ATD-X program - Japán (Advanced Technology Demonstrator-X)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 616
1 003
113
Hát ugye ez van most a hírhalomban...

<i>"Ha minden a tervek szerint halad, februárban sor kerülhet a japán lopakodó első repülésére. Az ATD-X néven futó típussal januárban hajtják végre a gurulási teszteket, ha ezek sikeresen zárulnak, akkor a következő hónapban meg is kezdik a repülési teszteket. Utoljára tavaly decemberben írtunk a típusról, ez a hír itt érhető el."</i>

Az, hogy ezt most teszt gép, az ma már nem jelent túl sokat, mert gondolom elég alapos számítógépes tervezés alapján készült, a japánok pedig szemlátomást nagyon igyekeznek behozni a térségben a lemaradásukat, elsősorban Kínával szemben, ugye.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
17 063
9 147
113
Ha reptetni akarják, akkor mi értelme van a techdemonak és miért nem prototípus ez már? Ok repülni fog, mert előre lehet tudni, hogy repül. S akkor mi lesz? Gondolom leszáll és akkor kezdik az egészet elölről és azt már prototípusnak fogják nevezni ha kész lesz?
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 616
1 003
113
Az biztos, hogy fog még változni, szerintem ennél nagyobb is lesz, de az alapkoncepciót nagyjából szerintem belőtték.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
17 063
9 147
113
Egyelőre elég kicsi, főleg egy kéthajtóműves gépnek, csak fele mint a PAK-FA.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 616
1 003
113
Ja-ja, még az F-35-nél is kisebb, amiből egyébként rendeltek is ugyebár... Szerintem ezt a gépet az F-22/J20/PAK-FA kategóriába szánják.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
5 489
7 637
113
Szerintem nem akarnak a prototípusnál rizikóba belemenni, ezért építettek meg először ezt a gépet. A hajtómű sem végleges, sokat fog még változni. Ha megnézed, azért feszítettek a határidők így is, 2027-re szeretnék elkezdeni a rendszeresítést, egy új típus fejlesztésénél ez nem olyan sok idő.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 616
1 003
113
Amúgy agyalok, hogy mi lehet az oka a kis méretnek... A "nem végleges" hajtómű is lehet az egyik ok, de milyen okai lehetnek még?
Gondolom a lopakodó technológia tesztelése szempontjából nem a legjobb, mivel egy kis méretű gép RCS értéke nyílván természetszerűleg kisebb.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 616
1 003
113
Most hogy szóbajött, lehetne ez a Gripen váltótipusa.

Nekem is eszembe jutott, de nem hiszem. Szerintem boritékolható, hogy akkor is drágább lesz, mint egy F-35-ös, ha ua. a kategóriába szánják.
De egyébként én inkább arra tippelek, hogy az F-15-ösöket váltanák a saját fejlesztésükkel.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
5 489
7 637
113
Elvileg előrébb járnak, mint pl a dél-koreaiak, viszont valójában a 2018-as prototípus fejlesztés felpörgetésével valószínűleg körülbelül ugyanott. Viszont rengeteg mindent le tudnak tesztelni ezzel a demonstrátorral, hibákat tudnak elkövetni, észrevenni, és orvosolni. Szerintem arra építenek, hogy a berepülés gyorsabban meglesz, a prototípuson sokkal kevesebb hibát kell majd kijavítani, és abba már letesztelt, bizonyított megoldásokat és technológiákat tudnak beépíteni (megturbózva az F-35-össel szerzett tapasztalatokkal).
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
17 063
9 147
113
Két hajtóműves és valószínűleg nagyobb is lesz mint az F-35, nem csodálkoznék ha drágább lenne, de ez majd főleg a kütyüktől függ ami belekerűl meg ebből nem lesz 3 változat fejlesztve, ami azért visszafogja az árát valamennyire. A formája alapján F-15-18-22 keveréke tolóerővektorálva (ez a része nagyon bejön nekem) szóval a feladata is ennek megfelelő lesz. Mire kimegy a Gripen ez pont aktuális lesz. Nem kínai, nem orosz, nem amerikai és biztosan minőségi lesz. Nem elvetendő opció.
 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
17 063
9 147
113
És ez, hogy mennyi a gép beszerzési ára ez kicsit részletkérdés, mert a költés nem ott ér véget, hanem ott kezdődik. Lehet ha olcsóbb lesz reptetni meg szervízelni, a költségeket mindenképp egyben kell nézni.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 616
1 003
113

Vannak érdekes dolgok a cikkben, de néhány dolog inkább összezavar... Most akkor ez az F-3-as demója, ami azokután, hogy felgyorsították a fejlesztést, nem várható rendszerbe állítva 2030 előtt... Ugyanakkor 2018-ban kezdenék el az F-3-ason szerzett tapasztalatok alapján az i3 fejlesztését, ami a tényleges gép lenne...

Gondolom úgy értik, hogy 2018-ban az ATD-X alapján megtervezik a végleges verziót (i3), aminek a rendszerbe állítása - F-3 néven - 2030 után várható.

Kíváncsi vagyok, hogy menni fog-e ennél gyorsabban. A kínai fejlesztések ennél gyorsabb tempót diktálnak.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 616
1 003
113
És ez, hogy mennyi a gép beszerzési ára ez kicsit részletkérdés, mert a költés nem ott ér véget, hanem ott kezdődik. Lehet ha olcsóbb lesz reptetni meg szervízelni, a költségeket mindenképp egyben kell nézni.

A logisztika szempontjából gondolom, hogy nekünk elsősorban inkább európai, aztán amcsi gép éri meg a legjobban, ezután jön csak a japán. Ez is egy szempont, ami valszeg a fenntartási költségekre is kihat.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 616
1 003
113


Érdekes, hogy a kövi képeken mit kellett annyira "elmosni". Lehet az van odírva, hogy "made in china". :)



 

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
17 063
9 147
113
<blockquote rel="joker">És ez, hogy mennyi a gép beszerzési ára ez kicsit részletkérdés, mert a költés nem ott ér véget, hanem ott kezdődik. Lehet ha olcsóbb lesz reptetni meg szervízelni, a költségeket mindenképp egyben kell nézni.

A logisztika szempontjából gondolom, hogy nekünk elsősorban inkább európai, aztán amcsi gép éri meg a legjobban, ezután jön csak a japán. Ez is egy szempont, ami valszeg a fenntartási költségekre is kihat.</blockquote>

Európai 5. gen gép még a kanyarban sincs és egyelőre nem is lesz. Ha ma nekifognak akkoris minimum 5 éves lemaradásban vannak a Japánokhoz képest, de ma nem fognak neki. Ez emiatt nem jétszik, a Gripen topikban már kifejtettem, hogy őrültség amerikai gépet venni, mert zsarolni fognak vele ha úgy van kedvük meg érdekük. Orosz és kínai egyelőre nem jöhet szóba, főleg mert nem NATO tagok és az oroszokkal most mosolyszünet is van. A japánok úgymond a haveri körbe tartoznak, velük még lehetne üzletelni és biztosan minőséget kapsz.
 

zotyek78

Well-Known Member
2013. március 26.
2 616
1 003
113
Annyiból mindenképpen igazad van, hogy egy Japán jóval kisebb eséllyel akadékoskodna bele bármibe, mintpl. az USA, Oroszo. vagy mondjuk egy EU-s ország. Meg sajnos abban is, hogy Európában még sehol sincs semmilyen 5. generációs fejlesztés...
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
2 397
1 939
113
Most komolyan azt hiszitek, hogy ha ezt a japán csodát vennénk, ebbe semmi amerikai nem lesz, amit megvétózhatnak?

Lesz nekik F-35, plusz ott van Okinava, plusz 2 állandóan ott lévő rephordozó, nem maradnak védtelenül, még az F3 elkészül
 

ms07

Well-Known Member
2012. október 19.
2 397
1 939
113
Annyiból mindenképpen igazad van, hogy egy Japán jóval kisebb eséllyel akadékoskodna bele bármibe, mintpl. az USA, Oroszo. vagy mondjuk egy EU-s ország. Meg sajnos abban is, hogy Európában még sehol sincs semmilyen 5. generációs fejlesztés...

Az EU ott b@szta el, hogy Szu összeomláskor nem álltak le az Eurofighterrel, így mire elkészült, lemaradtak. Elment a pénz, kapacitás rá, amikor máshol már az 5.genen dolgoztak.