KC-390 / C-390 Millenium (Embraer, Brazília)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 035
80 750
113
  • Tetszik
Reactions: fishbed

wolfram

Well-Known Member
2011. július 30.
5 828
4 123
113
Felreertes ne essek, szerintem a KC-390 egy nagyon dogos kis szallitogep, kifejezetten tetszik nekem, nemcsak papiron, de meg kinezetre is jobb, mint a C-130J, de ezek mind harmadlagos dolgok az uzemeltetesi remalom es amellett, hogy komplett lutri lenne. :)
Szerintem amugy a H225M sokkal jobb valasztas volt, mint mondjuk tularazott es kifutoban levo Blackhawkokat venni, messze jobb, mint a sokkal macerasabb NH90, mas opcio meg nemigen volt.


Az "üzemeltetési rémálommal" nem értek egyet. Az Embraer is egy komoly cég, globális hálózattal. Most meg már ugye a Boeing is beszállt a KC-390 történetbe, így az ő ellátóhálózatuk is valószínűleg használható lesz. És az üzemeltetési költsége is várhatóan jóval alacsonyabb lesz, mint a teljesen egyedi típusú és ráadásul 4 darab hajtóművel szerelt A400M költsége.
A lutri az igaz. Jöhetnek elő komolyabb konstrukciós hibák egy ennyire új típusnál, mint a KC-390 és az gond lehet.

A Blackhawknak annyi előnye volt a H225M-mel szemben, hogy már bejáratott fegyverplatform is, komoly cuccokkal, pl. integrált Hellfire-rel. Szállítóheliként viszont egyértelműen rosszabb választás lett volna.
Érdekes, amit az NH90-ről írsz, mert nekem ennek a helinek a története erősen analógnak tűnik az A400M-mel. Vagyis, az első szériával rengeteg gond volt, amiken mostanában már kezdnek úrrá lenni.
Más opció volt-lehetett volna a Merlin (AW101). :)
 
K

kamm

Guest
Vegigmentunk ezen mar parszor tobb helyen, ne haragudj, de nem irom le 10x is, hogy egyelore koze nincs a Boeingnek ehhez a gephez, hat meg a civil gepeknek (ha mar 'egyedi tipusu' barmi, akkor az a KC-390, amibol egyelore egy sincs a levegoben, nem mas), avagy hogy az Atlasbol bizony 70-80 van uzemben jopar eve mar, szerte Europaban stb.
Az NH90 eredetileg valami modern anti-submarine vagy valami hasonlo naval celra lett kitalalva, ugy emlekszem, meg sarban sem tudott leszallni meg hasonlo gyerekbetegsegei voltak, mig az Atlasnal nem ilyesmi volt a gond, hanem hogy a politika beleszolt mindenbe pl hogy marpedig hasznaljanak egy szinten europai hajtomugyartot meg hasonlo okorsegek. Az AW101 szinten naval helicopter eredetileg, nem? Raadasul a H225M mindkettonel olcsobb volt (az NH szerintem majdnem ketszar annyiba kerul?).
A Blackhawk szerintem egy oreg cucc, cirka 10 ev es elkezdik levaltani; amugy meg nem CAS szerepre kerestunk helikoptereket, hanem medium-lift es SAR celra; a kisebb H145M a sokkal modernebb fegyverzetevel szerintem sokkal alkalmasabb lesz tamogatasra.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 178
24 127
113
Vegigmentunk ezen mar parszor tobb helyen, ne haragudj, de nem irom le 10x is, hogy egyelore koze nincs a Boeingnek ehhez a gephez
Valóban, ...nem kell 10x leirni, ha a valóság picit más:
https://www.airway1.com/boeing-already-has-five-countries-interested-in-the-kc-390/
"...Boeing and Embraer have closed deals for the creation of two joint ventures:
The first provides for the formation of a new company responsible for the manufacturing and marketing of Embraer regional jets, with 80% of the business belonging to the US manufacturer.
The second will have a majority of the Brazilian company with 51% of the company and aims to boost sales of the KC-390, the largest aircraft project ever made in Brazil."
a kisebb H145M a sokkal modernebb fegyverzetevel szerintem sokkal alkalmasabb lesz tamogatasra.
Igen, szerintem is, ...a helikopteres meglátásaiddal kb. egyetértek. Jó lesz ez igy.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Vegigmentunk ezen mar parszor tobb helyen, ne haragudj, de nem irom le 10x is, hogy egyelore koze nincs a Boeingnek ehhez a gephez, hat meg a civil gepeknek (ha mar 'egyedi tipusu' barmi, akkor az a KC-390, amibol egyelore egy sincs a levegoben, nem mas), avagy hogy az Atlasbol bizony 70-80 van uzemben jopar eve mar, szerte Europaban stb.
Az NH90 eredetileg valami modern anti-submarine vagy valami hasonlo naval celra lett kitalalva, ugy emlekszem, meg sarban sem tudott leszallni meg hasonlo gyerekbetegsegei voltak, mig az Atlasnal nem ilyesmi volt a gond, hanem hogy a politika beleszolt mindenbe pl hogy marpedig hasznaljanak egy szinten europai hajtomugyartot meg hasonlo okorsegek. Az AW101 szinten naval helicopter eredetileg, nem? Raadasul a H225M mindkettonel olcsobb volt (az NH szerintem majdnem ketszar annyiba kerul?).
A Blackhawk szerintem egy oreg cucc, cirka 10 ev es elkezdik levaltani; amugy meg nem CAS szerepre kerestunk helikoptereket, hanem medium-lift es SAR celra; a kisebb H145M a sokkal modernebb fegyverzetevel szerintem sokkal alkalmasabb lesz tamogatasra.
Azért a civil gépekhez van "némi" köze a KC-390-nek, tekintve a régen használt és jól bevált V-2500 hajtóművet, ami nagy számban üzemel az A-320 tipus-család gépein is, pár éve már átlépték a 7000 legyártott darabszámot. Lényeg, hogy a KC-ben csak a sárkány az új, a hajtómű az egy már ismert és jól bejáratott tipus. Az Atlasnál viszont új a sárkány és a hajtómű is, ebből a sárkánnyal úgy tünik semmi gond, vagy legalábbis a rossz hírek élén mindig a hajtómű-gondok állnak.
Az NH-90 eredetileg nem elsősorban tengerészeti, hanem egységes általános célú NATO-helikopter lett volna (NH=NATO Helikopter), csak a kezdeti sok probléma és az időbeli csúszás és drágulás miatt néhány ország meggondolta magát, vagy legalábbis csökkentette a rendelt darabszámot
Az AW-101 meg nekünk kissé túlméretes, főleg pénzügyileg és műszaki bonyolultságban a három hajtóműves meghajtás-rendszer miatt. Elég ránézni hogy kik rendszeresítették, szóval közülük talán csak a portugálokkal lehetünk egy súlycsoportban, viszont ők is elsősorban tenger fölött használják ahol biztonság szempontjából jól jöhet a 3 hajtómű, nálunk ez nem szempont (sajnos).
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Azért a civil gépekhez van "némi" köze a KC-390-nek, tekintve a régen használt és jól bevált V-2500 hajtóművet, ami nagy számban üzemel az A-320 tipus-család gépein is, pár éve már átlépték a 7000 legyártott darabszámot. Lényeg, hogy a KC-ben csak a sárkány az új, a hajtómű az egy már ismert és jól bejáratott tipus. Az Atlasnál viszont új a sárkány és a hajtómű is, ebből a sárkánnyal úgy tünik semmi gond, vagy legalábbis a rossz hírek élén mindig a hajtómű-gondok állnak.
Az NH-90 eredetileg nem elsősorban tengerészeti, hanem egységes általános célú NATO-helikopter lett volna (NH=NATO Helikopter), csak a kezdeti sok probléma és az időbeli csúszás és drágulás miatt néhány ország meggondolta magát, vagy legalábbis csökkentette a rendelt darabszámot
Az AW-101 meg nekünk kissé túlméretes, főleg pénzügyileg és műszaki bonyolultságban a három hajtóműves meghajtás-rendszer miatt. Elég ránézni hogy kik rendszeresítették, szóval közülük talán csak a portugálokkal lehetünk egy súlycsoportban, viszont ők is elsősorban tenger fölött használják ahol biztonság szempontjából jól jöhet a 3 hajtómű, nálunk ez nem szempont (sajnos).
Ja, és amit a Blackhawk-ról írtál abban egyetértek, nem nagyon kellene arra kacsingatnunk, mire megkapnánk addigra eléggé kifutó típus lesz nekünk meg kell a szállítóheli vagy 30 évre ...
 
M

molnibalage

Guest
Vegigmentunk ezen mar parszor tobb helyen, ne haragudj, de nem irom le 10x is, hogy egyelore koze nincs a Boeingnek ehhez a gephez, hat meg a civil gepeknek (ha mar 'egyedi tipusu' barmi, akkor az a KC-390, amibol egyelore egy sincs a levegoben, nem mas), avagy hogy az Atlasbol bizony 70-80 van uzemben jopar eve mar, szerte Europaban stb.
Igen, és annyira bevált, hogy a program gerincét adó franciák is rendeltek valami 4 db Super Herculest. Azért ez igen durva. Kb. mintha az USAF az F-35A helyett Eurofigher Typhoon T3B-t rendelne réskitöltésre. Magad előtt látod ezt a pillanatot? Mert én nem.

Nem értem, hogy mitől veszélyesebbek a KC-390 esetleges gyerekbetegségei az A400-hoz képest, ami akkora, hogy egyes alkalmazói rendeltek helyette más gépet. Nem mellé, mert csökkentették az A400 megrendelési számokat is.
 
  • Tetszik
Reactions: arcas

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Igen, és annyira bevált, hogy a program gerincét adó franciák is rendeltek valami 4 db Super Herculest. Azért ez igen durva. Kb. mintha az USAF az F-35A helyett Eurofigher Typhoon T3B-t rendelne réskitöltésre. Magad előtt látod ezt a pillanatot? Mert én nem.

Nem értem, hogy mitől veszélyesebbek a KC-390 esetleges gyerekbetegségei az A400-hoz képest, ami akkora, hogy egyes alkalmazói rendeltek helyette más gépet. Nem mellé, mert csökkentették az A400 megrendelési számokat is.
Az USAF pont most rendelt az F35-ök helyett F-15-öt. Pontosan azonos okokból. Nem volt elegendő a rendelkezésre állása az új gépnek.
Az a különbség, hogy míg az F35-nek volt USA alternatívája, addig az A400M-nek nincs - nemhogy európai szinten, de világszinten sem nagyon. Ugyebár "hasonló" méretben csak a C-130 verziói vannak, mert jelenleg a KC-390 talán ha 2 példánya repül. Jelenleg 5db van a brazil gyártósoron, de azok is még minimum egy fél évet igénybe vesznek, mire az engedélyezésük lemegy. És ezek még csak a braziloknak mennek. Az új megrendelők gépeiről még szó sincs. A Boeing is akarja gyártani természetesen a KC-390-et de azért még éves nagyságrend, mire onnan gépek fognak kigurulni.
Vajon mi mást rendelhettek volna az európai országok?
A C-130-as pótlólagos beszerzésekre visszatérve:
Elkerülhetetlen volt, megbízható, régóta hajtott gépekkel kisegíteni a vészesen elöregedő európai szállító flottákat is. A rendelkezésre állást értsd úgy, hogy egy német légierőnek kicsit kevés az, ha több évig 5-6-7 géppel rendelkeznek a típusból. És ez nem elsősorban az Airbus hibája. A németek egyszerűen ilyen ritmusban kérték a gépek leszállítását. Mostanában kezd ömleni rájuk a "rengeteg" gép.
Idén - ha jól tudom - 4 v. 5 darabot vettek már át. (Otthon megvan a linkem arra az oldalra, amin meg lehet nézni a leszállított gépeket, ha kell este beteszem...)
Lehet rá panaszkodni, meg minden, de ha az alapvető karbantartásokra sincs kapacitás (a németeknél így van), akkor egy "új" típus nem lesz igazán hadra fogható.
Épp a minapi hír, hogy a NH-90-eket visszaadják az Airbusnak üzemeltetésre, mert egyszerűen sem emberrel sem háttérrel nem győzte a Luftwaffe.
Érdekes, az angoloktól nem hallasz problémákat az A400M-re, sőt! Nagyon meg voltak vele elégedve a Karib tengeri hurrikán utáni humanitárius missziók alatt.
A megrendelő országok nagyon durván elmérték a beszerzéshez szükséges időt és a régi gépeiket hagyták nagyon lerobbanni. Az meg csak rontott a helyzeten, hogy a szűk intervallumok megadása mellett szinte törvényszerű technikai problémák tovább késleltették a szállításokat.
A franciák is kevés géppel rendelkeznek, csak ők folyamatosan keveset kértek egyenletes ütemezés mellett, a németek "az elején nagyon keveset, majd dömbing szerűen a többit" taktikájához képest.
A spanyoloknál is most fog felpörögni a szállítás. Eddig valami 4 gépet adtak át nekik?
Tudtommal a hajtómű elhasználódási problémák már - bár nem véglegesen - de orvosolva lettek.
Ami a "gyerekbetegségeket" illeti egy analógiával: A KC-390-en még bőven cseréled a szaros pelust, az A400M meg most megy középiskolába.
 
  • Tetszik
Reactions: alfa74
M

molnibalage

Guest
Az USAF pont most rendelt az F35-ök helyett F-15-öt.
  1. Az F-15 az nem EF Tyhpoon.
  2. Nem helyett, hanem mellé. Ordas difi.
Az a különbség, hogy míg az F35-nek volt USA alternatívája, addig az A400M-nek nincs - nemhogy európai szinten, de világszinten sem nagyon.
Akkor miért rendelt FRA 4 db C-130 Super Herculest?
Anno az angolok emlékeim szerint csak 6 db C-17-eset akartak, amit utólag növeltek 8-ra, mert annyira bejött nekik. A saját kockázatra legyártott C-17-esek is elkeltek pikk pakk

Ehhez képest az A400-nál meg a kérdés most az, hogy mennyivel csökkentség az igényeket. A németek már csökkentették brutálisan. A spanyolok halasztanak. Nem az a kérdés, hogy saját kockázatra gyártsanak-e még többet.

Ennek fényében továbbra sem értem, hogy egyesek milyen alapon beszélnek arról, hogy KC-390-es kockázatos. Az A400-oz képest semmi sem tűnik annak lassan. A projekt fő résztvevő sem akarják igazán átvenni és használni. Amolyan igazi európai projekt lett ez is.

Elkerülhetetlen volt, megbízható, régóta hajtott gépekkel kisegíteni a vészesen elöregedő európai szállító flottákat is. A rendelkezésre állást értsd úgy, hogy egy német légierőnek kicsit kevés az, ha több évig 5-6-7 géppel rendelkeznek a típusból. És ez nem elsősorban az Airbus hibája. A németek egyszerűen ilyen ritmusban kérték a gépek leszállítását. Mostanában kezd ömleni rájuk a "rengeteg" gép.
A németek permanensen mondták le a gépeket, tehát nem nem az ütemezés a baj.

Érdekes, az angoloktól nem hallasz problémákat az A400M-re, sőt! Nagyon meg voltak vele elégedve a Karib tengeri hurrikán utáni humanitárius missziók alatt.
Akkor miért csökkentik ők is megrendelt mennyiséget?

A KC-390-en még bőven cseréled a szaros pelust, az A400M meg most megy középiskolába.
Erre majd térjünk vissza később. Az A400 olyan primitív szoftveres dolog miatt zuhant le, hogy pislogok rajta azóta is.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
T

Törölt tag 1586

Guest
Akkor miért rendelt FRA 4 db C-130 Super Herculest?
Azért mert az A400 - az előzetes igéretekkel ellentétben - sajnos nem tud helikoptereket utántölteni, erre a képességre pedig szüksége van a Fr. különlegeseknek.
Talán majd most hogy sikerült egy harmadik utántöltő csövet is applikálni az A400-ra (ami a thertérből engedi ki a csövet) újrakezdik a kísérleteket de a siker nem garantált...
 
M

molnibalage

Guest
Azért mert az A400 - az előzetes igéretekkel ellentétben - sajnos nem tud helikoptereket utántölteni, erre a képességre pedig szüksége van a Fr. különlegeseknek.
Talán majd most hogy sikerült egy harmadik utántöltő csövet is applikálni az A400-ra (ami a thertérből engedi ki a csövet) újrakezdik a kísérleteket de a siker nem garantált...
Túl nagy a turbulencia a gép mögött?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Nem helyett, hanem mellé. Ordas difi.
Nem-nem! Pontosan annyival kevesebb F-35 van előirányozva, mint amennyi F-15-öt rendeltek.
De még egyszer kérdezem: Milyen másik típust rendelhettek volna??? Mármint a késő A400M helyett.
Ehhez képest az A400-nál meg a kérdés most az, hogy mennyivel csökkentség az igényeket. A németek már csökkentették brutálisan.
Jah! A 60db fix megrendelésből lett 53fix+7opció.
A németek permanensen mondták le a gépeket, tehát nem nem az ütemezés a baj.
Erre légyszi dobjál már be egy forrást!
Akkor miért csökkentik ők is megrendelt mennyiséget?
Ja tényleg az előbb el is felejtettem az angolokat. Ők a 25-ből 22-re módosítottak, amiből 20 darabot megelégedettséggel használnak.
De belegondoltál már, hogy mire fogják a megmaradt 13 darab C-130J-t cserélni, ha kiöregednek?
Az A400 olyan primitív szoftveres dolog miatt zuhant le, hogy pislogok rajta azóta is.
Akkor nevesítsük azt a "szoftveres dolgot": Hibásan lett installálva (tehát emberi mulasztás) a hajtóművek vezérlő szoftvere.

Airbus Chief Strategy Officer Marwan Lahoud confirmed on 29 May that incorrectly installed engine control software caused the fatal crash. "The black boxes attest to that there are no structural defects [with the aircraft], but we have a serious quality problem in the final assembly."[30] Two days earlier, Airbus CEO Tom Enders criticized Spanish agencies for withholding the flight recorder data. "We would like to see the data and compare it with our hypothesis and proceed quickly to understand the causes of accident, so our aircraft can get back into the air," he told shareholders at the company's annual general meeting in Amsterdam on May 27.[31][32]

Senior Airbus executive, Fabrice Bregier, said on 30 May 2015 that there was "either a weakness in the test procedure of planes before they fly, or a problem that results from the implementation of these procedures."[33] On 3 June 2015 Airbus announced that investigators had confirmed "that engines one, two and three experienced power frozen [sic] after lift-off and did not respond to the crew's attempts to control the power setting in the normal way. Preliminary analyses have shown that all other aircraft systems performed normally and did not identify any other abnormalities throughout the flight."[33] The key scenario being examined by investigators is that the torque calibration parameter data was accidentally wiped on three engines as the engine software was being installed at Airbus facilities, which would prevent the FADECs from operating. Under the A400M's design, the first warning pilots would receive of the engine data problem would be when the plane was 120 meters (400 feet) in the air; on the ground, there is no cockpit alert.

Azt tudjuk már, hogy a 2 eredeti teszt KC-390-esből az egyik miért csúszott túl? :rolleyes:
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Igen, kis sebbességnél, nagy állásszögön a gép mögött hatóművek vonalában olyan turbulencia volt, amit nem bírtak a helik.
Ezért próbálják majd most meg a törzs középvonalában lévő csővel, hátha úgy működik a dolog.
Megszerezte az engedélyeket már februárban.
De tudtommal a szárnyakon lévő adapterek is módosítva lettek pár méterrel hosszabb csövekkel, és onnan is meg tudják oldani a helikopteres utántöltést:
getasset.aspx
 
T

Törölt tag 1586

Guest
Megszerezte az engedélyeket már februárban.
De tudtommal a szárnyakon lévő adapterek is módosítva lettek pár méterrel hosszabb csövekkel, és onnan is meg tudják oldani a helikopteres utántöltést:
Az általad linkelt cikk szó szerinti fordítása:
"Az Airbus elvégezte az A400M Cargo Hold Tanks (CHT) (ez a tehertérből kinyúló cső..) repülési tesztjeit a Spanyol Légierő Teszt Központtal (CLAEX) együttműködve.
Ez a legutóbbi fejlesztés közelebb hozza a vállalatot ahhoz hogy megkapja a jogosítást ahhoz hogy az A400 tanker gépként üzemeljen üzemanyag utántöltési feladatoknál"

Magyarán: az A400-nak még nincs meg a tanker jogosítása. A központi csövet most tesztelik. Az általad linkelt kép akkor készült mikor még a szárny alatti konténerrel kísérleteztek helikoptereket utántölteni.
A kísérlet több szempontból is sikertelen volt:
- a H225 teljesen instabil volt a gép mögötti turbulenciában
- a 80-90 lábas cső rövid volt ezért azt meghosszabbították 120 lábra

Több írás is szólt arról hogy az A400 mögött "majdnem lehetetlen" helikopterrel megmaradni és ezért a Franciák is gyorsan vettek néhány C-130-ast ahol nincs ilyen gond.

Egy cikk a lefolytatott szélcsatorna tesztekről szól
Egész pontosan az a probléma hogy kis sebességnél (200-240 km/h) az A400-nak ki kell nyitna a teljes szárny mechanizációt. Emiatt a gép mögött olyan turbulencia keletkezik amelyben komoly a veszélye annak hogy a heli elkaszálja a tanker valamelyik vezérsíkját
Onera%20A400M.PNG

Ezen úgy próbálnak meg segíteni hogy meghosszabbítják a töltőcsövet, de a turbulencia megmarad.
Ezért a másik út hogy távolabba a turbulenciától, az új törzs alatti csővel próbálják meg a helik utántöltését.
Ezeket a teszteket még le kell folytatni és senki nem tudja garantálni hogy sikeresek lesznek.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Még annyit hozzáteszek, hogy a KC-390- ben elképesztő nagy lehetőségek vannak. Különösen így, hogy a Boeing beszállt. Ugyanakkor ez nagyjából törvényszerű is volt.
A Lockheed és a Boeing olyan elmérgesedő harcba került bele az elmúlt években, évtizedekben a hazai hadiipari piacon, hogy törvényszerű volt, hogy az egyetlen potens közepes szállító platformot be fogja húzni a Boeing, ami versenytársa lehet az évtizedek óta egyeduralkodó C-130-asnak. még ha nem is sikerült neki tökéletesen bekebeleznie az Embraer-t.
Az USA is lassan eljut oda, hogy nagy mennyiségben pótolnia kell a Herkuleseket. Erre számít az Airbus is és lát fantáziát az A400M-ben mint lehetséges Hercules utódban. Szerintem ezért csökkentették le az A400M termelési ütemét, mert az eddigi megrendelésekből még 70-80 darabot kell leszállítania amit a csökkentett termeléssel (évi 10-11 darab) minimum 7-8-10 évig kitolhatnak. Várhatóan ez alatt több országban is döntésre kell vinni az ilyen irányú beszerzéseket.
Ad egy komoly pikáns felhangot az ügynek, hogy a KC-390-es jelenleg az Airbus hajtóművével repül, így viszont ha a Boeing vagy rá lesz hagyatkozva a polgári repülésben a Lockheedhez hasonló ellenfelére, vagy esetleg az amerikai piacra egy átszámozott/nevezett verzióval készül, amit már a "saját" hajtóművével fog felszerelni.
És, hogy mi lesz az opció erre az amerikai beszerzésre?
Ugyebár az Embraer/Boeing KC-390 a saját turbofan hajtóművével, az Airbus az A400M-mel, és esetlegesen a Lockheed a C-130-as továbbfejlesztett verziójával.
Viszont adná magát még egy opció, ami szigorúan az én agyszüleményem:
Ha a Lockheed azt mondja, hogy a C-130-cal már nem biztos, hogy van esélye egy ilyen tenderen, akkor vagy drasztikusan fejleszt a Herkulesen (pl. megveszi az A400 hajtóműveit), esetleg teljesen új modellt fejleszt, vagy - és ami nem biztos, hogy sci-fi - egyszerűen összeáll az Airbus-szal, és az A400M-et elkezdi saját név alatt gyártani.
Miért lenne ennek értelme?
- A C-130 már egy nagyon régi konstrukció, nem tudom, hogy meddig lehet még pimpelni, mennyit bír a szerkezete (szerintem a C130J-30 már valahol a teteje lehet), és nagyon fontos, hogy van-e benne annyi fejlesztési potenciál, ami megérné azt a horror pénzt ami ahhoz kellene, hogy fejlesszék
- Az Airbus ugyan versenytársa a Lockheednak az A400M-mel, de ez nem olyan jellegű, mint amit a Boeinggel "ápol" (gondoljunk itt a JSF projectre, vagy a CH-53K-Chenook legújjabb versenygésére, stb.).
- Mindkét cégnek jelentős tapasztalatai vannak multinacionális moduláris gyártásban a repülőgépiparban (F-35, A400M, ), és úgy általában is a védelmi iparban több nemzetközi együttműködést visznek. (MEADS rendszerek, Falcon rendszer, C-145M).
- Az Airbusnak mindenképpen kellene egy amerikai partner, mert a most beinduló protekcionális megközelítésben nem biztos hogy bármilyen esélye.
- A Lockheednek viszont nem kellene dollármilliárdokat belefeccölnie egy új típus fejlesztésébe.