Beszélgető

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Leonidas

Well-Known Member
2019. október 16.
2 636
3 434
113
Mire gondolt a jóember, hol van?

Mennyi volt a "légnyomás" nála ? (véralkohol) És/vagy milyen kábszerek voltak benne ? A pszichés állapota rendben volt ? (képzelgéses betegségek) Gyógyszereket mit szedett ? (esetleg olyan is lehetett ami leblokkolta és nem is szabad a szedése mellett vezetni) Szóval sok-mindentől sok-mindenfélét gondolhatott. Majd a kivizsgálás eldönti mi volt az ok. Ezt innét nem lehet megmondani, sokféle oka lehetett.
 
  • Tetszik
Reactions: SilvioD
M

molnibalage

Guest
Más meg sokszor mondta, hogy az nem vezet jóra. Árfelveréshez igen, de minőségi szolgáltatáshoz nem...

És itthon kinek telne erre? Ja, hogy ez egyenes út ahhoz, ami már most is baj. A társadalom szétszakadásához.

Mi van azokkal a szakmákra, amire szükség van, de piaci alapon nem éri meg oktatni? ---> Baj.
Ezért nem jó a "privát oktatás és kész" megközelítés. Mert ami a piac szerint nem éri meg, az pusztul. Te is, ha ember vagy.
a1WL0LD_700bwp.webp
 

hunter85

Well-Known Member
2015. május 10.
1 841
5 037
113
Mitől rossz hírű?
Szerintem a Magyar turizmusban nagyon nagy potenciál van még, nem, hogy a Balaton partján.


A Balatonnal kapcsolatban Blogennek nagyrészt igaza van, mint helyi látom én is az igénytelenedést, a buliturizmus miatti lezüllést.
 
  • Tetszik
Reactions: Ooorky

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 366
30 869
113
Mitől rossz hírű?
Szerintem a Magyar turizmusban nagyon nagy potenciál van még, nem, hogy a Balaton partján.


A Balatonnal kapcsolatban Blogennek nagyrészt igaza van, mint helyi látom én is az igénytelenedést, a buliturizmus miatti lezüllést.
Ha Te mondod...azért mi jól éreztük magunk. Mondjuk a déli partot nem tudom, hogy milyen, ott kb csak a siófoki kórházban voltunk.

Én úgy gondolom, hogy a régióban igen sokat lehetne fejleszteni, nem csak közvetlen, hanem közvetett módon a turizmus irányába és nem csak a partra koncentrálni. Már persze ha a helyiek is úgy akarják, mert annak nincs értelme, hogy ha ők meg nem akarják és bunkó pestiznek minden turistát. A parttól pár kilométerre már alig van turista, ami bizonyos szempontból tök jó, nagyon jó a Balaton-felvidék kis falvai, gyönyörű a táj, nincs nagy nyüzsi, mindeközben a parton meg be van állva a kocsisor -de egy olyasfajta minőségi turizmus felé való "építkezés", mint amit Burgenlandban (annak egyes részein) megcsináltak azt el tudnám képzelni. Ott se a sok, hanem a minőségi és kerékpáros turizmusra álltak rá.
 
  • Tetszik
Reactions: molnibalage

hunter85

Well-Known Member
2015. május 10.
1 841
5 037
113
Ha Te mondod...azért mi jól éreztük magunk. Mondjuk a déli partot nem tudom, hogy milyen, ott kb csak a siófoki kórházban voltunk.

Én úgy gondolom, hogy a régióban igen sokat lehetne fejleszteni, nem csak közvetlen, hanem közvetett módon a turizmus irányába és nem csak a partra koncentrálni. Már persze ha a helyiek is úgy akarják, mert annak nincs értelme, hogy ha ők meg nem akarják és bunkó pestiznek minden turistát. A parttól pár kilométerre már alig van turista, ami bizonyos szempontból tök jó, nagyon jó a Balaton-felvidék kis falvai, gyönyörű a táj, nincs nagy nyüzsi, mindeközben a parton meg be van állva a kocsisor -de egy olyasfajta minőségi turizmus felé való "építkezés", mint amit Burgenlandban (annak egyes részein) megcsináltak azt el tudnám képzelni. Ott se a sok, hanem a minőségi és kerékpáros turizmusra álltak rá.


Déli parton lakom, és az Északi tényleg egészen más világ, jobban szeretem én is.
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 504
54 447
113
Éppen irni akartam èn is: Északi part nem a déli part. Szerintem mindenki megtalálja, amit keres. Perste Siófokon, Füreden nyugalmat keresni, kicsit naiv. Nekem ebben az évben különösen tetszett, hogy kevesebb volt a nyugati turista. Akik hozzânk jönnek, sajnos többnyire inkâbb olyan csóró fajta nem nagyon emeli a szinvonalat.
 
  • Tetszik
Reactions: hunter85
T

Törölt tag 467

Guest
Egy másik topicban nem először futok bele abba, hogy gyár, nem gyár, csak összeszerelő üzem, meg ilyesmik. Konkrétan CZ és Lynx ügyben eddig, de ahogy mennek a dolgok, nyilvánvalóan hamarosan lesznek további témák.

Nahh, felmerül bennem a kérdés, ha ez gyár:
6f5e1498f991896904d4701a126ecb7a.jpg


Akkor mi szükség van erre:
200114114006-belugaxl-first-flight-air-to-air-074-super-tease.jpg


Szerintem értitek mire akarok kilyukadni, de azért mondom még. Ha a fenti nem gyár, hanem csak összeszerelő üzem (assembly line), akkor az most hagyjuk már kategória? Vagy azért duzzogva elfogadjuk a hasznosságát?

Szóval nálunk épül majd egy gyár. Vagy összeszerelő üzem. Ízlés szerint. Nekem mondjuk gyár. Szóval ott dolgozni fognak emberek. Speciális tudásra lesz szükségük, ez ugyanis nem egy automatizált gépsor, betanított munkások itt nem játszanak. Ez a szaktudás olyasmi lesz, ami Magyarországon egyszerűen nem létezik már jó ideje. És most újra lesz. És aki össze tudja rakni, az majd szét is tudja szedni, illetve tudni fogja mit és hogyan kell javítani, cserélni. Az előállított érték, a munkabérek, a járulékok mind itt csapódnak le.

Fogadjuk el, hogy ez bizony egy gyár. Mármint mindkettő. Nem betanított munkásokkal dolgozó gyártógépsor, különösen nem a Lynx esetében.

Szép napot!
 
M

molnibalage

Guest
Egy másik topicban nem először futok bele abba, hogy gyár, nem gyár, csak összeszerelő üzem, meg ilyesmik. Konkrétan CZ és Lynx ügyben eddig, de ahogy mennek a dolgok, nyilvánvalóan hamarosan lesznek további témák.

Nahh, felmerül bennem a kérdés, ha ez gyár:
6f5e1498f991896904d4701a126ecb7a.jpg


Akkor mi szükség van erre:
200114114006-belugaxl-first-flight-air-to-air-074-super-tease.jpg


Szerintem értitek mire akarok kilyukadni, de azért mondom még. Ha a fenti nem gyár, hanem csak összeszerelő üzem (assembly line), akkor az most hagyjuk már kategória? Vagy azért duzzogva elfogadjuk a hasznosságát?

Szóval nálunk épül majd egy gyár. Vagy összeszerelő üzem. Ízlés szerint. Nekem mondjuk gyár. Szóval ott dolgozni fognak emberek. Speciális tudásra lesz szükségük, ez ugyanis nem egy automatizált gépsor, betanított munkások itt nem játszanak. Ez a szaktudás olyasmi lesz, ami Magyarországon egyszerűen nem létezik már jó ideje. És most újra lesz. És aki össze tudja rakni, az majd szét is tudja szedni, illetve tudni fogja mit és hogyan kell javítani, cserélni. Az előállított érték, a munkabérek, a járulékok mind itt csapódnak le.

Fogadjuk el, hogy ez bizony egy gyár. Mármint mindkettő. Nem betanított munkásokkal dolgozó gyártógépsor, különösen nem a Lynx esetében.

Szép napot!
Igen, értjük, de ahol vita volt pl. a Gripen kapcsán, ott arról szólt, hogy hova illeszkedik be a gép. Mindkettőhöz magasan kvalifikált szakember kell.
Az összeszerelő üzem is a gyártás része, de attól ott még nem gyártanak fődarabot. De egyetlen jármű sem magát rántja össze.
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 467
T

Törölt tag 467

Guest
Igen, értjük, de ahol vita volt pl. a Gripen kapcsán, ott arról szólt, hogy hova illeszkedik be a gép. Mindkettőhöz magasan kvalifikált szakember kell.
Az összeszerelő üzem is a gyártás része, de attól ott még nem gyártanak fődarabot. De egyetlen jármű sem magát rántja össze.
Abszolút.
Én most a Lynx topicban dobtam el a kanalat.
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 366
30 869
113
Akik hozzânk jönnek, sajnos többnyire inkâbb olyan csóró fajta nem nagyon emeli a szinvonalat.
A színvonalas turista nem pottyan senki ölébe csak úgy, azért -akár évtizedekig- dolgozni kell. Ehhez olyan szemlélet és projectek kellenek, amik nem is feltétlen és kizárólag a turizmust szolgálják. Pl. rendbe legyenek a porták, ne legyen szemét, legyen lefestve a kerítés, ne hulljon a vakolat; legyenek helyi termékek és helyi értékek (és ne mindenhol ugyan az a séma, ugyan az a sablon, ugyan az a kivitelezés). Ezek nem feltétlen csak a turizmus fele nyitnak. Aztán lehet fejleszteni a lovasturizmust (útvonalak, lovardák, lovas szállások), kerékpárost (kerékpárút -aszfalt és földutak- ...) és hasonlók. Ha a Balaton tág környékét nézzük nem üdülőfalvak kellenek, csak a falvakban, városokban 1-2 szállás, vendégház. Ja és PR PR PR...
 

aquarell

Well-Known Member
2015. január 20.
15 504
54 447
113
A színvonalas turista nem pottyan senki ölébe csak úgy, azért -akár évtizedekig- dolgozni kell. Ehhez olyan szemlélet és projectek kellenek, amik nem is feltétlen és kizárólag a turizmust szolgálják. Pl. rendbe legyenek a porták, ne legyen szemét, legyen lefestve a kerítés, ne hulljon a vakolat; legyenek helyi termékek és helyi értékek (és ne mindenhol ugyan az a séma, ugyan az a sablon, ugyan az a kivitelezés). Ezek nem feltétlen csak a turizmus fele nyitnak. Aztán lehet fejleszteni a lovasturizmust (útvonalak, lovardák, lovas szállások), kerékpárost (kerékpárút -aszfalt és földutak- ...) és hasonlók. Ha a Balaton tág környékét nézzük nem üdülőfalvak kellenek, csak a falvakban, városokban 1-2 szállás, vendégház. Ja és PR PR PR...

Értem, mit mondasz.
Minősegi turizmus viszont nincs ott, ahol tömegturizmus van. Se Velencében, se az olasz Adriaparton, se Mallorcàn, se Torremolinosban, se Hirvàtorszâgban vagy Görögorszâgban ugy àltalában. Vagy éppen a Dominikai Köztârsaságban. Van Svàjcban, Austria és Franciaorszàg egyes részein.stb. De ez egy másik kategória. A turista napi kiadâsa/ fő a lényeg. Ilyen szempontból a budapesti romkocsmák, , az airbb stb egy tévút. A sóher osztràk meg német, holland nyugdijasok sem ideàlisak, de egyenlőre jobbak mint a semmi. Nagyon sokan éppen ezert jönnek ide, mert itt nem tökèletesen mesterkèlt minden mèg.
Minőségi turizmus és tômegturizmus sajnos manapság keveredik, nem lehet mindenütt St. Moritz, Gstaad, St.Tropez, Nizza stb.
Szerintem a Balaton környékén sok mnden a jó irányba halad évről évre. Budapesten nem feltétlenül. Ez egy hosszú út.
Nem tartom nagy bajnak, hogy a covid előtti tômegturizmus ( fapadosok, hajóutak túltengése...) visszaszorul.Ugyis munkarőhiàny van. Letisztul a piac legalább.
 

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
20 677
32 322
113
Valaki nem tud errol a tartalekos osztondijrol valamit? Csak mert en nem igazodok ki rajta az eggyik oldalon azt irja hogy estitagozatosok sot levelezosok is jelentkkezhetnek ra a masik oldalon meg azt irjak hogy csak nappali tagozatosok . /eretsegi erdekelne./ es hogy lehet e meg ra palyazni vagy csak a jovo tanevre? Nem tudom kapok e valaszt de egy probat meger :) vagy vajon kinek irjak ez ugybe? Mert a honvedelmi miniszteriumot kerdesekkel bombazni ez ugybe nemtudom mennyire jo otlet :D /mert levelbe oda kell bekuldeni boritekba./
 

phaidros

Well-Known Member
2014. augusztus 9.
11 366
30 869
113
Valaki nem tud errol a tartalekos osztondijrol valamit? Csak mert en nem igazodok ki rajta az eggyik oldalon azt irja hogy estitagozatosok sot levelezosok is jelentkkezhetnek ra a masik oldalon meg azt irjak hogy csak nappali tagozatosok . /eretsegi erdekelne./ es hogy lehet e meg ra palyazni vagy csak a jovo tanevre? Nem tudom kapok e valaszt de egy probat meger :) vagy vajon kinek irjak ez ugybe? Mert a honvedelmi miniszteriumot kerdesekkel bombazni ez ugybe nemtudom mennyire jo otlet :D /mert levelbe oda kell bekuldeni boritekba./

Ha oda kell beküldeni valószínűleg ők tudnak tájékoztatást adni. Ott is emberek ülnek, nem emberevők.

Ezt pont ma frissítették:
https://net.jogtar.hu/getpdf?docid=...ar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=00000001.TXT

"Ösztöndíjszerződés azzal az önkéntes tartalékossal köthető, aki:a) polgári felsőoktatási intézmény nappali munkarendű felsőfokúalapképzésében, mesterképzésében vagy osztatlan képzésében hallgatóijogviszonyban vagy iskolai rendszerű, nappali munkarendű szakképzéskeretében az Országos Képzési Jegyzékben szereplő államilag elismertszakképzésben a szakképző iskolával tanulói jogviszonyban áll"
 
  • Tetszik
Reactions: Szittya

Szittya

Well-Known Member
2016. szeptember 22.
20 677
32 322
113
Ja, ha a Minisztériummal nem akarsz kommunikálni, ott van a lap alján egy mail cím és telefonszám:
+36 1 225 8778
budapest.toborzo@mil.hu
Koszi ez az eggyik amit talaltam mikozben a 2020 2021 es tanevre kiirt palyazatban az estitagozat is szerepel meg a levelezo is. /de annak a hatarideje mar lejart./ ezert nem tudom hogy most akkor mi is van... A toborzoba nemtudom mennyire tudnak segiteni eleg gyakran rovidrezarjak a dolgot. Uhyfelszolgalat mil hus belepesi azonositom es jelszom julius ota generaljak /mikozben elvileg kotelezo lenne lenni mert eze tortenik a kapcsolattartas./ az utobbi 2 hetben csupan 4 szer mondtak hogy holnapra megcsonaljak ma meg reggel azt hogy delutanra megkapom... Azota is varom a behivasom is telefonon tortent miutan mar papir alapu levelet kuldtem... Ugyhogy ja mar lassan vonulonom kell be de a bevonulasi parancot valoszinuleg a laktanyaba kell majd kitoltenem mert nem ismerem az adatokat... /de gaz az hogy e nelkul meg azt sem tudom elintezni hogy egy nappal elobb felmehessek a laktanyaba mert 7:30 ra kell ottleni /szekszardrol meg a vonat es a busz is legkorabban 7:30 ra er fel :D keleti vagy nepliget... Ugyhogy vagy elozo este 23.30 ra felmegyek pestre azt addig csovezek... Vagy /mondjuj mazlim kalocsarol indulok es akkor talan csisszre kicsit kesve beerek./... :D tudom sok a munkajuk mert biztos nem keves csak eleg kellemetlen en mondjuk megoldom /de ha nem lenne kalocsahoz kozom szekszard kornyekerol nem jutott volna eszembe kalocsara atmenni hajnalba.../ mert az auto sem jatszik hol hagyom pesten az allatkerttol par szaz m re 3 hetig a kocsit :) /lehet lenne ra megoldas de nem tudom megerdeklodni mert nincs ugyfelszolgalatom telefonon meg /mivel amikor hivtak ugye bemutatkozassal kezdte a hadnagy holgy nem jegyeztem meg a nevet mert nem tudtam ki miert keres. :p / ugyhogy ujra elerni sem tudom probaltam hogy random kapcsoljanak valakit az nemtudott felvilagositast adni.... Ugyhogy nem egyszeru ha az embernek nincs kozvettlen felettese.... /lenne felettesem akivel tartani tudnam a kapcsolatot az mar vagy mindent elintezett volna vagy megmondta volna hogy intezzem vagy nyomatekositotta volna az igenyt... Es nem tologatnak a papirjaim.../

Jo hosszu lett de toborzo es kieg helyett akkor megis csak a HM hez fordulok a temaba az legalabb priman mukodik /az tenyleg dicseretes meglepo de mindig kapasbol vagjak kit hol kell keresni stb./ csak ez szolgalati ut megkerulese lenne... /mert elvileg ehezz szolgalati ut betartasa kellene. /en igemylem majd a pkm tovabbitja ha okezza stb.../ de hat ilyenert csak nem szolnak... Most ugyis vonulok be majd utanna kerdezek jovobeni aktualis pkmtol hogy ez hogy is mukodik...

Jo kicsit ferditettem mert van pk megadva az ezrd pk m /de nemhiszem hogy ot kellene kozvetlen keresnem :D de lehet hogy ezred torzs tag lettem csak elfelejtettek emliteni /mondjuk nagyon tetszene./
 
  • Tetszik
Reactions: phaidros
W

Wilson

Guest
Bemutatták a világ első gömb alakú mesterséges szemét!


A Hongkongi Műszaki Egyetem kutatói júniusban mutatták be a világ első gömb alakú mesterséges szemét. Az íves szerkezet felépítéséhez 3D retinát használtak. Az így kapott szem még az eredeti szervet is felülmúlja.

A Hongkongi Műszaki Egyetem (Hong Kong University of Science and Technology – HKUST) tudósai által vezetett nemzetközi csapat a közelmúltban fejlesztette ki a világ első 3D-s műszemét, amelynek képességei jobbak, mint az eddig létrehozott bionikus szemeké, és egyes esetekben még az emberi szem tulajdonságait is meghaladják – írja a Science Daily az egyetem közleménye alapján. Ez egyszerre jelent reményt a látássérült emberek és a humanoid robotok gyártói számára.


A tudósok évtizedek óta próbálják pontosan lemásolni a biológiai szem szerkezetét és a látás tisztaságát, ám a meglévő protézisek által biztosított látás – melyet nagyrészt külső kábelekkel rögzített szemüveg formájában érnek el – továbbra is rossz felbontású a 2D-s képalkotó érzékelők miatt. A HKUST-nál kifejlesztett elektrokémiai szem (EC-Eye) azonban nem csupán a természetes szem szerkezetét replikálja, hanem akár még élesebb látást is biztosíthat az egészséges emberi szemnél, olyan kiegészítő funkciókkal, mint például az infravörös sugárzás érzékelése a sötétben.

A tökéletes látás titka
Az áttörést lehetővé tevő legfontosabb találmány egy mesterséges 3D-s retina, mely nanofény-érzékelőkből áll, és amely utánozza az emberi retina fotoreceptorait. Fan Zhiyong professzor és Dr. Gu Leilei, a HKUST Elektronikai és Számítástechnikai Tanszékének dolgozói fejlesztették ki. A nanokábeles fényérzékelők folyékony-fém huzalokból állnak, amelyek ugyanolyan elven oldják meg a vizuális jelátvitelt, akár az idegek az emberi agy számára. Ennek a különleges felépítésnek köszönhetően a jövőben ezeket a nanovezetékes fényérzékelőket közvetlenül össze lehet kapcsolni a látássérült betegek idegeivel.

Ellentétben az emberi szemmel, ahol a jelátvitel során a látóidegrostok kötegeinek a retinán keresztül kell haladniuk – ezáltal vakfoltot képezve az emberi látásban –, a fényérzékelők a mesterséges retina teljes felületén szétszórtan helyezkednek el, és mindegyik a hátsó folyadék-fém huzalán keresztül képes jeleket továbbítani, ezzel kiküszöbölve a kiesést.

Emellett, mivel a nanokábelek sűrűsége még nagyobb, mint az emberi retina fotoreceptorainak, a mesterséges retina így több fényjelet képes fogadni, és potenciálisan nagyobb képfelbontást érhet el, mint az emberi retina – ha a jövőben az egyes nanovezetékekre hátsó érintkezést hoznak létre. Az érzékelők érzékenységének és spektrális tartományának fokozására szolgáló különféle anyagok felhasználásával a műszem más funkciókat is betölthet, például az éjszakai látást.

Forrás:https://www.okosipar.hu