance aircraft, ten combat search and rescue aircraft, three airborne command and control platforms, and nearly 40 aerial refueling tankers. In addition, thirteen NATO member countries contributed aircraft. B-52s launched conventional air launched cruise missiles (CALCM) while U.S. and British ships and submarines fired Tomahawk land attack missiles (TLAMs). During the first night, the U.S. and NATO flew 400 missions, including 120 strike missions against 40 targets. On the second day of operations, U.S. Air Force F-15s shot down two Serbian MiG-29s, while another F-15C scored a kill the next day. Air Force and NATO aircraft faced significantly more effective air defenses than what they had recently encountered in Iraq, and pilots were initially instructed to stay above 15,000 feet to minimize risk.
Mennyi gép és ebből mennyi volt a valódi támadóerő. Ház izé. Vagy az F-111 (64. oldal) cikkben is meg lehet nézni, hogy mennyi F-111 szállt fel mennyi tartalékkal, amik visszafordultak. 123 gép vett részt és ebből a csapásmérő erő volt a 24+8+8 db F-111+A-6E, amiből egy fel sem szállt. Minden más SEAD, BARCAP, tanker, SOJ, stb. volt. Ráadásul a 24 db F-111-ből 6 db tartalék volt. Tehát 123 gépet emeltek, hogy abból 18+8+7 repüljön odacsapni, amiből még volt műszaki hibás, hiábás célazonosítás, stb. A SEAD gépek vadászellenállás esetén pattantak volna, stb.
Na ebből jön ki az visszafelé nézve, hogy ha CAP-elget is az ember, akkor megfelelő időben emelt 29-esek nem néztek szembe adott esetben egetrengető mennyiségi fölénnyel "csak" minőségivel.
Ami így visszanézve érdekes döntés, mert a akkor emelték volna fél-öngyilkos módon azokat is, akkor mondjuk az a kevés gép hogyan szállt volna szembe hirtelen 12 db támadóval úgy, hogy NCTR nélkül azt sem tudják, hogy melyik melyik?
SEAD CAP által indított HARM-ok, tankerek, stb. láthattad. Hpasp anyagának végén ott van ez is. A Bulgáriai HARM is egy CAP-elő Hornet által lett indítva. A gép körözget, HARM leválik, a gép bemingel. Légiharcot nem. Legenda gyártása helyett talán forrásokat érdemes bújni vagy megkérdezni és olvasni azt, aki kemény munkával letette a lenti táblázatot.
Nem rád vagyok berágva vagy ilyesmi, hanem általánosan. Valahogy trend az, hogy hiába adunk forrást, szép hosszú anyagot egyesek valahogy mégis csesznek erre, aztán még a végén jönnek azzal, hogy "láttak valamit". Zseniális...
Jóvan na!Én egy őszszakállú,kiöregedő csataló vagyok,akinek szótár kell......Vagy hogy Köbükit idézzemNagy szavak XXI. században, attól, aki annak alapnyalvén nem beszél, de én vagyok a siralmas. Azért nem semmi ez öregem...
RGR = Roger = vettem, értertem. Ezt könnyebb és gyorsabb leírni. Meg ez elvégre valami HT fórum vagy mi, te vagy ez első akit zavar.
Fogalmam sincs. Ha én valamit nem tudok, akkor azt mondom, hogy mittomén.Ok köszi. Csak azt mondd meg szerinted mit láthattam, mert tényleg láttam valamit. Amúgy ne értsd félre tényleg nem gondoltam azt hogy az említett gépmennyiség mind vadászgép lett volna és egyszerre áll rendelkezésre minden nap. Csak azért mégis na... a Natonak volt ebből a mennyiségből bőven lehetősége válogatni, a szerbeknek meg maradt április elejére 4 db gépük amiből ők válogathattak.
Számomra az lett volna a kezdeményezés ha ők támadják Avianot, Rammsteint,stb, és nem onnét őket amiért a saját légtérben kényszerülnek harcolni.Nana!Az nem kezdeményezés,hogy akkor szállsz fel amikor akarsz.A kezdeményezés az amikor már a levegőben vagy és akkor kezded meg a harcot amikor akarod.Na ez utóbbi egyáltalán nem volt meg a jugóknak...
A stratégiai kezdeményezést össze tetszett mosni a harcászatival/taktikaival. A szerb erőforrások eleve kizárták az elsőt, a másodikat viszont nem. Számomra valahol döbbenetes, hogy egyetlen szovjet mintájú légierő sem volt képes arra a látszólag egyszerű feladatra, hogy lokális erőkoncentrációval próbálkozzon, sem Irak, sem a szerbek. Pedig mennyiségileg a gépek megvoltak hozzá....Számomra az lett volna a kezdeményezés ha ők támadják Avianot, Rammsteint,stb, és nem onnét őket amiért a saját légtérben kényszerülnek harcolni.
A hadászati meg a harcászati kezdeményezést ne mossuk össze,ezkét küön dolog.Számomra az lett volna a kezdeményezés ha ők támadják Avianot, Rammsteint,stb, és nem onnét őket amiért a saját légtérben kényszerülnek harcolni.
A stratégiai kezdeményezést össze tetszett mosni a harcászatival/taktikaival. A szerb erőforrások eleve kizárták az elsőt, a másodikat viszont nem. Számomra valahol döbbenetes, hogy egyetlen szovjet mintájú légierő sem volt képes arra a látszólag egyszerű feladatra, hogy lokális erőkoncentrációval próbálkozzon, sem Irak, sem a szerbek. Pedig mennyiségileg a gépek megvoltak hozzá....
Ne kanyarodjunk el nagyon a topictól.
A MiG-29-esek klasszikus változatainál megvolt, hogy mely rendszerelemek voltak a gépeken a hunyók. Ilyen volt pl. a radarban egy trafó, ami rendre kiégett, sokat kellett cserélni. A 29-esek radarjai nem voltak üzembiztosak, békeidőben, hanyag flottamenedzsment mellett különösen sok üzemképtelen, vagy harci feladatra alkalmatlan gépet eredményezett. A Szu-27-esekben is ez a radar dolgozott lényegében, csak nagyobb antennaátmérővel, és némileg módosított tűzvezető rendszerrel. Idehaza a 29-eseknél volt olyan, hogy a radar üzemképtelenné vált a keszi gépen a pályára kigurulás közben, így a második gép ment el végül feladatra, elfogni az utasgépet.
Tehát látszik, hogy még csak az sem elég, hogy a légierőket rendszer szinten vessük össze, hiszen a légierő is egy heterogén rendszer, benne potens, de problémás és kevésbé problémás, de kvázi impotens technikákkal. Hogy a szovjetek milyen színvonalon gyártották maguknak a "belpiacos" gépeket és milyen színvonalon tartották őket hadban, azt még ennyi idő elteltével se tudjuk. Teljesen más metódus szerint operáltak anno. Harcoló alakulatként itt állomásoztak ideiglenesen, ha valamely gépükkel gond volt, hoztak helyette a nagy Únióból másikat. vagy a szomszéd alakulattól. Ez a fajta nagyvonalúság általában gépvesztés esetén volt járható, viszont még arra se alkalmas, hogy megsaccoljuk, ezek után a saját gépeiket 100%-osan tartották mindig harckészen, mégpedig a gyári tervezett technikai paraméterek maximális szintjén, vagy csak darabra tudták mindig kiadni az állományt. Végül is se az NDK-ban se idehaza nem kellett a 29-eseiknek éles körülmények közt operálni.
A káeurópai légierők meg gatyát letolva szerezték be a gépeiket, amelyeknél aztán arra már nem futotta, hogy normálisan, megfelelő szinten üzemeljenek is a gépek, nem hogy pótolják őket.
És mi a helyzet az F-35 kontra modern orosz gépekkel? Hát ugye, ez már nem a nagy Szovjetúnió, miközben a Szu-35Sz nem lett egyszerűbb gép. Drága masina, annyi van belőle, amennyi, a radarja komplex, a szenzorai komplexek, a számítógépei komplexek, rengeteg az alkatrész, hazai termékek, hazai minőségbiztosítás és nincs nagy lehetőség a szomszéd alakulattól átpapírozni a gépeket, ha gond van. És a fegyverzet? Na az meg alig adódik.
Az F-35-ös is felfutóban van, sanszos, hogy jóideig nem fogják még csak a közelébe se engedni olyan zónákhoz, ahol kétséges az abszolút egyértelmű technikai fölény. Értsd, nem őskövület Phantomok, F-14A-k, vagy épp szíriai MiG-23MLD-k és Szu-22M4-esek ellen kell vitézkedni, hanem kínai exportra szánt partvédelmi Szu-35-ösökkel.
Így még az a polémia is időszerűtlen, hogy pontosan mi is a helyzet most az orosz ekvivalenciával.
Igen, ez valóban érdekes. Nem tudom mi járhatott a parancsnokok fejében hogy ezt nem lépték meg, talán kiképzési okai vannak vagy pszichés, azt nem gondolom hogy műszaki mert azért csak csak repültek azok a gépek. Bár Irakban ástak el a homok alá is valamiért...A stratégiai kezdeményezést össze tetszett mosni a harcászatival/taktikaival. A szerb erőforrások eleve kizárták az elsőt, a másodikat viszont nem. Számomra valahol döbbenetes, hogy egyetlen szovjet mintájú légierő sem volt képes arra a látszólag egyszerű feladatra, hogy lokális erőkoncentrációval próbálkozzon, sem Irak, sem a szerbek. Pedig mennyiségileg a gépek megvoltak hozzá....
Mi járt a jugó parancsnokok fejében,hogy ezt nem lépték meg?A 29-esben nem volt annyi kerozin,hogy csapásmérő konfiggal megjárja oda-vissza Avianót valamelyik bázisukról.Igen, ez valóban érdekes. Nem tudom mi járhatott a parancsnokok fejében hogy ezt nem lépték meg, talán kiképzési okai vannak vagy pszichés, azt nem gondolom hogy műszaki mert azért csak csak repültek azok a gépek. Bár Irakban ástak el a homok alá is valamiért...
Illetve azok ha bármi műszaki problémájuk volt, fel sem szálltak/ment helyettük más, kiváltak a kötelékből. A Mig-29-ek meg volt ami működő lokátor nélkül kezdte meg a bevetést. Ha egyenlő harcászati paraméterekkel rendelkező gépekkel rendelkezel, egyenlő létszámmal pl. géppárral szállsz fel a géppár ellen, már az óriási hátrány hogy ők ugranak lefelé egyet utánégetéssel, és azonnal kitolják jócskán az indítási távolságát a rakétáiknak, míg nektek felfelé kell baktatni, és adott esetben lőni a rakétákat. Az is biztos emelt sokat a szerb pilóták morálján, hogy tudták hogy ŐK repülnek csak, össz-vissz a 9 db Mig, no meg hogy folyamatosan támadás alatt álltak CM-ek, és bombázások által a reptereik.Meg is volt hozzá a teljes szovjet rendszer vagy csak annak egyes elemei?Meg az,hogy nagyjából azonos számú F-15 volt Jugoszlávia felett mint ahány működőképes jugó 29-es volt az nem jelenti azt,hogy egyenlőek lettek volna az erőviszonyok akár csak számszakilag is.Amennyire én tudom 99-ben minden a műveletben résztvett amerikai típust repülő NATO tag már rendelkezett AMRAAM-al és és modern AIM-9-el(a RAF gépekről nincs infóm a franciáknak meg saját rakéta volt).Ebből számomra az következik,hogy ha volt a légtérben 30 akármilyen típusú(F-14/14/16/18)gép akkor bizony azt kell mondanuk,hogy 30 vs 9db MIG volt a felállás hisz ezek a gépek amint leoldották a csapásmérő fegyverzetüket(akár vészleoldással is)azonnal átminősültek olyan vadászgéppé ami rep teljesítményben hasonló ellenben modernebb mint a szerb 29-es.
Amennyire ismerem a sztorit a Daniék egysége azt gyakorolta, hogy milyen gyorsan tud egyik helyről a másikra "átköltözni"Ezzel kezdted a kommentet...
Nem, azt nem mondta. Ha mondta volna, akkor megjegyeztem volna, hogy fizikai képtelenség, mert olyan repülési magassága volt, ahol semmiféle esélye nem volt érzékelni sem. Vagy akkor erősítse meg, hogy 13 km vagy felette repült. Ha nem, akkor az nem B-2 volt. Meg esetleg magyarázza meg, hogy akkor miért van meg az összes gép, mínusz a lezuhant.