Drónok, pilóta nélküli légi járművek (UAV/UCAV) elleni védekezés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Busho3301

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2021. április 26.
3 078
13 487
113
Hát ilyen tenyérnyi töltetekkel persze, hogy nem megy az átütés.
HK akna méretűekkel sikerülni fog. ;)
Ezért raknak merevszárnyas drónokra (ha ukrán-orosz példáknál akarunk maradni akkor a Molnija vagy melyik jó, ha látom felismerem de a neveket nem jegyzem meg) TM-62-est, nem szórakoznak EFP töltetekkel. Ez is harcképtelenné tesz bármit, és gyak. végtelen mennyiség van belőle kéznél.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
23 205
45 585
113
Ez nagyon nehéz, nagy méretű drónokat kell hozzá összerakni (ugorhat a kompatibilitás több alkatrésznél) és így könnyen leszedhetővé válnak kézifegyverekkel is. A Baba Yaga drónok ezért hullanak, szerintem abból láttam a legtöbb leszedett darabot eddig. Könnyen meglátják és simán lelövik géppuskával.
Nem véletlen nem látni ezt a koncepciót a gyakorlatban, ilyen tömegnél már merevszárnyas konstrukciót érdemes használni.
A mostani barkács-drónos háborúban valóban problémás ez méret, de a jövőben erre a célra fejlesztett katonai drónoknál már az EFP jobb lehet.
Pl. Javelin harcirésze is 8,5kg, Spikeé is hasonló. Szóval nem lenne extra méretű egy komolyabb HEAT warheadhez képest...

A TOW-2B illetve NLAW már alkalmazza is az EFP-ket. Lényegében hasonló propelleres FLY-OVER drónok kellenének amik 30-50 méterről rárobbantják az EFP-t a harcjármű tetejére.
 

Busho3301

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
Moderátor
2021. április 26.
3 078
13 487
113
A mostani barkács-drónos
90%-ban szakértő műhelyek által gyártott típusokat látsz akik mögött sokszor van finanszírozás és technikai hozzáférés is. Azért maradnak "barkács" megoldásoknál mert az egyes koncepciók a megadott feltételeknek így felelnek meg.
Az alig mozgó vonalak és a 2. vh óta nem látott célgazdagság miatt a nagyobb/drágább/bonyolultabb konstrukciók rendszerszinten hátrányosabbak lehetnek az adott körülmények között.
Arra gondolj, hogy lehet specializált megoldásokat gyártani ami egy bizonyos feladatra (jelen helyzetben a tetőpáncél átütése) optimális, de az alkalmazó alegység számára nem biztos, hogy jobb.
A front közelébe kell mozgatni az alapgépeket, a harci részeket, a kiszolgáló infrastruktúrát (akkutöltők, ground control állomások, stbstb.), és ezt rohanva kell bejuttatni mert az ellenség többnyire lát és azonnal av./agv./tüzérségi tüzet kér rád és/vagy drónt indít.
A rendelkezésre álló javadalmazásnak a lehető legsokoldalúbbnak kell lennie. Ha egy ekkora EFP töltet és a hordozó gépe elveszi a kapacitást 3-4 másik elől az nem biztos, hogy eredményre vezet. (Mert mondjuk 2-3 "hagyományos" egymás után megoldja.)

De ez csak az orosz-ukrán jellemzőire vezethető vissza szerintem, más hadszíntéren más felek más adottságokkal más terepen merőben eltérő igényeket is támaszthatnak, mondjuk manőverező(bb) harcban lehet ,hogy előnyösebb a kicsivel növelt Spike javadalmazás mint egy adag FPV.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
23 205
45 585
113
90%-ban szakértő műhelyek által gyártott típusokat látsz akik mögött sokszor van finanszírozás és technikai hozzáférés is. Azért maradnak "barkács" megoldásoknál mert az egyes koncepciók a megadott feltételeknek így felelnek meg.
Az alig mozgó vonalak és a 2. vh óta nem látott célgazdagság miatt a nagyobb/drágább/bonyolultabb konstrukciók rendszerszinten hátrányosabbak lehetnek az adott körülmények között.
Arra gondolj, hogy lehet specializált megoldásokat gyártani ami egy bizonyos feladatra (jelen helyzetben a tetőpáncél átütése) optimális, de az alkalmazó alegység számára nem biztos, hogy jobb.
A front közelébe kell mozgatni az alapgépeket, a harci részeket, a kiszolgáló infrastruktúrát (akkutöltők, ground control állomások, stbstb.), és ezt rohanva kell bejuttatni mert az ellenség többnyire lát és azonnal av./agv./tüzérségi tüzet kér rád és/vagy drónt indít.
A rendelkezésre álló javadalmazásnak a lehető legsokoldalúbbnak kell lennie. Ha egy ekkora EFP töltet és a hordozó gépe elveszi a kapacitást 3-4 másik elől az nem biztos, hogy eredményre vezet. (Mert mondjuk 2-3 "hagyományos" egymás után megoldja.)

De ez csak az orosz-ukrán jellemzőire vezethető vissza szerintem, más hadszíntéren más felek más adottságokkal más terepen merőben eltérő igényeket is támaszthatnak, mondjuk manőverező(bb) harcban lehet ,hogy előnyösebb a kicsivel növelt Spike javadalmazás mint egy adag FPV.
Én azt látom, hogy a neki repülés (fizikailag kell a járműnek csapódni) egyre kevésbé megoldható - pláne hosszútávon. "Ketrecek", hálók, APS-ek, ERA-páncélok miatt kb. 10 éves távlatban nem lesznek (elég) hatásosak a HEAT-harcirészes fegyverek. Pláne ha olyan kicsi a mozgás energiájuk, mint a drónoknak amik egy hálón is fent akadnak.
Ezért gondolom, hogy az EFP-jé a jövő, de az tény hogy ez nem igazán a mostani háború fő problémája.

Az APS miatt ez az ATGM-ket is érintheti: muszáj lesz messzebbről indítani a harcirészt mint ami az APS hatásos elhárítási távolsága. A TROPHY esetén ez most 10-15 méter, a más elven működő Iron Fist estén kb. 50 méter.
Egyszerűen kicsi esélye lesz bármilyen nagyobb repülő tárgynak ennél közelebb kerülni egy harcjárműhöz. Tehát muszáj lesz 50+ méterről robbantania a rakétának vagy drónnak. Ezt csak az EFP tudja, a HEAT nem. Az EFP nehézfém "áttörőjét" meg biztos, hogy nem lehet hatástalanítani APS-sel mert túl gyors (6+ Mach) és sérülés álló hozzá - legalábbis komoly kihívás lenne.

Szóval kb. 10-15 éves távlatban az EFP kiszorítja a HEAT-et nagyobb méretű (ATGM / kamikaz drón) páncéltörő eszközök terén, mert addigra már szinte minden járművön lesz valamilyen APS. Olcsó kézi "nem top-attack" páncéltörőknél megmaradhat a HEAT, bár az APS ellen ott is ki kell valamit találni, vagy 4-5-öt kell kilőni szinte egyszerre hogy egy átérjen...
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
10 303
41 015
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A Mowag Tornado seggin vót kétoldalt egy-egy gépfegyverállvány, ez a megoldás jó lenne a drónok ellen is.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
23 205
45 585
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
A Mowag Tornado seggin vót kétoldalt egy-egy gépfegyverállvány, ez a megoldás jó lenne a drónok ellen is.
Bradley-n is volt de aztán hagyták a fenébe, mert sem kilátni sem eltalálni nem lehetett semmit vele.
 

Nemerson

Well-Known Member
2018. február 17.
10 303
41 015
113
Bradley-n is volt de aztán hagyták a fenébe, mert sem kilátni sem eltalálni nem lehetett semmit vele.
Kamerát kő rátenni meg jó optikát, távvezéreni, összekötni üket egy adatkábellel a központi számítógéppel
Kő még egy 360 fokos optika a torony tetejibe, kis árbócon, oszt löhet látni mindenik irányba.
Mán filléres dolog ez is.
 

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
23 205
45 585
113
Kamerát kő rátenni meg jó optikát, távvezéreni, összekötni üket egy adatkábellel a központi számítógéppel
Kő még egy 360 fokos optika a torony tetejibe, kis árbócon, oszt löhet látni mindenik irányba.
Mán filléres dolog ez is.
feltaláltad újra az RCWS-t! :D
 
  • Vicces
Reactions: Nemerson

Lator

Well-Known Member
2017. március 7.
2 877
13 172
113
To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Aladeen

Well-Known Member
2021. július 17.
23 205
45 585
113
A BAE Systems az Eurosatoryn mutatta be Tridon Mk2 légvédelmi rendszert

A Bofors 40 története több mint 80 évvel ezelőtt kezdődött, bár teljesen más változatban, de még mindig él. Az Eurosatory rendezvényen a BAE Systems a Bofors bemutatja 40 mm-es lövedékének legújabb alkalmazását, amelyet a vállalat által a földi légvédelmi (GBAD) szegmensben azonosított hiányosságok pótlására fejlesztettek ki, még az orosz-ukrán konfliktus előtt. Az új, összetett fenyegetések megjelenése a csatatéren, mint például az UAS telítettségi támadások, amelyeket kis, olcsó drónok rajok hajtanak végre, kiegészítve a klasszikusabbakkal, például támadóhelikopterekkel és közeli légi támogató repülőgépekkel, egyre nehezebbé teszik a szárazföldi alakulatok számára a harcot. szabadon működni. „A fenyegetések leküzdése drága rakétákkal nem túl költséghatékony” – magyarázza Stefan Löfström, a BAE Systems Bofors marketing- és értékesítési igazgatója, indokolva a vállalat azon döntését, hogy olyan megfizethető rendszert fejlesztenek ki, amelyet a szárazföldi haderő is bevethet. mobil alakulatok védelme, a Tridon Mk2. Az új rendszert bevált technológiák, a Bofors 40 Mk4 löveg, a Bofors 3P programozható "minden célpont" lőszer, egy optronikus tűzvezérlő egység és egy mobilitási platform egyesítésével fejlesztették ki, a rendszer fix helyzetben is bevethető, pl. alap védelmére használják.

BAE-Systems-Tridon-Mk2-02.jpg


A Bofors Mk4 fegyver tömege lőszer nélkül körülbelül 2300 kg; jellemzően két tárral van felszerelve, amelyek rendre 30 töltényt tartalmaznak az elsődleges, illetve 70 töltényt a másodlagosból (összesen 100 lőszer van toronyba betárazva), ami körülbelül 250 kg-mal növeli a fent említett tömeget. „Csak kisebb változtatásokat végeztünk a fegyveren, megerősítettük a kupola tetejét, miközben a fegyver alatti kúpot módosítottuk, hogy csökkentsük a löveg magasságát, hogy megfeleljen a svéd közlekedési szabályoknak” – Stefan Röstlund, a BAE Tridon Mk2 Progamme menedzsere. Systems Bofors mondta. A BAE Systems Bofors adatai szerint a 40 mm-es löveg maximális hatótávolsága 12 500 méter, a csőtorkolat sebessége a 3P lövedék használatakor 1 012 m/s. A maximális emelési szög 80°, jellemző a légelhárítói szerepre született fegyverekre, minden működtetőelem elektromos, csúszógyűrűs 360° feletti korlátlan kiképzést biztosít. Az EDR On-Line tudomás szerint, hogy a visszarúgás még akkor sem jelentős probléma, ha mobil platformról lőtték vele. Stefan Röstlund elmondta, hogy az első teszteket egy kereskedelmi teherautóról végezték el, ugyanis kora tavasszal átadták a Scania G460 katonai teherautót, amelyen a Tridon Mk2-t kiállítják az Eurosatoryban. A cég képviselői szerint a tesztek kimutatták, hogy a rendszer 6×6-os teherautón kitámasztókarok nélkül is alkalmazhat; "Természetesen van levegő a gumikban és a felfüggesztésekben is, szóval minden mozog, miközben tüzelünk, de a gyári átvételi tesztek során bebizonyítottuk, hogy ez jócskán a specifikáción belül van, így most nagyon elégedettek vagyunk az eredménnyel." - Stefan Röstlund megállapított. Az összes tüzelés a BAE Systems Bofors szülővárosában, a Karlskoga-i Bofors Test Centerben zajlott. Az első teszteket február elején végezték el, míg további hat lövöldözésre tavasszal került sor, különböző méretű rögzített és forgószárnyú UAV-k ellen, köztük a tipikus DJ Phantom. Azonban a jelenleg Ukrajnában használt drónok ellen is végeztek teszteket. A svéd hatóságok kérésére a Tridon Mk2 más típusú lövedékeket, például APFSDS-t is lőtt földi célpontok ellen, ezeket egymás után lőtték le, ezzel tesztelve a rendszer önvédelmi képességét. A kísérletekhez használt Scania 6×6 platform mellett Stefan Löfström egyértelművé tette, hogy a Tridon Mk2 platform agnosztikus, ezért bármilyen jármű használható az új rendszer szállítására, amelynek méretei és teherbírása kompatibilis a fegyverrendszerrel. Figyelembe véve a rezgéseket, előfordulhat, hogy egyeseknél kitámasztókra van szükség, ami a BAE Systems Hägglunds BVs10-en javasolt megoldás esetében lehet, bár a cég szakértői hangsúlyozzák, hogy először ezt kell tesztelni. A programvezető azonban megjegyezte, hogy a tűzsebesség, maximum 300 lövés percenként, hangolható, szoftverrel, amely lehetővé teszi a sebesség csökkentését, hogy megbirkózzon az esetleges rezonancia problémákkal. A Tridon Mk2 második eleme a Bofors 3P programozható all-target lőszer, amely hat különböző módban programozható: közelségi gyújtós üzemmód (légvédelem), közelségi gyújtós üzemmód ütközési prioritással (légvédelem, nagy célpontok), időzített üzemmód. (kis gyors, manőverező felszíni célok és rejtett szárazföldi célok), – csapósó gyújtós üzemmód mód (felszíni célok), páncéltörő mód (páncélozott felszíni célok). Minden töltény súlya 2,5 kg, amelyből 0,975 kg a lövedék maga.

bofors.jpg


A prototípusra telepített tűzvédelmi rendszer a Chess Dynamics UK által biztosított Hawkeye, de az ügyfelek választásától függően más rendszerek is alkalmazhatók. A tesztek során a Tridon Mk2 mellé egy Saab Giraffe 1X könnyűsúlyú 3D-radart helyeztek el, amely a célmeghatározást szolgálta. A célpontonkénti lövések számát nem közölték, bár 5-10 lövés egy rakétacél ellen reális lehet. A vállalat nagymértékben támaszkodik a szimulációra, és ennek érdekében kifejlesztette a Grindstone-t, egy modellalapú szoftvert, amelyet a rendszerek szimulálására, elemzésére és hatékonyságának felmérésére használnak. A rendszer egy korábbi szoftvert használ, és az elmúlt két évben fejlesztették ki, és most termékként népszerűsíti a piacon. A BAE Systems Bofors haladó párbeszédet folytat két potenciális nemzetközi ügyféllel, Svédország mellett. Előfordulhat, hogy az egyes vásárlók bizonyos követelményeket támasztanak, mint például a torony fokozott védelme, ami természetesen növeli a tömeget, és a teherautó fülkéjét is érinti valószínűleg . A vállalat már kialakítja az ellátási láncot, és reális átfutási időt 15 hónapnak tekint a szerződéstől a szállításig.

(Cikk vége)

Azért egy gagyibb, kiforratlanabb rendszer mint a Skynex vagy a Skyranger, bár a löveg teljesítménye valamivel nagyobb.
Előny
  • nagyobb teljesítményű löveg: 4000-5000 méter lehet hatásos lőtávolság légi cél ellen
Hátrány
  • a torony túl nagy (magas) ahhoz, hogy harcjárművre tegyék: 1990 mm magas a torony - bármiylen harcjárműre teszik 4 méter fölötti lesz a magassága.
  • nincs önálló kereső és célkövető radarja
  • fentiből kifolyólag célelfogás nem automatizált. Tömeges drón támadásnál ez kevés lesz...
  • 100 db betárazott lőszer nagyon kevés: a Skyranger-30 252-300 lőszert visz (kb. 25-30 cél elfogására elég), a Skynex 35 mm-es lövegébe szintén ennyi tárazható. 10-12 drón lelövése után újra kell tölteni az nem túl életszerű...

Telepített légvédelmi rendszeként még elmegy, pláne ha kap egy automatizáltabb tűzvezető rendszert - talán majd az "Mk3"-as verzió már ilyen lesz.
Akár hogyis nézzük a Boforsnál későn ébredtek, egyértelműen az Oerlikon "vezet" ebben a szegmensben jelenleg a Skynes és Skyranger termékcsaláddal.
Küldik Ukrajnába éles tesztre ezt a teherautós Bofors gépágyút...

 
  • Tetszik
Reactions: krisss and Pogány

boki

Well-Known Member
2012. május 18.
49 212
87 617
113
"Titan" a drónok ellen: a legújabb UAV-elhárító rendszerek Oroszországban

Orosz tervezők megalkották az ország első mesterséges intelligencián alapuló drónelnyomó rendszerét. A komplexum a "Titan" nevet kapta. Mint Andrej Bezrukov, a Pilóta nélküli Rendszerek és Technológiák Központja (CUSAT) igazgatótanácsának elnöke elmondta,hogy a terméket lézerrel, elektronikus zavarórendszerrel, valamint egy 24 csövü, 12-es kaliberes toronnyal szerelték fel optikai vezérléssel és automatikus újratöltéssel. A mesterséges intelligencia pedig lehetővé teszi a drónok felismerését és a légi célpontok automatikus rögzítését.
A "Titan" egy olyan termékkomplexum, amely lehetővé teszi az UAV-ok semlegesítését. A komplexum több olyan modult tartalmaz, amelyek lehetővé teszik az észleléssel, az elnyomással és a célpont kijelölésével kapcsolatos problémák megoldását a fizikai semlegesítéshez abban az esetben, ha a drónt nem nyomták el az integrált elektronikus hadviselés és optikai elnyomó rendszerek” – mondta Bezrukov.
Ezenkívül a komplexum egy 3 km-es hatótávolságú lézermodullal van beépítve. A Titan mesterséges intelligenciája pedig 120 millió fájl alapján képes felismerni a drónokat, ami "automatikus célmegszerzést és fenyegetés-semlegesítést tesz lehetővé".

Ahogy Bezrukov elmagyarázta, a drónellenes rendszer "neurális hálózati algoritmusok szoftveres megvalósítását használja a repülő objektumok észlelésére és az elnyomási eszközök kiválasztására, amelyek képesek finomhangolni a különféle használati feltételekhez". Valójában az AI lehetővé teszi, hogy a Titan operátor nélkül működjön.
Bezrukov arról is beszámolt, hogy a komplexumot eredetileg „álló változatban” hozták létre, hogy megvédjék az objektumokat az UAV-któl. A fejlesztők azonban „kéréseket kaptak néhány modul fejlesztésére, hogy lehetővé tegyék számukra a mobilrendszereken való munkát”.

NPVRhtvUgxs.jpg

oMZ3wb1NdEE.jpg

1nm6sM1Enfs.jpg
 

Luthero

Well-Known Member
2010. április 25.
1 751
2 552
113
AI. támogatott célkövetés és tűzvezetés mobilplatformra többféle fegyverrel is.


To view this content we will need your consent to set third party cookies.
For more detailed information, see our cookies page.
 
  • Tetszik
Reactions: L.O.B