F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

joker

Well-Known Member
2012. szeptember 16.
20 850
32 025
113
Tény, hogy lehet cserélni ha leszakad egy vezeték, de mégis menny helyet foglalna el egy lemez, amit felcsavaroznak az egészre? Kb semmit. A B-52 sokkal lassabb, az F-22-nél látványosan kevesebb a vezeték és jobban is el vannak rakva.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 501
16 559
113
Tény, hogy lehet cserélni ha leszakad egy vezeték, de mégis menny helyet foglalna el egy lemez, amit felcsavaroznak az egészre? Kb semmit. A B-52 sokkal lassabb, az F-22-nél látványosan kevesebb a vezeték és jobban is el vannak rakva.

Csak fém meg rohadt erős csővezetékek vannak ott, ráadásul nem kap direkt széláramot (csak örvénylést), azt is rövid időre. Simán ki kell bírnia, ettől sokkal törkényebb dolgok vannak a gép külsején folyamatosan (lásd OAT szenzorok nagyobb gépeken).
Amúgy meg tök felesleges lemezelni, mivel azt gyak. állandóan le kéne szedni, minden leszállásnál00, ami nehéz lenne, mert a pont, hogy a nyitás közbeni örvényes áramlás miatt erős bekötésekre lenne szükség, nem 4 gyorszárra. Viszont minden fontos, folyásra, repedésre hajlamos dolgot ide tettek, meg a reputáni, 10-20-50-stb... órás ellenőrzésekhez szükséges belső berendezéseket (szűrők, ülepítők, ilyesmik), amiket úgyis mindig meg kell nézni. Így viszont nem kell tovbbi ajtókat nyitni és paneleket felfeszegetni, ami a stelth festéknek tesz jót.
 

Roni

Well-Known Member
2010. június 30.
16 329
18 941
113
DlGiOHEVsAAMkAH.jpg

DlGiVTcVAAAC0n-.jpg

-35Cs Operating in First Joint Strike Fighter Integrated Air Wing Test Aboard USS Abraham Lincoln
2r7DjNL.jpg

17tZYKk.jpg
 

tiz

Well-Known Member
2016. július 21.
475
3 088
93
Itt látszik a különbség az F-35 EOTS és a kínai dísz EOTS között. Kb mint egy samsung teló és egy samsungnak látszó olcsó kínai hamisítvány. :)

Ami engem nagyon megfogott ebben a két képben, így egymás mellett, az a légbeömlők külső formája. A J-20 fényképezésének szöge más vagy tényleg ennyire durva a különbség? Itt arra gondolok, hogy az F-35-ösön a borítás mindenféle izgalmas ívet ír le, míg a J-20 elég kocka. Tükrözi ez a gyártástechnológiák / tervezési képességek közötti szintkülönbséget vagy egyszerűen csak így van valamiért.
 

ghostface

Well-Known Member
2010. június 20.
2 953
10 794
113
Ami engem nagyon megfogott ebben a két képben, így egymás mellett, az a légbeömlők külső formája. A J-20 fényképezésének szöge más vagy tényleg ennyire durva a különbség? Itt arra gondolok, hogy az F-35-ösön a borítás mindenféle izgalmas ívet ír le, míg a J-20 elég kocka. Tükrözi ez a gyártástechnológiák / tervezési képességek közötti szintkülönbséget vagy egyszerűen csak így van valamiért.

Én továbbra is fenntartom azt a véleményemet, hogy a J-20 egy jó karosszéria és fényező munka.

Kb ez:

Legyen az Ferrari F40 az F-22:
e1e07384ba51415166fa903e2130880a.jpg


A Su-57 a Pontiac Fiero:
1013098951.jpg


És végül a J-20 (F-40 replika Pontiac alapokon):
16373910246_26702375a0.jpg


Ferrarinak néz ki, az biztos. Sokan el is hiszik, hogy tényleg Ferrari.;)
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 501
16 559
113

Az USAF már jóideje veri a rácsot, hogy ők a büdös életben még egyszer nem csinálnak közös vasat a tengerészekkel (a tengerészgyalogosokkal meg aztán végképp nem), mivel e kettő igényei leginkább az A változatot súlytották. UCAV témában működnek csak együtt.
Az NGAD már most specializáld AF gép, a NAVY meg az F/A-XX-et kezdte el. Két külön világ.
De ezinkább a nextgen topikba való
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
Az USAF már jóideje veri a rácsot, hogy ők a büdös életben még egyszer nem csinálnak közös vasat a tengerészekkel (a tengerészgyalogosokkal meg aztán végképp nem), mivel e kettő igényei leginkább az A változatot súlytották. UCAV témában működnek csak együtt.
Az NGAD már most specializáld AF gép, a NAVY meg az F/A-XX-et kezdte el. Két külön világ.
De ezinkább a nextgen topikba való

Ami itt érdekes az az LM F22 F35 avionikával 140db rendelése esetén 190m$/dbért. Avionika upgraddel ha bele tudnak rakni még +2tonna kerot, F-22 most is bőven megáll.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 501
16 559
113
Ami itt érdekes az az LM F22 F35 avionikával 140db rendelése esetén 190m$/dbért. Avionika upgraddel ha bele tudnak rakni még +2tonna kerot, F-22 most is bőven megáll.

Hülye ajánlat az LMtől, drága ráncfelvarrás egy több évtizedes platformra, aminél nem sokkal drágábban egy alapjaitól vadiúj platformot kapsz. Valszeg melót akarnak, ha nem ők nyerik az NGAD vagy F/A-XX tendert (mivel ahogy olvasom, Washingtonban nagyon nem az LMnek akarják adni ezt a gépet).
Az árat meg hagyjuk, amit az LM megad ilyenkor, az egy vicc rendszerint...
- avionika upgrade igényel nagyobb generátort (fogyasztás), jobb hűtést - modern gépek szenvednek a belső hőtől - ezért is sarkallatos pontja a next gennek a hőáztartás.
- +2 tonna kerót hová teszed? Az egész gépet át kell ehhez tervezni, változis a súlypont, a szerkezet erőfelvevő csomópontjai, a bekötéseket át kell méreteni, stb...
- ehhez új hajtómű kell, ahhoz új szívócsati, az meg egy agyrém tervezési munka...
- F-119 nincs gyártásban, újra bevenni meg minek, mikor már az ADVENT meg a többi újdonság van fejlesztésben, amit meg hogy rakod bele? Még az átmérőjét meg a levegőfogyasztását sem tudjuk.
- a modern AAM miatt (pl. a képalkotó 9X) már most az aktív védelem felé fordul a DARPA (valszeg multi-BDO rövid hatótávolságú lézerek), amihez megintcsak integrált szerkezet kell...

Ez az egész terv egy futás lenne a J-20/Szu-57 után, ahelyett, hogy jó amerikai szokás szerint elébe mennének. És én amondó vagyok, utóbbi a valószínűbb.
 
  • Tetszik
Reactions: emel
M

molnibalage

Guest
Hülye ajánlat az LMtől, drága ráncfelvarrás egy több évtizedes platformra, aminél nem sokkal drágábban egy alapjaitól vadiúj platformot kapsz. Valszeg melót akarnak, ha nem ők nyerik az NGAD vagy F/A-XX tendert (mivel ahogy olvasom, Washingtonban nagyon nem az LMnek akarják adni ezt a gépet).
Az árat meg hagyjuk, amit az LM megad ilyenkor, az egy vicc rendszerint...
- avionika upgrade igényel nagyobb generátort (fogyasztás), jobb hűtést - modern gépek szenvednek a belső hőtől - ezért is sarkallatos pontja a next gennek a hőáztartás.
- +2 tonna kerót hová teszed? Az egész gépet át kell ehhez tervezni, változis a súlypont, a szerkezet erőfelvevő csomópontjai, a bekötéseket át kell méreteni, stb...
- ehhez új hajtómű kell, ahhoz új szívócsati, az meg egy agyrém tervezési munka...
- F-119 nincs gyártásban, újra bevenni meg minek, mikor már az ADVENT meg a többi újdonság van fejlesztésben, amit meg hogy rakod bele? Még az átmérőjét meg a levegőfogyasztását sem tudjuk.
- a modern AAM miatt (pl. a képalkotó 9X) már most az aktív védelem felé fordul a DARPA (valszeg multi-BDO rövid hatótávolságú lézerek), amihez megintcsak integrált szerkezet kell...

Ez az egész terv egy futás lenne a J-20/Szu-57 után, ahelyett, hogy jó amerikai szokás szerint elébe mennének. És én amondó vagyok, utóbbi a valószínűbb.
Csak egy gondolat a margóra. Az új B-21 jelen állás szerint egy ráncfelvarrt B-2 lesz.

Az F-22, mint aerodinamikai alap lenne sanszosan és F119 TVC hajtómű helyett sanszosan F135 enne valahogy a gépe. (Az F135 az F119 leszármazott.) Mindaz, amit írsz megoldható lenne ráncfelvarrás során is, mert a sárkányhoz hozzá lehet nyúlni. Ha van Super Hornet, akkor lehet Super Raptor is...
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 958
85 581
113
Csak egy gondolat a margóra. Az új B-21 jelen állás szerint egy ráncfelvarrt B-2 lesz.

Az F-22, mint aerodinamikai alap lenne sanszosan és F119 TVC hajtómű helyett sanszosan F135 enne valahogy a gépe. (Az F135 az F119 leszármazott.) Mindaz, amit írsz megoldható lenne ráncfelvarrás során is, mert a sárkányhoz hozzá lehet nyúlni. Ha van Super Hornet, akkor lehet Super Raptor is...

Mennyibe fájna egy fél törzshátsórészt kicserélni?
Egyáltalán mibe fog fájni áttérni a szögletes fúvócsőről a kerekre?
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 501
16 559
113
Csak egy gondolat a margóra. Az új B-21 jelen állás szerint egy ráncfelvarrt B-2 lesz.

Az F-22, mint aerodinamikai alap lenne sanszosan és F119 TVC hajtómű helyett sanszosan F135 enne valahogy a gépe. (Az F135 az F119 leszármazott.) Mindaz, amit írsz megoldható lenne ráncfelvarrás során is, mert a sárkányhoz hozzá lehet nyúlni. Ha van Super Hornet, akkor lehet Super Raptor is...

A baj az, hogy ez nem fér bele az USAF "mindenből a legjobbat" mentalitásába, főleg, hogy mostmár van mire példálózniuk fenyegetés terén. Ők a jelenlegi F-22-esek élettartamára számolták ki az NGADot, márpedig ha újabb F-22-eseket kapnának, azokat 2040-ig nem takarítanák ki a rendszerből, kína pedig addigra jó eséllyel kihozna egy újabb gépet, vadiújalapokon.
A légierő ezt nagyon nem támogatja, de külföldi piacra nagyon is elképzelhető (Japán, estleg Izrael), mivel ha az USAFnak lenne ettől magasabb szintű ADF gépe, úgy nem sírnának az export ellen a kongresszusban annyira (máskor meg csont nélkül eladnak modernebb eszközöket - HA nem veri a haderő a tamtamot).

A B-21-től szerintem nem is vártak többet, mint a B-2-től, egy stealth subsonic CM meg bombahordozó, lehetőleg olcsóbban, mint a jelenlegi flotta :D
(B-2 elvileg bevált)
 
  • Tetszik
Reactions: wolfram
M

molnibalage

Guest
Csak egy gondolat a margóra. Az új B-21 jelen állás szerint egy ráncfelvarrt B-2 lesz.

Az F-22, mint aerodinamikai alap lenne sanszosan és F119 TVC hajtómű helyett sanszosan F135 enne valahogy a gépe. (Az F135 az F119 leszármazott.) Mindaz, amit írsz megoldható lenne ráncfelvarrás során is, mert a sárkányhoz hozzá lehet nyúlni. Ha van Super Hornet, akkor lehet Super Raptor is...
A névadás esetén bárminemű azonosság esetén szerzői jogdíjat kérek az LM-től. :D:hadonaszos:
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 958
85 581
113
Nem tudom, mert stealth gépeknél nincs akkora szabadságod. Az szaúdi F-15 áthajtóművezés árát nem tudom, de el tudom képzelni.

Lövésem sincs.

Nem elsősorban pénzben érdekel hanem technikailag.Mennyit kéne változtatni az aerodinamikán,a repülésvezérlő rendszeren?
Mennyire kéne megbontani a gépet?Menny új alkatrész neadj isten teherviselő elem kéne?Működne a jelenlegi formában a függőleges és vízszintes vezérsík vagy azt is át kéneépíteni?
 

Fade

Well-Known Member
2010. április 20.
3 662
3 514
113
A baj az, hogy ez nem fér bele az USAF "mindenből a legjobbat" mentalitásába...

Az ajánlatot LM tette Japánnak tette, csak egy mi van ha USAF a gondolat.

Az árat meg hagyjuk, amit az LM megad

Ez tök jogos de ezt az árat Japánnak adta, nem USAFnek. Ott nincs olyan, hogy jaj +20-30%. USben újabban pont LM miatt nagy divatja kezd lenni a fixed vagy fixed+ programoknak.

F-119 nincs gyártásban

Gondolom evvel LM kalkulált, egyeztetett.

Szerintem sem lesz a dologból semmi, mert USAFnek "messze" legjobb kell de a lehetőség adott USAFnek. De ugye anno volt egy F-22n alapuló X-44 Manta is amibe viszont az általad vizionált dolgok meg rengeteg +kero is beférne.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Mennyibe fájna egy fél törzshátsórészt kicserélni?
Egyáltalán mibe fog fájni áttérni a szögletes fúvócsőről a kerekre?
Nem maga a "vas" kerülne sokba, hanem az hogy ha újratervezed a fél gépet, akkor gyakorlatilag 0-ról kell újra tesztelni az új terméket, tehát a teljes gépet mint technikai rendszert.
A kerek fúvócsőre való áttérés pedig - tekintve hogy a Raptor szögletes fúvócsöve részt vesz a FBW-al együtt a gép kormányzásában is - gyakorlatilag egy teljesen új kormány és repülésvezérlő szoftvert is jelent annak széleskörű tesztelésével együtt. Úgy tudom ez se nem olcsó, se nem gyors munka, főleg ha beköszön egy-két váratlan hiba is és javítani, újraírni kell a programot ...
 
  • Tetszik
Reactions: gacsat and dudi

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 818
67 114
113
A Raptor alapvetően arra épül, hogy a hajtóművének relatíve nagy maximális (dry) tolóerejéhez egy relatíve szerény maximális utánégetés párosul.
Az F119-es utánégető nélkül, fékpadon közel 120kN-t tol, ezzel szemben forszázsal "csak" 160-at. 40+ kN forszázs egy ilyen méretű és teljesítményű hajtóműnél lófüle.
Ezzel szemben az F-35-ös család hajtóművénél több, mint másfélszer akkora csak maga a forszázs tolóereje (128kN-ról 192kN-ra), ehhez mérten pedig a kerozinfogyasztás is és erre (pláne duplán!) a Raptornak nincs szüksége. A forszázskamrát viszont ehhez a teljesítményhez tervezték, így egy szerényebb teljesítményű F135 variánshoz a hajtóművet is át kellene tervezni, nem csak a gépet.