Őrségváltás: Az F-35A lesz a cseh égbolt új védelmezője
czechairforce.com
Szeptember 27-én, szerdán Petr Fiala kormánya jóváhagyta
24 darab, ötödik generációs F-35A Lightning II többcélú szuperszonikus repülőgép megvásárlását a Cseh Köztársaság Légiereje számára, amelyek összköltsége eléri az összeget. 149,7 milliárd CZK. (
2.350 mrd HUF )A Cseh Légierő számára ez egy nagyon alapvető és úttörő döntés, amely a taktikai légierő formáját és lényegében az egész hadsereget az elkövetkező évtizedekben érinti. Ugyanakkor végre egy hosszú távú és koncepcionális megoldás, amely lehetővé teszi a hosszú távú átmeneti intézkedések megszüntetését.
Csehország volt az első olyan ország az egykori keleti blokkból, amelynek légiereje nyugati szabványú repülőgépeket vezetett be arzenáljába, és így teljes mértékben részt vehetett a szövetségi gyakorlatokon, majd később a NATO légterét védő első külföldi missziókban. Ugyanakkor önkritikusan el kell ismerni, hogy a nyugati technológiára való átállás egész folyamata a Cseh Köztársaság taktikai légierejének pénzhiánya miatt jelentős kompromisszum volt, és soha nem érte el a tervezettet. célokat. Ezt nagyon jól szemlélteti a cseh taktikai légierő jelenlegi létszáma, összetétele és a jelenlegi felszerelések valós konfliktusban való felhasználásának lehetőségei.
Az L-159A szubszonikus repülőgép soha nem érte el az eredetileg megkívánt működési képességeket, miközben csak tizennégy Gripen bérlése valóban vészhelyzeti és időkorlátos megoldásnak számított.
Az eredetileg
tízéves ideiglenes műveletből azonban mára csaknem húszéves művelet lett, ami az utóbbi időben erősen korlátozta a cseh „szuperszonikus” működési képességeit. Hasonló a helyzet a szubszonikus Alkákkal is, amelyek közel 25 évnyi szolgálat után reménytelenül elavultak, és a közép-európai hadszíntéren való hatékony felhasználásuk egy nagy intenzitású konfliktus során alapvetően nehezen képzelhető el. Az ötödik generációs F-35A 24 többcélú repülőgép vásárlására vonatkozó jelenlegi döntést elsősorban ebben az összefüggésben kell értelmezni.
Ezzel egyidejűleg 2027-ben megszűnik a Gripenek második bérlete, majd 2028-2030-ban a jelenlegi erőforrás kimerül az összes együléses L-159A esetében, amelyek további üzemeltetése alapvető és költséges MLU nélkül. A (Mid-Life Upgrade) modernizálás alapvetően értelmetlen.
Ezen okok miatt döntött a Honvédelmi Minisztérium a honvédség javaslata alapján a teljes taktikai légierő radikális megoldása és teljes megújítása mellett, amely
2035 után már csak F-35A típusú repülőgépekből áll majd, amelyek így a honvédségünk gerincét képezik. a légierő több évtizede. Csehország összesen 24 gépet szerez be a legújabb
Block 4-es változatban, amivel az eddig repülő "ef 35" flotta legégetőbb problémáit kellene megoldania. A
legfontosabb változtatások közé tartozik a
belsőleg szállított lőszerek mennyiségének növelése, egy új AN/APG-85 radar beépítése, valamint egy olyan módosított hajtómű telepítése, amely több új lőszer meghajtásához nagyobb teljesítménytartalékot biztosít. és energiaigényes rendszerek.
Az F-35-ös repülőgép valószínűleg a legelterjedtebb platform lesz az európai űrben az elkövetkező években, és valószínűleg még szélesebb körben elterjedt, mint az 1980-as és 1990-es években a legendás „ef tizenhatos”. Ezzel szemben a Gripen E valószínűleg csak 60 darabos számban kerül be a svéd légierőbe, és maga a Flygvapnet is csak átmeneti típusnak tekinti egy teljesen új generációs harci repülőgép bevezetése előtt.
Emiatt a régebbi Gripens C/D továbbra is szolgálatban marad, és egyben jelentős modernizáción esnek át, melynek során az újabb generációs JAS-39E számos képességét megszerzik. Maga a Gripen E természetesen nem rossz gép, de a fejlesztése aránytalanul hosszú volt, és a sorozatgyártásba való beindítás is jelentősen késett. Megvásárlásával a cseh légierő ismét egy bizonyos európai egzotikummá válna a jövőben. (fotó: Emma Le Rouzic, Etat-Major des armées és Sgt. Müller Marin, Força Aérea Brasileira)
Az első cseh F-35A-k 2029-ben hagyják el a texasi Fort Worth-ben a gyártósort, majd az Egyesült Államokban maradnak, ahol a cseh pilóták és technikusok kezdeti csoportjának képzését szolgálják majd.
A flotta felét, azaz egy taktikai század repülőgépeit 2031-re gyártják le, amikorra várhatóan az első gépek is megérkeznek a Čáslav bázisra. A cseh F-35A első századának kezdeti hadműveleti képessége várhatóan 2031 végén éri el az IOC-t (Initial Operational Capability). A flotta másik felét 2032 és 2034 között gyártják majd, és a gyártósorról származó repülőgépek lesznek. Olaszországban.
Az AČR-nek így 2034-ben egy komplett flottát kell szereznie, és egy évvel később mindkét taktikai osztag FOC-ját (Full Operational Capability) is eléri az F-35-ön.
Természetesen a működési költségek valószínűleg a legtöbbet vitatott téma a nyilvánosság előtt. Az F-35A esetében a hadsereg azt feltételezi, hogy 2034 után, amikor az összes részletet befejezik, a
teljes flotta üzemeltetésének éves költsége megközelítőleg eléri a 4,9 milliárd CZK-t. (76mrd HUF)Ha ezt az összeget összevetjük a jelenlegi helyzettel, amikor az ACR évente
1,7 milliárd CZK-t(26,7 mrd HUF) fizet csak a Gripenek lízingjéért (ha figyelembe vesszük a fizetések, az
üzemanyag és a felszerelés költségeit a Cseh Köztársaság tulajdonában, ez körülbelül 2,2-2,3 milliárd CZK(35 mrd HUF), és ha beleszámítjuk az L-159-es platform összes költségét, akkor a
cseh hadsereg mai taktikai légiereje 38 harci vagy kiképző-harci repülőgéppel nagyjából évi 3,8-3,9 milliárd CZK-ba (60 mrd HUF)fog kerülni. Nyilvánvaló tehát, hogy a megnövelt védelmi költségvetésnek ezt a kiadást a jövőben kezelnie kell. (Itt sztem kicsit trükköznek, mert 24 gépet vetnek össze 38 géppel)
Sajnos a hadsereg még nem hozott nyilvánosságra
egyetlen fontos adatot, ez pedig a teljes F-35A flotta tervezett éves repülési ideje. Jelenleg az AČR tizennégy Gripen esetében évi 2100 órát "szerződött le" szerződésesen, és ezt a számot az elmúlt években meglehetősen sikeresen használta fel. Ha figyelembe vesszük a légierő képviselőinek korábbi nyilatkozatát, miszerint az F-35A esetében a
fejlett szimulációs technológiáknak köszönhetően mintegy 20%-kal kevesebb repülési órát lehet majd repülni, akkor 24 gépesre átalakítva, évi körülbelül 3000 órás repülést képes vállalni. Ez azonban valójában csak egy minősített becslés, és a tényleges raid magasabb lehet.
Új infrastruktúra Čáslavban
Egy másik gyakran emlegetett kérdés a teljes cseh F-35-ös flotta üzemeltetésének biztosításához szükséges infrastruktúra kiépítésének és a létszám növelésének szükségessége. A következő években a časlavi bázison jelentős mértékben korszerűsítik a szövetség infrastruktúráját, melynek központi eleme az összes vasúti rendszer teljes rekonstrukciója lesz. Az F-35-ös platform
állandó működéséhez azonban egy külön üzemi, karbantartási, logisztikai és kiképző komplexumot, szlengben "F35 campus"-t kell építeni, amelyet a hadsereg 2030-ra szeretne készenlétben tartani. legkésőbb egy hasonló épületből a dán Skrydstrup bázison, és valószínűleg Čáslavban a 212. harcászati század jelenlegi szétszóródásának helyén fog elhelyezkedni.
A dán F-35A gépek speciális operatív óvóhelyekbe költöznek, amelyek egy teljesen újonnan épült komplexum részét képezik a Skrydstrup bázison. Valószínűleg a cseh légierő is figyelembe vette ennek az "kampusznak" a kialakítását, és nagyon valószínű, hogy néhány éven belül az F-35A repülőgépekhez hasonló komplexum épül majd, teljes üzemi, karbantartási és logisztikai létesítményekkel. Čáslav bázis, amelyet zajvédő falak és falak uralnak majd. (fotó: Flyvevåbnet)