Nagy veszteségekkel nézünk szembe. Az amerikai haditengerészet nagy problémával néz szembe......
Az Egyesült Államok haditengerészete és hajógyárai erősen elhasználódtak, és nem tudnak megbirkózni a terheléssel – mondta az amerikai flottaerők parancsnokságának vezetője, Daryl Caudle admirális. A hadihajókat nem javítják, az újak szállításának határideje folyamatosan tolódik.
Hajógyárak hiánya
A Surface Navy Association éves konferenciáján felszólaló Caudle admirális nem köntörfalazott és őszintén beszélt: ha az Egyesült Államok fegyveres konfliktusba keveredik egy közeli vagy egyenrangú ellenséggel, a haditengerészet súlyos veszteségeket fog szenvedni. És nem lesz mivel pótolni őket, mivel a hajóépítő kapacitások nem elegendőek több nagy hajó egyidejű javításához. Az admirális szerint a legrosszabb a helyzet a repülőgép-hordozókkal és a tengeralattjárókkal van.
„Nincs elég szárazdokkunk és hajógyárunk” – hangsúlyozta Caudle. „És azok, amelyekkel rendelkezünk, a kapacitásaik határán dolgoznak. És nincsenek tartalékok előre nem látható körülmények esetére.
Connecticut tengeralattjáró tavaly októberben víz alatti sziklának csapódott a Dél-kínai-tengeren. Még mindig javításra vár, és hogy mikor kezdődik, azt nehéz megmondani. Ez globális probléma, és kritikus sérülékenységünkké válhat egy háború idején."
Az amerikai haditengerészet 2015 és 2019 között 2,8 milliárd dollárt költött a hajógyárak felújítására. Várhatóan növelni fogják termelékenységüket és hatékonyságukat. Egy kormányjelentés szerint azonban az évek során négy állami vállalat nem teljesítette a repülőgép-hordozók és nukleáris tengeralattjárók karbantartási munkáinak 75 százalékát. A magáncégeknél jobb a helyzet, de ők elsősorban kis- és közepes méretű hajókkal foglalkoznak.
Seawolf osztályú tengeralattjáró USS Connecticut (SSN 22) a Csendes-óceánon....
A hajógyárak nagyon régiek. Például Boston több mint 200 éves. Természetesen az ottani berendezéseket többször is modernizálták, de az infrastruktúra már nem felel meg a modern követelményeknek.
Caudle szerint először növelni kell a portsmouthi, puget soundi és pearl harbori haditengerészeti telepek finanszírozását. A személyzet képzésére is összpontosítania kell.
Rendszer probléma
Az amerikai flotta műszaki állapota már régóta sok kívánnivalót hagy maga után. 2020 őszén a haditengerészet különleges bizottsága számos felszíni hajóval kapcsolatos problémáról számolt be a Kongresszusnak. Az elmúlt évtizedekben a harci hatékonyságuk csökkent, sokan már „nyugdíjas” korban vannak. Ugyanakkor az elöregedő armada fenntartásának költsége csak nő, ami még a hatalmas amerikai katonai költségvetés számára is komoly problémát jelent.
Freedom osztályú Littoral Combat Ship Little Rock
A legnagyobb problémát a meghajtórendszerek jelentik: rendszeresen elromlanak, és a legénységnek kell megjavítania őket - közvetlenül a tengeren. Több mint 30 hajón a motorok hatékonysága öt év alatt 20 százalékkal csökkent. A megbízhatatlanság és a szeszélyesség tulajdonképpen véget vetett a legújabb Freedom-osztályú hajóknak, amelyek időről időre elromlottak a hajóutak során. A hibát rendszerszintűnek ismerték el, és a haditengerészet 2021 óta nem vásárolt ilyen hajókat.
Kellő fejtörést okoz az Aegis harci információs és irányító rendszer, amely többek között a légvédelemért is felelős. Az Arleigh Burke rombolók és a Ticonderoga irányított rakétás cirkálók vannak fel szerelve vele. A rendszer azonban rendszeresen összeomlik. A bizottság következtetése szerint, ha a felszerelés ideális állapotban van akkor egy Aegis átlagos harckészültségi mutatója nem haladja meg a 0,75-öt.
Aegis rendszervezérlő panel a Ticonderoga osztályú irányított rakétacirkáló USS Normandy US Navy fedélzetén..
Külön történet a hajón szállított helikopterek fel- és leszállására szolgáló eszközök hatékonyaága. Az üzemképességük 0,77-ről 0,68-ra csökkent, a meghibásodások pedig többször is tragédiához vezethettek. Így 2019 októberében az MH-60 Seahawk helikopter lezuhant a Ronald Reagan repülőgép-hordozón. Szerencsére személyi sérülés nem történt. A baleset oka a hajó elektromos rendszerének hibája volt, amely hibás adatokat adott a pilótának a leszálláshoz.
Selejtezendő
Ennek eredményeként a haditengerészet több mint két tucat hajót selejtez a következő évben. A listát Michael Gildea admirális, a haditengerészeti műveletek főparancsnoka (CNO) személyesen hagyta jóvá.Három Freedom-osztályú hajó kívül "osztálytársuk", az Independence projekt Coronado parti közeli hadihajója is erre a sorsa jut. 2016 augusztusában motorhiba miatt tért vissza a Csendes-óceán középső részéből Hawaiira. Azóta alig járt tengerre. Túl drágának tartották a "gyerekkori betegségeivel" való szórakozást.
A Ticonderoga rakétacirkálókkal még nehezebb lesz megbirkózni. A CNO terve szerint a 22 rendelkezésre állóból hét - San Jacinto, Champlain-tó, Monterey, Hue City, Anzio, Vella-öböl és Port Royal - tartalékba kerül. Közel járnak a 35 éves élettartamuk határához, és évente több mint 1,3 milliárd dollárba kerül fenntartásuk. És csak Hue City és Anzio korszerűsítése további 1,5 milliárd dollárt igényelne
Az öt Cyclone járőrhajó - Tempest, Typhoon, Squall, Firebolt és Whirlwind - az 1990-es évek óta áll szolgálatban, és szintén jócskán elavult. Ezeket vagy leselejtezik, vagy külföldön adják el. A haditengerészet öt egységet megtart, ezek azonban nem sokkal fiatalabbak, és a közeljövőben szintén selejtezésre kerülnek.
USS Whidbey Island az amerikai haditengerészetnél. Archivált fotó - RIA Novosztyi, 21.01.2022. © Photo
A flottából 2022-ben kivonásra kerülő legnagyobb zászlóshajó a Whidbey Island partraszállító dokkhajó, 16 000 tonna vízkiszorítással, az azonos nevű hajóosztály névadó hajója. Most 36 éves. Utolsó hosszú távú útja 2016 júliusában volt, amikor részt vett a Sea Breeze nemzetközi haditengerészeti gyakorlaton a Fekete-tengeren.
Американские военно-морские верфи и судоремонтные заводы сильно изношены и не справляются с нагрузкой, заявил глава Командования сил флота (US Fleet Forces... РИА Новости, 24.01.2022
ria.ru