F-35 Lightning II (Lockheed Martin)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

gacsat

Well-Known Member
2010. augusztus 2.
16 678
14 641
113
Csak aztán az NGAD nehogy F-4 szindrómába essen...
Ok, hogy az elvárás (mindent letudunk radar raksival, nem kell GÁ meg manőverezni se nagyon fogunk) messze a technikai lehetőségek előtt volt fél évszázada, de baromira kíváncsi vagyok most hozza-e az ipar - mert kvázi az elvárás pont ugyan az.
Tu-128
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
Mikor volt az utolsó dogfájt?
A katonák mindig a legutóbbi háborúra készülnek, tartja a mondás, csakhogy nem az a kérdés, mikor volt a legutolsó dogfight, hanem, hogy mikor lesz a következő.
Éppen ezért az F-35-ös fejlesztői sem tettek le a nagy manőverezőképességről, de már nem az volt a cél, hogy alkalmatlan gépekkel megtanuljanak a pilóták manőverezésre alkalmassá válni (harmadik generáció), vagy, hogy manőverezésre alkalmas gépeket készítsenek a manőverezni jól tudó pilóták számára (negyedik generáció), hanem, hogy a repülő harcászat időközben fontosabbá vált területei (EW, hálózati hadviselés, információ feldolgozás és döntéshozatal) akkor is priorizálva legyenek, amikor a géppel összetettebb manővereket kell végrehajtani.
Magyarán, az ötödik generáció egyik sarokpontja, hogy a komplex manőverezés már nem csak végrehajtható, de a pilótának egyre kevésbé van rá gondja.
A negyedik generáció első típusainál a kabinba folyó munka 50 százaléka volt gépvezetés és 50 százalék harcászat.
A negyedik generáció kései típusainál ez csak 30 százaléknyi repülőgép vezetés és már 70 százaléknyi harci munkává fejlődött, de a manőverező légiharcnál ez visszaesik 50-50 százalékra.
Az ötödik generáció manőverezőképessége, a komplex kormány- és hajtómű vezérlés, a siksak kijelző és az összetett információs tér, továbbá a csökkentett észlelhetőség jelentette helyzeti előny, illetve az ebből eredő kedvezőbb pszichikai terhelés együttesen még a manőverező légiharcban is közel 70 százaléknyi harci munkát tesz lehetővé, annyival javult az ember-gép kapcsolat és a gépek kialakítása.
 

Terminator

Well-Known Member
Szerkesztőségi tag
2010. április 19.
42 286
81 243
113
Így oldották meg a legutóbbi nagy katapultülés problémát...

‘It has to work’: Inside the military’s race to solve an ejection seat safety conundrum

34420988021_b76203371b_k-350x229.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
Nem tudom ki vart mas eredmenyt...
Egyre azért érdemes odafigyelni: ez gyakorló légiharc volt, éles indítás nélkül.
A cikk is említi, két ausztrál F-35A képes volt befogni hat darab, vagy hat alkalommal is a szingapúri F-15SA gépeket, azok célbefogási távolságán kívül.
Ennyit ír a cikk, nem többet, így arról nem szól a fáma, hogy egy esetleges éles helyzetben a közeledő rakétákat a 15-ös MAWS-a érzékelte-e volna és ha igen, úgy képes lett volna az ellentevékenységre?
Mert egy célleküzdés valódi kulcsmomentuma a találat és nem csak a szimpla befogás.
És mivel itt a szingapúri gépek a csapásmérő kötelék szerepét játszották, önmagában a befogás ténye még csak fél siker.
Ha a támadó felet nem tudod megakadályozni feladata végrehajtásában, akkor az olyan, mintha nem csináltál volna semmit.
 
M

molnibalage

Guest
Egyre azért érdemes odafigyelni: ez gyakorló légiharc volt, éles indítás nélkül.
A cikk is említi, két ausztrál F-35A képes volt befogni hat darab, vagy hat alkalommal is a szingapúri F-15SA gépeket, azok célbefogási távolságán kívül.
Ennyit ír a cikk, nem többet, így arról nem szól a fáma, hogy egy esetleges éles helyzetben a közeledő rakétákat a 15-ös MAWS-a érzékelte-e volna és ha igen, úgy képes lett volna az ellentevékenységre?
Mert egy célleküzdés valódi kulcsmomentuma a találat és nem csak a szimpla befogás.
És mivel itt a szingapúri gépek a csapásmérő kötelék szerepét játszották, önmagában a befogás ténye még csak fél siker.
Ha a támadó felet nem tudod megakadályozni feladata végrehajtásában, akkor az olyan, mintha nem csináltál volna semmit.
Az radarok ismert paraméterei alapján az F-35, ahogy az F-22 is a NEZ-en belül indítja az AIM-120, amikor az ellen még észre sem vette.
Szóval sípolhat a MAWS, de ha kb. ilyen helyzetben jön a rakéta, akkor ott túl sok dolgot már nem lehet tenni. Vészleoldással esetleg ki lehet manőverezni az első AIM-120 salvo-t és seggük már az F-35A felé mutat. Szuper. Az utánégető nélkül tartja M1.2-őt is 30k lábon, az F-15 gépen meg atzért a pod és függesztők ott vannak, hogy ne érje utol az F-35A lehet keményen utánégetőzni.

Szóval akárhogyan próbálom ezt nézni, a kérdés az, hogy egyáltalán túléli-e 4 akárhány plusz gép, nem az, hogy egyáltalán sikerült érnek-e el.
Dozer szavaira nem emlékszel? Úgy lőttek le 12 db F-15C szimulált légiharcban 2 perc alatt, hogy azt sem tudták a Sasok, hogy hol vannak az F-22-esek és mit csinálnak. Ott a difi annyi, hogy a Raptor esetén loftol rakéta NEZ-e nagyobb és az üldözni is tudja a gépeket. Ezt is közölte. A max. mil-en menekülő F-15 M0,95, ő meg min fáklyán M2,0-vel ment utánuk.

No comment...

Az F-35A ez lefelé skálázva, de azért bőven van lauf a 4 sokplusz alázáshoz. Nem szénné, de alázás.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 757
66 588
113
Az radarok ismert paraméterei alapján az F-35, ahogy az F-22 is a NEZ-en belül indítja az AIM-120, amikor az ellen még észre sem vette.
Szóval sípolhat a MAWS, de ha kb. ilyen helyzetben jön a rakéta, akkor ott túl sok dolgot már nem lehet tenni. Vészleoldással esetleg ki lehet manőverezni az első AIM-120 salvo-t és seggük már az F-35A felé mutat. Szuper. Az utánégető nélkül tartja M1.2-őt is 30k lábon, az F-15 gépen meg atzért a pod és függesztők ott vannak, hogy ne érje utol az F-35A lehet keményen utánégetőzni.

Szóval akárhogyan próbálom ezt nézni, a kérdés az, hogy egyáltalán túléli-e 4 akárhány plusz gép, nem az, hogy egyáltalán sikerült érnek-e el.
Dozer szavaira nem emlékszel? Úgy lőttek le 12 db F-15C szimulált légiharcban 2 perc alatt, hogy azt sem tudták a Sasok, hogy hol vannak az F-22-esek és mit csinálnak. Ott a difi annyi, hogy a Raptor esetén loftol rakéta NEZ-e nagyobb és az üldözni is tudja a gépeket. Ezt is közölte. A max. mil-en menekülő F-15 M0,95, ő meg min fáklyán M2,0-vel ment utánuk.

No comment...

Az F-35A ez lefelé skálázva, de azért bőven van lauf a 4 sokplusz alázáshoz. Nem szénné, de alázás.
Szerintem a kérdés továbbra is az, hogy az igazi rakéta végül betalál-e, vagy sem. A technológiai fejlesztések is ebbe az irányba hatnak, a pajzs és kard, avagy a védekezés és támadás tekintetében.
A MAWS és az aktív elhárítás ma még messze nem mindenható, de ki tudja, mit hoz a jövő?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Az radarok ismert paraméterei alapján az F-35, ahogy az F-22 is a NEZ-en belül indítja az AIM-120, amikor az ellen még észre sem vette.
Szóval sípolhat a MAWS, de ha kb. ilyen helyzetben jön a rakéta, akkor ott túl sok dolgot már nem lehet tenni. Vészleoldással esetleg ki lehet manőverezni az első AIM-120 salvo-t és seggük már az F-35A felé mutat. Szuper. Az utánégető nélkül tartja M1.2-őt is 30k lábon, az F-15 gépen meg atzért a pod és függesztők ott vannak, hogy ne érje utol az F-35A lehet keményen utánégetőzni.

Szóval akárhogyan próbálom ezt nézni, a kérdés az, hogy egyáltalán túléli-e 4 akárhány plusz gép, nem az, hogy egyáltalán sikerült érnek-e el.
Dozer szavaira nem emlékszel? Úgy lőttek le 12 db F-15C szimulált légiharcban 2 perc alatt, hogy azt sem tudták a Sasok, hogy hol vannak az F-22-esek és mit csinálnak. Ott a difi annyi, hogy a Raptor esetén loftol rakéta NEZ-e nagyobb és az üldözni is tudja a gépeket. Ezt is közölte. A max. mil-en menekülő F-15 M0,95, ő meg min fáklyán M2,0-vel ment utánuk.

No comment...

Az F-35A ez lefelé skálázva, de azért bőven van lauf a 4 sokplusz alázáshoz. Nem szénné, de alázás.
Elmondanád nekünk hogy mitől No-escape-zone a NEZ? :rolleyes:
 
  • Imádom
Reactions: Kim Philby
M

molnibalage

Guest
Elmondanád nekünk hogy mitől No-escape-zone a NEZ? :rolleyes:
Az az a távlság, ahol a rakéta kinematikailag el fogja érni a célt tegyen bármit is. Nem azt jelenti, hogy adott esetben nem manőverezhető ki.
Csak a mai rakéták a NEZ szélés is képesek akár néhány másodipercig 15-20G-t húzni. Ez azt jelenti, hogy 7G feletti manőverrel lehet csak kitérni előlük, úgy, ha szemből közelednének. De hátulról más a helyzet.
 

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 256
33 556
113
Számomra inkább az a durva,hogy a F15 besugárzásjelzője nem érzékelte az F35 radarját?Mert akkor az az lpi üzemmód a csökkentet észlelhetőséggel nagyon durva fölényt biztosit.
 

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 467
84 512
113
Az radarok ismert paraméterei alapján az F-35, ahogy az F-22 is a NEZ-en belül indítja az AIM-120, amikor az ellen még észre sem vette.
Szóval sípolhat a MAWS, de ha kb. ilyen helyzetben jön a rakéta, akkor ott túl sok dolgot már nem lehet tenni. Vészleoldással esetleg ki lehet manőverezni az első AIM-120 salvo-t és seggük már az F-35A felé mutat. Szuper. Az utánégető nélkül tartja M1.2-őt is 30k lábon, az F-15 gépen meg atzért a pod és függesztők ott vannak, hogy ne érje utol az F-35A lehet keményen utánégetőzni.

Szóval akárhogyan próbálom ezt nézni, a kérdés az, hogy egyáltalán túléli-e 4 akárhány plusz gép, nem az, hogy egyáltalán sikerült érnek-e el.
Dozer szavaira nem emlékszel? Úgy lőttek le 12 db F-15C szimulált légiharcban 2 perc alatt, hogy azt sem tudták a Sasok, hogy hol vannak az F-22-esek és mit csinálnak. Ott a difi annyi, hogy a Raptor esetén loftol rakéta NEZ-e nagyobb és az üldözni is tudja a gépeket. Ezt is közölte. A max. mil-en menekülő F-15 M0,95, ő meg min fáklyán M2,0-vel ment utánuk.

No comment...

Az F-35A ez lefelé skálázva, de azért bőven van lauf a 4 sokplusz alázáshoz. Nem szénné, de alázás.
Miért elképzelhetetlen a rakéta radarjának zavarása? Az azért nem egy óriasi teljesítményű zavarvédett radar (mint pl a földi radarok), hogy ezt ne lehessen megcsinálni. Már létezik MAWS, tehát tudja a megtámadott gép, hogy mikor kell zavarni, tehát el sem árulja magát azzal, hogy folyamatosan zavarjeleket sugároz
 
M

molnibalage

Guest
Miért elképzelhetetlen a rakéta radarjának zavarása? Az azért nem egy óriasi teljesítményű zavarvédett radar (mint pl a földi radarok), hogy ezt ne lehessen megcsinálni. Már létezik MAWS, tehát tudja a megtámadott gép, hogy mikor kell zavarni, tehát el sem árulja magát azzal, hogy folyamatosan zavarjeleket sugároz
Az EW-ről érdemben nem lehet beszélni kurrens technológiánál, hogy mi lehetséges és mi nem.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

dudi

Well-Known Member
2010. április 18.
50 467
84 512
113
Az EW-ről érdemben nem lehet beszélni kurrens technológiánál, hogy mi lehetséges és mi nem.
Rendben ez érthető, de elvi síkon ezzel kb zárójelbe tennék a lopakodás, hisz a stealth a látóhatáron túlról indítható rakétákra adott válasz, nem a kis hatótávolságúakra vagy a gépágyúra.
 
M

molnibalage

Guest
Rendben ez érthető, de elvi síkon ezzel kb zárójelbe tennék a lopakodás, hisz a stealth a látóhatáron túlról indítható rakétákra adott válasz, nem a kis hatótávolságúakra vagy a gépágyúra.
Tenné egy fenét. Egy repülőgép, amiről lövésed nincs, hogy hol van, az ellen hogyan kívánsz hatékonyan fellépni bármi módon?
A stealth azért annyira nem működik, hogy a WVR előtt azért már ne legyen érzékelhető egy gép. 13-20 km-ről ez már lehetséges.
A gépágyús légiharc fel sem merül.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 256
33 556
113
Miért elképzelhetetlen a rakéta radarjának zavarása? Az azért nem egy óriasi teljesítményű zavarvédett radar (mint pl a földi radarok), hogy ezt ne lehessen megcsinálni. Már létezik MAWS, tehát tudja a megtámadott gép, hogy mikor kell zavarni, tehát el sem árulja magát azzal, hogy folyamatosan zavarjeleket sugároz
Stunner ARH+IR rávezetőfeje viszont már létezik.Szerintem a következő lépés az ilyen kettős keresőfejek elterjedése lesz.Adott esetben az AAM nem is kapcsol radart,IR rész kisugárzás nélkül rávezeti a végfázisban a rakétát a célra.MAWS egy beérkező BVR rakétát mire észlel,addigra meg már olyan kevés idő van ellenintézkedésre,hogy az már jó eséllyel késő lesz.(jó esélyel az inditást nem érzékeli,mert túl messze van)
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed and endre

imike

Well-Known Member
2013. január 29.
2 265
8 497
113
Stunner ARH+IR rávezetőfeje viszont már létezik.Szerintem a következő lépés az ilyen kettős keresőfejek elterjedése lesz.Adott esetben az AAM nem is kapcsol radart,IR rész kisugárzás nélkül rávezeti a végfázisban a rakétát a célra.MAWS egy beérkező BVR rakétát mire észlel,addigra meg már olyan kevés idő van ellenintézkedésre,hogy az már jó eséllyel késő lesz.(jó esélyel az inditást nem érzékeli,mert túl messze van)
Lehet, hogy nagy hülyeséget kérdezek, de valami lézer alapú védelem nem hatástalanithatja azt a rakétát? Szerintem ez a nagyon közeli jövő.
 
  • Tetszik
Reactions: endre

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 256
33 556
113
Lehet, hogy nagy hülyeséget kérdezek, de valami lézer alapú védelem nem hatástalanithatja azt a rakétát? Szerintem ez a nagyon közeli jövő.
Vadászgépeken nincs DRCIM.Plusz lehet az optikát védeni visszaverő bevonattal-és akkor még ott van a kettős fej radaros része.