Érdemi és előremutató megbeszélést folytattunk Ionuț-Cristian Săvoiuval, Románia közlekedési államtitkárával, aki a Hungrail vasúti konferenciájára érkezett Budapestre.
A két ország közötti vasúti és közúti kérdéseket, folyamatban lévő és tervezett projekteket tekintettük át röviden. Remélem, hogy első találkozónk egy gyümölcsöző, mindkét ország számára előnyös együttműködés első lépése volt.
A Bukarest–Brassó–Arad–Békéscsaba–Szolnok–Budapest vonal a két ország közötti vasúti árufuvarozás legfontosabb iránya, a személyszállításban is fontos a szerepe. Az elmúlt években mind a román, mind a magyar oldalon pótoltuk a második vágányt, az utolsó hiányzó szakasz Békéscsaba és a román határ között éppen most készül. Természetesen ezzel párhuzamosan az uniós korridorokra előírt egyéb paraméterekre (sebességi, tengelyterhelés) is alkalmassá kell tenni az érintett szakaszokat. Mindent megteszünk, hogy a határátmenetet közösen gyorsítsuk, mind a teher-, mind a személyforgalomban.
A Biharkeresztes és Nagyvárad között átlépő vasútvonal problémája, hogy Püspökladány és Kolozsvár között nincs villamosítva, noha a csatlakozó vonalakon mindkét országban villanymozdonyok vontatnak. A magyar oldalon a tervek szerint még idén befejeződik a villamosítás, idén januárban pedig Romániában is kiírták a közbeszerzéseket három szakaszban.
Ugyanerre mehet majd az elképzelések szerint a Budapest–Kolozsvár–Bukarest nagysebességű vasút (NSV). nagyon távlati tervről van szó, itt egyelőre az előkészítés aktuális mindkét országban, megkezdjük az egyeztetést a határkapcsolat pontos helyéről.
Szeretnénk javítani a vasúti kapcsolatot Debrecen és Nagyvárad között. Többféle megoldás jöhet szóba a két közeli nagyváros kötöttpályás kapcsolatára, ezügyben is elindul az együttműködés.
A gyorsforgalmiút-hálózat folyamatosan épül ki a két ország között, Az M43–A1 sztrádákon jól működik a kapcsolat, az M4–A3 esetében a magyar oldalon már kiépült az autópálya, fontos lenne Magyarország számára az észak-erdélyi folytatás, hiszen a magyarlakta területekre is ez vezet. Igaz, az A1-ről megépült az átvezetés, így – kerülővel – Kolozsvár és Marosvásárhely is elérhető már sztrádán.
Szatmárnémeti felé az M49 autóút épül majd Csengernél megcélozva a határt. Ennek első, 28 kilométeres szakaszára nemrég zárult a NIF kivitelezési közbeszerzése, a román csatlakozó szakaszon 2023-ban kezdődhet a kivitelezés. Terveink szerint az M44 autóút is eléri majd Romániát Békéscsabáról Sarkad felé folytatódva, később a román oldalon a leendő Arad–Nagyvárad sztrádába csatlakozhat.
Folytatjuk a közös munkát, a magyar-román közúti és vasúti kapcsolatok fejlesztése mindkét ország közös érdeke!