F/A-18 Hornet , F/A-18 E/F Super Hornet (McDonell Douglas/Boeing)

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Itt picit megint túlcsordult az ideológia, drága barátaim. Német barátaink most egy elég komoly beszerzési szemléletváltás kellős közepén vannak.
Nem lehet, hogy ez a 45db E/F + Growler esetleg a legeslegolcsóbb és leggyorsabb megoldás volt? :rolleyes:
Az nyilvánvaló, hogy a tényleges Tornado utód az EF2000 lesz. Gyakorlatilag ez a 30+15 SH kizárólag az atomhordozó képességről szól. Ez a német védelmi költségvetésben aprópénz kategória.
 
M

molnibalage

Guest
Itt picit megint túlcsordult az ideológia, drága barátaim. Német barátaink most egy elég komoly beszerzési szemléletváltás kellős közepén vannak.
Nem lehet, hogy ez a 45db E/F + Growler esetleg a legeslegolcsóbb és leggyorsabb megoldás volt? :rolleyes:
Az nyilvánvaló, hogy a tényleges Tornado utód az EF2000 lesz. Gyakorlatilag ez a 30+15 SH kizárólag az atomhordozó képességről szól. Ez a német védelmi költségvetésben aprópénz kategória.
45 db 4++ gép beszerzése senkinek a büdzséjében nem aprópénz főleg, ha ezeket reptetni is kell.
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Itt picit megint túlcsordult az ideológia, drága barátaim. Német barátaink most egy elég komoly beszerzési szemléletváltás kellős közepén vannak.
Nem lehet, hogy ez a 45db E/F + Growler esetleg a legeslegolcsóbb és leggyorsabb megoldás volt? :rolleyes:
Az nyilvánvaló, hogy a tényleges Tornado utód az EF2000 lesz. Gyakorlatilag ez a 30+15 SH kizárólag az atomhordozó képességről szól. Ez a német védelmi költségvetésben aprópénz kategória.
Na ne viccelődj már, ha 50!!! évvel ezelőtt a MiG-21-ből akkori szovjet technológiai szinten lehetett atombomba-hordozót csinálni, a Tornadóval a germánok is meg tudták oldani, akkor szerinted képtelenek erre az Eurofighter-nél?!! Kizárólag döntés kérdése részükről, és így döntöttek. Ahelyett hogy beépítenének egy plusz rendszert a most is gyártásban lévő 15 éve rendszeresített saját tipusukba (még csak nem is minden példányba!), inkább vesznek külföldről egy öregebb gépet. Ez ráadásul alapvetően repgéphordozóra lett kifejlesztve - ami ugye germánéknak nincs is - így alapból drágább mint egy szárazföldi bázisra tervezett gép!! Ursulát felfelé buktatta Merkel, itt az egyik közvetlen következménye. Szóval ez tényleg az "Igenis, gazdám!" effektus ...
 
M

molnibalage

Guest
Na ne viccelődj már, ha 50!!! évvel ezelőtt a MiG-21-ből akkori szovjet technológiai szinten lehetett atombomba-hordozót csinálni, a Tornadóval a germánok is meg tudták oldani, akkor szerinted képtelenek erre az Eurofighter-nél?!! Kizárólag döntés kérdése részükről, és így döntöttek. Ahelyett hogy beépítenének egy plusz rendszert a most is gyártásban lévő 15 éve rendszeresített saját tipusukba (még csak nem is minden példányba!), inkább vesznek külföldről egy öregebb gépet. Ez ráadásul alapvetően repgéphordozóra lett kifejlesztve - ami ugye germánéknak nincs is - így alapból drágább mint egy szárazföldi bázisra tervezett gép!! Ursulát felfelé buktatta Merkel, itt az egyik közvetlen következménye. Szóval ez tényleg az "Igenis, gazdám!" effektus ...
Khöm. A Super Hornet nem öregebb gép, mint a EF. Semmilyen mérce szerint.
De a többi részével egyetértek. Ma úgy látszik divat kreténnek lenni.
 
  • Tetszik
Reactions: Pocok75

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Khöm. A Super Hornet nem öregebb gép, mint a EF. Semmilyen mérce szerint.
De a többi részével egyetértek. Ma úgy látszik divat kreténnek lenni.
Igaz csak pár évvel, de előbb állt szolgálatba mint az Eurofighter (legalábbis most megnéztem a wikit és ez az eredmény, másfelé nem kutattam). Ráadásul nem is vadonatúj tipus, csak egy régebbi gép nagyon erősen felturbózva.
 
M

molnibalage

Guest
Igaz csak pár évvel, de előbb állt szolgálatba mint az Eurofighter (legalábbis most megnéztem a wikit és ez az eredmény, másfelé nem kutattam). Ráadásul nem is vadonatúj tipus, csak egy régebbi gép nagyon erősen felturbózva.
A Super Hornet teljesen újra van tervezve. a burkolat alatt más, mint egy sima Hornet. 2005-ig a SH sem kapott AESA radart. Azóta minden gyártott gép és utólag a többi is megkapta. Az EF flotta töredéke ESA radaros.

Szóval az első felszállás időpontja senkit nem érdekel A rajta alkalmazott technológia annál inkább.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Na ne viccelődj már, ha 50!!! évvel ezelőtt a MiG-21-ből akkori szovjet technológiai szinten lehetett atombomba-hordozót csinálni, a Tornadóval a germánok is meg tudták oldani, akkor szerinted képtelenek erre az Eurofighter-nél?!! Kizárólag döntés kérdése részükről, és így döntöttek. Ahelyett hogy beépítenének egy plusz rendszert a most is gyártásban lévő 15 éve rendszeresített saját tipusukba (még csak nem is minden példányba!), inkább vesznek külföldről egy öregebb gépet. Ez ráadásul alapvetően repgéphordozóra lett kifejlesztve - ami ugye germánéknak nincs is - így alapból drágább mint egy szárazföldi bázisra tervezett gép!! Ursulát felfelé buktatta Merkel, itt az egyik közvetlen következménye. Szóval ez tényleg az "Igenis, gazdám!" effektus ...
Biztos vagy benne, hogy nem pénzügyi okai vannak? o_O
2017-18-ra a Navy 51M USD átlagáron kapott 78db F-18 E/F-et (+6 opció). Ez még külső ország számára is max 70-80M -ra fog felkúszni integrációval, miegymással együtt.
Ehhez képest a Luftwaffe valahol 100-120M EUR-ért kapja EF2000 darabját (nem friss adat!). Ha még ehhez ki kell fizetni az atomfegyver integrációját is az amerikaiaknak (mert ezt a németek nem tehetik meg maguknak), akkor igen tetemes lesz a különbség! A HX programban szerintem a legolcsóbb ajánlat a Boeingé lehetett. Ugyebár ott Growlerek is bekerültek a csomagba. Szerintem még a Gripen E-nél is olcsóbb a gépenkénti egységáruk. Csak a Gripen-ek fenntartási költsége jobb (minimum a hajtóművek száma miatt).
Mit gondolsz, ha eddig megfelelt az atom hordozására a Tornado, akkor miért vennének drágább gépet? (Azokat már 10 éve le kellett volna cserélni)
Ugyebár a katonai tervezésnél 3:1-hez arányban terveznek gépekkel. Magyarul azért vesznek 30 gépet, hogy 10 gép mindig biztosan bevethető legyen. És mitadisten - a pletykák szerint - pont 20db "atomot" kell ezeknek a gépeknek elvinni. Gépenként 2.
Ezek a gépek pontosan ennyit fognak csinálni. Semmi többet. Nem fogsz Afrikában Luftwaffe keresztes Super Horneteket repkedni látni. Vagy BAP-ot adni a Baltikumban.
A németek egy kínos és kényelmetlen kérdést zárnak le ezzel az üzlettel. Célszerszámot vesznek a lehető legolcsóbban.
És, hogy miért nem EF? Az ára mellett ugye amerikai atomfegyvereket kell vinniük, NATO vállalás keretében.
Ha saját fegyvereik lennének, biztos lehetsz benne, hogy a közelébe nem engednének külföldi országot. Mint ahogy az F-35-ösökre sem fogják pl. a légvédelmüket bízni...
 
  • Tetszik
Reactions: Negan

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 758
66 589
113
Biztos vagy benne, hogy nem pénzügyi okai vannak? o_O
2017-18-ra a Navy 51M USD átlagáron kapott 78db F-18 E/F-et (+6 opció). Ez még külső ország számára is max 70-80M -ra fog felkúszni integrációval, miegymással együtt.
Ehhez képest a Luftwaffe valahol 100-120M EUR-ért kapja EF2000 darabját (nem friss adat!). Ha még ehhez ki kell fizetni az atomfegyver integrációját is az amerikaiaknak (mert ezt a németek nem tehetik meg maguknak), akkor igen tetemes lesz a különbség! A HX programban szerintem a legolcsóbb ajánlat a Boeingé lehetett. Ugyebár ott Growlerek is bekerültek a csomagba. Szerintem még a Gripen E-nél is olcsóbb a gépenkénti egységáruk. Csak a Gripen-ek fenntartási költsége jobb (minimum a hajtóművek száma miatt).
Mit gondolsz, ha eddig megfelelt az atom hordozására a Tornado, akkor miért vennének drágább gépet? (Azokat már 10 éve le kellett volna cserélni)
Ugyebár a katonai tervezésnél 3:1-hez arányban terveznek gépekkel. Magyarul azért vesznek 30 gépet, hogy 10 gép mindig biztosan bevethető legyen. És mitadisten - a pletykák szerint - pont 20db "atomot" kell ezeknek a gépeknek elvinni. Gépenként 2.
Ezek a gépek pontosan ennyit fognak csinálni. Semmi többet. Nem fogsz Afrikában Luftwaffe keresztes Super Horneteket repkedni látni. Vagy BAP-ot adni a Baltikumban.
A németek egy kínos és kényelmetlen kérdést zárnak le ezzel az üzlettel. Célszerszámot vesznek a lehető legolcsóbban.
És, hogy miért nem EF? Az ára mellett ugye amerikai atomfegyvereket kell vinniük, NATO vállalás keretében.
Ha saját fegyvereik lennének, biztos lehetsz benne, hogy a közelébe nem engednének külföldi országot. Mint ahogy az F-35-ösökre sem fogják pl. a légvédelmüket bízni...
Ezt meg két okból nem értem. Erre a célra ugyanis az F-16V is jó lett volna, illetve az F-35-re bátran lehetne a légvédelmet is bízni, függetlenül attól, hogy csapásmérő gépnek írja le a bulvármédia.
Egy kifejezetten jól gyorsuló, jól emelkedni képes, elfogási feladatokra kiváló dinamizmussal és manőverezőképességgel bíró típus, ami komoly avionikával és fegyverzettel rendelkezik.
Ez ugyanolyan ostoba leegyszerűsítés, mint anno, mikor azt terjesztették az A-10-esekről, hogy specializált gép.
A fenét az, ugyanolyan sokoldalú CAS és csapásmérő gép, illetve a C variánstól kezdve még jobb is, mint a Szu-25-ös.
Csak elterjedt róla, hogy "tankvadász". Ilyen spec gép utoljára talán a Ju-87G volt.

Ha a kilencvenes években Kelet Európa specifikusan az optimális légierőre kellett volna egy csomagot összeállítani, akkor az F-16C/A-10A/AH-64D trió lett volna az ideális, de miután a Fairchild jogutód nélkül becsődölt, az USAF meg lényegében a nyolcvanas évek óta ki akarja dobálni az A-10-est (csak az Öböl Háború mentette meg), eszük ágában se volt vesződni a promóciájával, így maguk az amerikaiak terjeszették el, hogy "ááá, ez egy tulságosan is speciális gép..."

Most ugyanez megy az F-35-össel. Az a ráaggatott bélyeg, hogy "csapásmérő". De elfogóvadász potenciállal!
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Ezt meg két okból nem értem. Erre a célra ugyanis az F-16V is jó lett volna, illetve az F-35-re bátran lehetne a légvédelmet is bízni, függetlenül attól, hogy csapásmérő gépnek írja le a bulvármédia.
Egy kifejezetten jól gyorsuló, jól emelkedni képes, elfogási feladatokra kiváló dinamizmussal és manőverezőképességgel bíró típus, ami komoly avionikával és fegyverzettel rendelkezik.
Ez ugyanolyan ostoba leegyszerűsítés, mint anno, mikor azt terjesztették az A-10-esekről, hogy specializált gép.
A fenét az, ugyanolyan sokoldalú CAS és csapásmérő gép, illetve a C variánstól kezdve még jobb is, mint a Szu-25-ös.
Csak elterjedt róla, hogy "tankvadász". Ilyen spec gép utoljára talán a Ju-87G volt.

Ha a kilencvenes években Kelet Európa specifikusan az optimális légierőre kellett volna egy csomagot összeállítani, akkor az F-16C/A-10A/AH-64D trió lett volna az ideális, de miután a Fairchild jogutód nélkül becsődölt, az USAF meg lényegében a nyolcvanas évek óta ki akarja dobálni az A-10-est (csak az Öböl Háború mentette meg), eszük ágában se volt vesződni a promóciájával, így maguk az amerikaiak terjeszették el, hogy "ááá, ez egy tulságosan is speciális gép..."

Most ugyanez megy az F-35-össel. Az a ráaggatott bélyeg, hogy "csapásmérő". De elfogóvadász potenciállal!
Eredetileg ugyanez volt az F-16 is, csapásmérő és kis/közepes magasságra optimalizált olcsó vadászgép, mert az F-15 inkább közepes és nagy magasságra volt belőve, és roppant drága is volt a szövetségeseknek. Meg lehet nézni, kiknek tellett F-15-re: Izrael, Japán, Szaúd Arábia, Szingapúr, csupa csóringer ugyebár ...Most meg ugyanaz van: Raptor horror áron (Izrael és Japán érdeklődött csak), meg az F-35 "olcsón".
 

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Aztán minek vállalnak ilyen hülyeséget?
Egyrészt mert a NATO-ban kiosztott szerepek/feladatkörök vannak. Másrészt megörökölték ezt saját maguktól, mikor még a szovjet/VSz csapatok ott álltak a német határon, és a lerohanástól való félelmükben bármit bevállaltak volna. Hogy csökkent a keleti fenyegetés az nem számít, a NATO az nem változott ilyen szempontból, a feladatkör rájuk ragadt a germánokra.
 
  • Tetszik
Reactions: pöcshuszár

emel

Well-Known Member
2013. február 11.
9 073
15 029
113
Biztos vagy benne, hogy nem pénzügyi okai vannak? o_O
2017-18-ra a Navy 51M USD átlagáron kapott 78db F-18 E/F-et (+6 opció). Ez még külső ország számára is max 70-80M -ra fog felkúszni integrációval, miegymással együtt.
Ehhez képest a Luftwaffe valahol 100-120M EUR-ért kapja EF2000 darabját (nem friss adat!). Ha még ehhez ki kell fizetni az atomfegyver integrációját is az amerikaiaknak (mert ezt a németek nem tehetik meg maguknak), akkor igen tetemes lesz a különbség! A HX programban szerintem a legolcsóbb ajánlat a Boeingé lehetett. Ugyebár ott Growlerek is bekerültek a csomagba. Szerintem még a Gripen E-nél is olcsóbb a gépenkénti egységáruk. Csak a Gripen-ek fenntartási költsége jobb (minimum a hajtóművek száma miatt).
Mit gondolsz, ha eddig megfelelt az atom hordozására a Tornado, akkor miért vennének drágább gépet? (Azokat már 10 éve le kellett volna cserélni)
Ugyebár a katonai tervezésnél 3:1-hez arányban terveznek gépekkel. Magyarul azért vesznek 30 gépet, hogy 10 gép mindig biztosan bevethető legyen. És mitadisten - a pletykák szerint - pont 20db "atomot" kell ezeknek a gépeknek elvinni. Gépenként 2.
Ezek a gépek pontosan ennyit fognak csinálni. Semmi többet. Nem fogsz Afrikában Luftwaffe keresztes Super Horneteket repkedni látni. Vagy BAP-ot adni a Baltikumban.
A németek egy kínos és kényelmetlen kérdést zárnak le ezzel az üzlettel. Célszerszámot vesznek a lehető legolcsóbban.
És, hogy miért nem EF? Az ára mellett ugye amerikai atomfegyvereket kell vinniük, NATO vállalás keretében.
Ha saját fegyvereik lennének, biztos lehetsz benne, hogy a közelébe nem engednének külföldi országot. Mint ahogy az F-35-ösökre sem fogják pl. a légvédelmüket bízni...
Nem tudom te mit gondolsz, de az atombomba egy ugyanolyan szabadesésű bomba mint bármelyik másik, nem akkora nagy durranás és nem is húdedrága az integrációja és a szükséges fedélzeti rendszer kiépítése egy szériában gyártott gépbe, mint ezért venni egy teljesen eltérő tipust (a Tornadóban is meg tudták oldani). Ráadásul a repipar az fajlagosan híresen sok emberi munkaórát igényel, vagyis rettentő magas az élőmunka-költsége - és itt nem segédmunkás, hanem magasan képzett technikusi bérköltségekről van szó! Magyarán: egy gép árában nagyon sok az élőmunka-költség és a céges nyereség is, és állami szinten nagyon nem mindegy, hogy ezt Johnny kapja és költi el USA-ban, vagy Hanzi Germániában, és hol adózik a gyártó cég. Amit az USA-ban fizetnek ki a Hornet-gyártásért azt nem Németországban költik el, nem is ott adóznak utána se a gyártó cég, se a dolgozók mikor megveszik a napi ellátmányt és a Mercit/GMC-t ...
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fip7
M

molnibalage

Guest
Ezt meg két okból nem értem. Erre a célra ugyanis az F-16V is jó lett volna, illetve az F-35-re bátran lehetne a légvédelmet is bízni, függetlenül attól, hogy csapásmérő gépnek írja le a bulvármédia.
Egy kifejezetten jól gyorsuló, jól emelkedni képes, elfogási feladatokra kiváló dinamizmussal és manőverezőképességgel bíró típus, ami komoly avionikával és fegyverzettel rendelkezik.
Ez az egyik fele...

Ez ugyanolyan ostoba leegyszerűsítés, mint anno, mikor azt terjesztették az A-10-esekről, hogy specializált gép.
A fenét az, ugyanolyan sokoldalú CAS és csapásmérő gép, illetve a C variánstól kezdve még jobb is, mint a Szu-25-ös.
Csak elterjedt róla, hogy "tankvadász". Ilyen spec gép utoljára talán a Ju-87G volt.
Erősen gondolkozok, hogy volt-e valaha tankvadász gép a Ju-87G-n kívül. Mert a GAU-8 nem a harckocsik elleni fő fegyver lett volna. Az ellen túl sokat nem ér, már a T-72M1-eket sem nagyon lőtte ki volna, legfeljebb harcértéket csökkent vagy lánctalpat lő szét, de hogy szemből át nem lövi, az fix. Még a kőkorszaki M47-et sem sikerült mindig a teszten 750 méterről sem idealizált környezetben.

Ha a kilencvenes években Kelet Európa specifikusan az optimális légierőre kellett volna egy csomagot összeállítani, akkor az F-16C/A-10A/AH-64D trió lett volna az ideális, de miután a Fairchild jogutód nélkül becsődölt, az USAF meg lényegében a nyolcvanas évek óta ki akarja dobálni az A-10-est (csak az Öböl Háború mentette meg), eszük ágában se volt vesződni a promóciájával, így maguk az amerikaiak terjeszették el, hogy "ááá, ez egy tulságosan is speciális gép...
Akart bárki is valaha A-10-est venni? Jelezte ezt Washingtonban? Vagy felkínálta bárkinek kérés nélkül az USA?

Eredetileg ugyanez volt az F-16 is, csapásmérő és kis/közepes magasságra optimalizált olcsó vadászgép, mert az F-15 inkább közepes és nagy magasságra volt belőve, és roppant drága is volt a szövetségeseknek. Meg lehet nézni, kiknek tellett F-15-re: Izrael, Japán, Szaúd Arábia, Szingapúr, csupa csóringer ugyebár ...Most meg ugyanaz van: Raptor horror áron (Izrael és Japán érdeklődött csak), meg az F-35 "olcsón".
Ez nem igaz. Ugyanarra a magasságra és környezetre lőtték be mindkét gépet. Csak az F-16-nál közölték hogy egyhajtóműves és punktum, és az F-15-ösön alkalmazott F100 lesz. Ezzel legózták ki a gépet. De ugyanúgy M0.8-0.9 és 15k magasságra belőtt gépről van szó. Csak BVR képesség nélkül.

Egyrészt mert a NATO-ban kiosztott szerepek/feladatkörök vannak. Másrészt megörökölték ezt saját maguktól, mikor még a szovjet/VSz csapatok ott álltak a német határon, és a lerohanástól való félelmükben bármit bevállaltak volna. Hogy csökkent a keleti fenyegetés az nem számít, a NATO az nem változott ilyen szempontból, a feladatkör rájuk ragadt a germánokra.
Akkor mondjanak le róla.
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

Negan

Well-Known Member
2019. november 30.
19 264
33 586
113
Szerintem is PHnak van igaza.Kellett egy gép,ami gyorsan és a lehető legolcsóbban rendszerbe áll.SH ebből a szempontbol nagyon is jó választás.Üzemköltsége alighanem kisebb,mint az úgylátszik soha ki nem érlelődő EFnek.És végül is egy minden szempontbol nagyon is potens harci gép.Growler meg a Tornádo ECM helyére kellett.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Ezt meg két okból nem értem. Erre a célra ugyanis az F-16V is jó lett volna, illetve az F-35-re bátran lehetne a légvédelmet is bízni, függetlenül attól, hogy csapásmérő gépnek írja le a bulvármédia.
Nagyon egyszerű: Az F-18-nak 2 hajtóműve van. Ez pedig nem hátrány egy elsősorban (kizárólag!) atomfegyver szállításra kiválasztott gép esetén. :rolleyes:
Az F-35 tabu a németeknek.
Ez szerintem érthető. Ez önállóság vesztéssel járna! Nem elsősorban a létező/nemlétező szoftveres póráz miatt.
Inkább azért, mert ha megveszik az F-35-öt, akkor értelmetlenné válik az önálló európai FCAS projekt. Ez pedig nagyon komoly stratégiai hiba lenne!
Az F-18 fikarcnyit sem veszélyezteti az FCAS létjogosultságát. Vadi új lesz. Azaz 25-30 évig használható gépek. És nagyon fontos: olcsó!
 

borisz

Well-Known Member
2012. május 25.
8 740
12 290
113
Nagyon egyszerű: Az F-18-nak 2 hajtóműve van. Ez pedig nem hátrány egy elsősorban (kizárólag!) atomfegyver szállításra kiválasztott gép esetén. :rolleyes:
Az F-35 tabu a németeknek.
Ez szerintem érthető. Ez önállóság vesztéssel járna! Nem elsősorban a létező/nemlétező szoftveres póráz miatt.
Inkább azért, mert ha megveszik az F-35-öt, akkor értelmetlenné válik az önálló európai FCAS projekt. Ez pedig nagyon komoly stratégiai hiba lenne!
Az F-18 fikarcnyit sem veszélyezteti az FCAS létjogosultságát. Vadi új lesz. Azaz 25-30 évig használható gépek. És nagyon fontos: olcsó!

Vaaaagy, azt mondják, hogy köszönik, ők nem szeretnék más nukleáris fegyvereit cipelni?
De ha nagyon erőltetik, akkor még mindig lehetne a Typhoonokat, mert az egy dolog, hogy a cédulán magasabb az ára, de annak jó része pár forduló után hazakerül, illetve nem jelentkezik a párhuzamos logisztikai háttér fenntartásának költsége. Feltéve, ha nem amúgy kidobandó, korábbi szériákba tartozó gépeket alakítanak át.
 
  • Tetszik
Reactions: endre and fip7

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 758
66 589
113
A Fairchild 1984-ben fejezte be a repülőgépgyártást. 1996-ban egyesült a német Dornierrel, úgy, hogy előtte, 1991-ben már gyártottak egy gépet közösen, de azóta ezt a kompániát megvette az M7, majd őket meg az izraeli Elbit. Gép meg sehol.
Szóval a Fairchild 1984 óta nem gyártott saját gépet és az A-10-eseket az USAF meg a Hidegháború után ki akarta szórni. Ekkor jelentek meg különféle turnékon A-10-esek, így jártak hazánkban is, Pápán, ahogy más szomszédos országokat is meglátogattak.
Hogy komolyan el akarták-e sózni, vagy sem, azt nem tudom, de az 1991-es Öböl Háborúban bizonyított hatékonyságuk és sérülésállóságuk után már az volt a narratíva, hogy ezek olyan speciális gépek, hogy az USA-n kívül senki se engedheti meg magának a rendszeresítésüket, így ne is jelezze senki a vételi szándékát.
Az USAF-ban azóta is fej-fej mellett küzdenek egymással a típust megtartani és kivonni vágyók.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Nem tudom te mit gondolsz, de az atombomba egy ugyanolyan szabadesésű bomba mint bármelyik másik, nem akkora nagy durranás és nem is húdedrága az integrációja és a szükséges fedélzeti rendszer kiépítése egy szériában gyártott gépbe, mint ezért venni egy teljesen eltérő tipust (a Tornadóban is meg tudták oldani). Ráadásul a repipar az fajlagosan híresen sok emberi munkaórát igényel, vagyis rettentő magas az élőmunka-költsége - és itt nem segédmunkás, hanem magasan képzett technikusi bérköltségekről van szó! Magyarán: egy gép árában nagyon sok az élőmunka-költség és a céges nyereség is, és állami szinten nagyon nem mindegy, hogy ezt Johnny kapja és költi el USA-ban, vagy Hanzi Germániában, és hol adózik a gyártó cég. Amit az USA-ban fizetnek ki a Hornet-gyártásért azt nem Németországban költik el, nem is ott adóznak utána se a gyártó cég, se a dolgozók mikor megveszik a napi ellátmányt és a Mercit/GMC-t ...
Azt felejted el, hogy a németek a megpróbálták elérni az EF-re az integrációt. Gondolom az amerikaiak szándékosan mondtak olyan pofátlan összeget, és határidőt, ami elfogadhatatlan volt a németeknek. Az amerikaiak mindenképpen rá akarták kényszeríteni rájuk az F-35-öt. Az F-18 ezután esett be, mint alternatíva. A németek szempontjából ez (mármint az F-18 beszerzése) egy kisebb rossz. Állítólag irdatlan pénzeket költenek a Tornado-k életben tartására.
A Tornadora való integráció díját viszont az olaszokkal, angolokkal közösen fizették ki. Hidd el, egy ilyen biztonsági szintű dologért megkérik a pénzt!
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 795
47 067
113
Vaaaagy, azt mondják, hogy köszönik, ők nem szeretnék más nukleáris fegyvereit cipelni?
De ha nagyon erőltetik, akkor még mindig lehetne a Typhoonokat, mert az egy dolog, hogy a cédulán magasabb az ára, de annak jó része pár forduló után hazakerül, illetve nem jelentkezik a párhuzamos logisztikai háttér fenntartásának költsége. Feltéve, ha nem amúgy kidobandó, korábbi szériákba tartozó gépeket alakítanak át.
Alapvetően ez az alternatíva is felmerült. A Krím előtt simán meghúzták volna ezt - szerintem.
 

Allesmor Obranna

Well-Known Member
2010. április 30.
13 758
66 589
113
Nagyon egyszerű: Az F-18-nak 2 hajtóműve van. Ez pedig nem hátrány egy elsősorban (kizárólag!) atomfegyver szállításra kiválasztott gép esetén. :rolleyes:
Az F-35 tabu a németeknek.
Ez szerintem érthető. Ez önállóság vesztéssel járna! Nem elsősorban a létező/nemlétező szoftveres póráz miatt.
Inkább azért, mert ha megveszik az F-35-öt, akkor értelmetlenné válik az önálló európai FCAS projekt. Ez pedig nagyon komoly stratégiai hiba lenne!
Az F-18 fikarcnyit sem veszélyezteti az FCAS létjogosultságát. Vadi új lesz. Azaz 25-30 évig használható gépek. És nagyon fontos: olcsó!
A hollandoknál, törököknél, belgáknál az F-16-os az atomfegyver hordozó. Csak az olaszoknál és németeknél hordozza Tornado a B61-eseket.