"A GAO(General Accounting Office) jelentés két kategóriába sorolta a hiányosságokat: Az 1. kategóriába tartozó hiányosságok" olyanok, amelyek veszélyeztethetik a biztonságot, vagy más kritikus követelményt ", míg a 2. kategóriába tartozó hiányosságok" azok, amelyek akadályozhatják vagy korlátozhatják a sikeres küldetés megvalósítását"
"A jelentés említést tesz 111 1. kategóriás és 855 2. kategóriába tartozó hiányosságokról"
Azért egy listát megnéznék a konkrét hibákról, mert így soknak tűnik a dolog. Az ilyen sok tételes listák egy része kb. 5 perc alatt javítható dolgokat is tartalmaz vagy kb. olyan hibát, hogy gépelési hiba van a manualban vagy nem teljesen érthető egy ábra és a szöveg. Nekem is érkezett 20 oldalas kiviteli tervemre 40 tételes "hibalista és észrevételek". Fél nap alatt javítható volt, van ahol csak részletesebb magyarázatot kértek, van ahol egy apró vonal hiányzott a tervről, de ettől még érhető volt, kértek egy kimaradt műszaki mellékletet, amit elfelejtettünk csatolni, stb.
OFF
Anno egy dokufilmben láttam ilyet, ahol valami luxusgép átvétele volt valami gazdag sejknek, kb. 400 hibát találtak a gépen, de a hibák egy része olyan szintű volt, hogy egy körömnyi porfolt ott volt átvételkor, meg a csavaralátét túl nagy és kilátszik, meg ilyen esztétikai hibák. Komoly műszaki hiba nem volt a filmben. (A két nő végzettsége nem is olyan volt, hogy bármit tudtak volna kezdeni vele...
ON
A másik ilyen "mondjuk nagyot", az szokott lenni, amikor projektekről beszélnek, hogy hány paraméternek kell megfelelni és ilyen több tízezres számokat írnak le. Ez is abból jön ki, hogy minden kis "hülyeséget" beleszámolnak.
Az egész végeredménye az F-35-nek leegyszerűsíthető nagyon durván arra a végképességre, hogy
"Az Sz-300/400 rendszerek ellen azok tűzvezető radarjainak észlelési távolságán kívül képes legyen indítani SDB salvot és emellett biztosítsa saját önvédelmét az +/- 35-40 alacsony észlelhetőségű zónán kívül érkező fenyegetések ellen".
A gép lényege a legtömörebbe ez, ezt kell tudnia. Minden más ebből következő off design paraméter erős túlzással és erre lett felfűzve. Ebből következik, hogy 4. gen gépek ellen szemből is decens BVR légiharc képessége van, a stealth + belső fegyvertér és F135-ből jön ki az M1.2 szupercirkálás, az, hogy a dobule digit SHORAD sem tud ellene tenni sokat (mert, ha Sz-300/400 ellen is jó, akkor minden más kisebb HMZ-s cucc ellen is), stb.
Egy közönséges semmi extra szivattúnál is lehet olyat csinálni, hogy legyen 10+ db paramétere, amit figyelembe kell venni. Csak példának:
- Munkapont (kapacitás + térfogatáram)
- ATEX besorolás
- tokozás fajtája
- hatásfok
- tömeg
- befoglaló méret (ez már leve három paraméter)
- szerkezeti anyag
- csapágy anyag
- csonk csatlakozás típusa
- tengelykapcsoló fajtája
- motor típusa
- motor indítási mód
Csak így lazán és meg sem erőltettem magam, ez a chekclist féle értékelés. Egy távvezetéki szivattyúnál vagy nagyobb gépegységnél százas nagyságrendű ilyen tétel van.
Na, egy repülőgépben kurva sok villanymotor, szivattyú, relé, IC, amit csak akartok és egyebek vannak. Ha mindnek ilyen paraméterét nézi az ember, akkor persze, hogy lesz belőle 60000 paraméter és abból 111. meg 855 hiba/eltérés főleg, ha erre jön még ár a szoftver mittomén hány millió sora és annak kimeneti dolgai...
Az is lehet, hogy ezek egy része kukacosokodás, hogy ne kelljen fizetni, hogy pl. a szivattyú munkapontja 3%-kal eltér a névlegestől. Kb. senkit sem kéne, hogy érdekeljen, de ilyen hülyeségekbe is képes a megrendelő belekötni. Aztán közli vele az ember, hogy a szállított közeg hőmérséklete és a közeg összetétele és a tartályszintek okoznak ekkora eltérést. A lista kipipálva, minket dolgoztattak a pénzért és a saját főnökeinek is mondhatja az ember, hogy mi aztán csekkoltuk a terveket, miközben lényegtelen dolgokon rugóznak...
Ez a jenkitől sem lehet idegen, mert néha halál felesleges dolgokat erőltetnek és basznak el rá egy valag pénzt. Lásd az F-15-höz tervezett caseless gépágyút. Mai áron dollármilliárdos tétel ment el rá, hogy aztán beépítsék az M61 Vulcan-t... Ha sikerül is a caseless projekt akkor is mennyivel lett volna kisebb a gép légiharc tömege 50% keróval és 50-100% AAM fegyverzettel? 1%? 2%? És ezen rugóztak évekig és dőlt a pénz. Mennyivel olcsóbb lett volna az, hogy az elejétől M61 kerül bele, ami aztán 40+ évvel később is ott van és az F-35 lett az első teljesen jenki vadászgép, amibe nem M61 került. (Az AV-8 Harrierbe nem Vulcan került.)