F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

M

molnibalage

Guest
"A GAO(General Accounting Office) jelentés két kategóriába sorolta a hiányosságokat: Az 1. kategóriába tartozó hiányosságok" olyanok, amelyek veszélyeztethetik a biztonságot, vagy más kritikus követelményt ", míg a 2. kategóriába tartozó hiányosságok" azok, amelyek akadályozhatják vagy korlátozhatják a sikeres küldetés megvalósítását"
"A jelentés említést tesz 111 1. kategóriás és 855 2. kategóriába tartozó hiányosságokról"
Azért egy listát megnéznék a konkrét hibákról, mert így soknak tűnik a dolog. Az ilyen sok tételes listák egy része kb. 5 perc alatt javítható dolgokat is tartalmaz vagy kb. olyan hibát, hogy gépelési hiba van a manualban vagy nem teljesen érthető egy ábra és a szöveg. Nekem is érkezett 20 oldalas kiviteli tervemre 40 tételes "hibalista és észrevételek". Fél nap alatt javítható volt, van ahol csak részletesebb magyarázatot kértek, van ahol egy apró vonal hiányzott a tervről, de ettől még érhető volt, kértek egy kimaradt műszaki mellékletet, amit elfelejtettünk csatolni, stb.

OFF
Anno egy dokufilmben láttam ilyet, ahol valami luxusgép átvétele volt valami gazdag sejknek, kb. 400 hibát találtak a gépen, de a hibák egy része olyan szintű volt, hogy egy körömnyi porfolt ott volt átvételkor, meg a csavaralátét túl nagy és kilátszik, meg ilyen esztétikai hibák. Komoly műszaki hiba nem volt a filmben. (A két nő végzettsége nem is olyan volt, hogy bármit tudtak volna kezdeni vele...
ON

A másik ilyen "mondjuk nagyot", az szokott lenni, amikor projektekről beszélnek, hogy hány paraméternek kell megfelelni és ilyen több tízezres számokat írnak le. Ez is abból jön ki, hogy minden kis "hülyeséget" beleszámolnak.

Az egész végeredménye az F-35-nek leegyszerűsíthető nagyon durván arra a végképességre, hogy
"Az Sz-300/400 rendszerek ellen azok tűzvezető radarjainak észlelési távolságán kívül képes legyen indítani SDB salvot és emellett biztosítsa saját önvédelmét az +/- 35-40 alacsony észlelhetőségű zónán kívül érkező fenyegetések ellen".

A gép lényege a legtömörebbe ez, ezt kell tudnia. Minden más ebből következő off design paraméter erős túlzással és erre lett felfűzve. Ebből következik, hogy 4. gen gépek ellen szemből is decens BVR légiharc képessége van, a stealth + belső fegyvertér és F135-ből jön ki az M1.2 szupercirkálás, az, hogy a dobule digit SHORAD sem tud ellene tenni sokat (mert, ha Sz-300/400 ellen is jó, akkor minden más kisebb HMZ-s cucc ellen is), stb.

Egy közönséges semmi extra szivattúnál is lehet olyat csinálni, hogy legyen 10+ db paramétere, amit figyelembe kell venni. Csak példának:
  • Munkapont (kapacitás + térfogatáram)
  • ATEX besorolás
  • tokozás fajtája
  • hatásfok
  • tömeg
  • befoglaló méret (ez már leve három paraméter)
  • szerkezeti anyag
  • csapágy anyag
  • csonk csatlakozás típusa
  • tengelykapcsoló fajtája
  • motor típusa
  • motor indítási mód
Csak így lazán és meg sem erőltettem magam, ez a chekclist féle értékelés. Egy távvezetéki szivattyúnál vagy nagyobb gépegységnél százas nagyságrendű ilyen tétel van.

Na, egy repülőgépben kurva sok villanymotor, szivattyú, relé, IC, amit csak akartok és egyebek vannak. Ha mindnek ilyen paraméterét nézi az ember, akkor persze, hogy lesz belőle 60000 paraméter és abból 111. meg 855 hiba/eltérés főleg, ha erre jön még ár a szoftver mittomén hány millió sora és annak kimeneti dolgai...

Az is lehet, hogy ezek egy része kukacosokodás, hogy ne kelljen fizetni, hogy pl. a szivattyú munkapontja 3%-kal eltér a névlegestől. Kb. senkit sem kéne, hogy érdekeljen, de ilyen hülyeségekbe is képes a megrendelő belekötni. Aztán közli vele az ember, hogy a szállított közeg hőmérséklete és a közeg összetétele és a tartályszintek okoznak ekkora eltérést. A lista kipipálva, minket dolgoztattak a pénzért és a saját főnökeinek is mondhatja az ember, hogy mi aztán csekkoltuk a terveket, miközben lényegtelen dolgokon rugóznak...

Ez a jenkitől sem lehet idegen, mert néha halál felesleges dolgokat erőltetnek és basznak el rá egy valag pénzt. Lásd az F-15-höz tervezett caseless gépágyút. Mai áron dollármilliárdos tétel ment el rá, hogy aztán beépítsék az M61 Vulcan-t... Ha sikerül is a caseless projekt akkor is mennyivel lett volna kisebb a gép légiharc tömege 50% keróval és 50-100% AAM fegyverzettel? 1%? 2%? És ezen rugóztak évekig és dőlt a pénz. Mennyivel olcsóbb lett volna az, hogy az elejétől M61 kerül bele, ami aztán 40+ évvel később is ott van és az F-35 lett az első teljesen jenki vadászgép, amibe nem M61 került. (Az AV-8 Harrierbe nem Vulcan került.)
 

miki29

New Member
2018. augusztus 22.
13
3
3
Tervező mérnökként dolgozom bár nem vagyok repülőgép mérnök, de amikor látok egy f35 képet mindig az jut eszembe, amikor valami igazán jót terveztem, látszik rajta, hogy minden egyes elem azért van rajta mert az úgy optimális, látszik rajta, hogy modern tervező programban készítették a tervező programok minden modulját használva. A szu57el az a bajom hogy látszik, hogy a 30 évvel ezelőtti tervezési módszereket hasznalták nála
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu and Pal

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 976
85 610
113
Tervező mérnökként dolgozom bár nem vagyok repülőgép mérnök, de amikor látok egy f35 képet mindig az jut eszembe, amikor valami igazán jót terveztem, látszik rajta, hogy minden egyes elem azért van rajta mert az úgy optimális, látszik rajta, hogy modern tervező programban készítették a tervező programok minden modulját használva. A szu57el az a bajom hogy látszik, hogy a 30 évvel ezelőtti tervezési módszereket hasznalták nála

:D
 
  • Tetszik
Reactions: bartinieffektus

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 976
85 610
113
Ebben most mi a vicces?

Nem akarok messzire menni de vizsgáld meg a két gép függőleges vezérsíkját...
Ezen kívül mennyire is értesz az aerodinamikához?Szerinted milyen aerodinamikájú gépet könnyebb tervezni?Ami egy "hagyományos" trapéz szárny+vízszintes vezérsík+függőleges vezérsík kombóval operál vagy egy olyat ahol van "hayományos" trapéz szárny+egy eddig soha nem alkalmazott Canard vezérsík megoldás+vízszintes vezérsík+ egész felülettel mozgó függőleges vezérsík+vektorálható hajtómű?
Szóval elárulok egy titkot:az SZU-57 minden csak nem elavul tervezési elvek mentén készült.Sőt olyan dolgok vannak beleépítve amiket élő ember még nem csinált egy gépbe összesűrítve.
És ez csak az aerodinamika és csak az a része ami kivülről első ránézésre látszik(persze ez nem azt jelenti,hogy az F-35 aerodinamikaialg elavult vagy rossz lenne lásd a nagyállásszögű képességeit)!

Bár az is érdekelne,hogy mi a véleményed arról a marha nagy bumszliról az F-35 B pilótafülkéje mögött?Vagy szerinted az is egy olyan dolog ami úgy optimális tökéletesen átgondolt valami vagy csak egy buzi nagy kompromisszum mert másként nem fért bele abba a csöpp gépbe az a marha negy emelőhajtómű?
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 976
85 610
113
De az is jelzi,hogy milyen modern rendszereken tervezték a gépet,hogy a prototípusok és a széria gépek közt szinte alig van különbség kívülről.Mondjuk ebben semmi fura sincs,nincs ez másként az F-35 esetében sem viszont ami nagy különbség,hogy az SZU-57-nek nincs tech demo elődje tehát azonnal a véglegeshez nagyon közeli aerodinamikával jöttek ki a protók ellenben ugye létezik a világon egy X-35 még akkor is ha közel sincs akkora különbség az X-35 és az F-35 közt mint az YF-22 és az F-22 közt(ez is mutatja a tervezőprogramok fejlődését).
 
M

molnibalage

Guest
Tervező mérnökként dolgozom bár nem vagyok repülőgép mérnök, de amikor látok egy f35 képet mindig az jut eszembe, amikor valami igazán jót terveztem, látszik rajta, hogy minden egyes elem azért van rajta mert az úgy optimális, látszik rajta, hogy modern tervező programban készítették a tervező programok minden modulját használva. A szu57el az a bajom hogy látszik, hogy a 30 évvel ezelőtti tervezési módszereket hasznalták nála
Ebből az F-35-ös résszel egyetértek, mert bizonyíték van a gépbe épített hardverekről és azok összeteljesíményéről, de PAK-FA esetén nem tudok nyilatkozni. Miből látszik ez?
 
  • Tetszik
Reactions: endre
M

molnibalage

Guest
Nem akarok messzire menni de vizsgáld meg a két gép függőleges vezérsíkját...
Ezen kívül mennyire is értesz az aerodinamikához?Szerinted milyen aerodinamikájú gépet könnyebb tervezni?Ami egy "hagyományos" trapéz szárny+vízszintes vezérsík+függőleges vezérsík kombóval operál vagy egy olyat ahol van "hayományos" trapéz szárny+egy eddig soha nem alkalmazott Canard vezérsík megoldás+vízszintes vezérsík+ egész felülettel mozgó függőleges vezérsík+vektorálható hajtómű?
Szóval elárulok egy titkot:az SZU-57 minden csak nem elavul tervezési elvek mentén készült.Sőt olyan dolgok vannak beleépítve amiket élő ember még nem csinált egy gépbe összesűrítve.
És ez csak az aerodinamika és csak az a része ami kivülről első ránézésre látszik(persze ez nem azt jelenti,hogy az F-35 aerodinamikaialg elavult vagy rossz lenne lásd a nagyállásszögű képességeit)!

Bár az is érdekelne,hogy mi a véleményed arról a marha nagy bumszliról az F-35 B pilótafülkéje mögött?Vagy szerinted az is egy olyan dolog ami úgy optimális tökéletesen átgondolt valami vagy csak egy buzi nagy kompromisszum mert másként nem fért bele abba a csöpp gépbe az a marha negy emelőhajtómű?
  1. Csak az F-35B-ben van emelőhajtómű. A fő F-35A változatban nincs.
  2. Szerinted mi a könnyebb? Canardod és TVC-t használva elérve magas AoA limitet vagy anélkül? Az F-35 TVC és Canard nélkül is tudja, amit már megmutatott. +/-70 fokos AoA-ig vezethető és "TVC jellegű" manőverekre is képes korlátozottan.
  3. Az F-35-re is hangsúlyozottan igaz, hogy "olyan dolgok vannak beleépítve amiket élő ember még nem csinált egy gépbe összesűrítve." Tudod, DAS és ingtegrált EOTS. Mindez úgy, hogy stealth. És ehhez szoftver, hogy ne önálló szenzorok legyenek.
 
  • Tetszik
Reactions: Cifu and Nagy Csaba

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 976
85 610
113
  1. Csak az F-35B-ben van emelőhajtómű. A fő F-35A változatban nincs.
  2. Szerinted mi a könnyebb? Canardod és TVC-t használva elérve magas AoA limitet vagy anélkül? Az F-35 TVC és Canard nélkül is tudja, amit már megmutatott. +/-70 fokos AoA-ig vezethető és "TVC jellegű" manőverekre is képes korlátozottan.
  3. Az F-35-re is hangsúlyozottan igaz, hogy "olyan dolgok vannak beleépítve amiket élő ember még nem csinált egy gépbe összesűrítve." Tudod, DAS és ingtegrált EOTS. Mindez úgy, hogy stealth. És ehhez szoftver, hogy ne önálló szenzorok legyenek.

Aerodinamikáról volt szó nem a beépített elekttronikáról.És úgy rémlik,hogy le is írtam,hogy az F-35 aerodinamikája is modern és nagyon jó.
ezek után még is minek keresel a KK-n is csomót?
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 898
82 475
113
F-35 nose-down on runway (Eglin AFB)

http://www.nwfdailynews.com/news/20180822/update-f-35-spotted-nose-down-on-runway

PH-822009994.jpg
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 819
67 123
113
Tervező mérnökként dolgozom bár nem vagyok repülőgép mérnök, de amikor látok egy f35 képet mindig az jut eszembe, amikor valami igazán jót terveztem, látszik rajta, hogy minden egyes elem azért van rajta mert az úgy optimális, látszik rajta, hogy modern tervező programban készítették a tervező programok minden modulját használva. A szu57el az a bajom hogy látszik, hogy a 30 évvel ezelőtti tervezési módszereket hasznalták nála
Ez is látszik rajta, meg az is, hogy követve a korábbi realitást, a gép elemeinek formavilága az, amit le is tudnak gyártani. Az, hogy a nagyméretű titán elemei ezen túlmenőleg ordenáré megmunkálás nyomait viselik, külön dolog, ez utóbbin remélhető némi javulás. Ez ugyanis a KnAAZ sajátos minősége.
 

Kurfürst

Well-Known Member
2017. szeptember 14.
5 146
16 756
113
https://www.portfolio.hu/gazdasag/trump-alairta-a-katonai-koltsegvetest.294658.html

A törvényben van olyan kitétel is, hogy a védelmi tárca mindaddig nem adhat F-35-ös harci repülőgépeket Törökországnak, amíg Ankara nem vállal kötelezettséget az Oroszországgal folytatott fegyvervásárlási tárgyalások felhagyására. Törökország ugyanis Sz-400-as orosz légvédelmi rendszerek vásárlásáról tárgyal Moszkvával.

Mennyi Sz-400 jönne ki az F-35-ösök árából? Kis túlzással minden falura jutna egy üteg? Mert akkor elgondolkodtató az alternatíva.
 

angelsoul

Well-Known Member
2016. február 13.
2 501
16 585
113

Hatásvadász ökörség.
Mintha pontosan nem tudták volna, mikor aláírták a szerződést és megkapták a rendszer specifikációit. Folyamatosa kapcsolat a gép adatbankjával. Adatkapcsolat az anyaszerverrel. Az említett adatok mekkora adatcsomagot jelentenek? Mikor küldi őket? levegőben vagy a földön? Mi alapján válogat?
Ennyi erővel hadgyakorlatra sem kell járni, mert ott megszerzi az összes szövetséges az összes neki kellő adatot. Red Flag környékén a madarak a levegőbe járnak melegedni, annyi a rádióhullám...