Nagyon jól látod, viszont pont az általad leírt jelenség miatt nincs semmilyen fegyelem a projekt előkészítési vonalon se.A 2 milliárd az a 848,9 milliárdos éves amerikai védelmi költégvetés 0,24%-a lenne, de még ezt is 5-6 évre kell elosztani, akkor az évi 0,05%. A cégek dolgoztak, a munkavállalóik után adót fizettek, amit kifejlesztettek annak egy részét lehet hogy lehet még hasznosítani máshol. A Sikorsky a Raiderrel már Európában kilincsel.
Erre most persze bőven lehetne hozni a nemzetközi példákat, vég nélkül tágítva az analógiák körét. Hiszen a védelmi szektor már csak ilyen.
Kezdhetnénk az irracionális típushalmozó orosz hadiipari megrendelésekkel, eljutva egészen a svédekig, akik a Gripent, mint koncepciót kapásból rosszul lőtték be (legyen kicsi és akkor olcsó lesz, a többi nem számít), de harminc év alatt se korrigálták.
De elejét véve a polémiának - a fenti példáimat ne is reagáljátok le - az amerikaiak "ötletelgetéseivel" már tényleg tele van a padlás.
Az ok leginkább a szabad pénzégetés jegyében lazára engedett koncepciógyártás maga.
Egyszerűen egyparaméteres célmeghatározás alapján pillanatnyi igények szerint indítanak tendereket.
Pl a Chinook továbbfejlesztésére jószerivel semmi más indok nem volt, csak Afganisztán.
Sehol másutt nem kellett nekik "nélkülözhetetlenül fontos mód" Hot&High üzemre alkalmas technika.
Sőt, igazából racionális feladattervezéssel húsz hosszú éven át ott is elvoltak a típussal, főleg a teljesen józanul kitalált F-konverzióval és új gyártású CH-47F gépekkel.
Nade, jöttek a számzsönglőr menedzserek es ppt-alezredesek és berendelt tanulmányokkal megtámasztva elérték, hogy a CH-47-esnek Hot&High képességűnek kell lennie.
Ezért berendelték a 6000 lóerős Honeywell hajtóműveket és hozzájuk az új reduktorokat, transzmissziós tengelyt és a "koronaékszer" Advanced Chinook Rotor Blade" technológiát. Ha már lúd, legyen kövér.
Majd mindeközben, mikor a US Marines épp problémázott az ő lieblingjével, a CH-53K King Stallion-al (a másik kolosszális pénzégető projekt), a Boeing megengedte a GE-nek, hogy a King Stallion 7500(!) lóerős hajtóműveit kipróbálhassa a Chinook-on. Hogy ezzel indulhassanak a Sikorsky ellen, ha a CH-53K-t a Pentagon netán elkaszálná.
Ekkor derült ki, hogy az ACRB technológia - hiába a sok-sok pénzbe kerülő komplex számítógépes tervezés - elfogadhatatlanul nagy vibrációt okoz.
Aztán 2021 nyarán kivonultak Afganisztánból.
Ezek után nem csoda, hogy 2023 májusában még mindig ment a tanakodás, mi legyen az egész projekttel:
What’s Next For The U.S. Army And Boeing’s Chinook | Aviation Week Network
As the Army considers the CH-47F Block II production plan, Boeing expects more congressional additions and pitches more upgrades.
aviationweek.com
Egyszerűen annyira etetni akarják a beszállítókat, hogy ha csak a legcsekélyebb részben is látnak igényt a fejleszthetőségre, azonnal technológiai (üzleti) megoldás jöhet csak szóba, projektet/tendert csinálnak rá és elkezdik a pénzégetést.
Annak idején a Szovjetúnióban mentek így a dolgok.