Tekintettel a jelenlegi feszült helyzetre az ukrán fegyveres erőkről szóló topik mellett ide is berakom ezt a cikket..
Az ukrán légierő taktikai repülése: kétes tervek és valódi leépülés....
Az ukrán légierő jelenlegi állapota nem is nevezhető elfogadhatónak. Korlátozott számú régebbi típusú repülőgép és helikopter továbbra is szolgálatban marad, többnyire még szovjet gyártásúak. Az elmúlt években Kijev aktívan foglalkozott a légierő frissítésével és a taktikai
repülés átalakításával kapcsolatos kérdéseken - és még cselekvési programot is készített a 2021–2035-ös időszakra. Minden okunk megvan azonban azt hinni, hogy a legjobb esetben is ez csak részben valósul meg.
Valós problémák
Jelenleg a "Povіtryanі sili" nem büszkélkedhet nagy mérettel vagy magas harci képességgel. A The Military Balance 2021 szerint a légierő taktikai harci repülése négy vadászrepülő és két bombázó-támadó dandár között oszlik meg. A harci repülőgépek teljes számát körülbelül 125 egységre becsülték.
A MiG-29 és a Szu-27 vadászgépek továbbra is a legmasszívabbak a légierőben - körülbelül 35 egységgel rendelkeznek mindkét típusból. Több mint 30 Szu-25-ös támadórepülőgép és egy tucat Szu-24-es frontvonali bombázó is volt. Felderítési feladatokhoz kb. 10 db Su-24MR repülőgép. A Flight Global újabb World Air Forces 2022-es útmutatója eltérő számokat ad, de általában véve a két kiadvány nem mond ellent egymásnak.
Az ukrán légierő jellegzetes problémája a rendelkezésre álló felszerelések elfogadhatatlan elavulása. A Szovjetunió összeomlása során minden harci repülőgép és szinte minden egyéb repülőgép az ukrán hadsereghez került. Ennek megfelelően a legújabb vadászgépek és bombázók tavaly ünnepelték fennállásuk harmincadik évfordulóját. Ez negatívan befolyásolja a teljesítményt és a képességeket. Ráadásul a gépek valós harckészültsége is minimum kérdéses.
Ismételten kísérletek történtek a repülőgépek javítására és korszerűsítésére, de ezen a területen konkrét problémák vannak. Így egy nagyjavítás alapvetően nem tudja megoldani a gépek korának problémáját. Ráadásul az ilyen javítások rendkívül nehezek vagy akár lehetetlenek is Oroszország részvétele nélkül. A harmadik országok bevonása lehetővé teszi bizonyos kérdések megoldását, de nehézségekkel és problémákkal is jár.
Így a légierő rossz állapotban van, nem tudja maradéktalanul megoldani a rábízott feladatokat. Emellett minden előfeltétele megvan a helyzet további romlásának - gazdasági, szervezeti, korrupciós, műszaki stb. Intézkedések hiányában a légierő harcképes flottája, amely amúgy sem a legnagyobb, tovább hanyatlik, a gyógyulás reménye nélkül.
nagy program
2020 tavaszán „Vision of the Air Force 2035” („Vision of the Air Force 2035”) néven kidolgozták és közzétették a légierő fejlesztési tervét. Ez a dokumentum számos olyan intézkedést javasol, amelyek a távoli jövőben lehetővé teszik a légierő újrafelszerelését és képességeinek elfogadható szintre való visszaállítását.
E tekintetben a fő figyelmet a harci repülés megújítására fordítják. A terv megvalósításának eredményei alapján a légierő négy taktikai repülődandárral rendelkezik, amelyek egyetlen típusú többcélú vadászrepülővel vannak felszerelve. A szükséges felszerelést 72-108 repülőgépre becsülik. A program összköltsége 200 milliárd hrivnya lesz, és ennek a pénznek a nagy részét várhatóan taktikai repülőgépekre költik majd.
A „Légierő víziói 2035” terv szerint 2021-22. pályázaton kell keresztülmennie, melynek során kiválasztanak egy új vadászbombázót a további újrafegyverkezéshez. Ennek az időszaknak az első fele már eltelt, de a versenyről semmit sem tudni. Különböző versenyzőket neveztek meg a vásárlásra, de az ügy még nem haladt tovább a tárgyalásokon. Ennek megfelelően nem szabad arra számítani, hogy 2022 végére az ukrán légierő képes lesz minden szükséges intézkedést végrehajtani és új repülőgépet kiválasztani.
Valószínűleg a legbanálisabb okok miatt halasztják a pályázatot: a szükséges finanszírozás hiánya, valamint a politikai és korrupciós folyamatok miatt. Az ilyen tényezők megjelenése jellemző és várható a modern Ukrajnára. Ráadásul várhatóan a jövőben is folytatják. Ez a program első és következő szakaszára egyaránt veszélyt jelent.
A korszerűsítési terv fő problémái a szükséges finanszírozás hiányával kapcsolatosak. Ukrajna katonai költségvetése a közelmúltban elérte a 120 milliárd hrivnyát, míg a légierő korszerűsítéséhez 200 milliárdra van szükség. Nagy kérdés, hogy 15 év alatt csak egy programra sikerül-e felszabadítani a jelenlegi éves költségvetés 1,7-ét. Nagyon valószínű, hogy a tényleges repülési kiadások alacsonyabbak lesznek a tervezettnél.
Az újrafegyverkezés további „veszélye” az infrastruktúra, a parancsnoki és irányítási berendezések, a fegyverek stb. Felújításuk meglehetősen bonyolult és költséges. Az ilyen intézkedések végrehajtása szerepelhet a program teljes költségvetésében, ami más beszerzéseket is érint.
Finanszírozási kérdésekben Ukrajna külföldi segítségre támaszkodhat. Ezenkívül lehetőség van használt felszerelések átadására vagy vásárlására harmadik országok légierejének jelenlétéből. Az elmúlt évek nemzetközi szerződései az ilyen vásárlások alapvető lehetőségét mutatják, a belőlük származó haszon ellenére.
Jövő jövő nélkül
Így Ukrajna látja és megérti „megerősítő erőinek” összes problémáját, és felismeri azok frissítésének és javításának szükségességét is. A probléma megoldására egy merész, hosszú távú tervet készítettek és fogadtak el, amely kiterjed a légierő frissítésének minden kérdésére, és ebben a taktikai repülés foglalja el a fő helyet.
Könnyen belátható, hogy a „Viziya Resurrection Forces 2035” terve túl merész az ukrán gazdaság és a fegyveres erők jelenlegi állapotában. Túl drágának és bonyolultnak bizonyul, és a vásárlások elosztása a következő 15 évben összességében nem oldja meg ezeket a problémákat. Lehetséges, hogy Ukrajna külföldi országokhoz fordul segítségért, de ez nem garantálja minden terv időbeni és teljes körű megvalósítását.
Nem ismert, hogy az összes meglévő problémát mikor és hogyan oldják meg, és hogy ez lehetséges lesz-e. Eközben a taktikai repülés az erkölcsileg és fizikailag elavult repülőgépek formájában tovább hanyatlik. Ha az elkövetkező években nem hozzák meg a szükséges intézkedéseket, és valós lépésekre kerül sor, Ukrajna fennáll annak a veszélye, hogy kicsi és korlátozottan harcképes légierő nélkül is marad. A katonai-politikai helyzet azonban átlátszóan sejteti, hogy egy ilyen forgatókönyv csak ukrán szempontból negatív.
Szerző:
Rjabov Kirill