[HUN] Helikopterbeszerzés

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

  • Az elmúlt évek tapasztalatai alapján, és a kialakult helyzet kapcsán szeretnénk elkerülni a (többek között az ukrán topikban is tapasztalható) információs zajt, amit részben a hazai sajtóorgánumok hozzá nem értő cikkei által okozott visszhang gerjeszt. Mivel kizárható, hogy a hazai sajtó, vagy mainstream szakértők többletinformációval rendelkezzenek a fórumhoz képest a Wagner katonai magánvállalat oroszországi műveletével kapcsolatban, így kiegészítő szabály lép érvénybe a topik színvonalának megőrzése, javítása érdekében:

    • a magyar orgánumok, közösségi média oldalak, egyéb felületek hírei és elemzései (beleértve az utóbbi időkben elhíresült szakértőket is) nem támogatottak, kérjük kerülésüket.
    • a külföldi fősodratú elemzések, hírek közül az új információt nem hordozók szintén kerülendők

    Ezen tartalmak az oldal tulajdonosának és moderátorainak belátása szerint egyéb szabálysértés hiányában is törölhetők, a törlés minden esetben (az erőforrások megőrzése érdekében) külön indoklás nélkül történik.

    Preferáltak az elsődleges és másodlagos források, pl. a résztvevő felekhez köthető Telegram chat-ek, illetve az ezeket közvetlenül szemléző szakmai felületek, felhasználók.

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 698
3 924
113
Mi az a téli nyári átállás?
télen ótvar hideg tud lenni, nyáron, meg dög meleg. vannak olyan dolgok, amiknek jelentős hőtágulása van ilyen körülmények között, vagy a hőháztartáshoz van köze.
Mi-8 családnál három jellemző példa:
  • a forgószárnyagyban az olaj lecserélése a csuklóknál, un. 307-es és 308-as olaj van váltogatva, de nem minden csuklóban, ha jól rémlik.
  • az útirányú vezérlés a faroktartóban sodronyhuzalpárokkal van megoldva. Annak a feszességét kell átállítani, hogy télen ne legyen laza, nyáron pedig ne legyen benne túl nagy húzófeszültség.
  • A reduktortér (és egyben az olajhűtők ) ventilátorának állólapátozását kell átállítani (praktikusan télen zárod, hogy ne engedjen be annyi hideg levegőt, nyárra ki kell nyitni)
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 422
46 288
113
az útirányú vezérlés a faroktartóban sodronyhuzalpárokkal van megoldva. Annak a feszességét kell átállítani, hogy télen ne legyen laza, nyáron pedig ne legyen benne túl nagy húzófeszültség.
Ez egész biztosan így van?
Nem mondanám, hogy ezzel kelek, fekszem, de ha sodronyhuzalozás, akkor ott nyáron van, hogy lazábbá válik a huzal (melegben kitágul), nem?
Míg télen meg feszesebbé (hidegben összehúzódik). Ezen hatások ellen kell állítani a feszességen, nem?
Nem kötekedni akarok, csak feltűnt.
 

vilmoci

Well-Known Member
2010. április 24.
1 698
3 924
113
Ez egész biztosan így van?
Nem mondanám, hogy ezzel kelek, fekszem, de ha sodronyhuzalozás, akkor ott nyáron van, hogy lazábbá válik a huzal (melegben kitágul), nem?
Míg télen meg feszesebbé (hidegben összehúzódik). Ezen hatások ellen kell állítani a feszességen, nem?
Nem kötekedni akarok, csak feltűnt.
Okés, félreérthetően fogalmaztam, vagyis nem írtam le rendesen...
Tehát van egy kiindulási állapotod, mondjuk a nyári: és ha úgy hagyod, akkor ha jön a tél -► a sodrony meglazul, mert nem feszítettél rá téli átállás keretében ( ugyanis a sárkányszerkezet, ami alu-ötvözet, sokkal jobban „összeugrik” hidegben, mint az acél sodrony).
A télinél, ha úgy hagyod és nem lazítasz rajta tavasszal --► akkor nyáron megnyúlik körülötte a sárkány, a sodrony pedig nem tudja azonos hőmérsékletváltozás hatására annyival növelni a hosszát ( mivel a két anyagnak nem azonos a lineáris hőtágulási együtthatója, ugye az alu-ötvözeté nagyobb ), vagyis növekszik a sodronyhúzóerő anélkül, hogy bármit is csináltál volna.
70 mm rakéta darabja kb. 5-6 ezer dollár. Ha veszünk így hirtelen 1000 darabot gyakorolgatni, az 5-6 millió dollár,
Ez az egész rakéta, vagy csak a rocket motor ára? Mert kétségeim vannak, hogy európai keretek/euróéhség közöpette kijöjjön ennyiből manapság egy komplett nemirányított rakéta. Egy vasdarabban elhelyezett némi robbanóanyag (155mm gránáttest) kóstál manapság 4000 eurót...
A Mi-17-esek vannak rosszabb állapotban. Ne felejtsd el, hogy a Mi-24-esek nagyobb része a német kontingensből származott, amelyikben gyakorlatilag nem volt tényleges repült óra. Szóval simán lehet, hogy a gyari felülvizsgálat során azt az értékelést kapták, hogy nem csak egy ciklus van bennük.
A kevés gyűjtött repült óra mellett mindenféle lefedés nélkül évtizedeket töltöttek letámasztva mizerábilis körülmények között, ellenben a Mi-17-esek folyamatosan kaptak karbantartást (ami azért számít) és azokban is biztosan van időtartalék is. Én így nem tudnám kijelenteni, hogy a 17-esek vannak rosszabb állapotban... bár azt sem tudnám megmondani, hogy melyik típus van jobb állapotban. :)
Egyébként az alap Mi-17-eseket esélyes, hogy nem nyúzták annyira, mint a Mi-24-est szokás, lévén nem volt túlságosan sok a teheremelés, homokzsákolás, tűzoltás velük.
Azt a konteómat meg már többször elmondtam, hogy én azt gyanítom, hogy a Mi-24-esek ugyan úgy lettek felújítva, mint a 3-as metró kocsik.... :oops:
Szerintem már többször elmeséltük néhányan, hogy ez miért nem lehetséges. Hiheted így továbbra is, csak a valóság nem ez.
a Mi-17-nél nincs nagyon tovább üzemidő.
Ezt az okmányokba való betekintés után jelenthetnénk ki, de ilyenkor sem szokott minden veszve lenni, hisz ha lehetséges és van akarat, akkor minden további nélkül lehet üzemidőhosszabbítást megrendelni (nekünk mondjuk speciális hikomat helyzetünk miatt nehézkes). Ugye hozzánk is jött olyan Mi-8-as vérfrissítésként, ami túl volt az össz élettartamán (12000 repült óra meg talán 40 év?), de teljesen legálisan mehetett tovább, mert a gyártó kitolta a naptári időt 50 évre, meg a repült órát is engedte tovább és nem volt rosszabb állapotban, mint a mieink. Érdemes megjegyezni a saját gépeink általában 3500-4500 óra körül fejezték be a pályafutásukat.
Bocs, én úgy tudtam, hogy pont a bennük lévő üzemidő miatt vették meg a finn gépeket. Ez igaz is, csak nem úgy...
Igazából nem vettük, hanem kaptuk ajiba és a legvonzóbb a sok ládányi tartalékalkatrész volt a dologban amiből valameddig megint lehetett „ingyenélni”, pedig akkoriban még simán adtak volna az oroszok is cuccokat nem túl drágán, de... nnna mindegy.
Mi az amire eddig a Mi-8/17-et használtuk, és most nem tudjuk megoldani?
Mentés: Ugye a H225-nek 2 személyes csörlője van.
Homokzsák. Pipa.
Bambi bucket. Pipa.
Csapatszállítás. Pipa.
Ejtőernyős ugratás. Pipa.
Fegyverzet: érkezik.
Ezek egy része merész és egyúttal fals állítás.
A homokzsák/bambi bucket/teheremelést a masina tudja, de addig nem pipa, amíg nem lesz néhány személyzet, akik tudják csinálni, majd begyakorolták és csinálhatják. Ezek még esélyesen hiányoznak.
Csörlőzni már talán csörlőztek kipróbálni, hogy milyen az, meg ugye zsinórbohócok is ugráltak nemrég, de még ez sem elterjedt dolog.
Fegyvernél meg jól hangzik az érkezik, de az valójában annyit tesz, hogy nincs és még nagyon sok idő azután is, hogy ideér, mire lesz ott is néhány személyzet, akik tudnak fegyvert alkalmazni.
Egyelőre nagyjából a jön-megy-dudál résznél tart a H225.
Ha feltorlódik a munka, akkor vagy ember nincs elég, vagy munkaigényesebb lett a gép, mint amit a gyártó ígért.
Munka és pénzigényesebb a gép, mint amit elhintett a gyártó??? jjjjaaaaj, hát olyan nem történhet meg. :D
Valójában a gyártó mindig az eszményi állapotot hinti a szemedbe, hogy csak minimál ápolások lesznek, aztán folyton a levegőben lesz a masina... Az élet meg osztja a hibákat, meg érkeznek az előre nem látott számlák sok-sok dollárról. :)
amúgy mivel mossák a heliket? Nagynyomású vizes mosóval?
jellemző. Ezeknél a gőzborotváknál van ilyen mosószer adagoló és abba kell bele spec gépmosó folyadékot tölteni.
Ha makacs a gané (ráégett korom) és fémépítésű a gép, akkor jöhet az ultraderm forróvízben feloldva + puha ronggyal törölgetés kombináció, majd kerós rongy, stb.
Karcolást ejteni nem szabad.
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 422
46 288
113
Okés, félreérthetően fogalmaztam, vagyis nem írtam le rendesen...
Tehát van egy kiindulási állapotod, mondjuk a nyári: és ha úgy hagyod, akkor ha jön a tél -► a sodrony meglazul, mert nem feszítettél rá téli átállás keretében ( ugyanis a sárkányszerkezet, ami alu-ötvözet, sokkal jobban „összeugrik” hidegben, mint az acél sodrony).
A télinél, ha úgy hagyod és nem lazítasz rajta tavasszal --► akkor nyáron megnyúlik körülötte a sárkány, a sodrony pedig nem tudja azonos hőmérsékletváltozás hatására annyival növelni a hosszát ( mivel a két anyagnak nem azonos a lineáris hőtágulási együtthatója, ugye az alu-ötvözeté nagyobb ), vagyis növekszik a sodronyhúzóerő anélkül, hogy bármit is csináltál volna.
Stimt. Így világos.
A kevés gyűjtött repült óra mellett mindenféle lefedés nélkül évtizedeket töltöttek letámasztva mizerábilis körülmények között, ellenben a Mi-17-esek folyamatosan kaptak karbantartást (ami azért számít) és azokban is biztosan van időtartalék is. Én így nem tudnám kijelenteni, hogy a 17-esek vannak rosszabb állapotban... bár azt sem tudnám megmondani, hogy melyik típus van jobb állapotban. :)
Egyébként az alap Mi-17-eseket esélyes, hogy nem nyúzták annyira, mint a Mi-24-est szokás, lévén nem volt túlságosan sok a teheremelés, homokzsákolás, tűzoltás velük.
Erről korábban egy magyar paracsnok beszélt valamelyik interjúban. Mármint, hogy a 24-eseknek tudna lenni még egy kanyaruk, de még nincs eldöntve a sorsuk. Szerintem azóta el kell hogy legyen....
Szerintem már többször elmeséltük néhányan, hogy ez miért nem lehetséges.
o_O
Én ilyen "elmeséltükre" nem igazán emlékszem...
Ezt az okmányokba való betekintés után jelenthetnénk ki, de ilyenkor sem szokott minden veszve lenni, hisz ha lehetséges és van akarat, akkor minden további nélkül lehet üzemidőhosszabbítást megrendelni (nekünk mondjuk speciális hikomat helyzetünk miatt nehézkes). Ugye hozzánk is jött olyan Mi-8-as vérfrissítésként, ami túl volt az össz élettartamán (12000 repült óra meg talán 40 év?), de teljesen legálisan mehetett tovább, mert a gyártó kitolta a naptári időt 50 évre, meg a repült órát is engedte tovább és nem volt rosszabb állapotban, mint a mieink. Érdemes megjegyezni a saját gépeink általában 3500-4500 óra körül fejezték be a pályafutásukat.
Csakhogy nem lehet eltekinteni attól a hikomat helyzetünktől, hogy lassan egyedül maradunk a típuscsaládok üzemeltetésével a NATO-n belül.
Nekünk nem adatik meg az a luxus, hogy üzemidőt hosszabítsunk.
Ezek egy része merész és egyúttal fals állítás.
A homokzsák/bambi bucket/teheremelést a masina tudja, de addig nem pipa, amíg nem lesz néhány személyzet, akik tudják csinálni, majd begyakorolták és csinálhatják. Ezek még esélyesen hiányoznak.
Csörlőzni már talán csörlőztek kipróbálni, hogy milyen az, meg ugye zsinórbohócok is ugráltak nemrég, de még ez sem elterjedt dolog.
Fegyvernél meg jól hangzik az érkezik, de az valójában annyit tesz, hogy nincs és még nagyon sok idő azután is, hogy ideér, mire lesz ott is néhány személyzet, akik tudnak fegyvert alkalmazni.
Egyelőre nagyjából a jön-megy-dudál résznél tart a H225.
Azon nem gondolkodtál el, hogy ezt a helyzetet sokkal egyszerűbb, és olcsóbb úgy megoldani, hogy személyzetet bérelünk a gyártótól arra az időre, amíg nekünk nem lesznek erre alkalmas pilótáink, minthogy az orosz technikába leheljünk valamilyen isteni csoda folytán további üzemidőt?
(a'la Falcon!)
Maga a képzett személyzet jelenleg is a rendelkezésünkre áll, hiszen a gyári instruktorok itt vannak, nem?
Munka és pénzigényesebb a gép, mint amit elhintett a gyártó??? jjjjaaaaj, hát olyan nem történhet meg. :D
Valójában a gyártó mindig az eszményi állapotot hinti a szemedbe, hogy csak minimál ápolások lesznek, aztán folyton a levegőben lesz a masina... Az élet meg osztja a hibákat, meg érkeznek az előre nem látott számlák sok-sok dollárról. :)
Érteném ezt, ha nem bőven garanciális időszakon belül lennénk....