Civil repüléssel kapcsolatos témák

A hidrogén az univerzum legkönnyebb eleme...
De a tárolására szolgáló tartály nem az, hiszen erős behatásoknak is ellent kell állnia. És ha ezután a pehelysúlyúnak nem nevezhető hajtómű is a farokra kerül, úgy a gép már bajosan lesz kiegyensúlyozva...! :(
 
De a tárolására szolgáló tartály nem az, hiszen erős behatásoknak is ellent kell állnia. És ha ezután a pehelysúlyúnak nem nevezhető hajtómű is a farokra kerül, úgy a gép már bajosan lesz kiegyensúlyozva...! :(

Nem a hátsó súlypont a probléma, hiszen azt hátrébb helyezett szárnnyal könnyű rendbe rakni. A probléma az, hogyha a tüzelőanyag messze van a súlyponttól, akkor a kifogyásával sokat mászik el a súlypont. Ez a változás a probléma.

Amúgy érdekes kérdés is ez a hidrogén tárolás, mivel a fűtőértéke ugye kb. majdnem 3x annyi, mint a keroziné.
Azaz, ha 3 tonna kerozint ki lehet váltani 1 tonna hidrogénnel és plusz 1 tonna tartállyal, akkor még mindig csak 2 tonnánál tartunk. Sajnos nem értek hozzá, viszont van egy sejtésem, hogy 1 tonna hidrogén tárolása nem lesz megoldható egy 1 tonnás tartállyal... és itt bukik is a történet.
 
Nem a hátsó súlypont a probléma, hiszen azt hátrébb helyezett szárnnyal könnyű rendbe rakni. A probléma az, hogyha a tüzelőanyag messze van a súlyponttól, akkor a kifogyásával sokat mászik el a súlypont. Ez a változás a probléma.

Amúgy érdekes kérdés is ez a hidrogén tárolás, mivel a fűtőértéke ugye kb. majdnem 3x annyi, mint a keroziné.
Azaz, ha 3 tonna kerozint ki lehet váltani 1 tonna hidrogénnel és plusz 1 tonna tartállyal, akkor még mindig csak 2 tonnánál tartunk. Sajnos nem értek hozzá, viszont van egy sejtésem, hogy 1 tonna hidrogén tárolása nem lesz megoldható egy 1 tonnás tartállyal... és itt bukik is a történet.
Repülőgépnél nincxs akkora baj, mert ha megtankolod, akkor el is használod. 6-8 órán át még folyékonyan lehet tartani. A maradékot le kell fejteni.
 
A torinói nemzetközi légiszalon, 1968-ból. A szovjetek is elvitték az akkori legújabb portékáikat:

1644460_dbfbde2c623ed63fdb9b7c7fa43d1c4d.jpg

1644462_4230f4104b254e59e706bac197c9dddb.jpg
 
A HDG beállítás az autopiloton tudja az INS-t vagy a GPS-t használni, vagy az mindig a mágneses iránytűt használja?

Tehát lehet-e úgy állítani, hogy a 360 fok ne a mágneses pólus felé hanem a földrajzi északi sark pont felé repüljön?

Attól függ, hogy a robot mikori gyártmány.
Ha most vesszük az A350/B787 kvázi fél intelligens (de mindenképpen többszintes adaptív) robotját, úgy ebben az esetben az user interface értelmezi, hogy te mit akarsz.
  • Mikor a sarokra repülsz, úgy a nav database fel van frissítve az ide tartozó Jeppessennel (vagy amit a cég használ), ergo a gép tudja, hol vannak földi adók, mi az aktuális mágneses eltolódás.
  • A RAIM segítségével tudod, hogy hány műhold lesz hozzáférhető.
  • Asszem ott is ugyanazok a követelmények vannak, mint a NAT-ban, vagyis kell két független RNS (lézergiró), hogy beléphess, az meg ugye 8 óra repülés után is rendszerint tíz mérföld XTRK (tracktől való eltérést) eltérést ad. Ha jól tudom, ott is RNP10 (navigáziós pontosság) van. Fene tudja...
Szóval ezek segítségével a robot már alapból tudja, hogy az iránytű nem megbízható, így a felsoroltak valamelyikét fogja használni - de te, mint felhasználó, csak azt adod be a gépnek, hogy heading XXX. Na most mivel ebben az esetben a lokális mágnesen változók nem játszanak, a gép megérti, hogy a beállítás pillanatában a nav data base térképe szerinti headinget szeretnét, így onnantól a meglévő navigációs eszközöket felhasználva kidolgozza azt az útvonalat, amivel ezt a kívánalmat teljesíti - és megy is arra, még ha te azt is látod az iránytűn az ablakon, hogy az szépen mozog el. Szóval nem fog rácsavarodni a Föld tengelyére :D

De persze az ops előre kész útvonalat ad, szóval erre nincs igazán szükség, útvonalrepülésre főleg nem (igazából a HDG mode főleg radarvektoráláskor kell, zsúfolt légtérben).
 
Attól függ, hogy a robot mikori gyártmány.
Ha most vesszük az A350/B787 kvázi fél intelligens (de mindenképpen többszintes adaptív) robotját, úgy ebben az esetben az user interface értelmezi, hogy te mit akarsz.
  • Mikor a sarokra repülsz, úgy a nav database fel van frissítve az ide tartozó Jeppessennel (vagy amit a cég használ), ergo a gép tudja, hol vannak földi adók, mi az aktuális mágneses eltolódás.
  • A RAIM segítségével tudod, hogy hány műhold lesz hozzáférhető.
  • Asszem ott is ugyanazok a követelmények vannak, mint a NAT-ban, vagyis kell két független RNS (lézergiró), hogy beléphess, az meg ugye 8 óra repülés után is rendszerint tíz mérföld XTRK (tracktől való eltérést) eltérést ad. Ha jól tudom, ott is RNP10 (navigáziós pontosság) van. Fene tudja...
Szóval ezek segítségével a robot már alapból tudja, hogy az iránytű nem megbízható, így a felsoroltak valamelyikét fogja használni - de te, mint felhasználó, csak azt adod be a gépnek, hogy heading XXX. Na most mivel ebben az esetben a lokális mágnesen változók nem játszanak, a gép megérti, hogy a beállítás pillanatában a nav data base térképe szerinti headinget szeretnét, így onnantól a meglévő navigációs eszközöket felhasználva kidolgozza azt az útvonalat, amivel ezt a kívánalmat teljesíti - és megy is arra, még ha te azt is látod az iránytűn az ablakon, hogy az szépen mozog el. Szóval nem fog rácsavarodni a Föld tengelyére :D

De persze az ops előre kész útvonalat ad, szóval erre nincs igazán szükség, útvonalrepülésre főleg nem (igazából a HDG mode főleg radarvektoráláskor kell, zsúfolt légtérben).
Röviden, ma a seggedet kinyalja a rendszer.
1930-ban ott navigálni egészen más volt a sarki repülések idején.

(Kb. ezt a fajta eltérést nem értette meg sok ember a Gripen vs MiG-29 videónál. A Gripennel erős túlzással egy gyerek is elnavigál a moving map és robot segítségével..)
 
Röviden, ma a seggedet kinyalja a rendszer.
1930-ban ott navigálni egészen más volt a sarki repülések idején.

(Kb. ezt a fajta eltérést nem értette meg sok ember a Gripen vs MiG-29 videónál. A Gripennel erős túlzással egy gyerek is elnavigál a moving map és robot segítségével..)
Ja, de ma ha lezuhan egy gép, mert a pilóták vagy a műszakiak elcsesznek valamit, akkor jó eséllyel beleszakad a légitársaság.
Egy Wizz vagy Ryanair egyetlen bizonyíthatóan mulasztásos katasztrófába jó eséllyel tönkremenne - ezért kell a lehető legjobban kinyalni a seggét mindenkinek gépek segítségével, aki a témában dolgozik (meg persze így a hatékonyság növekszik).
 
Annyibol alapvetoen teves a cikk, hogy a CIA, mint a szovetsegi kulfoldi hirszerzes kozpontja, nem dont az egvilagon semmirol, mert nincsen semmifele dontesi jogkore, de elemzeseket termeszetesen keszit, bennuk opciokkal, javaslatokkal. A dontes a kormanye avagy az illetekes felugyelete, hatosage, esetleg a Kongresszus kulugyi, nemzetbiztonsagi stb bizottsagae (ha olyan lenne a kerdes.)
 
A Wizz Air jelentett most be Dubai-ban egy újabb nagy géprendelést.

Erről van valami bővebb?
Today was an important milestone for Wizzair on achieving WIZZ 500, it was a pleasure to witness signing the deal with Airbus for 102 A321-NEO aircrafts setting major steps toward achieving the most sustainable options for air travel at the Dubai Airshow.

FEKgPgrXIAQPHD_
FEKgPgsXEAIRZVr


  • Wizz Air: 102 aircraft (75 A321neo + 27 A321XLR)