hello world this is a new article
thecradle.co
Szergej Glazyev egy olyan ember, aki a jelenlegi geopolitikai és geoökonómiai hurrikán szemében él. A világ egyik legbefolyásosabb közgazdásza, az Orosz Tudományos Akadémia tagja és a Kreml korábbi tanácsadója 2012 és 2019 között, az elmúlt három évben az Eurázsiai Gazdasági Unió (EAEU) integrációért és makrogazdaságért felelős minisztereként Moszkva überstratégiai portfólióját vezette.
Glazyev közelmúltbeli szellemi termése nem kevesebb, mint átalakító erejű, amit a Szankciók és szuverenitás című esszéje, valamint az új, kialakulóban lévő geoökonómiai paradigmáról egy orosz üzleti magazinnak adott interjúban kifejtett átfogó vitája testesít meg.
Egy másik, nemrégiben megjelent esszéjében Glazyev megjegyzi, hogy "Zaporozsjában nőttem fel, amelynek közelében most súlyos harcok folynak az ukrán nácik elpusztítása érdekében, akik soha nem léteztek az én kis szülőföldemen. Ukrán iskolában tanultam, jól ismerem az ukrán irodalmat és nyelvet, amely tudományos szempontból az orosz nyelv egyik dialektusa. Az ukrán kultúrában nem vettem észre semmi ruszofóbiát. A Zaporozsjában töltött 17 év alatt egyetlen banderistával sem találkoztam".
Glazyev volt olyan kegyes, hogy szakított egy kis időt zsúfolt programjából, hogy részletes válaszokat adjon a kérdések első sorozatára, amelyből várhatóan egy folyamatos beszélgetés lesz, különösen a globális délre összpontosítva. Ez az első interjúja egy külföldi kiadványnak a Z hadművelet kezdete óta. Köszönet Alekszej Szubottinnak az orosz-angol fordításért.
A bölcső: Az EAEU és Kína közötti társuláson keresztül egy új monetáris/pénzügyi rendszer megtervezése az amerikai dollár megkerülésével, amelynek tervezete hamarosan elkészül. Meg tudná ismertetni ennek a rendszernek néhány jellemzőjét - amely természetesen nem egy Bretton Woods III., de úgy tűnik, hogy egyértelmű alternatívája a washingtoni konszenzusnak, és nagyon közel áll a globális dél szükségleteihez?
Glazyev: Az Egyesült Államok uralkodó elitje a ruszofób hisztériában kijátszotta utolsó "adu ászát" az Oroszország elleni hibrid háborúban. Miután az orosz devizatartalékokat "befagyasztották" a nyugati központi bankok letéti számláin, az USA, az EU és az Egyesült Királyság pénzügyi szabályozói aláásták a dollár, az euró és a font globális tartalékvaluta státuszát. Ez a lépés jelentősen felgyorsította a dolláralapú gazdasági világrend folyamatban lévő lebontását.
Több mint egy évtizeddel ezelőtt az Asztanai Gazdasági Fórumon részt vevő kollégáimmal együtt azt javasoltuk, hogy térjünk át egy új globális gazdasági rendszerre, amely a részt vevő országok valutáinak indexén alapuló új szintetikus kereskedelmi valután alapul. Később azt javasoltuk, hogy az alapul szolgáló valutakosarat bővítsük ki körülbelül húsz tőzsdén kereskedett árucikkel. Az ilyen kibővített kosáron alapuló monetáris egységet matematikailag modelleztük, és nagyfokú rugalmasságot és stabilitást mutatott.
Körülbelül ezzel egy időben javasoltuk egy széles körű nemzetközi ellenállási koalíció létrehozását a globális dominanciáért folytatott hibrid háborúban, amelyet az USA pénzügyi és hatalmi elitje az ellenőrzésén kívül maradt országokra szabadított. A 2016-ban megjelent könyvem, Az utolsó világháború: az USA mozog és veszít, tudományosan elmagyarázta ennek az eljövendő háborúnak a természetét, és érvelt annak elkerülhetetlensége mellett - ez a következtetés a hosszú távú gazdasági fejlődés objektív törvényszerűségein alapul. Ugyanezen objektív törvények alapján a könyv a régi domináns hatalom vereségének elkerülhetetlensége mellett érvelt.
Jelenleg az USA azért küzd, hogy megőrizze dominanciáját, de akárcsak korábban Nagy-Britannia, amely két világháborút provokált ki, de gyarmati gazdasági rendszerének elavultsága miatt képtelen volt megtartani birodalmát és központi helyét a világban, a végzete szerint bukásra van ítélve. A rabszolgamunkán alapuló brit gyarmati gazdasági rendszert az USA és a Szovjetunió strukturálisan hatékonyabb gazdasági rendszerei előzték meg. Mind az USA, mind a Szovjetunió hatékonyabb volt a humántőke kezelésében a vertikálisan integrált rendszerekben, amelyek a világot a befolyási övezetükre osztották. A Szovjetunió felbomlása után megkezdődött az átmenet egy új világgazdasági rend felé. Ez az átmenet most ér véget a dolláralapú világgazdasági rendszer közelgő felbomlásával, amely az Egyesült Államok globális dominanciájának alapját képezte.
A KNK-ban (Kínai Népköztársaság) és Indiában kialakult új, konvergens gazdasági rendszer a fejlődés következő elkerülhetetlen szakasza, amely egyesíti a központosított stratégiai tervezés és a piacgazdaság, valamint a monetáris és fizikai infrastruktúra állami ellenőrzése és a vállalkozói szellem előnyeit. Az új gazdasági rendszer társadalmaik különböző rétegeit a közös jólét növelésének célja körül egyesítette, az angolszász és európai alternatíváknál lényegesen erősebb módon. Ez a fő oka annak, hogy Washington nem lesz képes megnyerni az általa indított globális hibrid háborút. Ez a fő oka annak is, hogy a jelenlegi dollárközpontú globális pénzügyi rendszert egy új, az új világgazdasági rendhez csatlakozó országok konszenzusán alapuló rendszer fogja felváltani.
Az átmenet első szakaszában ezek az országok visszaszoknak nemzeti valutájuk és elszámolási mechanizmusaik használatára, kétoldalú devizaswapokkal alátámasztva. Ekkor az árképzést még mindig főként a különböző tőzsdék dollárban denominált árai irányítják. Ez a szakasz majdnem véget ért: miután Oroszország dollárban, euróban, fontban és jenben lévő tartalékait "befagyasztották", nem valószínű, hogy bármelyik szuverén ország továbbra is ezekben a valutákban halmozza fel tartalékait. Ezek azonnali helyettesítője a nemzeti valuták és az arany.
Az átmenet második szakasza olyan új árképzési mechanizmusokat foglal magában, amelyek nem a dollárra hivatkoznak. A nemzeti valutákban történő árképzés jelentős rezsiköltségekkel jár, azonban még mindig vonzóbb lesz, mint a "nem lehorgonyzott" és árulkodó valutákban, mint a dollár, font, euró és jen, történő árképzés. Az egyetlen megmaradt globális valutajelölt - a jüan - nem fogja átvenni a helyüket, mivel nem konvertibilis és a kínai tőkepiacokhoz való külső hozzáférés korlátozott. Az arany árreferenciaként való használatát korlátozza a fizetésekhez való használatának kényelmetlensége.
Az új gazdasági rendre való áttérés harmadik és egyben utolsó szakasza az átláthatóság, a tisztesség, a jóakarat és a hatékonyság elvein alapuló nemzetközi megállapodással megalapozott új digitális fizetőeszköz létrehozását foglalja magában. Arra számítok, hogy az általunk kidolgozott ilyen monetáris egység modellje ebben a szakaszban fogja betölteni szerepét. Egy ilyen valutát a BRICS-országok valutatartalékainak összevonásával lehetne kibocsátani, amelyhez minden érdekelt ország csatlakozhatna. Az egyes valuták súlya a kosárban arányos lehet az egyes országok GDP-jével (például vásárlóerő-paritás alapján), a nemzetközi kereskedelemben való részesedésével, valamint a részt vevő országok népességével és területének nagyságával.
A kosár emellett tartalmazhatná a főbb tőzsdei árucikkek árindexét: arany és más nemesfémek, kulcsfontosságú ipari fémek, szénhidrogének, gabonafélék, cukor, valamint víz és más természeti erőforrások. A fedezet biztosítása és a valuta ellenállóbbá tétele érdekében a megfelelő nemzetközi nyersanyagtartalékok megfelelő időben létrehozhatók. Ezt az új valutát kizárólag határokon átnyúló fizetésekre használnák, és egy előre meghatározott képlet alapján bocsátanák ki a részt vevő országok számára. A részt vevő országok ehelyett nemzeti valutájukat használnák hitelteremtésre, a nemzeti beruházások és az ipar finanszírozására, valamint az állami vagyontartalékok képzésére. A tőkemérleg határokon átnyúló forgalmát továbbra is a nemzeti valutaszabályozás szabályozná.
A bölcső: Michael Hudson kifejezetten azt kérdezi, hogy ha ez az új rendszer lehetővé teszi a globális déli országok számára, hogy felfüggeszthessék a dolláralapú adósságot, és a fizetési képességen alapul (devizában), akkor ezeket a hiteleket lehet-e nyersanyagokhoz vagy - Kína esetében - a külföldi, nem dolláralapú hitelből finanszírozott tőkeinfrastruktúrában való kézzelfogható tulajdonrészhez kötni?
Glazyev: Az új világgazdasági rendre való áttérést valószínűleg a dollárban, euróban, fontban és jenben fennálló kötelezettségek teljesítésének szisztematikus megtagadása fogja kísérni. Ebben a tekintetben ez nem fog különbözni attól a példától, amelyet az ezeket a valutákat kibocsátó országok mutattak, amelyek helyénvalónak tartották Irak, Irán, Venezuela, Afganisztán és Oroszország devizatartalékainak ellopását dollárbilliók erejéig. Mivel az USA, Nagy-Britannia, az EU és Japán nem volt hajlandó eleget tenni kötelezettségeinek, és elkobozta más nemzetek valutáikban tartott vagyonát, miért kellene más országoknak visszafizetni és kiszolgálni a kölcsönöket?
Mindenesetre az új gazdasági rendszerben való részvételt nem fogják korlátozni a régi rendszerben vállalt kötelezettségek. A globális dél országai teljes jogú résztvevői lehetnek az új rendszernek, függetlenül a dollárban, euróban, fontban és jenben felhalmozott adósságaiktól. Még ha nem is teljesítenék az ezekben a valutákban fennálló kötelezettségeiket, ez nem befolyásolná a hitelminősítésüket az új pénzügyi rendszerben. A kitermelőipar államosítása hasonlóképpen nem okozna fennakadást. Továbbá, ha ezek az országok természeti erőforrásaik egy részét az új gazdasági rendszer fedezetére tartanák fenn, akkor az új monetáris egység valutakosarában a súlyuk ennek megfelelően növekedne, ami nagyobb valutatartalékot és hitelképességet biztosítana az adott nemzetnek. Ezenkívül a kereskedelmi partnerországokkal kötött kétoldalú swapkeretek megfelelő finanszírozást biztosítanának számukra a társberuházásokhoz és a kereskedelem finanszírozásához.