Cseh vadászgép-beszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 648
5 432
113
Avagy csak te nem erted, mit es hogyan kell kalkulalni...? :rolleyes:

Ebbe mar parszor beleszaladtal; ruzsozhatod ezt a disznot, ahogyan csak akarod, ez akkor is csak egy otvaros diszno marad, ahol valahol majd $500M es egymilliard dollar korul fog megallni egy gep a cseheknel, amikor a vegen elosztod az osszes ktget a gepek szamaval.

Mindez kb 2035-os szallitassal. Talan.
Amikor mar a kovetkezo generacio is repulni fog.

Egy vicc az egesz. Aki ezek utan ilyet rendel Europaban, az vagy teljesen inkompetens idiota, vagy iszonyatosan gazdag, vagy iszonyatosan korrupt.
Eddig 9 európai ország rendelt F35-öt + a Csehek bejelentették hogy azt vesznek. Gripen E -t pedig a gyártó svédeken kívül senki nem vett Európában.

Szerintem aki vadászgépet vesz, az nem internetes fórumokról tájékozódik, de azért Te nyilván jobban tudod hogy mi a valós helyzet. :D
 
  • Tetszik
Reactions: Aladeen

Rferi66

Well-Known Member
2020. február 14.
2 648
5 432
113
Ők aktatáskákból tájékozódnak és azt nézik, hogy melyikbe van több dollár :D
Szerintem pár aktatáskát a svédek is meg tudnának pakolni. Csak vannak országok ahol ez egyedül nem elég.

Egyébként nem mindenhol van ekkora korrupció meg mutyi, mint amit mi megszoktunk. Egyik barátom dolgozott 4 évet Finnországban. Neki nagyon furcsa volt, hogy sehol nem akartak semmit "okosban" megoldani. Mindig be volt jelentve a teljes fizetésével, mindenki mindent a normál hivatalos úton intézett.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 149
113
Szerintem pár aktatáskát a svédek is meg tudnának pakolni. Csak vannak országok ahol ez egyedül nem elég.

Egyébként nem mindenhol van ekkora korrupció meg mutyi, mint amit mi megszoktunk. Egyik barátom dolgozott 4 évet Finnországban. Neki nagyon furcsa volt, hogy sehol nem akartak semmit "okosban" megoldani. Mindig be volt jelentve a teljes fizetésével, mindenki mindent a normál hivatalos úton intézett.
Meg vannak olyan országok, ahol nem aktatáskát küldözgetnek, hanem politikai véres "lófejeket" hálótársnak.
(Lásd még: választási beavatkozás szócikk)
 

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
4 749
8 536
113
Eddig 9 európai ország rendelt F35-öt + a Csehek bejelentették hogy azt vesznek.
Es szinte mindegyiknel vagy botranyos korulmenyek kozott tortent, vagy nyilt amerikai nyomasgyakorlas mellett.

Gripen E -t pedig a gyártó svédeken kívül senki nem vett Európában.
Tekintve hogy meg csak nemreg kezdtek el egyaltalan gyartani, ez nem tul meglepo... Rafalet is csak mostanaban vettek a horvatok, azelott csak araboknak, meg a hitelbe vasarloknak nyilt korrupcioval adtak el a vegeken (gorogok, indiaiak).

Szerintem aki vadászgépet vesz, az nem internetes fórumokról tájékozódik, de azért Te nyilván jobban tudod hogy mi a valós helyzet. :D
Szerintem meg aki vadaszgepekrol irkal internetes forumokon, az altalaban ezekkel a tenyekkel tisztaban van, mert lerituk, linkeltuk okoet sokszor, de te nyilvanvaloan nem vagy kepben az egesz kapcsan, de azert nagyon veded...
 
  • Tetszik
Reactions: megazez

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 562
93 922
113
Politikai balhé az F-35 miatt.
7 ajánlat volt, de a jelenlegi kormány csak az amcsikkal tárgyalt.
Babisék kormányváltás esetén felülvizsgálnák a szerződést.


hadsereg hét repülőgép (F-15, F-16, F/A-18, F-35, Typhoon, Rafale) paramétereit hasonlította össze. és a Gripen), valamint a csapat azon országok kormányaitól kért információk alapján, ahol ezeket a gépeket gyártják. Čepelka tábornok azt is elmondta, hogy a katonai ajánlás része az volt, hogy a meglévő Gripen C/D-t 2035-ig, azaz a bejelentett üzemi élettartamuk végéig használják.

Andrej Babiš érdeklődött, hogy mikor adták ki a katonai ajánlást, ill hogy Lubomír Metnar honvédelmi minisztere idején jött-e létre. Šulc helyettes azt válaszolta, hogy Metnar miniszter helyesen és időben döntött (a katonai ajánlással kapcsolatos munka megkezdéséről). Babiš ragaszkodott ahhoz, hogy pontosítsa, mikor készült el az ajánlás. Míka tábornok szerint 2021 decemberének végén, vagyis néhány nappal azután, hogy Jana Černochová elfoglalta a védelmi miniszteri posztot.

"Ez fontos nekünk, politikusoknak. Világos volt, hogy Metnar miniszter alatt a hadsereg nem jött és nem mondta ki, hogy az F-35-öst akarja" - zárta Babiš Míka tábornok azon kijelentésére reagálva, hogy "egyáltalán nem számít", mert a folyamat két évig tartott. A csere mögött alapvető információ az ANO mozgalom vezetőjének az F-35 megszerzésével szembeni ellenállása. Sem a hadseregnek, sem a minisztériumnak nem sikerült meggyőznie az ellenzéket. Růžička képviselő ezt követően felolvasta a kommunikációs módszert a minisztériumnak és a hadseregnek. És ezzel kapcsolatban nem az a fontos, hogy az ellenzék miért nem ért egyet, hanem az, hogy nem értenek egyet. A hadsereg ajánlásával támogatott koalíció végig fogja nyomni a felvásárlást, de a jelenlegi ellenzéki ellenzéknek komoly következményei lehetnek a projektre nézve a jövőben. Růžička határozottan kijelentette: "Egyszerűen újraértékeljük a szerződést, ha egyáltalán szükséges."

használhatóságáról kérdezte, amely jelenleg az amerikai fegyveres erők esetében csak 55%, szemben az előírt 90%-kal. Míka tábornok kijelentette, hogy a Csehország által megszerezni kívánt A változat jelenlegi értéke 57 százalék, és ez meghaladja a cseh hadsereg Gripenek átlagos működőképességét. A Gripenek évente 150 órát, azaz összesen 2100 órát repülnek, amit teljesítenek. – Nem nagy probléma – mondta Míka.

Dél-koreai tapasztalat. A közös feladatokat idősebb generációk repülőgépei végzik - alacsonyabb üzemeltetési költségek mellett

Pavel Růžička parlamenti képviselő ezt követően felidézte a legutóbbi dél-koreai látogatása során szerzett tapasztalatait. Az ottani védelmi miniszterhelyettes a cseh parlamenti képviselőknek elmondta, hogy a költséges üzemeltetésre jellemző F-35-ös repülőgépeket a dél-koreai hadsereg csak a legigényesebb küldetésekre használja. Rutinfeladatokat F-16-os (és a jövőben hazai KF21-es) vagy FA-50-es repülőgépekkel hajtanak végre. Růžička megkérdezte a tábornokokat, hogy tervezik-e az F-35-öst "egy eltévedt Boeing kísérésére", vagy kiküldik-e őket a Baltikumba. A válasz az volt, hogy a Cseh Köztársasághoz hasonló közepes méretű államok csak egyféle szuperszonikus repülőgépet üzemeltetnek, és a Szövetségen belül a legtöbben F-35-öst vásárolnak.

Ez a kérdés valószínűleg a szövetségen belüli fegyverkezési koordinációval kapcsolatos, és Jiří Mašek képviselő tette fel, hogy a NATO megköveteli-e Csehországtól az F-35-ös repülőgépek beszerzését. A válasz az volt, hogy a NATO nem igényel konkrét típusokat, hanem bizonyos képességek eléréséhez támaszt követelményt. A tagállamok ezután feltöltik őket a maguk által választott technológiával.

 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 562
93 922
113
Őrségváltás: Az F-35A lesz a cseh égbolt új védelmezője


Szeptember 27-én, szerdán Petr Fiala kormánya jóváhagyta 24 darab, ötödik generációs F-35A Lightning II többcélú szuperszonikus repülőgép megvásárlását a Cseh Köztársaság Légiereje számára, amelyek összköltsége eléri az összeget. 149,7 milliárd CZK. (2.350 mrd HUF )A Cseh Légierő számára ez egy nagyon alapvető és úttörő döntés, amely a taktikai légierő formáját és lényegében az egész hadsereget az elkövetkező évtizedekben érinti. Ugyanakkor végre egy hosszú távú és koncepcionális megoldás, amely lehetővé teszi a hosszú távú átmeneti intézkedések megszüntetését.

Csehország volt az első olyan ország az egykori keleti blokkból, amelynek légiereje nyugati szabványú repülőgépeket vezetett be arzenáljába, és így teljes mértékben részt vehetett a szövetségi gyakorlatokon, majd később a NATO légterét védő első külföldi missziókban. Ugyanakkor önkritikusan el kell ismerni, hogy a nyugati technológiára való átállás egész folyamata a Cseh Köztársaság taktikai légierejének pénzhiánya miatt jelentős kompromisszum volt, és soha nem érte el a tervezettet. célokat. Ezt nagyon jól szemlélteti a cseh taktikai légierő jelenlegi létszáma, összetétele és a jelenlegi felszerelések valós konfliktusban való felhasználásának lehetőségei. Az L-159A szubszonikus repülőgép soha nem érte el az eredetileg megkívánt működési képességeket, miközben csak tizennégy Gripen bérlése valóban vészhelyzeti és időkorlátos megoldásnak számított.

Az eredetileg tízéves ideiglenes műveletből azonban mára csaknem húszéves művelet lett, ami az utóbbi időben erősen korlátozta a cseh „szuperszonikus” működési képességeit. Hasonló a helyzet a szubszonikus Alkákkal is, amelyek közel 25 évnyi szolgálat után reménytelenül elavultak, és a közép-európai hadszíntéren való hatékony felhasználásuk egy nagy intenzitású konfliktus során alapvetően nehezen képzelhető el. Az ötödik generációs F-35A 24 többcélú repülőgép vásárlására vonatkozó jelenlegi döntést elsősorban ebben az összefüggésben kell értelmezni. Ezzel egyidejűleg 2027-ben megszűnik a Gripenek második bérlete, majd 2028-2030-ban a jelenlegi erőforrás kimerül az összes együléses L-159A esetében, amelyek további üzemeltetése alapvető és költséges MLU nélkül. A (Mid-Life Upgrade) modernizálás alapvetően értelmetlen.

Ezen okok miatt döntött a Honvédelmi Minisztérium a honvédség javaslata alapján a teljes taktikai légierő radikális megoldása és teljes megújítása mellett, amely 2035 után már csak F-35A típusú repülőgépekből áll majd, amelyek így a honvédségünk gerincét képezik. a légierő több évtizede. Csehország összesen 24 gépet szerez be a legújabb Block 4-es változatban, amivel az eddig repülő "ef 35" flotta legégetőbb problémáit kellene megoldania. A legfontosabb változtatások közé tartozik a belsőleg szállított lőszerek mennyiségének növelése, egy új AN/APG-85 radar beépítése, valamint egy olyan módosított hajtómű telepítése, amely több új lőszer meghajtásához nagyobb teljesítménytartalékot biztosít. és energiaigényes rendszerek.

news_2411_f39e_brasil_flight-1536x1024.jpg


Az F-35-ös repülőgép valószínűleg a legelterjedtebb platform lesz az európai űrben az elkövetkező években, és valószínűleg még szélesebb körben elterjedt, mint az 1980-as és 1990-es években a legendás „ef tizenhatos”. Ezzel szemben a Gripen E valószínűleg csak 60 darabos számban kerül be a svéd légierőbe, és maga a Flygvapnet is csak átmeneti típusnak tekinti egy teljesen új generációs harci repülőgép bevezetése előtt. Emiatt a régebbi Gripens C/D továbbra is szolgálatban marad, és egyben jelentős modernizáción esnek át, melynek során az újabb generációs JAS-39E számos képességét megszerzik. Maga a Gripen E természetesen nem rossz gép, de a fejlesztése aránytalanul hosszú volt, és a sorozatgyártásba való beindítás is jelentősen késett. Megvásárlásával a cseh légierő ismét egy bizonyos európai egzotikummá válna a jövőben. (fotó: Emma Le Rouzic, Etat-Major des armées és Sgt. Müller Marin, Força Aérea Brasileira)



Az első cseh F-35A-k 2029-ben hagyják el a texasi Fort Worth-ben a gyártósort, majd az Egyesült Államokban maradnak, ahol a cseh pilóták és technikusok kezdeti csoportjának képzését szolgálják majd. A flotta felét, azaz egy taktikai század repülőgépeit 2031-re gyártják le, amikorra várhatóan az első gépek is megérkeznek a Čáslav bázisra. A cseh F-35A első századának kezdeti hadműveleti képessége várhatóan 2031 végén éri el az IOC-t (Initial Operational Capability). A flotta másik felét 2032 és 2034 között gyártják majd, és a gyártósorról származó repülőgépek lesznek. Olaszországban. Az AČR-nek így 2034-ben egy komplett flottát kell szereznie, és egy évvel később mindkét taktikai osztag FOC-ját (Full Operational Capability) is eléri az F-35-ön.

Természetesen a működési költségek valószínűleg a legtöbbet vitatott téma a nyilvánosság előtt. Az F-35A esetében a hadsereg azt feltételezi, hogy 2034 után, amikor az összes részletet befejezik, a teljes flotta üzemeltetésének éves költsége megközelítőleg eléri a 4,9 milliárd CZK-t. (76mrd HUF)Ha ezt az összeget összevetjük a jelenlegi helyzettel, amikor az ACR évente 1,7 milliárd CZK-t(26,7 mrd HUF) fizet csak a Gripenek lízingjéért (ha figyelembe vesszük a fizetések, az üzemanyag és a felszerelés költségeit a Cseh Köztársaság tulajdonában, ez körülbelül 2,2-2,3 milliárd CZK(35 mrd HUF), és ha beleszámítjuk az L-159-es platform összes költségét, akkor a cseh hadsereg mai taktikai légiereje 38 harci vagy kiképző-harci repülőgéppel nagyjából évi 3,8-3,9 milliárd CZK-ba (60 mrd HUF)fog kerülni. Nyilvánvaló tehát, hogy a megnövelt védelmi költségvetésnek ezt a kiadást a jövőben kezelnie kell. (Itt sztem kicsit trükköznek, mert 24 gépet vetnek össze 38 géppel)

Sajnos a hadsereg még nem hozott nyilvánosságra egyetlen fontos adatot, ez pedig a teljes F-35A flotta tervezett éves repülési ideje. Jelenleg az AČR tizennégy Gripen esetében évi 2100 órát "szerződött le" szerződésesen, és ezt a számot az elmúlt években meglehetősen sikeresen használta fel. Ha figyelembe vesszük a légierő képviselőinek korábbi nyilatkozatát, miszerint az F-35A esetében a fejlett szimulációs technológiáknak köszönhetően mintegy 20%-kal kevesebb repülési órát lehet majd repülni, akkor 24 gépesre átalakítva, évi körülbelül 3000 órás repülést képes vállalni. Ez azonban valójában csak egy minősített becslés, és a tényleges raid magasabb lehet.



Új infrastruktúra Čáslavban
Egy másik gyakran emlegetett kérdés a teljes cseh F-35-ös flotta üzemeltetésének biztosításához szükséges infrastruktúra kiépítésének és a létszám növelésének szükségessége. A következő években a časlavi bázison jelentős mértékben korszerűsítik a szövetség infrastruktúráját, melynek központi eleme az összes vasúti rendszer teljes rekonstrukciója lesz. Az F-35-ös platform állandó működéséhez azonban egy külön üzemi, karbantartási, logisztikai és kiképző komplexumot, szlengben "F35 campus"-t kell építeni, amelyet a hadsereg 2030-ra szeretne készenlétben tartani. legkésőbb egy hasonló épületből a dán Skrydstrup bázison, és valószínűleg Čáslavban a 212. harcászati század jelenlegi szétszóródásának helyén fog elhelyezkedni.

news_2414_f35a_skrydstrup3-1536x1023.jpg


A dán F-35A gépek speciális operatív óvóhelyekbe költöznek, amelyek egy teljesen újonnan épült komplexum részét képezik a Skrydstrup bázison. Valószínűleg a cseh légierő is figyelembe vette ennek az "kampusznak" a kialakítását, és nagyon valószínű, hogy néhány éven belül az F-35A repülőgépekhez hasonló komplexum épül majd, teljes üzemi, karbantartási és logisztikai létesítményekkel. Čáslav bázis, amelyet zajvédő falak és falak uralnak majd. (fotó: Flyvevåbnet)
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 562
93 922
113
Őrségváltás: Az F-35A lesz a cseh égbolt új védelmezője

Bár az F-35A repülőgépek összességében valamivel több kisegítő személyzetet igényelnek számos fejlett technológia miatt, mint az egyszerűbb, negyedik generációs gépek, a hadsereg egyelőre nem számol az ILS személyi állományának drámai növekedésével. Az ok egészen egyszerű, az F-35-ös gépek esetében a Čáslav bázis csak az O-szinten (Operational Maintenance Level) végzi a legalacsonyabb szintű karbantartást, ami érthető nyelvre lefordítva azt jelenti, hogy a Czech Air Erőre lesz szükség számos speciális de facto szakma helyett csak olyan technikusokra, akik képesek lesznek karbantartást végezni a normál repülés előtti előkészítés vagy repülési ellenőrzés részeként, valamint a legalacsonyabb szintű normál szervizmunkákat, mint például a motor-, gumicsere. , stb. Minden magasabb szintű karbantartást, azaz az I-szintet (köztes karbantartási szint) vagy a legmagasabb D-szintet (depot karbantartási szint) egy speciális olaszországi szerviz biztosítja majd.

Hogy ez jó vagy rossz, azt csak az idő fogja eldönteni, mindenesetre a választott megoldás remélhetőleg több hasznot hoz, mint problémát. Jelenleg a Gripenek vagy az L-159 esetében a speciális munkahelyeknek és a képzett személyzetnek köszönhetően ezeknek a repülőgépeknek a közepes karbantartását is biztosítani tudjuk, másrészt a JAS-39 és F-35 karbantartási rendszere különbözik sok út. Bár a Gripen a maga korához képest viszonylag fejlett diagnosztikai rendszerrel rendelkezik, karbantartása a klasszikus "Checks" mellett a 200 óra utáni előírt munkavégzés középfokú szintjén alapul, amit a Čáslav bázis saját erőből is képes biztosítani. A legmagasabb szintű karbantartást 800 óra után már Linköpingben biztosítja a gyártó, mivel ez általában különféle korszerűsítésekkel vagy különféle aggregátumok vagy technológiák szükséges cseréjével jár. A karbantartás ezen szakaszai szorosan kötődnek a Gripen időciklusaihoz. Az F-35A esetében azonban a karbantartási rendszer még fejlettebb, és számos ellenőrzés vagy csere a pontos diagnosztikai adatokon, azaz a terhelési spektrum és a tényleges kopás és elhasználódás alapján valós kopáshoz kapcsolódik. konkrét repülőgép.

Lőszer a teljes működési képesség eléréséhez
A másik széles körben vitatott téma a cseh F-35A gépekhez beszerzett fegyverzet mennyisége és összetétele. Ezzel a témával a következő cikkben részletesebben is foglalkozunk, így most csak nagyon röviden. A hadsereg beszerzi a repülőgépekhez a kezdeti lőszercsomagot, beleértve a légelhárító (levegő-levegő) és a föld elleni (levegő-föld) fegyvereket is, amelyek mérete úgy van megtervezve, hogy 2035-ben elérje a teljes hadműveleti képességet. elvének lehetővé kell tennie a szükséges feladatok teljes spektrumának elvégzését a szolgálat kezdeti éveiben. A csomag elsősorban közepes hatótávolságú AIM-120C-8 rakétákat tartalmaz a látóhatáron túli légi harchoz, valamint GBU-53/B StormBreaker földellenes lőszereket, amelyek teljes újdonságot jelentenek majd az AČR arzenáljában, lehetővé téve az anti- földi csapások mozgó célpontokra ballisztikus rakéták vagy légvédelmi rendszerek formájában bármilyen időjárási körülmények között és nagy távolságra.

Azt is gyakran emlegetik, hogy Csehország nem a kezdeti csomag legkifinomultabb fegyvereit, például az AGM-158A JASSM felszíni rakétákat vásárolja meg. Itt azonban be kell látni, hogy ezeknél a lapos repülési pályás és önjáró rakétáknál alapvetően stratégiai fegyverről van szó, amelyet kizárólag kiemelten fontos és távoli célpontok (parancsnoki állások, összekötő csomópontok) csapására használnak. , lőszerraktárak) , amelyet méretei miatt külsőleg is fel kell függeszteni. Hasonló kategóriájú fegyverzet beszerzése ezért csak a 2035-40-es években várható, amikor is elérhető lesz a légvédelmi és felszíni fegyverzet új generációja is. Ezért nem sok értelme lenne hatalmas készleteket vásárolni a jelenlegi lőszerekből az F-35A-hoz, amelyet 2030 után várhatóan új generáció vált majd fel.

article_CzAF2030_photo17_f35a_leeuwarden_weapons1-1536x1024.jpg


A cseh F-35A-k fő felszínellenes fegyverzete kezdetben a GBU-53/B StormBreaker típusú csúszó "kis kaliberű" SDB II (Small Diameter Bomb) bombák legújabb generációja lesz. Óriási előnyük a kis méretük, így akár 8 egység szállításának lehetősége az F-35 belső bombaterében a teljes lopakodó jellemzők megőrzése mellett, valamint kombinált célirányító rendszerük és mobil célpontok több tíz kilométeres távolságban történő eltalálhatósága. a repülési profiltól és az ejtési magasságtól függően. Fő céljuk a cseh hadseregben a hadműveleti-taktikai rakéták vagy a közepes és nagy hatótávolságú légvédelmi rendszerek kilövőinek megsemmisítése lesz. A képen egy régebbi generációs GBU-39 SDB I látható a holland légierőtől, amelyet az F-35A is használhat. (fotó: Jan Dijkstra őrmester/Mediacenteum Defensie)



Az Alky Gripenekkel 2035-ben véget ér
Az F-35-ös gépek beszerzése egyúttal az összes Gripen és L-159 fokozatos végét jelenti, amelyeknek 2035-ben végre meg kell érkezniük. A svéd JAS-39C/D esetében a hadsereg meg akarja hosszabbítani a jelenlegit bérleti szerződést, a Honvédelmi Minisztérium pedig már intenzíven tárgyal a svéd állammal az új szerződés pontos paramétereiről. Az eddig rendelkezésre álló információk szerint a szerződés éves árában valószínűleg mintegy 30-40%-os drágulás várható, amit a honvédség a gépek korával, a magas légitámadásokkal és a magasabb költségek szükségességével indokol. biztosítja a teljes flotta magas rendelkezésre állását.

Ugyanakkor a Gripenek még egy korszerűsítésen kellene átesniük, és ezzel egyidejűleg továbbra is várható egy bizonyos számú fegyverzet beszerzése. Kiválasztását természetesen befolyásolja az F-35A repülőgépekben való jövőbeni használatára vonatkozó szigorú követelmény. A Levegő-levegő lőszerek közül az AIM-120C-8 rakétákról esik szó, amelyeket a legújabb MS20 Block2.2 szoftverkiadással integrálnak majd a Gripenekre, és maga Svédország is rendel belőlük 250 darabot a Gripenjeihez. A felszíni lőszerek területén a kettős irányítással rendelkező GBU-49/B Enhanced Paveway II bombák lehetnek, amelyek szintén az F-35 alapfelszereltségét képezik, és végre elhoznák a felszín elleni csapások képességét. minden időjárási körülmény a cseh légierőhöz, ami a klasszikus GBU-12-vel nem lehetséges.

Az Alka esetében némileg más lesz a helyzet, hiszen az összesen 24 darabból álló flotta fele már 2029-től beszünteti működését. Ezek minden bizonnyal együléses L-159A gépek lesznek, amelyekből kifogynak a jelenlegi források a közelmúltban befejezett PP16 előírt munkák után. 2035-ben érkezik meg a flotta második fele, amely főként pótalkatrészekből áll majd. Emiatt egyértelmű, hogy 2025-ben legalább az összes kétüléses L-159T1+ és L-159T2 gép további előírt munkákon esik át. 2027-ig meg kell újítani a közbenső javítási műszaki erőforrást további 2000 repült órával vagy 8 éves üzemidővel. A gyártó már megkezdi az erre vonatkozó szerződés tárgyalását a Honvédelmi Minisztériummal(leesik nekünk is egy kis csont), és egyúttal megoldja a kötések korszerűsítésének körét. Egyelőre azt feltételezik, hogy a kötések mindkét változatát egységesítik és egy kisebb korszerűsítésre is sor kerül, így a szükséges 2035-ös évig üzemelnek.

Az F-35A Cseh Légierő fegyverzetébe történő bevezetésének teljes folyamata kétségtelenül óriási kihívás lesz a hadsereg egésze számára, és rendkívül megterhelő folyamat lesz. Másrészt a cseh légierő már elsajátította a sokkal igényesebb átállást a szovjet fegyverzetről a nyugatira, és nincs okunk azt hinni, hogy nem lesz képes a negyedik generációs repülőgépről a legmodernebb ötödikre való átállást. generáció. Mindenesetre a kormány közelmúltban hozott döntése 24 F-35A gép vásárlásáról nem a vég, hanem inkább csak a kezdet.

news_2415_f35a_gripen_flight-1536x1023.jpg

A cseh egek új királya a Stealth karakterisztikával rendelkező F-35A Lightning II többcélú repülőgép lesz, amely fokozatosan váltja fel a Gripeneket és az L-159-eseket a cseh hadsereg szolgálatában. Míg az Alek kivonása már 2029-ben megkezdődik, addig a Gripenek 2035-ig üzemelnek, amikor is az utolsó L-159-esek is repülnek. (fotó: Prap. Martin Král, 21. zTL Čáslav)
 
  • Tetszik
Reactions: Rferi66

perceptron

Well-Known Member
2023. június 15.
4 749
8 536
113
Őrségváltás: Az F-35A lesz a cseh égbolt új védelmezője


Szeptember 27-én, szerdán Petr Fiala kormánya jóváhagyta 24 darab, ötödik generációs F-35A Lightning II többcélú szuperszonikus repülőgép megvásárlását a Cseh Köztársaság Légiereje számára, amelyek összköltsége eléri az összeget. 149,7 milliárd CZK. (2.350 mrd HUF )A Cseh Légierő számára ez egy nagyon alapvető és úttörő döntés, amely a taktikai légierő formáját és lényegében az egész hadsereget az elkövetkező évtizedekben érinti. Ugyanakkor végre egy hosszú távú és koncepcionális megoldás, amely lehetővé teszi a hosszú távú átmeneti intézkedések megszüntetését.

Csehország volt az első olyan ország az egykori keleti blokkból, amelynek légiereje nyugati szabványú repülőgépeket vezetett be arzenáljába, és így teljes mértékben részt vehetett a szövetségi gyakorlatokon, majd később a NATO légterét védő első külföldi missziókban. Ugyanakkor önkritikusan el kell ismerni, hogy a nyugati technológiára való átállás egész folyamata a Cseh Köztársaság taktikai légierejének pénzhiánya miatt jelentős kompromisszum volt, és soha nem érte el a tervezettet. célokat. Ezt nagyon jól szemlélteti a cseh taktikai légierő jelenlegi létszáma, összetétele és a jelenlegi felszerelések valós konfliktusban való felhasználásának lehetőségei. Az L-159A szubszonikus repülőgép soha nem érte el az eredetileg megkívánt működési képességeket, miközben csak tizennégy Gripen bérlése valóban vészhelyzeti és időkorlátos megoldásnak számított.

Az eredetileg tízéves ideiglenes műveletből azonban mára csaknem húszéves művelet lett, ami az utóbbi időben erősen korlátozta a cseh „szuperszonikus” működési képességeit. Hasonló a helyzet a szubszonikus Alkákkal is, amelyek közel 25 évnyi szolgálat után reménytelenül elavultak, és a közép-európai hadszíntéren való hatékony felhasználásuk egy nagy intenzitású konfliktus során alapvetően nehezen képzelhető el. Az ötödik generációs F-35A 24 többcélú repülőgép vásárlására vonatkozó jelenlegi döntést elsősorban ebben az összefüggésben kell értelmezni. Ezzel egyidejűleg 2027-ben megszűnik a Gripenek második bérlete, majd 2028-2030-ban a jelenlegi erőforrás kimerül az összes együléses L-159A esetében, amelyek további üzemeltetése alapvető és költséges MLU nélkül. A (Mid-Life Upgrade) modernizálás alapvetően értelmetlen.

Ezen okok miatt döntött a Honvédelmi Minisztérium a honvédség javaslata alapján a teljes taktikai légierő radikális megoldása és teljes megújítása mellett, amely 2035 után már csak F-35A típusú repülőgépekből áll majd, amelyek így a honvédségünk gerincét képezik. a légierő több évtizede. Csehország összesen 24 gépet szerez be a legújabb Block 4-es változatban, amivel az eddig repülő "ef 35" flotta legégetőbb problémáit kellene megoldania. A legfontosabb változtatások közé tartozik a belsőleg szállított lőszerek mennyiségének növelése, egy új AN/APG-85 radar beépítése, valamint egy olyan módosított hajtómű telepítése, amely több új lőszer meghajtásához nagyobb teljesítménytartalékot biztosít. és energiaigényes rendszerek.

news_2411_f39e_brasil_flight-1536x1024.jpg


Az F-35-ös repülőgép valószínűleg a legelterjedtebb platform lesz az európai űrben az elkövetkező években, és valószínűleg még szélesebb körben elterjedt, mint az 1980-as és 1990-es években a legendás „ef tizenhatos”. Ezzel szemben a Gripen E valószínűleg csak 60 darabos számban kerül be a svéd légierőbe, és maga a Flygvapnet is csak átmeneti típusnak tekinti egy teljesen új generációs harci repülőgép bevezetése előtt. Emiatt a régebbi Gripens C/D továbbra is szolgálatban marad, és egyben jelentős modernizáción esnek át, melynek során az újabb generációs JAS-39E számos képességét megszerzik. Maga a Gripen E természetesen nem rossz gép, de a fejlesztése aránytalanul hosszú volt, és a sorozatgyártásba való beindítás is jelentősen késett. Megvásárlásával a cseh légierő ismét egy bizonyos európai egzotikummá válna a jövőben. (fotó: Emma Le Rouzic, Etat-Major des armées és Sgt. Müller Marin, Força Aérea Brasileira)



Az első cseh F-35A-k 2029-ben hagyják el a texasi Fort Worth-ben a gyártósort, majd az Egyesült Államokban maradnak, ahol a cseh pilóták és technikusok kezdeti csoportjának képzését szolgálják majd. A flotta felét, azaz egy taktikai század repülőgépeit 2031-re gyártják le, amikorra várhatóan az első gépek is megérkeznek a Čáslav bázisra. A cseh F-35A első századának kezdeti hadműveleti képessége várhatóan 2031 végén éri el az IOC-t (Initial Operational Capability). A flotta másik felét 2032 és 2034 között gyártják majd, és a gyártósorról származó repülőgépek lesznek. Olaszországban. Az AČR-nek így 2034-ben egy komplett flottát kell szereznie, és egy évvel később mindkét taktikai osztag FOC-ját (Full Operational Capability) is eléri az F-35-ön.

Természetesen a működési költségek valószínűleg a legtöbbet vitatott téma a nyilvánosság előtt. Az F-35A esetében a hadsereg azt feltételezi, hogy 2034 után, amikor az összes részletet befejezik, a teljes flotta üzemeltetésének éves költsége megközelítőleg eléri a 4,9 milliárd CZK-t. (76mrd HUF)Ha ezt az összeget összevetjük a jelenlegi helyzettel, amikor az ACR évente 1,7 milliárd CZK-t(26,7 mrd HUF) fizet csak a Gripenek lízingjéért (ha figyelembe vesszük a fizetések, az üzemanyag és a felszerelés költségeit a Cseh Köztársaság tulajdonában, ez körülbelül 2,2-2,3 milliárd CZK(35 mrd HUF), és ha beleszámítjuk az L-159-es platform összes költségét, akkor a cseh hadsereg mai taktikai légiereje 38 harci vagy kiképző-harci repülőgéppel nagyjából évi 3,8-3,9 milliárd CZK-ba (60 mrd HUF)fog kerülni. Nyilvánvaló tehát, hogy a megnövelt védelmi költségvetésnek ezt a kiadást a jövőben kezelnie kell. (Itt sztem kicsit trükköznek, mert 24 gépet vetnek össze 38 géppel)

Sajnos a hadsereg még nem hozott nyilvánosságra egyetlen fontos adatot, ez pedig a teljes F-35A flotta tervezett éves repülési ideje. Jelenleg az AČR tizennégy Gripen esetében évi 2100 órát "szerződött le" szerződésesen, és ezt a számot az elmúlt években meglehetősen sikeresen használta fel. Ha figyelembe vesszük a légierő képviselőinek korábbi nyilatkozatát, miszerint az F-35A esetében a fejlett szimulációs technológiáknak köszönhetően mintegy 20%-kal kevesebb repülési órát lehet majd repülni, akkor 24 gépesre átalakítva, évi körülbelül 3000 órás repülést képes vállalni. Ez azonban valójában csak egy minősített becslés, és a tényleges raid magasabb lehet.



Új infrastruktúra Čáslavban
Egy másik gyakran emlegetett kérdés a teljes cseh F-35-ös flotta üzemeltetésének biztosításához szükséges infrastruktúra kiépítésének és a létszám növelésének szükségessége. A következő években a časlavi bázison jelentős mértékben korszerűsítik a szövetség infrastruktúráját, melynek központi eleme az összes vasúti rendszer teljes rekonstrukciója lesz. Az F-35-ös platform állandó működéséhez azonban egy külön üzemi, karbantartási, logisztikai és kiképző komplexumot, szlengben "F35 campus"-t kell építeni, amelyet a hadsereg 2030-ra szeretne készenlétben tartani. legkésőbb egy hasonló épületből a dán Skrydstrup bázison, és valószínűleg Čáslavban a 212. harcászati század jelenlegi szétszóródásának helyén fog elhelyezkedni.

news_2414_f35a_skrydstrup3-1536x1023.jpg


A dán F-35A gépek speciális operatív óvóhelyekbe költöznek, amelyek egy teljesen újonnan épült komplexum részét képezik a Skrydstrup bázison. Valószínűleg a cseh légierő is figyelembe vette ennek az "kampusznak" a kialakítását, és nagyon valószínű, hogy néhány éven belül az F-35A repülőgépekhez hasonló komplexum épül majd, teljes üzemi, karbantartási és logisztikai létesítményekkel. Čáslav bázis, amelyet zajvédő falak és falak uralnak majd. (fotó: Flyvevåbnet)
$6.5B infra nélkül, és csökkentett repült órákkal, majd 2030 utan. :D Fantasztikus, mekkora királyok a csehek az állandó, teljesen öngyilkos harcmodorban, szénné szivatjak saját magukat. Esküszöm, ők a leginkompetensebb, impotensebb politikai es katonai vezetés Európában (pedig erős a mezőny: románok, nemetek stb.)
 
  • Tetszik
Reactions: éber

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 134
7 189
113
használhatóságáról kérdezte, amely jelenleg az amerikai fegyveres erők esetében csak 55%, szemben az előírt 90%-kal. Míka tábornok kijelentette, hogy a Csehország által megszerezni kívánt A változat jelenlegi értéke 57 százalék, és ez meghaladja a cseh hadsereg Gripenek átlagos működőképességét.

90%-os (eloirt) hadrafoghatosagot soha semmilyen típussal nem fognak tudni elérni. Azt meg nem hiszem el Milka tabornoknak, bogy a Gripenek jelenlegi hadrafoghatosaga 57% alatt van. Nekünk is a minimum 70%-ot szerződésben garantája a SAAB, de volt már többször 100% is, többször volt mind a 14 gép egyszerre a levegőben.
 

Giskard

Well-Known Member
2021. szeptember 25.
4 154
13 566
113
Ilyen kényes jószágot a mai világban amit megmutatott az ukrán háború, teljesen baromság venni. A drónok meg a rakétáknak csak a szerviz meg a központi reptereket kell szétcsapnia és nagyon gyorsan 0 ra redukálódik a bevethetőségi arány egy intenzívebb háborúban. Voltaképpen olyan kis légirőknek mint a cseh is csak az a feladatuk, hogy csinálják az üzletet az amiknak meg adják majd a húst az ami háborúba. Ja és ne tudjanak kiugrani a szövetségből. :rolleyes:
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 562
93 922
113
90%-os (eloirt) hadrafoghatosagot soha semmilyen típussal nem fognak tudni elérni. Azt meg nem hiszem el Milka tabornoknak, bogy a Gripenek jelenlegi hadrafoghatosaga 57% alatt van. Nekünk is a minimum 70%-ot szerződésben garantája a SAAB, de volt már többször 100% is, többször volt mind a 14 gép egyszerre a levegőben.
Ő próbálja magyarázni miért kötöttek jó üzletet.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 832
47 149
113
Természetesen a működési költségek valószínűleg a legtöbbet vitatott téma a nyilvánosság előtt. Az F-35A esetében a hadsereg azt feltételezi, hogy 2034 után, amikor az összes részletet befejezik, a teljes flotta üzemeltetésének éves költsége megközelítőleg eléri a 4,9 milliárd CZK-t. (76mrd HUF)Ha ezt az összeget összevetjük a jelenlegi helyzettel, amikor az ACR évente 1,7 milliárd CZK-t(26,7 mrd HUF) fizet csak a Gripenek lízingjéért (ha figyelembe vesszük a fizetések, az üzemanyag és a felszerelés költségeit a Cseh Köztársaság tulajdonában, ez körülbelül 2,2-2,3 milliárd CZK(35 mrd HUF), és ha beleszámítjuk az L-159-es platform összes költségét, akkor a cseh hadsereg mai taktikai légiereje 38 harci vagy kiképző-harci repülőgéppel nagyjából évi 3,8-3,9 milliárd CZK-ba (60 mrd HUF)fog kerülni. Nyilvánvaló tehát, hogy a megnövelt védelmi költségvetésnek ezt a kiadást a jövőben kezelnie kell. (Itt sztem kicsit trükköznek, mert 24 gépet vetnek össze 38 géppel)
Már megint ezek a fránya számok! :rolleyes:
A megnövelt védelmi költségvetésnek először valahogy ki kellene köhögnie a gépek 6,4Mrd USD-s árát. Mert ott ugye nincs szó bérlésről. Ha meg mégis valami finanszírozást kapnak hozzá, akkor meg az éves költség ugrik meg, de nagyon durván.
Ha 10 évre találnak ki rá valamit, akkor az 15Mrd CZK-val dobja meg az éves költségeket. És ehhez jön még a 4,9Mrd CZK-s F-35 fentartás.
Jelenleg ugye 3,8-3,9Mrd CZK.
Tehát a kevesebb, mint 4Mrd-ról fel kell ugrani 20Mrd-ra.
Ráadásul 38 helyett csak 24 gép lesz kérdéses repidővel. Ráadásul a jelenleg üzemeltetett Alca-k saját gyartásúak a karbantartásukra elköltött milliárdok az ország gazdaságában maradnak.

Csak hogy lefordítsam Forintra.
A 24 gép évi beszerzési amortizált költsége (20Mrd CZK-val számolva) HUF-ban évi 314Mrd-ra jön ki.
Idén kb. 1700Mrd HUF volt a cseh védelmi költségvetés.
Ugyan azt fogják beszopni, mint mi annak idején amikor a Gripen szerződés elvitte a költségvetés 5-ödét.
A többi fegyvernemnek meg az jut, ami a harmadik ikernek...:D
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
26 562
93 922
113
Már megint ezek a fránya számok! :rolleyes:
A megnövelt védelmi költségvetésnek először valahogy ki kellene köhögnie a gépek 6,4Mrd USD-s árát. Mert ott ugye nincs szó bérlésről. Ha meg mégis valami finanszírozást kapnak hozzá, akkor meg az éves költség ugrik meg, de nagyon durván.
Ha 10 évre találnak ki rá valamit, akkor az 15Mrd CZK-val dobja meg az éves költségeket. És ehhez jön még a 4,9Mrd CZK-s F-35 fentartás.
Jelenleg ugye 3,8-3,9Mrd CZK.
Tehát a kevesebb, mint 4Mrd-ról fel kell ugrani 20Mrd-ra.
Ráadásul 38 helyett csak 24 gép lesz kérdéses repidővel. Ráadásul a jelenleg üzemeltetett Alca-k saját gyartásúak a karbantartásukra elköltött milliárdok az ország gazdaságában maradnak.

Csak hogy lefordítsam Forintra.
A 24 gép évi beszerzési amortizált költsége (20Mrd CZK-val számolva) HUF-ban évi 314Mrd-ra jön ki.
Idén kb. 1700Mrd HUF volt a cseh védelmi költségvetés.
Ugyan azt fogják beszopni, mint mi annak idején amikor a Gripen szerződés elvitte a költségvetés 5-ödét.
A többi fegyvernemnek meg az jut, ami a harmadik ikernek...:D

11 év alatt akarják kifizetni a vételárat. Tavaly a GDP 1,4%-a volt a védelmi kiadás.

. A finanszírozás 11 évre oszlik, és a védelmi költségvetés 2%-os GDP-jének 7%-a


A fenti bekopizott cikkek, meg ez alapján


Ezek a várható költségek terhelik a cseh légierőt

2024-35
Gripen + Alca bérlet +üzemeltetés évi 3,9 mrd CZK / 57 mrd HUF
F-35 törlesztő évi 13,6 mrd CZK(150-et osztottam 11-el) / 200 mrd HUF )

2027-35 új Gripen bérlet +30-40%-os költségemelkedés
Illetve még vmikor Gripen korszerűsítés és új már a 35-el is kompatibilis fegyverek vásárlása

2029-től csak az Alcak felét, 12--őt, fognak üzemeltetni, de ehhez 2025-től 8 éves üzemidő hosszabításon kell átesniük.

2031-ig F-35 infrastruktúra

2031 első F-35 megjön, arányosan a 4,9 mrd CZK üzemeltetési költség
2035-től 24 F-35 üzemeltetése 4,9 mrd CZK (71,5mrd HUF)

F-35-höz lőszerek beszerzése. A kezdeti csak alapcsomag lesz.

Emellett még van a LOM Praha kiképzőközpont Zlinekkel meg L-39-el és 4+4 L-39NG-vel.


Egy dolog ami zavar a fent linkelt cikkben ez a bekezdés.

Vannak még számok, amelyeket hozzá kell adni. Az Egyesült Államok Kongresszusa ennek a szerződésnek a pénzügyi keretét 5,620 milliárd USD (119,1 milliárd CZK) szinten hagyta jóvá. A közelgő szerződésben kialkudott összeg 4,999 milliárd USD (105,9 milliárd CZK). Ez az ár a 24 db F-35A Lighting II Block 4 repülőgépen kívül tartalmazza a lőszert, az életciklus-biztosítást és a szerződés időtartama alatti pótalkatrészeket, a szimulátorokat, a pilóták és technikusok képzését, kriptográfiai eszközöket és egyéb alkatrészeket, pilóta felszerelést, ingatlanépítést. támogatást és komplett felszerelést a repülőgépek és fegyverrendszerek üzemeltetéséhez. A pályázat törlesztőrészletének összege tíz év távlatában átlagosan a Honvédelmi Minisztérium költségvetésének 7,26%-a.

150mrd CZK vagy 105 mrd CZK??
Mert a cikk elején és a másikban 150mrd van.
 
  • Tetszik
Reactions: Rferi66