1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

GPS

Diskurzus a(z) 'Helymeghatározó, kém- és egyéb műholdak, űreszközö' témában - Jeno által indítva @ 2013. január 6..

  1. Jeno

    Jeno Member

  2. joker

    joker Well-Known Member

    A Lockheed nekifogott a GPS szoftverek javításának, ami a az amerikai légierőnél problémákat okozott.
    http://news.yahoo.com/u-fixing-software-glitch-boeing-gps-satellites-011750966--finance.html
     
  3. joker

    joker Well-Known Member

    Az amerikai légierő több, mint egy évtized után fellőtt egy újgenerációs GPS-műholdat.
    http://news.yahoo.com/u-air-force-kicks-off-first-satellite-launch-003825061.html
     
  4. molnibalage

    molnibalage Well-Known Member

    Folytassuk itt.
     
  5. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Folytassuk:

    Úgy, hogy fent van 24db Glonass, 22db Beidou-2, és 14db Galileo műhold is jelenleg, és a két utóbbi még nem teljes ugyebár. Minél több jeled van, annál pontosabb lehet a helymeghatározás, mert a kevésbé pontos jeleket "kiszórhatja" a rendszer...

    Vagyis az ilyen rendszerek kihasználják mind a négy globális műholdas navigációs rendszert - sőt, némelyik még a regionális indiai és japán rendszer műholdjait is...

    Mert az egész onnan indult, hogy az 1990-es években egyre komolyabb lobby indult, hogy a GPS-t felhasználhassák a légi közlekedésben, de erre nincs mód, ha nincs garantálva az, hogy a rendszert nem lehet szabadon le-fel kapcsolgatni. Mivel az USA habozott ennek biztosításával, jöttek az alternatív rendszerek, ennek a vége lett a Beidou és Galileo...
    A vége az lett, hogy 2007-ben végleg, sokadszorra megerősítették, hogy a Navstar GPS fizikailag sem lesz le-fel kapcsolható, vagy rendszer szinten csökkenteni a pontosságát - miután már nyilvánvaló lett, hogy hiába is kapcsolnák adott esetben le, ha ott van három másik teljes értékű alternatíva...
     
    endre likes this.
  6. beta

    beta Well-Known Member

    Ja, hogy egyszerre több rendszer műhold-jelét is használja? Hm...

    Azt hogy lehet garantálni, hogy nem lehet le-fel kapcsolgatni a GPS-t? Sunyiba csak benne hagyhatnak egy kiskaput.
     
  7. Szittya

    Szittya Well-Known Member

    Biztos hogy le lehet kapcsolni vagy hibernalni vagy passzivalni de az akkora teruletet erintene hogy a teljes kereskedelem aruszallitas /vizi legi kozuti/ es forgalomba komoly gondokat okozna mar csak a zavar is... A vegeredmeny az lenne hogy megszunne a bizalom a gps be kina fellone fel ev mulva +10 nav muholdat es maris bukta usa egy fontos szegmenset a vilagnak.
     
    endre likes this.
  8. Szittya

    Szittya Well-Known Member

    Nem 1-2-5-10 evre valoszinuleg egy ilyen huzzassal ugy kb orokre
     
  9. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Természetesen megteheted, hogy deaktiválsz egy, vagy akár az összes műholdat (erre van lehetőség, hiszen a műholdakat irányítják), de azt nem tudod megtenni, hogy csak X régióban ne legyen jel. A történet ugye onnan indult, hogy adott esetben mondjuk Törökország felett kikapcsolhatják-e a GPS-t...

    A GPS műholdak MEO pályán keringenek, vagyis a Földről nézve folyamatosan haladnak az égen...
     
  10. Cifu

    Cifu Well-Known Member

    Nem kell a világűrbe küldeni emiatt több műholdat, ha elkészül, 35 Beidou műhold lesz a Föld körül.
    De ahogy írtam már, a Navstar GPS-en kívül van per pillanat három másik globális műholdas navigációs rendszer (az orosz Glanoss, az európai Galileo és a kínai Beidou v. Compass). Ezen kívül van két regionális, egy japán és egy indiai rendszer, ezek csak az adott ország környékén működnek.

    Igazából a Navstar GPS körüli bizalmi hiányra lehet visszavezetni a Beidou és a Galileo születését...
     
  11. dudi

    dudi Well-Known Member

    Szóval a "puac"kényszerítette a NAVSTAR-t arra,hogy mindig legyen jel mindenhol?
     
    gacsat likes this.
  12. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Egyrészt alighanem, másrészt elterjedtek az akkor még hatékony nyugati GPS zavarók, amiket lokálisan is lehetett alkalmazni.
    Persze ez maga után vonta az orosz GPS zavarók megjelenését, ami meg a zavar-védett GPS vevők megjelenését eredményezte...
     
    endre and fishbed like this.
  13. gacsat

    gacsat Well-Known Member

    Bármelyik környéken célzottan el lehetett állítani a GPS pontosságát. 2003ban az Adrián olyan szépen húzta a hajó a rottát - a parton. Mostmár annyi technológia épül a GPSre, hogy katasztrófa lenne belőle.
     
  14. Hpasp

    Hpasp Well-Known Member

    Egy kis matek GPS zavarásának témájában...
    ... egy civil GPS-t ugyanis elég egyszerű zavarni, mivel nem zavarvédelemre, hanem olcsóságra/kis fogyasztásra tervezték.

    Sajnos nem találtam forrást a GPS műholdak adó teljesítményére, így itt az alábbi feltételezéssel élek:
    adóteljesítmény PT=25W = +14dBW
    antenna nyereség G=13dBi
    műhold távolsága d= 21'000km
    frekvencia f=1500MHz

    Egy civil onmi-direkcionális vevőn a teljesítmény így;

    P= PT + G - 32 - 20 log (d) - 20 log (f) = 14 + 13 - 32 - 20 log (21000) - 20 log (1500) = 14 + 13 - 32 - 86 - 63 = -154dBW

    Számoljunk akkor egy Orosz GPS zavaróval (Pole-21E):

    adóteljesítmény PT=1kW = +30dBW
    antenna nyereség 125°x25° -os nyaláb esetén G=10dBi
    zavarás távolsága d=25km
    frekvencia f=1500MHz

    P= PT + G - 32 - 20 log (d) - 20 log (f) = 30 + 10 - 32 - 20 log (25) - 20 log (1500) = 30 + 10 - 32 - 28 - 63 = -83dBW

    Ez így 71dB J/S (zaj/jel) arány.

    Ezek után már csak az itt található katonai GPS vevők J/S (zaj/jel) tényezőit érdemes megnézni:

    A legdurvább szerintem a NavFire nevű egység, ami 25'000g túlterhelést visel el (kilövést), és még így is 85dB a J/S képessége.
    A SABR vevő 120dB feletti a J/S képessége.
     
    molnibalage and endre like this.
  15. rudi

    rudi Well-Known Member

    Múltkor már volt róla szó hogy fiatal kínai mérnökök hogyan tudják megbolondítani a polgári GPS eszközöket.
    (klikk ide)
    Ugyan ezzel az elvvel egy hajót is le lehet téríteni


    Most azt írják valami újabb zavarási formát találtak.
    Itt nem az történik hogy a GPS használója hirtelen a Tibeti fennsíkon találja magát, hanem rengeteg fals jelet és koncentrikus köröket generál a vevőkészüléken
    https://cdn.technologyreview.com/v/files/comp-1-2.mp4?sw=1272
     

Ezen oldal megosztása