Eurofighter Typhoon

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 144
90 490
113
Eurofighter chief details export opportunities for 100-plus jets

Austria, Greece, Poland, Portugal, Saudi Arabia and Turkey are among the countries being eyed by the Eurofighter consortium’s chief executive as potential sources of new export success.
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
9 329
13 605
113
Eurofighter chief details export opportunities for 100-plus jets

Austria, Greece, Poland, Portugal, Saudi Arabia and Turkey are among the countries being eyed by the Eurofighter consortium’s chief executive as potential sources of new export success.

Oszt a polákok minek vennének Eurofightert F-35 mellé?
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger and endre

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
47 144
90 490
113
The Eurofighter Radar Mk1 Consortium partners HENSOLDT and Indra have completed the production of the first radars with the advanced subsystems for the Processor and the Antenna Power Supply & Control (APSC).
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fishbed

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 465
104 695
113
vessünk egy pillantást a Lengyelországnak javasolt Eurofighter Typhoon vadászgépre és a kapcsolódó gazdasági javaslatra.


Typhoon 2003-ban lépett szolgálatba (11 évvel azután, hogy végleges konfigurációját befagyasztották).

Ez egy sor kompromisszumhoz vezetett. Ezek egyike a repülőgép Tranche 1 változatának bevezetése volt, amely kizárólag légi célpontok elleni küzdelemre specializálódott. Ez számos mítosz elterjedéséhez vezetett az Eurofighter körül. Például egy osztrák felhasználó arról számolt be, hogy a repülőgép üzemeltetési költségei magasak lehetnek.

Ausztria volt azonban az első exportvásárló, amely 2005-ben, két évvel a hadrendbe állítása után vásárolta meg a Typhoont. A teljes Eurofighter támogatási koncepció még mindig megvalósítás alatt állt, mivel ez egy új modell volt az ipar és a légierő együttműködésére a teljes Eurofighter fegyverrendszer fenntartása érdekében.
...
A Typhoon azonban jelentős fejlesztési potenciállal rendelkező gépnek bizonyult , amelynek további változatai jelentek meg a következő évtizedekben. Minden egyes további változat nagyobb képességekkel rendelkezett, magasabb működési rendelkezésre állás jellemezte, és szélesebb fegyverkészlettel volt integrálva. A Typhoonnal kapcsolatos negatív sztereotípiák nem vonatkoznak a legújabb változatokra.

„A repülőgép még fejlesztés alatt áll. 2029-ben megkezdjük a Tranche 5 verzió gyártását” – mondta Costantino Panvini Rosati, a Leonardo Aeronautics Division Eurofighter Campaign nemzetközi marketingért felelős alelnöke a Defence24-nek. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ha Lengyelország úgy dönt, hogy Typhoonokat vásárol, a légierő a repülőgép legújabb verzióját kapja meg.

Nem, kivéve, ha a következő hónapokban azonnali megrendelés érkezik, és Lengyelország 2028-ra szeretné megszerezni ezeket a gépeket. Akkor modernizálhatók egy magasabb verzióra, beleértve a pilótafülkében lévő képernyők nagyobbakra cserélését is” – teszi hozzá Costantino Panvini Rosati.

Érdemes itt hozzátenni, hogy az Eurofighter konzorcium által jelenleg bejelentett standard szállítási határidő a megrendelés leadásától számított négy év. További két évbe telne, mire a századok (vagy az első közülük) elérik a teljes bevetésre kész állapotot. Egy megoldás, amely felgyorsítaná ezt a folyamatot, az lehetne, ha Lengyelország csatlakozna a 24 új Typhoonra vonatkozó olasz megrendeléshez, és kihasználná a már leszerződött repülőgépek első szállításait 2028-ra.

a Typhoonok jelenlegi gyártási üteme évi 12 repülőgép. A konzorcium azon dolgozik, hogy ezt a számot 20 vagy akár 30 repülőgépre növelje. Eközben 2020-ban Németország 38 repülőgépet rendelt; 2022-ben Spanyolország 20-at, amely 2023-ban további 25-öt rendelt, 2024-ben pedig Katar 12 darabot rendelt, Németország 20-at, Olaszország pedig további 24-et vásárolt . Ez 139 Typhoonból álló rendelési portfóliót jelent, amelyből körülbelül 50-60 darabot valószínűleg 2020-2025-ben fognak legyártani. Még 70-80 repülőgépet kell leszállítani. Eközben a konzorcium tárgyalásokat folytat további repülőgépek értékesítéséről Szaúd-Arábiának (54 darab), Törökországnak és más országoknak.

Lengyelország szempontjából tehát évi 30 egységre kellene növelni a termelést... Hacsak Varsónak nem sikerül kiváltságos helyet szereznie a sorban.

standard bevetési készültsége 95 százalékos. Tegyük fel azonban, hogy ez 90 százalék lenne. Akkor 32 repülőgéppel legalább 28 repülőgép lehet folyamatosan a levegőben. Ez annak köszönhető, hogy a Typhoonnak kivételesen rövid időt kell a földön töltenie egy bevetésről való visszatérés után. A világ legtöbb gépénél, beleértve az amerikaiakat is, ezt órákban mérik. Eközben az Eurofighter üzemanyag-feltöltését, újrafelszerelését és a következő bevetésre küldését percekben számolják. Ez a különleges tulajdonsága, amellyel ezt a repülőgépet létrehozták. Az Eurofighter biztosítja az ország ellenálló képességét mindaddig, amíg fel- és leszállni tud, fenntartva jelenlétét a levegőben. Ez a képesség volt a mantra az Eurofighter programban. És ezek a repülőgépek a nap 24 órájában, a hét minden napján válthatnak, a következő repülőgépek üzemanyaggal való feltöltése után is a levegőben maradhatnak” – jelentette ki Rosati. Hozzátette, hogy ezért az Eurofighter kiválasztásakor a légi utántöltő repülőgépek beszerzése másodlagos feladat lenne.
...
költséghatékonysága volt, amely állítólag megkülönbözteti az orosz és amerikai gépektől. Ez szinte hihetetlennek hangzik, ha felidézzük az osztrák információkat egy órányi repülés költségéről, amely akár 90 ezer euró is lehetett, amit később 33-34 ezerre csökkentettek. Emlékezzünk azonban arra, hogy ezek a Tranche 1 változatú repülőgépek voltak, azaz a legrégebbiek.

Az Eurofighter legújabb, üzemben használt változatainak esetében ez a költség teljesen eltérő lesz, ellentétben a versenytársakéval. Az "Aviation Week" jelentése szerint (amelyet nem az Eurofighter konzorcium rendelt meg) egy Typhoon repülési óra költsége jelenleg 29 000 dollár. Ez majdnem 2500 dollárral kevesebb, mint a Rafale , 17 300 dollárral kevesebb, mint az F-35A és 5300 dollárral kevesebb, mint az F-15EX . Az összehasonlítható gépek közül csak a Gripen E/F (22 200 dollár/óra) és az F-16V (25 700 dollár) rendelkezik alacsonyabb repülési óra költséggel .
...
Cserébe a gép a fent említett gyors földi kiszolgálási képességet, a 13 felfüggesztési ponton elhelyezett 9 tonnás tisztességes hasznos teherbírást, a nagy maximális sebességet, emelkedési és utazósebességet, kiváló manőverezőképességet, közel 17 km-es működési hatótávolságot és 20 km-es maximális repülési magasságot kínálja. További előny a magas osztályú amerikai és európai fegyverekkel való integráció. Ez utóbbi külön figyelmet érdemel, beleértve az MBDA Meteor rakétát is , amely még mindig a világ legjobb levegő-levegő harci eszköze lehet.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 842
36 466
113
vessünk egy pillantást a Lengyelországnak javasolt Eurofighter Typhoon vadászgépre és a kapcsolódó gazdasági javaslatra.


Typhoon 2003-ban lépett szolgálatba (11 évvel azután, hogy végleges konfigurációját befagyasztották).

Ez egy sor kompromisszumhoz vezetett. Ezek egyike a repülőgép Tranche 1 változatának bevezetése volt, amely kizárólag légi célpontok elleni küzdelemre specializálódott. Ez számos mítosz elterjedéséhez vezetett az Eurofighter körül. Például egy osztrák felhasználó arról számolt be, hogy a repülőgép üzemeltetési költségei magasak lehetnek.

Ausztria volt azonban az első exportvásárló, amely 2005-ben, két évvel a hadrendbe állítása után vásárolta meg a Typhoont. A teljes Eurofighter támogatási koncepció még mindig megvalósítás alatt állt, mivel ez egy új modell volt az ipar és a légierő együttműködésére a teljes Eurofighter fegyverrendszer fenntartása érdekében.
...
A Typhoon azonban jelentős fejlesztési potenciállal rendelkező gépnek bizonyult , amelynek további változatai jelentek meg a következő évtizedekben. Minden egyes további változat nagyobb képességekkel rendelkezett, magasabb működési rendelkezésre állás jellemezte, és szélesebb fegyverkészlettel volt integrálva. A Typhoonnal kapcsolatos negatív sztereotípiák nem vonatkoznak a legújabb változatokra.

„A repülőgép még fejlesztés alatt áll. 2029-ben megkezdjük a Tranche 5 verzió gyártását” – mondta Costantino Panvini Rosati, a Leonardo Aeronautics Division Eurofighter Campaign nemzetközi marketingért felelős alelnöke a Defence24-nek. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy ha Lengyelország úgy dönt, hogy Typhoonokat vásárol, a légierő a repülőgép legújabb verzióját kapja meg.

Nem, kivéve, ha a következő hónapokban azonnali megrendelés érkezik, és Lengyelország 2028-ra szeretné megszerezni ezeket a gépeket. Akkor modernizálhatók egy magasabb verzióra, beleértve a pilótafülkében lévő képernyők nagyobbakra cserélését is” – teszi hozzá Costantino Panvini Rosati.

Érdemes itt hozzátenni, hogy az Eurofighter konzorcium által jelenleg bejelentett standard szállítási határidő a megrendelés leadásától számított négy év. További két évbe telne, mire a századok (vagy az első közülük) elérik a teljes bevetésre kész állapotot. Egy megoldás, amely felgyorsítaná ezt a folyamatot, az lehetne, ha Lengyelország csatlakozna a 24 új Typhoonra vonatkozó olasz megrendeléshez, és kihasználná a már leszerződött repülőgépek első szállításait 2028-ra.

a Typhoonok jelenlegi gyártási üteme évi 12 repülőgép. A konzorcium azon dolgozik, hogy ezt a számot 20 vagy akár 30 repülőgépre növelje. Eközben 2020-ban Németország 38 repülőgépet rendelt; 2022-ben Spanyolország 20-at, amely 2023-ban további 25-öt rendelt, 2024-ben pedig Katar 12 darabot rendelt, Németország 20-at, Olaszország pedig további 24-et vásárolt . Ez 139 Typhoonból álló rendelési portfóliót jelent, amelyből körülbelül 50-60 darabot valószínűleg 2020-2025-ben fognak legyártani. Még 70-80 repülőgépet kell leszállítani. Eközben a konzorcium tárgyalásokat folytat további repülőgépek értékesítéséről Szaúd-Arábiának (54 darab), Törökországnak és más országoknak.

Lengyelország szempontjából tehát évi 30 egységre kellene növelni a termelést... Hacsak Varsónak nem sikerül kiváltságos helyet szereznie a sorban.

standard bevetési készültsége 95 százalékos. Tegyük fel azonban, hogy ez 90 százalék lenne. Akkor 32 repülőgéppel legalább 28 repülőgép lehet folyamatosan a levegőben. Ez annak köszönhető, hogy a Typhoonnak kivételesen rövid időt kell a földön töltenie egy bevetésről való visszatérés után. A világ legtöbb gépénél, beleértve az amerikaiakat is, ezt órákban mérik. Eközben az Eurofighter üzemanyag-feltöltését, újrafelszerelését és a következő bevetésre küldését percekben számolják. Ez a különleges tulajdonsága, amellyel ezt a repülőgépet létrehozták. Az Eurofighter biztosítja az ország ellenálló képességét mindaddig, amíg fel- és leszállni tud, fenntartva jelenlétét a levegőben. Ez a képesség volt a mantra az Eurofighter programban. És ezek a repülőgépek a nap 24 órájában, a hét minden napján válthatnak, a következő repülőgépek üzemanyaggal való feltöltése után is a levegőben maradhatnak” – jelentette ki Rosati. Hozzátette, hogy ezért az Eurofighter kiválasztásakor a légi utántöltő repülőgépek beszerzése másodlagos feladat lenne.
...
költséghatékonysága volt, amely állítólag megkülönbözteti az orosz és amerikai gépektől. Ez szinte hihetetlennek hangzik, ha felidézzük az osztrák információkat egy órányi repülés költségéről, amely akár 90 ezer euró is lehetett, amit később 33-34 ezerre csökkentettek. Emlékezzünk azonban arra, hogy ezek a Tranche 1 változatú repülőgépek voltak, azaz a legrégebbiek.

Az Eurofighter legújabb, üzemben használt változatainak esetében ez a költség teljesen eltérő lesz, ellentétben a versenytársakéval. Az "Aviation Week" jelentése szerint (amelyet nem az Eurofighter konzorcium rendelt meg) egy Typhoon repülési óra költsége jelenleg 29 000 dollár. Ez majdnem 2500 dollárral kevesebb, mint a Rafale , 17 300 dollárral kevesebb, mint az F-35A és 5300 dollárral kevesebb, mint az F-15EX . Az összehasonlítható gépek közül csak a Gripen E/F (22 200 dollár/óra) és az F-16V (25 700 dollár) rendelkezik alacsonyabb repülési óra költséggel .
...
Cserébe a gép a fent említett gyors földi kiszolgálási képességet, a 13 felfüggesztési ponton elhelyezett 9 tonnás tisztességes hasznos teherbírást, a nagy maximális sebességet, emelkedési és utazósebességet, kiváló manőverezőképességet, közel 17 km-es működési hatótávolságot és 20 km-es maximális repülési magasságot kínálja. További előny a magas osztályú amerikai és európai fegyverekkel való integráció. Ez utóbbi külön figyelmet érdemel, beleértve az MBDA Meteor rakétát is , amely még mindig a világ legjobb levegő-levegő harci eszköze lehet.
Azért sok a marketink szöveg benne.67ben a nem éppen könnyű üzemeltetthetőségéről hires IAF Mirage IIIc gépek az első napon negyed órás földi feltőltés és újrafegyverzés után szálltak fel többször is (IAF gépeinek többsége aznap 4 fordulós támadó bevetést csinált,nem csak a Mirageok)
Az EF,leánykori nevén Dornier Jager90,egy 70es évekbeli német terv.Az NSZK F4F-ek váltására szánták,de az NSZK minden német csoda ellenére egymagában nem tudta fizetni a programköltségeket.Igy lett belőle EurópaVadász,és egy elkésett gép.
A 80as,de még a 90es években is a legjobb (4Gsok+) többcélú harci gép lehetett volna-és végül is,az is lett,csak 30-40 évet elkésett.
Mondjuk amig az ellennek nincs 5G gépe,se zavarásbiztos légvédelme,addig bőven jó a 4+++G is....
50608-a42ded03ec32a5579ec8bea0aba711a4.jpg

Dornier-MBB TKF90 makett 1980bol.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 524
90 584
113
Azért sok a marketink szöveg benne.67ben a nem éppen könnyű üzemeltetthetőségéről hires IAF Mirage IIIc gépek az első napon negyed órás földi feltőltés és újrafegyverzés után szálltak fel többször is (IAF gépeinek többsége aznap 4 fordulós támadó bevetést csinált,nem csak a Mirageok)
Az EF,leánykori nevén Dornier Jager90,egy 70es évekbeli német terv.Az NSZK F4F-ek váltására szánták,de az NSZK minden német csoda ellenére egymagában nem tudta fizetni a programköltségeket.Igy lett belőle EurópaVadász,és egy elkésett gép.
A 80as,de még a 90es években is a legjobb (4Gsok+) többcélú harci gép lehetett volna-és végül is,az is lett,csak 30-40 évet elkésett.
Mondjuk amig az ellennek nincs 5G gépe,se zavarásbiztos légvédelme,addig bőven jó a 4+++G is....
50608-a42ded03ec32a5579ec8bea0aba711a4.jpg

Dornier-MBB TKF90 makett 1980bol.
1967-et írunk? Mirage IIIc a mérce? Mert ilyen alapon FW-190-hez is haonlíthatjuk és az 100%, hogy annak még annyi idő sem kellett mint a Mirage-nak... Ja hogy a harcertéke sem hssonlítható egy F-15-höz vagy Rafalehoz ahogy a Mirage IIIc harcértéke sem?
Megint sikerült egy borzasztó blőd példával előállnod.
 
  • Tetszik
Reactions: borisz

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 842
36 466
113
1967-et írunk? Mirage IIIc a mérce? Mert ilyen alapon FW-190-hez is haonlíthatjuk és az 100%, hogy annak még annyi idő sem kellett mint a Mirage-nak... Ja hogy a harcertéke sem hssonlítható egy F-15-höz vagy Rafalehoz ahogy a Mirage IIIc harcértéke sem?
Megint sikerült egy borzasztó blőd példával előállnod.
Kötekszel-csak hülyeséget irsz.
Mi köze a harcértéknek ahoz,hogy a fordulóidőt,mit az EF reklámoz,egy eredetileg elfogóvadásznak tervezett 50es évek végi gép is teljesitette?
Semmi.
Egyébként 1967ben a Mirage IIIc egy jó harcértékű gép volt.
A TKF90 célja az volt,hogy az F16 dog képességeit eggyesitsék az F15 teherbirásával,hatótávolságával.
Ez sikerült,az EF hosszú vajjúdás után egy jó gép lett-csak közben egyszerűen elavult.Konstrukciósan,mert közben a modern gép az 5G lett.
A költségek sima összevetése meg nagyon falsch eredményeket tud hozni.
Egy kamion fogyaszt 25 litert.Egy mondjuk Skoda Oktávia meg 5 litert.Melyik a költségesebb?Hááát a kamilon.
És ha el kell vinni 20 tonna árút Abol Bébe?
Kamion elviszi egyben,Oktáviának meg 40et kell fordulnia......Qrvadrága szállitás lesz az Oktáviával.
Vadászgépnél a harcfeladat teljesitése a "szállitás".
Drágább egy 5G gép?Igen.Drágább üzemeltetni?Igen
De egy 5G géppár által megoldható harcfeladathoz meg kell egy századnyi 4G gép.....
Cél,x célpont megsemmisitése.Az 5G gép kihasználva tulajdonságait,odarepül,és lebombázza.
4G gépnek meg kell egy SEAD csoport,egy védővadász csoport,egy tartalék csoport....Plusz még pár dolog.Mert a 4G gépeknek harcolva kell áttörniük a célig,mig az 5G csendben át lopakodik.
Vagyis a harcfeladat teljesitésre eső költsége egy 4G gépnek jóval nagyobb,többszöröse is akár,mint az 5G gépé.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 524
90 584
113
Kötekszel-csak hülyeséget irsz.
Mi köze a harcértéknek ahoz,hogy a fordulóidőt,mit az EF reklámoz,egy eredetileg elfogóvadásznak tervezett 50es évek végi gép is teljesitette?
Semmi.
Egyébként 1967ben a Mirage IIIc egy jó harcértékű gép volt.
A TKF90 célja az volt,hogy az F16 dog képességeit eggyesitsék az F15 teherbirásával,hatótávolságával.
Ez sikerült,az EF hosszú vajjúdás után egy jó gép lett-csak közben egyszerűen elavult.Konstrukciósan,mert közben a modern gép az 5G lett.
A költségek sima összevetése meg nagyon falsch eredményeket tud hozni.
Egy kamion fogyaszt 25 litert.Egy mondjuk Skoda Oktávia meg 5 litert.Melyik a költségesebb?Hááát a kamilon.
És ha el kell vinni 20 tonna árút Abol Bébe?
Kamion elviszi egyben,Oktáviának meg 40et kell fordulnia......Qrvadrága szállitás lesz az Oktáviával.
Vadászgépnél a harcfeladat teljesitése a "szállitás".
Drágább egy 5G gép?Igen.Drágább üzemeltetni?Igen
De egy 5G géppár által megoldható harcfeladathoz meg kell egy századnyi 4G gép.....
Cél,x célpont megsemmisitése.Az 5G gép kihasználva tulajdonságait,odarepül,és lebombázza.
4G gépnek meg kell egy SEAD csoport,egy védővadász csoport,egy tartalék csoport....Plusz még pár dolog.Mert a 4G gépeknek harcolva kell áttörniük a célig,mig az 5G csendben át lopakodik.
Vagyis a harcfeladat teljesitésre eső költsége egy 4G gépnek jóval nagyobb,többszöröse is akár,mint az 5G gépé.
Csupán annyi köze van a harcértékhez, hogy egy sokkal egyszerűbb gépet sokkal rövidebb idő felkŕszíteni a harcra. Pl a Mirage IIIc-nél nem kell a rádiófrekvenciák kulcsaival szórakozni kulcsváltáskor, nem kell a digitális formában feltölteni a következő feladatot, nem kell adott esetben frissíteni a fedélzeti számítógépben az ellenség helyzetét, vagy az EW könyvtárat stb.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 842
36 466
113
Csupán annyi köze van a harcértékhez, hogy egy sokkal egyszerűbb gépet sokkal rövidebb idő felkŕszíteni a harcra. Pl a Mirage IIIc-nél nem kell a rádiófrekvenciák kulcsaival szórakozni kulcsváltáskor, nem kell a digitális formában feltölteni a következő feladatot, nem kell adott esetben frissíteni a fedélzeti számítógépben az ellenség helyzetét, vagy az EW könyvtárat stb.
Ezek mind automatizált,számitógépes cselekmények.Megvan,mig feltöltik az üzemanyagot.
Mirage IIIc esetén viszont minden manuális volt.A pilótát se lehetett egy tömöritett impuzusba egy nagy teljesitményű számitógépes rendszeren át tájékoztatni.Szóban és papiron,analóg módon ment minden.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 524
90 584
113
Ezek mind automatizált,számitógépes cselekmények.Megvan,mig feltöltik az üzemanyagot.
Mirage IIIc esetén viszont minden manuális volt.A pilótát se lehetett egy tömöritett impuzusba egy nagy teljesitményű számitógépes rendszeren át tájékoztatni.Szóban és papiron,analóg módon ment minden.
Nem is tartott olyan rövid ideig a feladatra való felkészülés, mint az EF-nél. Nem kell messzre menni, eleg csak a navigációs műszerének a veállítása, vagy a rádiók programozására gondolni. Mert az édes kevés, hogy ketozint bele, meg fegyvert függeszteni...
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 842
36 466
113
Nem is tartott olyan rövid ideig a feladatra való felkészülés, mint az EF-nél. Nem kell messzre menni, eleg csak a navigációs műszerének a veállítása, vagy a rádiók programozására gondolni. Mert az édes kevés, hogy ketozint bele, meg fegyvert függeszteni...
1967 junius 5.én de igen,olyan gyorsan újrafegyverezték,töltötték,felkészitették a gépeket,hogy átlagosan 15 percig tartott a forduló felkészités.
Persze ehez egy nagyon jol felkészitett,motivált állomány kellett.És nem csak a Mirage gépekkel csinálták ezt,hanem az összes francia tipussal (Super Mystere,Ouragan-Vautour gépek távolsági bevetéseik miatt maradtak ki a dologbol).És meg lehet ezt csinálni MiG21el is.
Késöbb,a kifejezetten zsidó kivánalmak szerint kihozott Mirage V,majd az abbol kifejlesztett Kfirnél meg fejlesztési szempont volt a minnél könnyebb,ölcsóbb üzemeltetés,és a gyors forduló képesség.
Lényegében bármelyik korszerű tipussal meg lehet ezt csinálni.nem EF specialitás.SAAB Viggen is már úgy lett tervezve,hogy sorkötelesek kitelepülésen gyors forduló felkészitést tudjanak adni.
EF ha idejében elkészül,a 80as években,akkor a szuperlativusz lett volna.De ma már az 5G gépek mellett mindenképpen csak egy másodvonalas gép.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 524
90 584
113
1967 junius 5.én de igen,olyan gyorsan újrafegyverezték,töltötték,felkészitették a gépeket,hogy átlagosan 15 percig tartott a forduló felkészités.
Persze ehez egy nagyon jol felkészitett,motivált állomány kellett.És nem csak a Mirage gépekkel csinálták ezt,hanem az összes francia tipussal (Super Mystere,Ouragan-Vautour gépek távolsági bevetéseik miatt maradtak ki a dologbol).És meg lehet ezt csinálni MiG21el is.
Késöbb,a kifejezetten zsidó kivánalmak szerint kihozott Mirage V,majd az abbol kifejlesztett Kfirnél meg fejlesztési szempont volt a minnél könnyebb,ölcsóbb üzemeltetés,és a gyors forduló képesség.
Lényegében bármelyik korszerű tipussal meg lehet ezt csinálni.nem EF specialitás.SAAB Viggen is már úgy lett tervezve,hogy sorkötelesek kitelepülésen gyors forduló felkészitést tudjanak adni.
EF ha idejében elkészül,a 80as években,akkor a szuperlativusz lett volna.De ma már az 5G gépek mellett mindenképpen csak egy másodvonalas gép.
Megint mindenki rosszul tudja, csak te nem.
 
  • Vicces
Reactions: Negan

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 524
90 584
113
Mit tud mindenki rosszul? @SilvioD betett egy pr cikket.Kezeljük a helyén.
Anulálsz 60 évnyi technológiai fejlődést. Azt hiszed, hogy a 60 éves analógiádig jók bármire is (nem csak ebben az esetben, bármelyik esetben). Nem, nem jók. Semmiylen formában nem iránymutató 2025-ben az, hogy 67-ben mennyi idő volt felkészítenia következő feladatra egy gépet.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
20 842
36 466
113
Anulálsz 60 évnyi technológiai fejlődést. Azt hiszed, hogy a 60 éves analógiádig jók bármire is (nem csak ebben az esetben, bármelyik esetben). Nem, nem jók. Semmiylen formában nem iránymutató 2025-ben az, hogy 67-ben mennyi idő volt felkészítenia következő feladatra egy gépet.
Nem anulálok semmit.Csak helyén kezelek egy pr cikket.
Nemhogy 60 éves,600,meg 1600+ éves tapasztalatok is érvényesek máig.A technikai fejlődés harcászati szinten jol kitapintható változást hozott.Hadműveleti szinten már nem olyan nagy a változás-és meglepő módon a logisztika fejlődése sokkal lényegesebb,mint maguknak a harceszközöknek a fejlődése.
Hadászati (stratégiai) szinten meg egyetlen egy technológiai fejlódés releváns,az atomfegyverzeté.Ha az atomfegyver nincs képben egy adott konfliktusban,akkor lényegében változás sincs.
Stratégiai (nagy stratégiai) szinten meg lényegében nulla változást hozott a technikai fejlődés.Pl a szövetségi rendszerek kialakitásának szempontjai ugyan azok ma is,mint a Bizánci Birodalom idején.
Egy pr cikk kiemelte,hogy milyen szuper az EF gyors fordulóideje.Csak annyit tettem,hogy gyakorlati példával rámutattam,hogy ezt 60 éve is hozni tudták már jol felkészitett állománnyal.
Ez ugyan az,mint a Gripen autópályás üzemeltethetőségi pr-ja.PR,és semmi több.F16 ugyan úgy üzemeltethető autópálya szakaszrol.Meg lényegében bármelyik harcászati gép üzemletethető igy.Tábori,füves reptér már más kérdés-de arra meg a Gripen se alkalmas.Meg az EF se.
Az üzemeltetési költséget meg nem önmagában kell nézni,hanem harcértékre vetitve.
Ennyi a truváj.
 
  • Tetszik
Reactions: nyugger

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 524
90 584
113
Nem anulálok semmit.Csak helyén kezelek egy pr cikket.
Nemhogy 60 éves,600,meg 1600+ éves tapasztalatok is érvényesek máig.A technikai fejlődés harcászati szinten jol kitapintható változást hozott.Hadműveleti szinten már nem olyan nagy a változás-és meglepő módon a logisztika fejlődése sokkal lényegesebb,mint maguknak a harceszközöknek a fejlődése.
Hadászati (stratégiai) szinten meg egyetlen egy technológiai fejlódés releváns,az atomfegyverzeté.Ha az atomfegyver nincs képben egy adott konfliktusban,akkor lényegében változás sincs.
Stratégiai (nagy stratégiai) szinten meg lényegében nulla változást hozott a technikai fejlődés.Pl a szövetségi rendszerek kialakitásának szempontjai ugyan azok ma is,mint a Bizánci Birodalom idején.
Egy pr cikk kiemelte,hogy milyen szuper az EF gyors fordulóideje.Csak annyit tettem,hogy gyakorlati példával rámutattam,hogy ezt 60 éve is hozni tudták már jol felkészitett állománnyal.
Ez ugyan az,mint a Gripen autópályás üzemeltethetőségi pr-ja.PR,és semmi több.F16 ugyan úgy üzemeltethető autópálya szakaszrol.Meg lényegében bármelyik harcászati gép üzemletethető igy.Tábori,füves reptér már más kérdés-de arra meg a Gripen se alkalmas.Meg az EF se.
Az üzemeltetési költséget meg nem önmagában kell nézni,hanem harcértékre vetitve.
Ennyi a truváj.
Fogd már fel, hogy egy 60 éves ma már primitív, faék egyszerűségű gép semmilyen módon nem összehasonlítható egy modern 4.gen. géppel. Fogd fel, hogy nem jó analógia.
Ez olyan mintha egy Zsigulit használnál analógiaként egy 2024-es BMW 5 esetében. Marhaság!
 
  • Vicces
Reactions: Negan

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
53 524
90 584
113
No meg az is hülyeség, hogy stratégiai szinten csak az atombomba a releváns. Kommunikáció, hírszerzés, világűr,ezek mindmind legalább olyan fontosak mint az atombomba, főleg, mert használják is őket.
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
29 465
104 695
113
vessünk egy pillantást a Lengyelországnak javasolt Eurofighter Typhoon vadászgépre és a kapcsolódó gazdasági javaslatra.

Egyébként kihagytam egy csomó mindent. Azt hittem vége a cikknek, de nem.
Pár érdekesség még, így is megvágtam, mert qrvahosszú.



Ahogy az olasz szakértő érvel: Az Eurofighter szigorú értelemben véve a legjobb gép az ország védelmére: „Képzeljük el, hogy egy Szu-35 Mach 2-es sebességgel közeledik Lengyelország felé. Egy alacsonyabb operációs magasságú, akár alacsony észlelhetőségű többcélú vadászrepülőgép is észlelhetővé válhat számára, mert az ellenséges objekt elfogásához magasra és gyorsan kell repülnie, ezzel pedig felfedi hőjelét (FLIR rendszerek előtt).**

A Szujoj a hőkameráján észreveszi és reagál. Ráadásul a magasságbeli fölénye révén ki is manőverezheti egy ilyen gépet. Egy Typhoonnal ezt nem teheti meg: a magasság, a sebesség és a nagy távolságról történő, ellenfél kényszerítésére alkalmas rakétakilövés képessége kombinációja miatt. Ha a Szujoj kitér, akkor nem tudja kilőni a saját rakétáit, vagy már kilőtt rakétáit radarfelderítéssel támogatni. Erre nincs lehetősége. Nem így a Typhoon, amely az E-Scan radarral akár 90 foknál is jobban elfordulhat, de a mozgó antennának köszönhetően továbbra is képes megvilágítani az ellenfelet, miközben távolodik tőle, és közben saját radarral támogatja a rakétáját!” – magyarázza.

Az F-35 jó partnere
Az Eurofighter Konszernium már egy ideje hangsúlyozza, hogy repülőgépe nem az F-35 riválisa, hanem kiegészítője. Ahogy a gyártó képviselői rámutatnak, nagyon sok európai ország az F-35 és a Typhoon tandemjére építi fel harci repülőgép-flottáját.

Ez történik Nagy-Britanniában és Olaszországban, és hamarosan Németországban is, amikor a Tornadókat leváltják az F-35A-k. Nem zárható ki, hogy előbb-utóbb Spanyolország is vásárol egy bizonyos számú F-35A vagy B típust, hasonló duót alkotva. Az USA-ban is különböző platformokat használnak.

Az ilyen flották feladatmegosztás alapján működnének. Az F-35-ösök alkalmasak az ellenség légvédelmének feltörésére és célok megsemmisítésére az ellenséges területen. Eközben a Typhoon egy „swing role” képességgel (különböző feladatok végrehajtása egy repülés alatt) rendelkező, többcélú gép, amely légi fölényt biztosít, erős „digitális lopakodó” képességgel, valamint modern önvédelmi és elektronikai hadviselési rendszerekkel, különösen az ECRS Mk2 aktív elektronikusan szkennelő (AESA) radarral felszerelt gépekben.

Természetesen mindig lehetne azt mondani, hogy egy ilyen duóban a Typhoon akár egy F-15EX-szel is helyettesíthető. Bár az Eagle II nagyobb fegyverterheléssel és több fegyverfelfüggesztési ponttal rendelkezik, de nem képes olyan gyorsan visszatérni a harcba leszállás után, és repült óránkénti költsége is magasabb. Az Eurofighter Konszernium és Lengyelországban képviselője, a Leonardo Csoport további érveket is felhoz az európai gép mellett.

Földrajznak van jelentősége
Az Eurofighter képviselői úgy vélik, hogy a gépükhöz szóló legfontosabb lengyel érvet a gyártó európai elhelyezkedése jelenti. Kiemelik, hogy a program egyik kulcs-partnere, Németország, Lengyelország szomszédja, a legtávolabbi közülük, Spanyolország pedig alig 1,5 óra repülőútra van. „A beszállítói lánc közelsége hozzájárul a magas harckészültséghez, és ez Lengyelország számára kulcsfontosságú. Ennek 70-80%-os küszöb felett kell lennie” – véli Costantino Panvini Rosati. Emlékeztet rá, hogy Lengyelországban 6 hónapon át állomásozott egy 4 gépes olasz Eurofighter-kontingens. A csapat folyamatosan fenntartotta a 24/7-es készültséget, a harckészültségi ráta 90-95% között mozgott.
..
A konszernium képviselői nem közölték velünk a Typhoon darabárát. Csupán annyit állapítottak meg, hogy ez minden bizonnyal olcsóbb vásárlás lenne, mint az Egyesült Államok által ajánlott lengyel F-16-osok modernizációjának ára. Az említett „Aviation Week” jelentésben látható, hogy a Typhoon nagyjából annyiba kerül, mint a Rafale vagy az F-35A. Az Eurofighter árát itt 111,7 millió dollárban/darabban, az F-35A-ét 110,2 millióban, a Rafale-ét 108,4 millióban becsülték meg. Azonban a repülőgép teljes életciklusát figyelembe véve a Typhoont valamivel kevésbé költségesnek kellene lennie, mint a Rafale-t, és lényegesen olcsóbbnak, mint az F-35-öst (Typhoon: 326 millió dollár, F-35A: 452,6 millió, Rafale: 339,6 millió).

E számítások szerint 32 „csupasz” Typhoon beszerzése közel 3,6 milliárd dollárba kerülne, bár ehhez természetesen hozzá kell adni a fegyverzet, a logisztikai csomag, az infrastruktúra és a kiképzés költségeit. Nagy összeg lenne, figyelembe véve, hogy Lengyelországnak eddig nem volt ilyen gépe. Feltételezhető, hogy egy ilyen beruházás teljes költsége 5-6 milliárd dollár lehet, a későbbi üzemeltetési költségeket nem számítva.

Összehasonlításképpen, a 48 lengyel F-16 maximális modernizációs csomagjának értéke, amelyet az USA jóváhagyott, 7,3 milliárd dollár. Fontos azonban megjegyezni, hogy a lista sok pontja duplikált, mint például az elektronikai hadviselési rendszerek. Úgy gondolják, hogy a valóságban ez azt jelenti, hogy ebből a katalógusból kb. 4,5-5,5 milliárd dollár értékű megoldásokat kell kiválasztani.

Ugyanakkor a Typhoon, mint európai termék beszerzése a SAFE (Security Action for Europe) eljárás keretében történhetne. Más szóval, az Eurofightereket alacsony kamatozású, hosszú lejáratú hitelből lehetne megvásárolni, ami megkönnyítené más lengyel védelmi beruházások párhuzamos lebonyolítását.

Gazdasági ajánlat
A konszernium képviselői hangsúlyozzák, hogy az Eurofighter programot nem az exportra, hanem világszerte partnerek létrehozására tervezték. Egyébként ez látszik a megrendelések történetén. Két évtized alatt 163 repülőgépet sikerült „tiszta exportként” eladni, míg a partnerországok eddig 599 darabot rendeltek meg. Ez a megközelítés azt jelenti, hogy a gyártó arra törekszik, hogy minden ország ne csak vevő legyen, hanem valamilyen hozzáadott értéket is képviseljen a program számára.
..
Az Eurofighter magas harckészültségi rátájának biztosításához Lengyelországban egy, az Olaszországban a Leonardo által használt logisztikai támogatási modellhez hasonló rendszer járulna hozzá. Lengyelországban ugyanaz a cég hozná létre, de helyi iparral, jelen esetben a Lengyel Védelmi Csoport (PGZ) vállalataival együttműködve.

Az olasz rendszer egy nemzeti alkatrész- és alkatrésztartalék raktár működtetésén alapul. Meghibásodás esetén a sérült alkatrész a raktárba kerül, és cserébe egy tartalék elem kerül a repülőtéren lévő egységhez. A hibás alkatrészt a helyi, kivételes esetekben pedig az európai ipar javítja. Javítás után az alkatrész visszakerül a raktárba, és ismét kicserélik a „kölcsönvett” darabra. Ahogy az Eurofighter érvel, ez magas szintű harckészültséget (a deklarált ~90%-os szintet) biztosít. A javítások nagy része helyileg, a lengyel ipar részvételével történne. Így a flotta üzemeltetési költségeinek nagy része Lengyelországban maradna.

„Ez sokkal olcsóbb és gyorsabb, mint az alkatrészeket az óceánon túlra küldeni” – mondja Rosati. Hozzátéve, hogy sok, az Eurofighter programban részt vevő európai cég már jelen van Lengyelországban, és itt vannak gyáraik. Köztük például az MBDA vállalat, amely hasonló elvek szerint helyileg támogathatná a fedélzeti fegyverzet harckészültségét. Az ilyen együttműködés magában foglalhatja a lengyel Eurofightereik által végrehajtott bevetésekből származó adatok gyűjtését és egy adatbank kezelését is.

További javaslat a Leonardo által (lengyel ipari együttműködéssel) egy lengyel fegyver-integrációs központ létrehozása a Typhoon számára. „Ez lehetőség és esély a lengyel ipar számára a további fejlődésre, és arra is, hogy új képességeket adjon maguknak a rakétáknak, a gép tesztelésével. Lengyelországnak lesz egy olyan gépe, amelyen önállóan tud dolgozni és modernizálni, és ezt más országoknak is felajánlhatja. Ez perspektivikus, mert a Typhoont várhatóan legalább 2060-ig szolgálatban tartják. Ráadásul ez a 6. generációs GCAP repülőgép tesztplatformja. Mindez kitárhatja Lengyelország előtt az utat a GCAP programban való részvételhez” – nyilatkozza Costantino Panvini Rosati.

Hozzátéve, hogy ez nem szívesség, hanem Lengyelország mérete és elhelyezkedésének eredménye, amely véleménye szerint a konszernium „természetes partnere” kellene, hogy legyen. A Leonardo számításai szerint a szerviz-, teszt- és karbantartási, javítási és felújítási (MRO) kapacitások kiépítése azt eredményezné, hogy a repülőgépekbe fektetett pénzeszközök akár mintegy 50%-a is a lengyel gazdaságban maradna. Az innovatív programokba való belépés pedig hosszú távon (évtizedek perspektívájában) akár a teljes beruházás megtérülését is hozhatná.

Marco Lupo, a Leonardo Polska elnöke kiegészíti, hogy Lengyelországban jelentős hadiipar van, de a repülőgép-ipari szektor, különösen annak gyártói ága, nem arányos országunk potenciáljával. „Olyasmit akarunk javasolni, amely megváltoztatja a lengyel repülőgép-ipar színvonalát. Ezek a javaslatok nem csak a tipikus logisztikai kérdésekkel vagy offsettel kapcsolatosak lesznek, hanem az MRO-val és repülőgép-alkatrészek gyártásával is, beleértve a Typhoon későbbi, Tranche 5-től kezdődő verzióit is. A lengyel ipar részt vehet ebben, és ez esélyt adhat a 6. generációs repülőgép-programba való belépésre. Lengyelországnak nagy a potenciálja az IT, a kiberbiztonság vagy a mesterséges intelligencia terén, és az Eurofighter ezekben az irányokban fog fejlődni. Hasonló irányok lesznek jellemzők a GCAP programban is. Lengyelország tehát ezekben a területeken is bekapcsolódhat a munkába”.

---