Az üzemanyag kérdése kritikus. Saját üzemanyagommal vezettem az embereket, amit még a háború előtt tankoltam. Nincs belőle elég" - magyarázta nekünk Levitskaya.
A boltokba árut szállító teherautók üzemanyagával is gondok vannak. De az üzemanyag témára kicsit később visszatérünk.
Ezért most a hálózatok a leggazdaságosabb módra váltanak -
korlátozásokat vezetnek be az áruk egy személy számára történő értékesítésére . Az ATB arról számolt be, hogy február 28-tól nem lehet két egységnél többet vásárolni a szociális szortimentből - kenyér, cipó, cukor, só, gabonafélék, tészta. Szergej Demcsenko, az ATB kommunikációs osztályának vezetője kifejtette, a cég azért döntött így, hogy megakadályozza a mesterséges hiányt és a hadiállapothoz kapcsolódó hype-ot.
Mint a Strana tudomására jutott, máshálózatok is hasonló megoldásokkal készülnek.
Sokat termelünk, nehéz eladni"
A termékekkel kapcsolatos másik fontos kérdés a gyártóktól való elérhetőségük. Valójában van mit szállítani.
A háború miatt a gyártóhelyek bezárnak. Például tejüzemekben, pékségekben voltak ilyen esetek, és több nagy baromfitelep is a bezárás küszöbén áll.
Az élelmezésben dolgozók többsége azonban továbbra is dolgozik, sőt azt mondják, hogy növelték a termelési volument. De értékesítéssel nem tudják megoldani a problémát - ennek eredményeként az áruk egyszerűen a raktárakban lógnak.
Szergej Vovcsenko, a Tejszövetség felügyelőbizottságának vezetője lapunknak elmondta, egyes piaci szereplők leállása miatt növelték a tej feldolgozását. "De a megvalósítással vannak gondok. Nem mindegyik tud termékeket szállítani és átvenni az elosztóhálózataiba, főleg a háborúsövezetben. Ezért optimalizálták a szortimentet, hosszú eltarthatóságú termékeket készítünk, hogy tudjanak várjunk a gyári raktárakban” – mondta Vovcsenko.
"Jaroszlav" konszern (a kijevi tésztagyár tulajdonosa) vezetője, Alekszandr Barsuk azt is elmondja, hogy a cég normálisan működik, árukészletek vannak a raktárakban.
Ami a kenyeret illeti, ahogy az Összkukrán Pékszövetség megjegyezte nekünk, "a pékségek dolgoznak, de szűkítették a választékot. Most a logisztikát alakítjuk ki."
A "Kievkhleb"-ben megjegyezték, hogy a gyártás egy percre sem állt le. De vannak gondok a szállítással, különösen Kijeven kívül. „Sajnos a veszély és a közúti infrastruktúra helyzete lehetetlenné teszi a termékek Kijeven kívüli kiszállítását” – magyarázta a cég.
"A kenyérsütőknek nincs gondja a liszttel vagy más hozzávalókkal. Ugyanolyan,vagy akár nagyobb mennyiségben gyártják a termékeket. A logisztika azonban kudarcot vallott, a kenyérkereslet miatt megnőtt a kenyérigény. És ezek a problémák még nem oldódtak meg. Ezért a Helyes az egyes láncok döntése, hogy egy személyre korlátozzák az értékesítést, különben spekulációhoz és kártyarendszerhez vezet” – mondja Pendzin.
kenyérrel könnyebb azokban a hálózatokban, ahol helyben vannak pékségüzletek. A boltokban is lehet kapni drágább fajtájú kenyeret, ugyanazt a kenyeret vajban 40 hrivnyáért. Ezért úgy tűnik, hogy a kenyér ára emelkedett. Bár amint azt a hálózatokban biztosították, valójában a társadalmi fajták árcédulája nem változott.
Közvetlenül a gyárakba mennek kenyérért
Sok ukrán már elkezdte keresni a módját, hogy önállóan oldja meg az élelmiszerellátást. Az emberek csoportokba tömörülnek, és megpróbálnak közvetlenül a gyártókkal – gyárakkal vagy gazdaságokkal – tárgyalni
vásárlásról.
Például, amint azt egy fővárosi nyaralóváros lakói elmondták, a pékségben 600 vekni kenyeret és több tetem húst vettek a gazdáktól átvételi feltételekkel.
A területvédelem képviselői a régióik termékeivel is igyekeznek megoldani a problémákat.
Mi történik az üzemanyagpiacon
Térjünk vissza az autóüzemanyaghoz, melynek hiánya nagyrészt a termékek boltokba szállításának problémáihoz kapcsolódik. Korábban már írtunk arról, hogy a benzin, a dízel és az autógáz esetében nem könnyű a helyzet - sok benzinkút nem működik, üzemanyaghiány van, a kritikus infrastruktúra számára biztosítják a kiemelt tankolást. Ahogy Dmitrij Leuskin, a Prime hálózat tulajdonosa elmondta, ha van forrás, akkor drágán és készpénzért adják el.
Számos új esemény van ma az üzemanyagpiacon. Az Ukrnafta biztonsági okokból leállította két gázfeldolgozó üzem munkáját Szumi és Csernyihiv régióban. Ezenkívül a Sumy Regionális Államigazgatási Szervezet bejelentette, hogy felrobbant egy olajraktár Akhtyrkában. A kijevi Borodjankában robbanás történt az Amik Ukraine hálózat olajraktárában.
Február 28-tól az A-95-ös benzin literenkénti ára 33,7–36,75 UAH. Dízel - 32-től majdnem 39 hrivnyáig, gáz - 18,5-19,7 hrivnyáig. De a probléma az erőforrás rendelkezésre állása - sok benzinkút egyszerűen nem rendelkezik vele (különösen a dízel). Ráadásul van egy korlátozás - legfeljebb 10-20 liter egy kézben. A viszonteladóknál a gázolaj már 42 hrivnyába is kerül literenként.
- mondja Leuskin. De még mindig nem világos, hogy ennek eredményeként hogyan oldják meg az üzemanyaggal kapcsolatos problémát.