Közlekedés (infrastruktúra, vasút, autó-motor, elektromos járművek, ...)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 181
61 076
113
FélOFF

Így nézett ki még 1992-ben.

Anno talán a Kantin vagy Beszélgető topikban a Fentrol.hu írtam hosszabb kommentet, hogy Bp-n mi változott a legtöbbet az elmúlt 25-30 évben. (Tavaly február elején asszem.) Lágymányos és a vele szembeni pesti oldal a most már két híd között, illetve Kelenföld-Savoya Park közötti rész.

Soroksáron a Vágóhídtól Erzsébetig levő résznél a rombolás már megvolt nagyrészt - azért igencsak atomháború utáni hangulata van az embernek, ha arra jár egyes helyeken - de még nem húztak fel semmit. Talán ott is lakóparkok lesznek előbb-utóbb. Kelenföldön ez már kőkeményen zajlik.

A IX. kerület Mester utcai része is nagyon durva. 25 éve a város egyik seggluka volt, ma meg...

ON
Én még emlékszem, mikor még a Lágymányosi híd se volt meg és a pesti oldalon ott volt az a nagy rendező pályaudvar a sok tartálykocsival. Azt hiszem, azt hívták Dunai pályaudvarnak.
 

anonim999

Well-Known Member
2016. március 19.
2 745
4 494
113
A MÁV-Start értékelése alapján sikeres volt a munkácsi próbajárat.
Ahogy még aznap megírtuk, november 14-én próbavonatot indított Záhonyból Csapon át Munkácsra a magyar és az ukrán vasúttársaság. Ez az első járat, amely normál nyomtávon – tengelyátszerelés nélkül – közvetlen összeköttetést teremtett Munkáccsal. A Budapest–Munkács menetrend szerinti járat indításáról, a tarifáról, a végleges menetrendről és a költségek megosztásáról november utolsó hetében Budapesten tárgyalnak a MÁV-csoport és az Ukrán Vasutak (UZ) szakértői. Ha a megbeszélések eredményesen zárulnak, néhány héten belül közvetlen járattal lehet Budapestről Munkácsra utazni.

Jelenleg napi két pár vonattal lehet eljutni a magyar fővárosból Munkácsra és vissza: a Nyugatiból 7 óra 23 perckor induló Latorca IC-vel és a Bécsből induló Hortobágy EC-vel (ez utóbbinál 19:04-es kelenföldi, vagy 19:40-es Keletiből való indulással); mindkét esetben kilenc és fél óra a menetidő. Visszafelé 0 óra 54 perckor és 11 óra 14 perckor indul járat. Ezek a vonatok a határon sokat vesztegelnek, mert Csapon – a kocsikat megemelve – a normálnyomtávú forgóvázakat szélesnyomtávú forgóvázakra cserélik.

A próbavonatnak különös jelentőségét az adja, hogy tengelyátszerelés (forgóvázak cseréje) nélkül jutott el Záhonyból Csapon át Munkácsra. Ennek az volt az egyik műszaki feltétele, hogy a Munkács felé kiágazó normál nyomtávú szárnyvonalat alkalmassá tegyék a magyar mozdony és személykocsi menetrendszerű közlekedtetésére. Továbbá, részben felújították a vasúti pályát, valamint Munkácson – ötszáz méterre az állomásépülettől – peront és esőbeállót építettek és kialakították az oda vezető térköves utat is.

A MÁV-START saját állományából biztosította a próbaúthoz a személyzetet és a szükséges mozdonyt és IC-kocsit, az UZ pedig magyarul beszélő mozdonyvezetőt adott a vontatójárműre, hogy segítsen a magyar mozdonyvezetőnek a hálózatukon való közlekedésben. A nyílt pályaszakaszokon 60 km/órás sebességgel, a széles (1520 milliméteres) és normál (1435 milliméteres) nyomtáv találkozásánál (fonódásánál) pedig legfeljebb 25 km/órás sebességgel haladhatnak a szerelvények. A Csap és Munkács közötti negyvenkét kilométeres utat így mintegy hetven perc alatt lehet megtenni.

A jövő héten Budapesten tárgyalnak a MÁV-csoport és az Ukrán Vasutak szakértői – a fent említett témák mellett – a vonatközlekedés megszervezésével összefüggő feladatokról is. Eredményes megállapodást követően akár már a decemberi menetrendváltástól közvetlen járattal, hét–hét és fél óra alatt el lehet majd jutni Budapestről Munkácsra, adta hírül a MÁV-Start.

http://iho.hu/hir/menetrendvaltastol-intercityvel-munkacsra-181122
 

anonim999

Well-Known Member
2016. március 19.
2 745
4 494
113
Megérkezett az első KISS-váz Dunakesziret



A Dunakeszi Járműjavítóba érkezett első Kiss-kocsiszekrény fényezése némileg eltér a korábbi színtervektől (fotó: MÁV-Start)


2017 áprilisában összesen negyven nagykapacitású motorvonat beszerzéséről írt alá keretmegállapodást a MÁV-Start Zrt. és a Stadler Bussnang AG. A motorvonatok megvásárlására, azaz eseti szerződések megkötésére és teljesítésére a keretmegállapodás időtartama alatt, annak aláírásától számított nyolc éven belül kerülhet sor. Eddig összesen tizenegy motorvonatot rendelt meg a vasúttársaság az Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) 60 milliárd 550 millió forintos forráskeretéből. A kormány ugyan jóváhagyott újabb nyolc KISS-motorvonatvásárlásához szükséges forrást, ezzel egyelőre azonban nem büszkélkedik a vasútársaság.

A MÁV-Start a legnagyobb forgalmú elővárosi vonalakon, Budapest–Vác–Szob és Budapest–Cegléd–Szolnok között állítja majd forgalomba a KISS-eket 2019 és 2020 során. Az új járműbeszerzésnek köszönhetően ezeken a vonalakon már teljes mértékben modern motorvonatokkal történhet az utasszállítás.

A nagy befogadóképességű, hatszáz ülőhelyes (595 fix és öt lehajtható ülésű), emeletes KISS (Komfortabler Innovativer Spurtstarker S-Bahn-Zug) vonatokkal a MÁV-Start új korszakot nyit a személyszállításban. A százhatvan kilométer per óra engedélyezett sebességű járművek rendelkezésre állására kilencvenöt százalék feletti értéket vállal a gyártó. Kényelmükkel a motorvonatok megfelelnek a modern követelményeknek, kiszolgálják a dinamikusan növekvő utasforgalomból, az egyedi szükségletekből eredő igényeket.

Az emeletes motorvonatok üzemeltetési szempontból kivételes rugalmasságot biztosítanak a vasúttársaság számára, ugyanis a járművek a MÁV-Start kötelékében már üzemelő százhuszonhárom, szintén Stadler gyártmányú Flirt motorvonattalszinkronban is üzemeltethetők.

A kétszintes szerelvények a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionált, tágas utastérrel, wifivel, mobiltelefonok és laptopok töltésére alkalmas hálózati csatlakozókkal, valamint korszerű kamerarendszerrel rendelkeznek majd. A KISS-eken három hagyományos és egy mozgássérült WC lesz, a multifunkciós terek pedig négy kerekesszék, illetve tizenkét kerékpár vagy öt babakocsi szállítására alkalmasak. A kerékpárhelyek száma harminchatra bővíthető, igazodva ezzel a kerékpáros turisztikai szezonban megnövekedett utazási igényekhez.

A motorvonatok a legutóbbi biztonsági szabvány szerint készülnek, továbbá a gyártó ellátja őket az ETCS L2 fedélzeti vonatbefolyásoló rendszerrel is, ami lehetővé teszi, hogy az európai uniós forrásokból felújított vasútvonalakon – a pályaparaméterektől függően – a százhatvan kilométer per órás engedélyezett sebesség ténylegesen kihasználható legyen.

http://iho.hu/hir/megerkezett-az-elso-kiss-vaz-dunakeszire-181127
 

anonim999

Well-Known Member
2016. március 19.
2 745
4 494
113
IC+-fejlemény: nemsokára hat új kocsival utazhatunk!

Jelenleg négy kocsi gyűjti a kilométereket, hogy megkezdődhessenek az utaspróbák.
Végre valami: a Szolnoki Járműjavítóban épülő IC+-kocsik közül négy egység nemrég megkapta a próbaüzemi engedélyeket. Ez fontos lépcső a forgalomba állításuk felé: a következő napokban mindegyiknek le kell futnia ezer kilométert problémák nélkül. Ha ez megvan, jöhetnek az utaspróbák, amikor a kocsik már élesben, utasokkal a fedélzetükön mozognak a hálózaton – de még mindig próbavonatként. A mindennél lassabban típusengedélyt szerző újgenerációs Flirt3-as motorvonatok is így mutatkoztak be a GYSEV-nél.

Csütörtökön Sopronban fordult meg két többcélú, termes kocsi, pénteken pedig a 402-es és a 403-as pályaszámú IC+-okat sorozták a Nyíregyházára tartó 562-es Jázmin, valamint az onnan a Keletibe visszatérő 654-es Rigó Intercitykbe.

http://iho.hu/img/vasut/181207_icplusz_futoproba_szerencs.JPG

Az IC+-projekt 2011-ben indult, azóta sajnos csak alig néhány kocsi készült el: eddig két másodosztályú állt forgalomba közülük 2014-ben komoly próbákat teljesítve. Idén márciusban a MÁV-Start meghívására megnézhettük az induló sorozatgyártástSzolnokon. Az akkor elhangzó tervek szerint a 2018-as évben húsz kocsinak kellett volna elkészülnie, a termelés felfutásával 2019-ben huszonháromnak, 20220-ban pedig már negyvenhétnek. Sajnos az új ütemterv szerint idén csupán hat vagonnak kell kijönnie a gyárból, de ezt legalább teljesíteni tudják a szolnokiak. Az egész projekt eddig sem az eszeveszett kapkodásról szólt.

A 2011-es célkitűzések között szerepelt a munkahelyteremtés, a hazai gyártási potenciál fejlesztése, a hazai közlekedés fejlesztése itthoni szellemi tőkéből – és még a hazai járműgyártás felélesztését is hozzátették. Hét évvel később már alig találni munkást, aki a kocsikat építse. Pedig az intercity-kocsikra égető szüksége van a magyar hálózatnak, sajnos mindennapossá vált, hogy a Start nem tud kellő számú és komfortfokozatú kocsit kiadni egy-egy járatra. A Facebookot pedig nagyon hamar körbejárja egy posta Bhv-kocsikból kiállított vasárnap délutáni IC képe...

http://iho.hu/hir/ic-fejlemeny-nemsokara-hat-uj-kocsival-utazhatunk-181207
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
4 860
15 257
113
A szokásos agitprop töltelékanyagtól eltekintve az egyetlen "új" elem a Déli - Nyugati összekötése a föld alatt (bár igazából hónapok óta van róla szó kormánynyilatkozatokban)

Amiket viszont nem látni sehol, azok a számok.

Van bármilyen olyan számítás, amely a nyugati - dél föld alatti összeköttetést + min. 2 pályaudvar teljes átépítését jobb ár / érték arányúnak hozná ki, mint bármely más közlekedési fejlesztést?

Pl. Újpesti, Békásmegyeri, Újpalotai metróvonalak, HÉV általános fejlesztése kapásból jobb ötletnek tűnik adott pénzből.
 

anonim999

Well-Known Member
2016. március 19.
2 745
4 494
113
Még az idén forgalomba áll hat saját gyártású IC+ vasúti személykocsi, jövő tavasszal pedig további tizennégy – mondta el lapunk kérdésére Csépke András, a MÁV-Start vezérigazgatója. Hamarosan megrendelnek újabb nyolc KISS emeletes motorvonatot. Az országos közlekedési EgyJegy-rendszert a kormányzat a vasúttársaság által kidolgozott elektronikus jegyértékesítési rendszer alapjain fejleszti ki.

A cikk további része itt.
https://magyaridok.hu/gazdasag/jonnek-a-sajat-gyartasu-ic-k-es-az-emeletes-kiss-ek-3753350/
 

Tcat

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2009. április 27.
2 070
9 190
113
Kész az ANA első teknőcös A380-asának dekorálása - képek + így készült videó

A Hawaii környékén is fellelhető levesteknős inspirálta mintájú gépek a Tokió - Honolulu járatot viszik majd 2019 tavaszától. Lesz még 2 további ugyanilyen mintájú - az egyik zöldeskék, a másik narancssárga színben.

Pontosabban a zöldeskék festése a teknős szeménél eltér majd a többitől:
20180425-2-001.png
 

anonim999

Well-Known Member
2016. március 19.
2 745
4 494
113
KÉTSZÁZMILLIÓ EURÓS REPÜLŐTÉR-FEJLESZTÉS

Az Európai Beruházási Bank (EIB) kétszázmillió eurós kölcsönnel támogatja a budapesti Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér bővítését és fejlesztését – számolt be a távirati iroda az Európai Bizottság bejelentéséről. A hitel segítségével a Budapest Airport folytathatja nagy léptékű fejlesztéseit, a terminálok és a kapcsolódó infrastruktúra bővítését, amelyek nyomán tovább bővül a reptér kapacitása – közölte az EIB. A brüsszeli tájékoztatás szerint ezenkívül számos más projekt is folyamatban van, például egy új árukezelő létesítmény és egy többszintes parkolóház megépítése, s ezek biztosítják majd, hogy a budapesti légikikötő továbbra is világszínvonalon működhessen.

Vazil Hudák, az EIB alelnöke kiemelte: a budapesti Európa egyik leggyorsabban növekvő repülőtere, a kölcsönnel pedig támogathatják a munkahelyteremtést, a magyar gazdasági növekedést és az utazási élmény javítását.

Ez rendkívül jó hír Magyarország, a magyarok és az országba látogató turisták számára – értékelt Navracsics Tibor oktatásért, kultúráért és sportért is felelős uniós biztos, hozzátéve: – Az új hitel segítségével felszabadított források a budapesti régióban és az ország többi részében is segítik majd a fejlődés és a gazdasági növekedés gyorsítását, egyúttal hozzájárulnak ahhoz, hogy Magyarország az eddiginél is vonzóbb idegenforgalmi célország lehessen. A projekthez a Juncker-tervnek is nevezett Európai Stratégiai Beruházási Alap (EFSI) nyújt hitelgaranciát.

A számok igazolják a gyors fejlődést: a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér tavaly több mint 13,1 millió utast szolgált ki. Ez 14,5 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest, és a bővülés 2018-ban tovább folytatódott.

Ezzel párhuzamosan az EIB húszmillió eurós hitelt jelentett be az EFSI keretében az Aimotive magyar gépjármű-technológiai vállalat számára. Az összeggel főként az önvezető járművekhez szükséges, mesterséges intelligenciával működő szoftver fejlesztését támogatják. – A kölcsön lehetővé teszi, hogy a cég továbbfejlessze jelenlegi technológiáját, forgalomba hozza termékének biztonságos, gépjárműipari minőségű, piaci igényeknek megfelelő változatát – idézi az MTI az EIB közleményét.

https://magyaridok.hu/gazdasag/ketszazmillio-euros-repuloter-fejlesztes-3769817/
 

anonim999

Well-Known Member
2016. március 19.
2 745
4 494
113
Újabb vonalszakasz újult meg Erdélyben

A IV-es TEN-T-korridorvonal Segesvár–Ecel–Mikeszásza része ötvenöt kilométeren válik alkalmassá a százhatvanas tempóra az év végére.
A kivitelező FCC Construcción elkészült a IV-es számú páneurópai korridorvonal részének számító Brassó–Piski (Simeria) vasútvonal Segesvár–Ecel (Ațel)–Mikeszásza (Micăsasa) szakaszának átépítésével. A megrendelő, a román vasúti infrastruktúrakezelő CFR SA idén áprilisban jelentette be, hogy 2018 végére Segesvár és Piski között, 136,35 kilométeren lesz alkalmas a vasúti pálya a százhatvan kilométer per órás sebességre.

A CFR SA gőzerővel dolgozik a vonalszakasz Mikeszászától Koslárdig (Coșlariu) vezető, 36,6 kilométer hosszú részének forgalomba helyezésén is. Az Aktor Tehnical Societe Anonyme (Aktor S.A) és az Arcada Company S.A. közös konzorciuma, az Aktor-Arcada által végzett átépítés értéke 721 millió lej (50,4 milliárd forint). Közel jár az átadáshoz a határ és a 614-es kilométer közötti szakasz is, amelyen az építési és infrastrukturális munkák már 2016-ban befejeződtek, az ERTMS vonatbefolyásolási rendszer telepítése pedig hamarosan befejeződik.

A Segesvár–Ecel–Mikeszásza vonalszakasz számos ponton újult meg, jelentős építési munkákkal. A meglévő pálya harminckét kilométer hosszon épült át, további huszonhárom kilométeren ívkorrekciót hajtottak végre. Megépült az új segesvári alagút, mely a különböző építési módok okán három részből áll: a természetes alagút 325 méter hosszú, a műtárgy Segesvárhoz közelebbi végén egy húszméteres, a Dános (Daneș) felőli végén pedig egy ötvenhat méteres mesterséges szakasz található. Dánosnál is új alagutat hoztak létre: a 970 méter hosszú műtárgy egy 862 méter hosszú természetes szakaszból, a segesvári végén egy húszméteres, a dánosi végén pedig egy nyolcvanhét méteres mesterséges szakaszból épül fel.

Megújult a Küküllő felett átvezető, 134,6 méter hosszú, százhuszonöt méter nyílású ívhíd, valamint egy új vasúti hidat hoztak létre a segesvári vasútállomás és a segesvári alagút között. Újjáépült összesen harminc, negyvenöt és százhuszonöt méter közötti nyílású híd, ezek közül hat fémből készült. Létrejött három felüljáró, a középső nyílásuk hetvenöt méteres.

Teljes rekonstrukción esett át négy vasútállomás: a négyvágányos Dános, a szintén négyvágányos Erzsébetváros (Dumbrăveni), a nyolc sínpárral rendelkező Medgyes (Mediaș), valamint a kilencvágányos Kiskapus (Copșa Mică). Az ötvenöt kilométeres szakaszon a felsővezetékeket is újakra cserélték, korszerűsítették az energiaellátást, megújult az erzsébetvárosi és a mikeszászai alállomás. A telekommunikációs rendszer optikai szálas vezetékeket kapott. Az utastájékoztatás sem maradt érintetlen: lecserélték a hangosbeszélőket, valamint kijelzőket helyeztek el.

A környezetvédelmi munkák során ezerötszáz méteren raktak le zajszigetelő falakat. A százhatvanas tempóhoz szükséges ívek miatt a Segesvárt Nagyszebennel összekötő DN14-es főút nyomvonalát is át kellett helyezni ötszáz méter hosszban. Komplex vízgyűjtő- és vízelvezetési munkák is történtek.

A beruházásnak köszönhetően Segesvár és Mikeszásza között már százhatvannal haladhatnak a vonatok. Két helyen azonban egyelőre még sebességkorlátozás van érvényben: Segesvár bejáratát műszaki okok miatt csak hatvanöttel közelíthetik meg, Medgyes pedig százhússzal használható – számol be a Railway Pro.

http://iho.hu/hir/ujabb-vonalszakasz-ujult-meg-erdelyben-181213