A második T-ESB építése 2015 végén kezdődött meg, várható befejezése 2018.
ESB 4, USNS Hershel "Woody" Williams.
http://www.navy.mil/submit/display.asp?story_id=92664
A harmadik T-ESB építése 2017 januárjában kezdődött meg. Név még nincs megjelölve ( de legalábbis én még nem találkoztam vele)
http://www.marinelog.com/index.php?...assco-starts-construction-of-esb-5&Itemid=223
Így már kijelenthető hogy az ESB (T-ESB) már egy új hajóosztály- ami gyakorlatilag helikopterhordozó. Bár a besorolása jelen formájában egy érdekes kérdés, de mobil expedíciós bázisnak akarják használni. (Az ESB 3 esetében felmerült, hogy feladatkörében az USS Ponce-t (LPD-15, illetve már AFSB-1) váltaná.
https://news.usni.org/2014/12/22/nassco-awarded-498-million-second-afloat-forward-staging-base )
Azért vannak problémái, mivel a hírek szerint fejnehéz a USNS Lewis B. Puller, így nehezen bírja a nagy hullámzást.
Az eredeti koncepciója a T-ESB-knek különleges erők küldetései, kalózkodás/csempészet elleni harc, tengeri biztonsági műveletek, aknamentesítés, humanitárius segítségnyújtás, katasztrófa elhárítás. De ahogyan telik az idő, a hírek alapján egyre több lehetőséget látnak benne. Ráadásul katonai különítményt is tud szállítani/elhelyezni.
És valóban vannak lehetőségek a fejlesztésre.
Pl az egyik: Már a T-ESB-3 esetében is a helikopterfedélzet végén baloldalt, láthatóan meghagyták a helyet, -és ezáltal a lehetőséget- egy helikopter méretű teherliftnek. Ugyanakkor, ha a helikopter fedélzet alatti jelenleg nyitott fedélzetet befedik, akkor ott akár egy hangár fedélzet is kialakítható, (de pl, ha a jelenlegi hangárt megnagyobbítják, az is már plusz új hely lenne..) de ha nem is teszik meg,, akkor is sok lehetőség van annak kihasználására.
A jelenlegi helikopter fedélzet borítása ugyan biztosan nem bírná az F-35-öt, de már régóta tervezik a probléma megoldását.
Az ESB-3 hangárja egy ajtós, de tervezték, hogy a következő példányokat két ajtósra építik.
Kíváncsian várom, hogy a második, és még inkább a harmadik T-ESB-n milyen változtatások lesznek az elsőhöz képest.
(Érdekességképpen, az első ESB hivatalos megnevezése jelenleg T-ESB-3, a másodiké T-ESB-4 a harmadiké T-ESB -5. Ez azért van így , mert a kvázi első két változat céljában még más volt, és nem volt helikopterfedélzete, viszont a fedélzetének egy részét a tengerszint alá tudta süllyeszteni., ily módon a fedélzetéről közvetlenül tudott deszant hajókat indítani. Ez a két példány a T-ESD elnevezést kapta. Viszont ezután az USA haditengerészeténél meglátták az olcsó és gyorsan elkészíthető koncepciónak a lehetőségeit, és azt továbbfejlesztve ( fedélzet elárasztása megszüntetve, helikopter fedélzet és hangár viszont ráépítve...) alkották meg a T-ESB koncepcióját, és röviden, így lett a gyakorlatilag új hajóosztály)