CH-47 Chinook (Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 215
24 288
113
Az ilyenektől mindig feláll a szőr a hátamon:
9ab5dc391a3ad37c64778f6eb38412d2.jpg

Még mindig izgalmas kérdés számomra, hogy miért nem ér össze soha de soha de soha?! :rolleyes::D
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74
T

Törölt tag 1586

Guest
Ez milyen képességeket biztosít a gépnek számszerűleg?
Még nem írtak konkrét számot csak azt hogy "jelentősen csökkenni fog a különbség a CH-53K és a CH-47 között.
Azt tudjuk hogy a CH-53K maximum 18 tonnát tud megemelni (36000 pound)
a sima CH47F pedig maximum 10,5 tonnát (21000 pound)
Az új GE T408 hajtóművel és az új, szélesebb lapátokkal SZERINTEM a CH-47 el fogja érni a 14-15 tonna maximum teheremelő képességet.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Az ilyenektől mindig feláll a szőr a hátamon:
9ab5dc391a3ad37c64778f6eb38412d2.jpg

Még mindig izgalmas kérdés számomra, hogy miért nem ér össze soha de soha de soha?! :rolleyes::D
Kényszerkapcsolat van köztük (reduktor-fogaskerekek és transzmissziós tengely), gyakorlatilag egymásba-forognak mint a fogaskerekek csak itt keskenyebb a "fog/lapát, ezért nem tudnak összeérni (amíg a meghajtás-rendszerben nem sérül valami, akkor viszont csúnyán össze tudnának kócolódni).
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
Azt tudjuk hogy a CH-53K maximum 18 tonnát tud megemelni (36000 pound)
Csak 15 tonna az a 18.
36000 font az 16.3 tonna, de egyelőre 15 tonnában van maximálva a külső teheremelés a King Stallion-nál.
Ami külön érdekesség, hogy a három darab, egyenként 7500 lóerős T408-as össz-tengelyteljesítménye 22500 lóerő, ami csak száz lóerővel marad el a Mi-26-os 2x11300 lóerejéhez képest, ami ebből a 22600 lóerőből kb 19800 lóerőt hasznosít a reduktoron keresztül és forgatja meg a nyolc lapátos fogórszárnyat.
Ez persze egy elvi érték, mivel a helikopterek hajtóművei általában 90-95%-on dolgoznak és még ebből jön le a reduktor hatásfoka miatt az veszteség, amivel csökkenteni kell a forgószárnyat tényegsen kihajtó teljesítményt.
Ezzel a teljesítménnyel 20 tonnát visz el hivatalosan, úgyis hogy a Mi-26T2V gépekre rászerelték az önvédelmi rendszert is. És tud emelni 25 tonnát is, de akkor instant nagyjavítás a sárkánynak.
A gyakorlati adatokból kiindulva is 5 tonnával emel többet, mindössze száz lóerő tengelyteljesítmény többlet mellett.
A CH-47F Block 3-as pedig a kétszer 7500 lóerejéből és az új lapátokkal együttesen (melyek önmagukban, már a jelenlegi 2x4300 lóerő mellett is több, mint egy tonna plusz terhelést tesznek lehetővé!) tudni fogja a 13 tonnát is. Kérdés, milyen hatótávra, hiszen üzemanyag is kell a repüléshez és nem is kevés.
Viszont az arányokon látszik, hogy a CH-53K esetében valami nagyon nem lett kerek, pedig a programra ráköltötték még az isten pénzét is.
És ez nem egy új gép, hanem egy meglévő dizájn továbbfejlesztése...
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Viszont az arányokon látszik, hogy a CH-53K esetében valami nagyon nem lett kerek, pedig a programra ráköltötték még az isten pénzét is.
És "Isten pénze" nagyon megdrágíthatja a "K" változat árát. - Pláne ha a CH-47F Block 2 vagy 3 "jóvoltából" még néhány megrendelőt is veszítenek...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
Érdemes megnézni két dolgot:
  • A CH-53K-ra a németek lemondása után csak az izraeli szimpla érdeklődés maradt, míg az USMC, mint fő megrendelő, finanszírozó meg elkezdett vacillálni, ami nem biztos, hogy jó. A gép jelenlegi ára (és a nagyságrend miatt nem is biztos, hogy kell-e azon lamentálni, hogy ez most milyen költség) 100M dollár felett van
  • A CH-47F program 2006 óta zajlik. A jelenlegi fejlesztés a block II, ez már magában tartalmazza az ACRB-t (Advanced Chinook Rotor Blade), az új repülésvezérlő rendszert, de a jelenlegi, 5000 lóerős Honeywell T55-ösökkel menne. A Block I-esre jelenleg élő és teljesítés alatt álló megrendelése van a Boeing-nek Indiától és Szingapurtól, míg UK és az UAE már jelentette, hogy a Block II-esre tartana igényt. A franciák nagyon gondolkodnak, a németek egyelőre elálltak mindentől, az izraeliek meg simán meggyőzhetők lehetnek a block III-assal. A Block III-as az ACRB mellett az erősebb, 6000 lóerős, módosított T55-ösel, vagy a 7500 lóerős GE T408-asával is felszerelhető lenne.
Szemben a CH-53K 100 milliós darabárával, a jelenlegi Block I CH-47F kb 40M dollár. A Block III-as ára még ismeretlen, de kétséges, hogy a CH-53K szintjéig emlekedne.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 731
12 258
113
Csak 15 tonna az a 18.
36000 font az 16.3 tonna, de egyelőre 15 tonnában van maximálva a külső teheremelés a King Stallion-nál.
Ami külön érdekesség, hogy a három darab, egyenként 7500 lóerős T408-as össz-tengelyteljesítménye 22500 lóerő, ami csak száz lóerővel marad el a Mi-26-os 2x11300 lóerejéhez képest, ami ebből a 22600 lóerőből kb 19800 lóerőt hasznosít a reduktoron keresztül és forgatja meg a nyolc lapátos fogórszárnyat.
Ez persze egy elvi érték, mivel a helikopterek hajtóművei általában 90-95%-on dolgoznak és még ebből jön le a reduktor hatásfoka miatt az veszteség, amivel csökkenteni kell a forgószárnyat tényegsen kihajtó teljesítményt.
Ezzel a teljesítménnyel 20 tonnát visz el hivatalosan, úgyis hogy a Mi-26T2V gépekre rászerelték az önvédelmi rendszert is. És tud emelni 25 tonnát is, de akkor instant nagyjavítás a sárkánynak.
A gyakorlati adatokból kiindulva is 5 tonnával emel többet, mindössze száz lóerő tengelyteljesítmény többlet mellett.
A CH-47F Block 3-as pedig a kétszer 7500 lóerejéből és az új lapátokkal együttesen (melyek önmagukban, már a jelenlegi 2x4300 lóerő mellett is több, mint egy tonna plusz terhelést tesznek lehetővé!) tudni fogja a 13 tonnát is. Kérdés, milyen hatótávra, hiszen üzemanyag is kell a repüléshez és nem is kevés.
Viszont az arányokon látszik, hogy a CH-53K esetében valami nagyon nem lett kerek, pedig a programra ráköltötték még az isten pénzét is.
És ez nem egy új gép, hanem egy meglévő dizájn továbbfejlesztése...

Szerintem az a konstrukció elérhette a fejleszthetősége határát.
Talán csak egy komolyabb módosítással lehetne valami érdemit alkotni, például áthajtóművezéssel, vagy ilyesmi. Mármint a három hajtómű helyett kettőt alkalmazni. Mert ugye a hajtúművet és a hozzá kapcsolódó miskulanciákat is cipelni kell.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Érdemes megnézni két dolgot:
  • A CH-53K-ra a németek lemondása után csak az izraeli szimpla érdeklődés maradt, míg az USMC, mint fő megrendelő, finanszírozó meg elkezdett vacillálni, ami nem biztos, hogy jó. A gép jelenlegi ára (és a nagyságrend miatt nem is biztos, hogy kell-e azon lamentálni, hogy ez most milyen költség) 100M dollár felett van
  • A CH-47F program 2006 óta zajlik. A jelenlegi fejlesztés a block II, ez már magában tartalmazza az ACRB-t (Advanced Chinook Rotor Blade), az új repülésvezérlő rendszert, de a jelenlegi, 5000 lóerős Honeywell T55-ösökkel menne. A Block I-esre jelenleg élő és teljesítés alatt álló megrendelése van a Boeing-nek Indiától és Szingapurtól, míg UK és az UAE már jelentette, hogy a Block II-esre tartana igényt. A franciák nagyon gondolkodnak, a németek egyelőre elálltak mindentől, az izraeliek meg simán meggyőzhetők lehetnek a block III-assal. A Block III-as az ACRB mellett az erősebb, 6000 lóerős, módosított T55-ösel, vagy a 7500 lóerős GE T408-asával is felszerelhető lenne.
Szemben a CH-53K 100 milliós darabárával, a jelenlegi Block I CH-47F kb 40M dollár. A Block III-as ára még ismeretlen, de kétséges, hogy a CH-53K szintjéig emlekedne.
Az az igazság, hogy a Marines-nak az összehajthatóság miatt nem nagyon marad más opciója.
Habár most, hogy elmozdulnak a full light irányba (felszámolták a nehéz technikát), így a logisztikai igényük is csökken.
A kisebb mozgatást meg elvileg az Osprey-val is esetleg meg tudnák oldani. Ennek biztosan utána kell számolni.
Azt viszont tartom, hogy a Chinook nem rendszeresíthető opció a Navy egyetlen hajójára sem. Persze, le tud szállni, még a hangárba is le tudják vinni, de Froce Projection-t nem lehet vele kivitelezni nagyobb távolságra.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
A CH-53K-ra a németek lemondása után csak az izraeli szimpla érdeklődés maradt, míg az USMC, mint fő megrendelő, finanszírozó meg elkezdett vacillálni, ami nem biztos, hogy jó.
Tudtommal Izrael Osprey-t szeretne, és ha megkapja, akkor nem valószínű hogy utána még Stalliont vagy Chinookot vásárolna...

Japán érdeklődéséről meg elfeledkeztél, pedig ők is Stallion üzemeltetők. - Igaz, 1 tucatnyi gép rendelése nem sok vizet zavarna.
Tehát a "K" változat jövője egyértelműen az USMC-n múlik...

Igazán fényes jövőt viszont a Chinook CH-47F Block III-tól várhatunk 2 GE T408-cal szerelve...
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
Szerintem az a konstrukció elérhette a fejleszthetősége határát.
Talán csak egy komolyabb módosítással lehetne valami érdemit alkotni, például áthajtóművezéssel, vagy ilyesmi. Mármint a három hajtómű helyett kettőt alkalmazni. Mert ugye a hajtúművet és a hozzá kapcsolódó miskulanciákat is cipelni kell.
Itt ugye az a sajátos helyzet, hogy a Stallion család eredetileg két hajtóműves volt, és a teljesítmény növelése miatt lett belőle három. Ami nem egyszerű, mert a háom hajtóművet összehangolni a reduktor felé, az egy bonyolult dolog, lásd EH101 Merlin.
Nade az EH101 Merlin az egy új gép, a három hajtóműves Super Stallion meg nem egy mai darab, szóval az amerikai gépen ezt a problémát már megoldották.
Csakhogy a CH-53K King Stallion-nál újra fel kellett találni a meleg vizet, össze kellett hangolni a nyugati világ legerősebb helikopter gázturbinájából (GE T408) hármat a vadinat új tervezésű split torque reduktorral, ami elsőre működött, de mostanra kiderült, hogy a reduktor öntvényháza csúnyán reped.

Anno a Szovjetűnióban Marat Tyiscsenko csapata, mikor vázolták az OKB Mil addigi fő reduktor beszállítójának, hogy a Mi-/Mi-10/Mi-12 két darab, egyenként 5000 lóerős orosz Szolovjov D-25V gázturbinái után egy kicsit szintet fognak ugrani és két darab ukrán 11300 lóerős Lotarjev D-136-osra alapoznák a leendő helikopterüket, a reduktoros tervező iroda nemes egyszerűséggel kijelentette, hogy ilyet tervezni a megadott határidőre nem lehet!
Ezért nem maradt más hátra, mint, hogy a reduktort magának a Mi-26-ost közvetlenül fejlesztő gárdának kellett reduktort méretezni és tervezni!
Bár nem szovjet találmány, de a Mi-26-oson alkalmazták a világon először élesben a split-torque reduktort, annak is rögtön egy elég egyedi verzióját.

Itt van egy NASA tanulmány a kilencvenes évek elejéről a szovjet-orosz helikopterek erőátviteli rendszereiről, melyben a második oldalon írnak a Mi-26-os egyedi kialakításáról:

https://strives-uploads-prod.s3.us-gov-west-1.amazonaws.com/19910005833/19910005833.pdf?AWSAccessKeyId=AKIASEVSKC45ZTTM42XZ&Expires=1602251117&Signature=GEFuBA+UZogM+rsW8pjwpUn165s=

Itt pedig egy tanulmány arról, hogy a jövendő nehéz helikoptereinél milyen hajtásrendszer lenne indokolt:

https://smartech.gatech.edu/bitstream/handle/1853/7524/bellocchio_andrew_t_200512_mast.pdf

A CH-53K esetében egyelőre az a baj, hogy a 7500 lóerőből is három kell neki ahhoz, hogy 15 tonnát emeljen, de ez semmiképp se cserélhető le 11 ezer lóerős hajtómű párosra, mert ilyen hajtómű egyátalán nem áll rendelkezésre Nyugaton.
Ugyanakkor a leendő CH-47F block III-asnak elég két darab T408-as ahhoz, hogy ha 15 tonnát nem is, de 13-at elvigyen.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 430
84 328
113
Itt ugye az a sajátos helyzet, hogy a Stallion család eredetileg két hajtóműves volt, és a teljesítmény növelése miatt lett belőle három. Ami nem egyszerű, mert a háom hajtóművet összehangolni a reduktor felé, az egy bonyolult dolog, lásd EH101 Merlin.
Nade az EH101 Merlin az egy új gép, a három hajtóműves Super Stallion meg nem egy mai darab, szóval az amerikai gépen ezt a problémát már megoldották.
Csakhogy a CH-53K King Stallion-nál újra fel kellett találni a meleg vizet, össze kellett hangolni a nyugati világ legerősebb helikopter gázturbinájából (GE T408) hármat a vadinat új tervezésű split torque reduktorral, ami elsőre működött, de mostanra kiderült, hogy a reduktor öntvényháza csúnyán reped.

Anno a Szovjetűnióban Marat Tyiscsenko csapata, mikor vázolták az OKB Mil addigi fő reduktor beszállítójának, hogy a Mi-/Mi-10/Mi-12 két darab, egyenként 5000 lóerős orosz Szolovjov D-25V gázturbinái után egy kicsit szintet fognak ugrani és két darab ukrán 11300 lóerős Lotarjev D-136-osra alapoznák a leendő helikopterüket, a reduktoros tervező iroda nemes egyszerűséggel kijelentette, hogy ilyet tervezni a megadott határidőre nem lehet!
Ezért nem maradt más hátra, mint, hogy a reduktort magának a Mi-26-ost közvetlenül fejlesztő gárdának kellett reduktort méretezni és tervezni!
Bár nem szovjet találmány, de a Mi-26-oson alkalmazták a világon először élesben a split-torque reduktort, annak is rögtön egy elég egyedi verzióját.

Itt van egy NASA tanulmány a kilencvenes évek elejéről a szovjet-orosz helikopterek erőátviteli rendszereiről, melyben a második oldalon írnak a Mi-26-os egyedi kialakításáról:

https://strives-uploads-prod.s3.us-gov-west-1.amazonaws.com/19910005833/19910005833.pdf?AWSAccessKeyId=AKIASEVSKC45ZTTM42XZ&Expires=1602251117&Signature=GEFuBA+UZogM+rsW8pjwpUn165s=

Itt pedig egy tanulmány arról, hogy a jövendő nehéz helikoptereinél milyen hajtásrendszer lenne indokolt:

https://smartech.gatech.edu/bitstream/handle/1853/7524/bellocchio_andrew_t_200512_mast.pdf

A CH-53K esetében egyelőre az a baj, hogy a 7500 lóerőből is három kell neki ahhoz, hogy 15 tonnát emeljen, de ez semmiképp se cserélhető le 11 ezer lóerős hajtómű párosra, mert ilyen hajtómű egyátalán nem áll rendelkezésre Nyugaton.
Ugyanakkor a leendő CH-47F block III-asnak elég két darab T408-as ahhoz, hogy ha 15 tonnát nem is, de 13-at elvigyen.

Nem akarok dicsekedni( dehogynemakarok :hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos: ) de depültem Chinookkal is és Nazgullal is(ez a beceneve a Super Stallionnak) és hiába tud tonnára kb ugyanannyit a Chinook kiváltani nem tudja a Super Stalliont mert az egy hodály még a nem kicsi Chinookhoz képest is.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 582
18 557
113
Nem akarok dicsekedni( dehogynemakarok :hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos: ) de depültem Chinookkal is és Nazgullal is(ez a beceneve a Super Stallionnak) és hiába tud tonnára kb ugyanannyit a Chinook kiváltani nem tudja a Super Stalliont mert az egy hodály még a nem kicsi Chinookhoz képest is.
Csak a méret a lényeg, mi? Igazi katona vagy! :D:D:hadonaszos:
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and dudi

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
Nem akarok dicsekedni( dehogynemakarok :hadonaszos::hadonaszos::hadonaszos: ) de depültem Chinookkal is és Nazgullal is(ez a beceneve a Super Stallionnak) és hiába tud tonnára kb ugyanannyit a Chinook kiváltani nem tudja a Super Stalliont mert az egy hodály még a nem kicsi Chinookhoz képest is.
Ezt nem is vitatta senki.
A kérdés csak az, hogy az a hodály beltér előny kihasználható-e, vagy kiváltható.
Minden a feladatkörtől és annak végrehajtási módjától függ.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and dudi

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 430
84 328
113
Ezt nem is vitatta senki.
A kérdés csak az, hogy az a hodály beltér előny kihasználható-e, vagy kiváltható.
Minden a feladatkörtől és annak végrehajtási módjától függ.

Azt gondolom,hogy igen,kihasználható.Pl a Chinook ember szállító kapacitását a méret korlátozza, azaz kilóra több embert el bítr vinni mint darabra.A Super Stallionnál ilyen gond nincs a nagyobb beltér miatt.