Fekete Hattyú 2021 (Black Swan 2021) elnevezéssel, több ország részvételével légi és vízi hadgyakorlat folyt Magyarországon.
novekedes.hu
...
Magyarországon nincs olyan vízi lőtér, amely a célok éles lőszerrel való leküzdését is lehetővé tenné. A korábbi években az MH katonái vízi éleslövészetre Szerbiába mentek, ahol a Tiszán, a titeli szakaszon alakítottak ki éleslövészeti terepet. Itt akár a magyar hadihajósok legnehezebb fegyverével, a 20mm-es gépágyúval is lehetett célba lőni.
...
A Fekete Hattyú 2021-hez igen érdekes két vízi járművel érkeztek az amerikaiak.
SOC-R-nak (Special Operations Craft – Riverine – Különleges Műveleti Jármű - Folyókra) nevezik őket és az újpesti Duna-ágban meg is mutatták őket messziről az újságíróknak.
A négytagú személyzet mellett nyolc különleges rendeltetésű katonát (legtöbbször SEAL-kommandósokat) szállítanak velük.
Messziről ormótlannak tűnhetnek, pedig gyorsak, 74 km/órával képesek száguldani. Ezeknek a tíz méter hosszú, három méter széles járműveknek hihetetlenül erős ikermotorjuk van (2x440 lóerős), roppant fordulékonyak és iszonyatos tűzerővel rendelkeznek.
A felszerelve csaknem tíz tonna súlyú járműveknek négytagú a személyzete, egy kormányos és három fegyverkezelő.
Nem is a hagyományos hajócsavar hajtja őket, hanem irányítható, nagy nyomású vízsugár (pump-jet), amelyet egy-egy, a japán Yanmar cég által gyártott dízelmotor, illetve a motorok által hajtott két turbina-pumpa állít elő.
Ilyen elven működnek a Dunán gyakran látott jetski-k motorjai is. Ezt a pump-jet megoldást a rakétáktól és a legkorszerűbb, több irányba elfordítható sugárhajtómű-tológyűrűs vadászgépektől örökölték, alkalmazták a vízre. Nincs bennük sebességváltó, a vízsugár irányváltoztatásával kormányoznak, adott esetben tolatnak.
A SOC-R-eket, illetve az őket szállító járműveket úgy tervezték, hogy beleférjenek az egész világon elterjedt katonai szállítógépekbe, a nyugdíjaskorú (65 éve vannak szolgálatban), de örökifjú C-130-as Herculesekbe. Persze a Magyarországon a pápai bázisról jobban ismert C-17 III. Globemasterek, vagy a még nagyobb C-5-ös Galaxyk is többet elvisznek belőlük.
Roppant meggyőző a fegyverzetük: a csónak orrában két GAU-17-es típusú, egyenként hat csövű, 7.62x51mm-es NATO szabvány puskalőszert használó M134-es mini-ágyú (minigun) van.
Mindegyik másodpercenként 100 lövést képes leadni, hatásos lőtávolsága 1000 méter. A csónak farában egy .50-es kaliberű M2HB nehéz géppuska fedezi a kommandósok partra szállását.
A honvédelem.hu bemutatott kisfilmen a SOC - R kishajó oldalán két, együtt mozgó M240B, 7,62x51 milliméteres lőszerrel etetett könnyű géppuska, továbbá két MK 19-es, 40 milliméteres gránátvető látható. Emellett a motort, a kormányost, a fegyverkezelőket páncélzat védi, amely ellenáll a Kalasnyikovok (7.62x39mm-es szabvány tölténnyel) tüzének. És a tervezők még a füstgránátok kilövésére szolgáló cső-együttest is a csónakok oldalára applikálták.
A vízközpontú hadgyakorlat egyik színhelye az újpesti Duna-ágban lévő MH Hadi Kikötő, a Tűzszerész és Hadihajós Ezred bázisa.
Itt tájékoztatták a sajtót a gyakorlatról.
A fényképeken azt is látni, hogy a két amerikai különleges csónak mellett ott díszelegnek az MH hadihajósainak „öreg munkalovai”, a még a nyolcvanas évek elején a jugoszlávoktól vásárolt, 61 tonnás Nestin-mintájú dunai aknamentesítő-aknarakó, többcélú naszádok. Belgrádban gyártották őket.
Megjegyzendő, hogy Jugoszlávia létezése idején igen komoly hadiipart tartott fenn. Viszonylag jó minőségű gyártmányaikat az egész világon eladták.
Ezeken a Nestineken dolgoznak az MH Hadi Kikötő tűzszerész búvárjai is, akik életük kockáztatásával hozzák a felszínre, ártalmatlanítják a Dunában még mindig ezerszámra megbújó, második világháborús amerikai, szovjet légibombákat, és itt, az újpesti bázison dolgoznak-treníroznak kutyáikkal a tűzszerészek is.
A nyolcvanas évek elején beszerzett hat Nestinből ma a fele most is működőképes. Fegyverzetük: a „magyar” Nestinek egy részén az orr részben nem a jugoszláv szabvány szerinti egy vagy két csöves 20mm–es légvédelmi/földi célok elleni M75-ös, a Hispano-Suiza licenc alapján Jugoszláviában gyártott gépágyú, hanem négycsövű koaxiális M75-ös gépágyú van, amely igen komoly tűzerőt jelent az igazán hatékony sávban, 1500-3000 méteres lőtávolságig – akár légi, akár pedig földi/folyami célpontok ellen.