Ez érdekes mert az olaszok voltak az egyetlenek akik merték is használni a csatahajóikat arra amire kitalálták őket(már ha jutott olaj nekik).Még a japánok voltak akiknek voltak ilyenjellegű próbálkozásaik.Könyörgöm!Egy csatahajó nem arra van,hogy konvojokat kísérgessen!Arra még a csatacirkáló is pocséklás.Azért nem mondanám, hogy nem volt hasznuk. Az angol I. vh-s dreadnaughtok, de a későbbi csatahajók rendszeresen kísértek kereskedelmi konvojokat. Épp azért, hogy ha feltűnik egy német csatahajó, ne legyen baj.. önmagával a jelenlétükkel elejét vették a próbálkozások nagy részének. Ha nem lettek volna, tuti rendszerese(bb)en rájártak volna németek felszíni hajókkal is a konvojokra, amire pont azért került eleve sor, mert voltak az angol nagy felszíni egységek.
Ugyanígy a német nehéz felszíni egységek a puszta létezésükkel, horgonyláncon is elérték, hogy az angolok iszonyat mennyiségű üzemanyagot égessenek el (amit be is kellett hozni a szigetországba más hasznos hadianyag helyett) a kísérgetéssel. Mi a különbség aközött, hogy egy Uboot elsüllyeszt egy bejövő tankert 5000 tonna nehézolajjal, és a között, hogy ugyanezt az 5000 tonnát szépen elpöfékeli az Atlanti Óceánon vagy az Északi Tengeren egy KGV osztályú brit csatahajó, mert muszáj neki is kísérgetni a konvojokat?
Kölcsönösen sakkban tartották és károkat okoztak akkor is, ha egy lövést nem adtak le közben.
De ugyanígy a csendes óceáni harcoknál is nehéz lenne kijelenteni, hogy nem kellettek a csatahajók a partraszállások támogatásához. Hiába vívták a tengeri ütközeteket főleg a hordozók, nem tudtak volna mindent megoldani velük.
Talán az olasz felszíni flottára lehetne rámondani, hogy pénzkidobás volt. Építettek egy rakat modern hajót, aztán puff, semmi üzemanyaguk nem volt a működtetésükhöz. Ezt azért tudhatták volna előre...
Ennek persze a másik oldala,hogy a csatahajó meg csatacirkáló még véletlen sem arra való,hogy kereskedelmi konvojokat támadj velük.