Mi okozhatta Raiszi kopterének lezuhanását?
Iranian President Raisi’s helicopter was a US-made Bell-212, an outdated but very reliable vehicle most likely fitted with new engines, Vadim Bazykin, an honored Russian helicopter test pilot, told Sputnik.
sputnikglobe.com
A helikopterek leggyengébb pontja sajnos a legénység, mert nem sok pilóta képes repülni rossz időben" - mondta Bazykin, hozzátéve, hogy egy tapasztalt személyzetnek ismernie kell a hegyvidéki terep feletti repülés ABC-jét.
"A hegyvidéki területnek megvannak a maga sajátosságai. Először is van egy lejtő, amely felmelegszik, és van egy árnyékos lejtő, ahol komoly dudorodás van. Egy tapasztalt pilóta ugyanis, aki repült már a hegyekben, mindezt nagyon jól tudja, és mindent előre kell látnia" – jegyezte meg a szakember.
Bazykin elmondta, hogy egykor részt vett az orosz magas rangú tisztviselők szállításában, és mindig érett pilótákat választott, "akik tudják, hogyan kell nemet mondani" a repülés folytatására rossz időjárás mellett. "A pilóták olyanok, mint a színészek, és azt hiszik, hogy menők, és azt gondolják magukban, hogy ha két helikopter korábban biztonságosan repült, akkor ők is repülhetnek" - mondta a szakértő, utalva Raiszi helikopterére és a kísérő helikopterekre.
Utalt a 2010-es szmolenszki repülőgép-szerencsétlenségre is, amelyben Lech Kaczynski akkori lengyel elnök és a fedélzeten tartózkodó mind a 96 ember meghalt, és amelyet pilótahiba okozott. Abban az időben a Kaczynski pilóták sikertelenül próbálták leszállítani a gépet sűrű ködben. "Fél órával korábban egy bizonyos repülőgépnek sikerült leszállnia, így a pilóta azt hitte, hogy Kaczynski gépével is le tud szállni, de nem sikerült. Ez a pszichológia" – mondta Bazykin.