Egyéb 5. generációs vadászbombázók

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
36 756
70 646
113
India: Preliminary work for development of the Twin Engine Deck Based Fighter (TEDBF) has begun at ADA with support from Indian Navy. The Project is being monitored 2 by the Naval Project Office at Bengaluru, which was initially set up to coordinate the LCA (N-) project. The aircraft is planned to undertake its first flight by year 2026 and roll out the production variant by year 2031.

270177359_4696568473711948_5715191282458416056_n.jpg

270468291_4696571230378339_4403992496352737090_n.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
12 961
58 921
113
India: Preliminary work for development of the Twin Engine Deck Based Fighter (TEDBF) has begun at ADA with support from Indian Navy. The Project is being monitored 2 by the Naval Project Office at Bengaluru, which was initially set up to coordinate the LCA (N-) project. The aircraft is planned to undertake its first flight by year 2026 and roll out the production variant by year 2031.

270177359_4696568473711948_5715191282458416056_n.jpg

270468291_4696571230378339_4403992496352737090_n.jpg
India “feltalálta” a hajófedélzeti RafaleGripen-t.
Rafpen, vagy Grifale.

Szép név lenne mindkettő.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 330
18 293
113
India: Preliminary work for development of the Twin Engine Deck Based Fighter (TEDBF) has begun at ADA with support from Indian Navy. The Project is being monitored 2 by the Naval Project Office at Bengaluru, which was initially set up to coordinate the LCA (N-) project. The aircraft is planned to undertake its first flight by year 2026 and roll out the production variant by year 2031.

270177359_4696568473711948_5715191282458416056_n.jpg

270468291_4696571230378339_4403992496352737090_n.jpg
Kína kezdhet aggódni
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
12 961
58 921
113
Itt írnak pár adatot is. 2 Mach alatti max sebesség, 18 tonnás max felszállótömeg.

Érdekes ez az LMFS koncepció.
Nekem is csak most jutott eszembe, hogy a nagy állásszögű repüléseknél milyen jól jönne, ha a lefelé lógó pótvezérsíkok is kitéríthetők lennének, mint oldalkormányok.
Ugyanis az ilyen helyzetekben a függőleges vezérsíkok eleve le vannak árnyékolva, míg a forduló ívén kifelé a pótvezérsíkok meg eleve nagyobb kerületi sebességgel haladnak.
Adja magát az ötlet, hogy lehessen őket is oldalkormányként használni.
De mégse csinálja ezt senki.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
12 961
58 921
113
Taiwan - Next Generation Main Fighter Development Project

Taiwan is scheduled to unveil the design of its new fighter in 2024 and make its first flight in 2025

The aircraft will strongly resemble KAI KF-21 fighter...
Egy újabb F-22/F-35 utánérzés, amit a jó három évtizedes technológiát képviselő F414GE400-as fog repíteni.
Ehhez képest a Szu-57-es hajtóművei is modernebbek.
Hiába no, annyira elviszi a költségvetést az avionika, hogy az USA-n kívül szinte senki se erőlteti a hajtóművek terén a lépéstartást.
Működjön, legyen vele elég tapasztalat, legyen a projekt stabil pontja, aztán ennyi elég is.
 
M

molnibalage

Guest
Egy újabb F-22/F-35 utánérzés, amit a jó három évtizedes technológiát képviselő F414GE400-as fog repíteni.
Ehhez képest a Szu-57-es hajtóművei is modernebbek.
Hiába no, annyira elviszi a költségvetést az avionika, hogy az USA-n kívül szinte senki se erőlteti a hajtóművek terén a lépéstartást.
Működjön, legyen vele elég tapasztalat, legyen a projekt stabil pontja, aztán ennyi elég is.
Pusztán tolóerő és szuperszonikus karakterisztika szempontjából F100PW-229, GEF110 család és az F414 vagy annak be nem fejezett EPE változati mit tudhatnak az F119/F135 pároshoz képest?

Az változtatható kétárúmúságú hajtóműveket most nagyvonalúan felejtsük el az egyszerűség kedvéért még akkor is, ha már 30 éve repült is az YF-22/23-ban,
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
12 961
58 921
113
Pusztán tolóerő és szuperszonikus karakterisztika szempontjából F100PW-229, GEF110 család és az F414 vagy annak be nem fejezett EPE változati mit tudhatnak az F119/F135 pároshoz képest?

Az változtatható kétárúmúságú hajtóműveket most nagyvonalúan felejtsük el az egyszerűség kedvéért még akkor is, ha már 30 éve repült is az YF-22/23-ban,

Mint minden, úgy a hajtóművek technológiája is fejlődött, hogy a repülőgépek repülési karakterisztikája is fejlődhessen, persze a javuló gyártási és üzemeltetési mutatók mellett.
Kb húsz évvel ezelőttig stabilan tartotta magát az az iparági és repülőharcászati közös alapvetés, hogy a repülési karakterisztikának javulnia kell.
Hogy mit is jelent ez?

Kicsit leegyszerűsítve, a második generáció a minél nagyobb csúcssebesség és csúcsmagasságról, a harmadik generáció a minél hatékonyabb csúcssebesség és csúcsmagasság eléréséről, a negyedik generáció a minél intenzívebb (de nem csúcs!) sebesség és magasság eléréséről, továbbá a manőverezőképesség javulásáról szólt.
Az ötödik generáció ezek valamilyen összegzése lett.

Mindezek mellett kellett a hajtóműveknek egyszerűbbnek és költséghatékonyabbnak is lenniük.
Kevesebb fokozatszám, kisebb tömeg, vagy nagyobb fajlagos tolóerő, kedvezőbb fajlagos fogyasztás, gyorsabb gázreakció, egyszerűbb és hatékonyabb üzemeltethetőség és hosszabb élettartam.

Igazából már itt látszik, hogy a fenti képességekben sok az ellentmondás.
A kevesebb fokozat bonyolultabb és drágábban gyártható lapátokkal oldható meg. Eltalálni azt a sebességtartományt, ahol az egyre nehezebbé váló platform gazdaságosan repül és ezért külön drága hajtóművet fejleszteni, nagyon elviszi a költségeket.
A repülési karakterisztika - mondjuk úgy - zenitje a legelső 5gen típus, az F-22 volt, de innentől kezdve a következő repülőgépeket akár egy F100/F110-es is hajthatná, ha ezzel lehetne faragni a projekt költségeken.
Hiszen ezek a régebbi dizájnok is feljavíthatóak a modernebb technológiákkal és így az üzemeltetés és az élettartam paraméterek javulnak.

Az ötödik és hatodik generáció igazából nem igényli a 4,5 generációsnál modernebb hajtóművek alkalmazását. Ha van egy-egy progresszívabb típus, mint pl az F414GE400, ami egy igen jól sikerült konstrukció, akkor nincs értelme többet erre költeni.
A költségeket át lehet csoportosítani az avionikára.
A hajtóműgyártók ennek persze nem örülnek, hiszen tőlük - kis túlzással - ezen túl már csak annyit kérnek, hogy a termékeik élettartama legyen nagyobb.
Ami valljuk meg, nem egy kedvező dolog a bevételek szempontjából.
 
M

molnibalage

Guest
Mint minden, úgy a hajtóművek technológiája is fejlődött, hogy a repülőgépek repülési karakterisztikája is fejlődhessen, persze a javuló gyártási és üzemeltetési mutatók mellett.
Kb húsz évvel ezelőttig stabilan tartotta magát az az iparági és repülőharcászati közös alapvetés, hogy a repülési karakterisztikának javulnia kell.
Hogy mit is jelent ez?

Kicsit leegyszerűsítve, a második generáció a minél nagyobb csúcssebesség és csúcsmagasságról, a harmadik generáció a minél hatékonyabb csúcssebesség és csúcsmagasság eléréséről, a negyedik generáció a minél intenzívebb (de nem csúcs!) sebesség és magasság eléréséről, továbbá a manőverezőképesség javulásáról szólt.
Az ötödik generáció ezek valamilyen összegzése lett.

Mindezek mellett kellett a hajtóműveknek egyszerűbbnek és költséghatékonyabbnak is lenniük.
Kevesebb fokozatszám, kisebb tömeg, vagy nagyobb fajlagos tolóerő, kedvezőbb fajlagos fogyasztás, gyorsabb gázreakció, egyszerűbb és hatékonyabb üzemeltethetőség és hosszabb élettartam.

Igazából már itt látszik, hogy a fenti képességekben sok az ellentmondás.
A kevesebb fokozat bonyolultabb és drágábban gyártható lapátokkal oldható meg. Eltalálni azt a sebességtartományt, ahol az egyre nehezebbé váló platform gazdaságosan repül és ezért külön drága hajtóművet fejleszteni, nagyon elviszi a költségeket.
A repülési karakterisztika - mondjuk úgy - zenitje a legelső 5gen típus, az F-22 volt, de innentől kezdve a következő repülőgépeket akár egy F100/F110-es is hajthatná, ha ezzel lehetne faragni a projekt költségeken.
Hiszen ezek a régebbi dizájnok is feljavíthatóak a modernebb technológiákkal és így az üzemeltetés és az élettartam paraméterek javulnak.

Az ötödik és hatodik generáció igazából nem igényli a 4,5 generációsnál modernebb hajtóművek alkalmazását. Ha van egy-egy progresszívabb típus, mint pl az F414GE400, ami egy igen jól sikerült konstrukció, akkor nincs értelme többet erre költeni.
A költségeket át lehet csoportosítani az avionikára.
A hajtóműgyártók ennek persze nem örülnek, hiszen tőlük - kis túlzással - ezen túl már csak annyit kérnek, hogy a termékeik élettartama legyen nagyobb.
Ami valljuk meg, nem egy kedvező dolog a bevételek szempontjából.
Profánul mondva a hajtómű fejlesztés elérte a "történelem végét"?
Úgy értem persze műszakilag mindent meg lehetne csinálni, lehetne változtatható kétáramúság, még további anyagtecnhógiai fejlesztéssel emelni gázhőt, de kb. az látszik, hogy az ár/érték aránya a béka segge alatt lenne.

Ha egy GE F110-zel is menne egy SC M1.5 táján egy stealth géppel, akkor nem nagyon van értelme egy kétszer drágább hajtóműnek, ami tud mondjuk M1.7-et...
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 114
16 698
113
Profánul mondva a hajtómű fejlesztés elérte a "történelem végét"?
Úgy értem persze műszakilag mindent meg lehetne csinálni, lehetne változtatható kétáramúság, még további anyagtecnhógiai fejlesztéssel emelni gázhőt, de kb. az látszik, hogy az ár/érték aránya a béka segge alatt lenne.

Ha egy GE F110-zel is menne egy SC M1.5 táján egy stealth géppel, akkor nem nagyon van értelme egy kétszer drágább hajtóműnek, ami tud mondjuk M1.7-et...
A fejlesztés nem állt meg, lásd pl a 117-est az oroszoknál, WS-20 a kínaiaknál, és különösen az NGAD új hajtóművét az amerikaiaknál, de egy tűnik, ezt már csak a legnagyobbak engedhetik meg maguknak, akiknek van rá pénze, és teljes k+f meg ipari háttere.
 
M

molnibalage

Guest
A fejlesztés nem állt meg, lásd pl a 117-est az oroszoknál,
Az csak egy 30+ éves alaphajtómű tovább cifrázása. Mert az AL-31/41 n+1-dik iterációval, jenki analógiával egy kb. GE F110 kalapálása volt, mind a mai napig.
Kb. mint a F110-GE-132, ami a legerősebb, legdurvább változat, ami az F-16 Block 60-ba került. Osz Allesmor szerint lehet, hogy már azokban sincsenek...

WS-20 a kínaiaknál
Nem ismerem, de az is csak kb. az, ami a jenkinél a GE F110 vagy az F119. Vegyük észre, hogy az a hajtómű kb. 30 (!!) éves.
, és különösen az NGAD új hajtóművét
Az, hogy új a hajtómű nem jelenti azt, hogy fajlagosan előre lépés is. Lehet, hogy csak kicsit nagyobb vagy akár kisebb is, idomulva a gép igényeihez és méreteihez. Attól, mert valami új nem feltétlen jelent előrelépés. A meglevő technológia alapján lehet egy más méretű hajtóművet gyártani, picit máshova optimalizálva.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
12 961
58 921
113
A JAS-39E számára kiválasztott F414GE400 hajtómű gyenge lett.
Pedig nem volt az.
Az F414GE-39E (vagy RM16) végül is megfelelő választás volt a Gripen NG-hez, de az NG nem a JAS-39E.
A szériagép sokkal nehezebb lett.

Ha most nekiállnék építeni egy “magyar hatodik generációs gépet”, amelynél a repülési paramétereket, a kialakítást és a gép tömegét eleve a harminc éves F414-eshez igazítanám, teljesen rendben lenne a gép.
Kezdjük mindjárt ott, hogy a kívánt repülési paraméterek sem azok már, mint harminc éve.

Az F414-est azért fejlesztették ki, hogy a Super Hornet még tolóerő/tömeg arány tekintetében is “szuper” legyen, felül tudja múlni a Hornet-et. Akkor az egy ilyen világ volt.
A Super Hornet végül sikeresen alul múlta a Hornet-et ezen a téren, de ez nem az F414-es hibája és még csak nem is jelentett problémát.
A hajtómű önmagában ettől még kiváló.
Csak könnyebb gépet kellene köré tervezni, ha az ember meg akarja ismételni az F-15-ösök bravúrját.
De ha nem, akkor az se baj.
A JAS-39E is inkább az avionikájával domborít.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
12 961
58 921
113
WS-20 a kínaiaknál
WS-15 a J-20-ashoz. Ez a hajtómű lesz a kínai 5gen. A mostani J-20-asokban a negyedik generációsnak nevezhető WS-10-es legutolsó, legszebb, legjobb verziója van, de ez is csak átmeneti, mint az AL-31FN volt.
A WS-15 az igazi csúcs, ez jellegében az F119, F135, 30-as hajtómű lesz.
 

arbalest

Well-Known Member
2011. január 11.
8 114
16 698
113
Az csak egy 30+ éves alaphajtómű tovább cifrázása. Mert az AL-31/41 n+1-dik iterációval, jenki analógiával egy kb. GE F110 kalapálása volt, mind a mai napig.
Bocsi, a 30-asra gondoltam, csak hülyeséget írtam.
Az, hogy új a hajtómű nem jelenti azt, hogy fajlagosan előre lépés is. Lehet, hogy csak kicsit nagyobb vagy akár kisebb is, idomulva a gép igényeihez és méreteihez. Attól, mert valami új nem feltétlen jelent előrelépés. A meglevő technológia alapján lehet egy más méretű hajtóművet gyártani, picit máshova optimalizálva.
Úgy emlékszem, Allesmor elemezte az eddigi infókat róla.