CH-47 Chinook (Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 194
81 067
113
E2tZhYOWQAEk3cu


"These are not kill marks, these are the save marks. This Chinook helicopter was transport all this damaged helicopters and airplanes during its service in Vietnam."
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
Tipikus bullshit cikk.
Ígérik a nagyobb teljesítményt, ez az elején a felütés, de aztán további konkrétumok nélkül, minden másról regélnek csak.

Az történt ugyanis, hogy a jelenlegi - amúgy nem kevés - 4700 lóerős tengelyteljesítmény helyett a leendő Block III-asokhoz a Honeywell már kb 6000 lóerőt ígért. Vagyis, ezt vár
A Honeywell immáron 60 éve(!) kirobbanthatatlan beszállítója a Chinook programnak, a 6000 lóerő pedig kétség nélkül a több, mint elég kategória, még ennek a gépnek is.
További biztonságérzet- fokozó, hogy ehhez a Pratt&Whitney-vel álltak össze.

Erre jött a GE, aki a kvázi-konkurens CH-53K programhoz fejlesztette ki a T408-ast, és az US Army-val együttműködve, már be is építette és hivatalosan le is tesztelte az egyik Chinook-on.
A T408-as nem hatezer, hanem 7500 lóerőnyi tengelyteljesítményre képes!
Igaz, hogy nehezebb, igaz, hogy jobban széttekeri a reduktort és a komplett transzmissziós rendszert, de ezzel így nem lesz könnyű versenyeznie a Chinook eredeti házi beszállítójának.

Tehát most kell a médiamegjelenés, mert beleköptek a levesükbe.
 
W

Wilson

Guest
Tipikus bullshit cikk.
Ígérik a nagyobb teljesítményt, ez az elején a felütés, de aztán további konkrétumok nélkül, minden másról regélnek csak.

Az történt ugyanis, hogy a jelenlegi - amúgy nem kevés - 4700 lóerős tengelyteljesítmény helyett a leendő Block III-asokhoz a Honeywell már kb 6000 lóerőt ígért. Vagyis, ezt vár
A Honeywell immáron 60 éve(!) kirobbanthatatlan beszállítója a Chinook programnak, a 6000 lóerő pedig kétség nélkül a több, mint elég kategória, még ennek a gépnek is.
További biztonságérzet- fokozó, hogy ehhez a Pratt&Whitney-vel álltak össze.

Erre jött a GE, aki a kvázi-konkurens CH-53K programhoz fejlesztette ki a T408-ast, és az US Army-val együttműködve, már be is építette és hivatalosan le is tesztelte az egyik Chinook-on.
A T408-as nem hatezer, hanem 7500 lóerőnyi tengelyteljesítményre képes!
Igaz, hogy nehezebb, igaz, hogy jobban széttekeri a reduktort és a komplett transzmissziós rendszert, de ezzel így nem lesz könnyű versenyeznie a Chinook eredeti házi beszállítójának.

Tehát most kell a médiamegjelenés, mert beleköptek a levesükbe.
Mivel abszolút laikus vagyok a témában, ezt esetleg ki tudnád fejteni bővebben, igazából arra lennék kíváncsi, hogy akkor még az is előfordulhat, hogy a T408-as hajtómű beépítése esetén módosítani kell a reduktoron és a transzmissziós rendszeren?Vagy bírni fogják csak rövidebb lesz az élettartamuk?
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
Mivel abszolút laikus vagyok a témában, ezt esetleg ki tudnád fejteni bővebben, igazából arra lennék kíváncsi, hogy akkor még az is előfordulhat, hogy a T408-as hajtómű beépítése esetén módosítani kell a reduktoron és a transzmissziós rendszeren?Vagy bírni fogják csak rövidebb lesz az élettartamuk?
Az, hogy a CH-47F Block III komplett új hajtásláncot kap, az már a T408-as váratlan “bepofátlankodása” előtt is ismert volt. Ezt eleve a Honeywell leendő 6000 lóereje miatt írta elő a Boeing, illetve a Boeing-nek a US Army.
Nameg az új lapátok, az ACRB (Advaced Chinook Rotor Blade) programból.

Ez utóbbiak már egy ideje kész vannak és idén januárban derült ki róluk, hogy idő előtt szét akarják rázni magukat is, nameg az egész gépet, de úgy, hogy a beígért mintegy 15 százalékos felhajtóerő növekedés se nagyon realizálódott.



“The most recent ACRB design produces excessive vibrations in ground, hover, and forward flight that may cause a safety of flight risk,”

The ACRB, which has undergone multiple redesigns during developmental testing of the Block II package because “initial ARCB designs were stable but did not provide the power improvements predicted by computational models,” according to the DOT&E report.
 
W

Wilson

Guest
Az, hogy a CH-47F Block III komplett új hajtásláncot kap, az már a T408-as váratlan “bepofátlankodása” előtt is ismert volt. Ezt eleve a Honeywell leendő 6000 lóereje miatt írta elő a Boeing, illetve a Boeing-nek a US Army.
Nameg az új lapátok, az ACRB (Advaced Chinook Rotor Blade) programból.

Ez utóbbiak már egy ideje kész vannak és idén januárban derült ki róluk, hogy idő előtt szét akarják rázni magukat is, nameg az egész gépet, de úgy, hogy a beígért mintegy 15 százalékos felhajtóerő növekedés se nagyon realizálódott.



“The most recent ACRB design produces excessive vibrations in ground, hover, and forward flight that may cause a safety of flight risk,”

The ACRB, which has undergone multiple redesigns during developmental testing of the Block II package because “initial ARCB designs were stable but did not provide the power improvements predicted by computational models,” according to the DOT&E report.
Ez tényleg érdekes én személy szerint azt gondoltam volna, hogy ilyen hibát azért nem nagyon követnek el az amerikaiak..
 
M

molnibalage

Guest
The ACRB, which has undergone multiple redesigns during developmental testing of the Block II package because “initial ARCB designs were stable but did not provide the power improvements predicted by computational models,” according to the DOT&E report.
Na, ennyit a "digitális berepülés" szlogenről. :)
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
Ez tényleg érdekes én személy szerint azt gondoltam volna, hogy ilyen hibát azért nem nagyon követnek el az amerikaiak..
CH-53K “eredményei”, közvetlenül a 2019 márciusára tervezett sorozatgyártás megkezdése előtt:


According to Bloomberg, the technical flaws include “exhaust gas sucked back into the engine, limited service life for parts for the main rotor gearbox, deficiencies with the tail rotor and driveshaft and late deliveries of redesigned parts.”

Konkrétan, repedt a reduktor, a faroktartó gerenda, a hajtóművek bekötései, a forgószárny rezgéscsillapítójában gyulladáspont közelébe hevült az olaj és a digitális FbW vízszintes, 100 csomós repülésnél váratlanul, többször is nullára húzta a gépet, szerencsére egyszer se külső teherrel.

Ezeket mára már kijavították, de csúszott is rendesen a program, ami eleve nem volt olcsó.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
És ha teszem azt, fojtják 6000 körül? Könnyebb, ha van egy kád vized, és abból mersz ki vödörrel, mint fordítva.
De miért tennének ilyet? A Honeywell eleve 6000 lóerő körül ajánlja a leendő hajtóművét, a GE egyetlen oka, hogy bekerült a versenybe, az a lényegesen nagyobb, 7500 lóerős tengelyteljesítmény. De milyen áron? Láttad már azt a hajtóművet? Teljesen más a háza, a mérete, a bekötési mód meg minden.
Ha ennyit vesződött a Boeing, hogy integrálja a T408-ast, akkor miért fojtaná le arra a szintre, amire a Honeywell legalább külső méretváltoztatás nélkül is képes?


Mondjuk nekem vannak kétségeim a T408-as integrációs tesztjeivel kapcsolatban, de ezt már korábban is írtam itt, pár oldallal korábban:


"...The flight test program explored the T408-powered Chinook’s envelope over seven flight test events, including a variety of test points consisting of: three different gross weight configurations, maximum torque, airspeed up to 140 knots, turns up to 60 degrees angle of bank, and altitudes up to 4,000 ft..."

"...The 7,500 shaft horsepower T408 engines offer a 54% increase in power over the Chinook’s current engines..."


Tehát, van ez a CH-47F Block III nagyszabású prgram, aminek egyik sarkalatos pontja a hot&high üzem. Azaz magasan és melegben kell a gépnek teljesítenie jobban, mint eddig bármikor. Értsd: Afganisztán, amiből ugyan most kivonultak, de sosem lehet tudni.

A teljesítmény egyik lényeges elemével az ACRB-vel gondok vannak, de nem a 7500 lóerős GE hajtóművek miatt, hanem már a mostani hajtóművekkel is!
Erre most itt van ez az 54 százalákkal(!) erősebb hajtómű, repülnek vele össz-vissz hétszer és kész is a tesztsorozat?
Úgy, hogy felrepültek vele egyszer 1200 méterre?
Azt nem nevezném hot and high tesztnek.
 
M

molnibalage

Guest
A teljesítmény egyik lényeges elemével az ACRB-vel gondok vannak, de nem a 7500 lóerős GE hajtóművek miatt, hanem már a mostani hajtóművekkel is!
Erre most itt van ez az 54 százalákkal(!) erősebb hajtómű, repülnek vele össz-vissz hétszer és kész is a tesztsorozat?
Úgy, hogy felrepültek vele egyszer 1200 méterre?
Azt nem nevezném hot and high tesztnek.
Nevetséges, ez alapján még a performance envelope sem mérhető ki szerintem...
És az üzemóra szám is nevetségesen alacsony.
Ez alapján elfogadni egy hajtóműve a LOL kategória.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
Na, ennyit a "digitális berepülés" szlogenről. :)
A digitális berepülés egyetlen előnye, hogy a teszt lefuttatását el lehet indítani este, másnap reggel hétre kész is vannak az eredmények, a reggel fél kilences meetingen már lehet is prezentálni a tesztcsapat menedzserének. Aki a tízórási meetingen elő tudja adni a projekt menedzsernek, az meg az egyórási call-ban jelentheti a győzelmi híreket az üzletágvezetőnek. Mindenki boldog.

Két hét múlva meg jönnek a pilóták és szét akar esni alattuk az egész.

Ha valahol, hát a Boeing-nél igazán oda kellene már figyelni erre a nagyvonalú fejlesztősdire, mert a B737MAX nem volt valami szép történet.
 

formosa1

Well-Known Member
2016. augusztus 30.
1 575
978
113
Ha valahol, hát a Boeing-nél igazán oda kellene már figyelni erre a nagyvonalú fejlesztősdire, mert a B737MAX nem volt valami szép történet.
Ezért vannak a repülési tesztek...

És a 2 történet sem azonos, mert a MAX esetében vérre menő verseny volt a neo-val, amit végül a vírus nyert meg... :(
Most viszont nagyon ráérnek, mert a drága - tehát nem kelendő - Stallion-t nem lehet versenytársnak nevezni...
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 740
66 394
113
A Stallion-t a Sikorsky-Lockheed tavaly év végével már készre jelentette, kihangsúlyozva, hogy minden korábbi hibát már kijavítottak. Mots várják a szíves megrendelők jelentkezését.
Máig nem világos nekem viszont, hogy hogy az életbe kerülhetett a King Stallion program, ami egy ötven éves dizájn sokadik módosítása csupán, annyiba, mint az egész F-35-ös típuscsalád kifejlesztése?

További adalék a fenti történetekhez, hogy bár a Chinook block III ajánlat a King Stallion ellenében ugyan most merült fel, de maga a CH-47F block III hadrendbe állítási céldátuma csak 2026 környékére van datálva. Szóval hiába csinálja most sorra össze magát a projekt összes kritikus eleme, elviekben van még idő kijavítani a hibákat.
A fricska csak az lett volna, ha az USMC dobta volna a King Stallion-t és ő is beszáll a block III programba.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 731
12 258
113
A Stallion-t a Sikorsky-Lockheed tavaly év végével már készre jelentette, kihangsúlyozva, hogy minden korábbi hibát már kijavítottak. Mots várják a szíves megrendelők jelentkezését.
Máig nem világos nekem viszont, hogy hogy az életbe kerülhetett a King Stallion program, ami egy ötven éves dizájn sokadik módosítása csupán, annyiba, mint az egész F-35-ös típuscsalád kifejlesztése?

További adalék a fenti történetekhez, hogy bár a Chinook block III ajánlat a King Stallion ellenében ugyan most merült fel, de maga a CH-47F block III hadrendbe állítási céldátuma csak 2026 környékére van datálva. Szóval hiába csinálja most sorra össze magát a projekt összes kritikus eleme, elviekben van még idő kijavítani a hibákat.
A fricska csak az lett volna, ha az USMC dobta volna a King Stallion-t és ő is beszáll a block III programba.

Lehet, hogy inflációval korrigálva az egész fejlesztés beleszámolták.
 
  • Tetszik
Reactions: enzo
M

molnibalage

Guest
A Stallion-t a Sikorsky-Lockheed tavaly év végével már készre jelentette, kihangsúlyozva, hogy minden korábbi hibát már kijavítottak. Mots várják a szíves megrendelők jelentkezését.
Máig nem világos nekem viszont, hogy hogy az életbe kerülhetett a King Stallion program, ami egy ötven éves dizájn sokadik módosítása csupán, annyiba, mint az egész F-35-ös típuscsalád kifejlesztése?

További adalék a fenti történetekhez, hogy bár a Chinook block III ajánlat a King Stallion ellenében ugyan most merült fel, de maga a CH-47F block III hadrendbe állítási céldátuma csak 2026 környékére van datálva. Szóval hiába csinálja most sorra össze magát a projekt összes kritikus eleme, elviekben van még idő kijavítani a hibákat.
A fricska csak az lett volna, ha az USMC dobta volna a King Stallion-t és ő is beszáll a block III programba.
Elveszett szürkeállomány és 0-ról tanultak mindent?