Szó volt itt a minap egy esetleges ruszin autonómiáról, s annak terjedelméről. Nyilván vitatkozni erről egyrészt nem időszerű, másrészt igazából az alapok is hiányoznak egy elméleti vitához.
Egy autonómia (szerintem arról és nem egy föderáció tagállamáról kell szó legyen) megalkotásakor a legfontosabb az alkotmányos helyzet, majd a feladatok és az ezekhez tartozó források elosztása.
Alkotmányosan szerintem kell egy területi „törvényhozás” egy területi végrehajtó hatalommal és saját költségvetéssel. Kell létszámarányos, tehát kb. 10%-os garantált képviselet a parlamentben. Tehát a mostani számok alapján kb. 20 főt a Ruszin Autonómia területén kell megválasztani. (A Ruszin Autonómiának nem lenne része a határ menti, többségében magyarlakta terület, az egy különleges fejlesztési övezet, netán megye kell legyen Magyarországon belül.)
Ha kérik, oda kell adni a közoktatás ügyét teljes mértékben, s minden kulturális feladatot. A felsőoktatás terén a főleg a bölcsészképzést, s keretet kell adni a műszaki, természettudományos képzés terén a mostani egyetemeinken, illetve segíteni kell, hogy az ungvári egyetemen a mi hátterünkkel anyanyelvi képzésük legyen mind több szakon.
Rendészeti területen kívánatos, hogy legyen saját rendőrségük.
Kívánatos, hogy maguk alakítsák szociálpolitikájukat, s az egészségügy is átadandó.
Az igazságügyben ügytípustól és az ügy súlyától függően képzelhető el az önállóság, itt különösen hosszas folyamat a harmonizáció.
Forrásként az ott keletkezett ÁFA és SZJA feladatmennyiségtől függő százaléka helyben hagyandó, a társasági adó egészét ott hagynám (azzal, hogy az adókulcs csak Budapest jóváhagyásával térhet el az ország többi részétől), s ott kell maradjanak a helyi adók.
A társadalombiztosítás kérdésköre talán a legnehezebb, mert jó lenne nekik saját, csak túl kicsi lesz a kockázatközösségük.
A pénzügyi szabályozás területén nem lehet autonómia.
Lehetőséget kell adni, hogy uniós forrásaink 6-8%-a az Autonómiában kerüljön megpályáztatásra.
A hadügy, pénzügy és külügy nyilván közös, egyes kérdésekben lehet, különleges jogokat kell adni az Autonómia képviselő testületének.
Az államfő értelemszerűen közös, de az Autonómia képviselő testületének elnöke közjogi méltóság.
Ez csak pár gondolat. Lehet vajon remélni, hogy szakembereink (mert ezen a területen bizony sok van) is gondolkodnak?
Egy autonómia (szerintem arról és nem egy föderáció tagállamáról kell szó legyen) megalkotásakor a legfontosabb az alkotmányos helyzet, majd a feladatok és az ezekhez tartozó források elosztása.
Alkotmányosan szerintem kell egy területi „törvényhozás” egy területi végrehajtó hatalommal és saját költségvetéssel. Kell létszámarányos, tehát kb. 10%-os garantált képviselet a parlamentben. Tehát a mostani számok alapján kb. 20 főt a Ruszin Autonómia területén kell megválasztani. (A Ruszin Autonómiának nem lenne része a határ menti, többségében magyarlakta terület, az egy különleges fejlesztési övezet, netán megye kell legyen Magyarországon belül.)
Ha kérik, oda kell adni a közoktatás ügyét teljes mértékben, s minden kulturális feladatot. A felsőoktatás terén a főleg a bölcsészképzést, s keretet kell adni a műszaki, természettudományos képzés terén a mostani egyetemeinken, illetve segíteni kell, hogy az ungvári egyetemen a mi hátterünkkel anyanyelvi képzésük legyen mind több szakon.
Rendészeti területen kívánatos, hogy legyen saját rendőrségük.
Kívánatos, hogy maguk alakítsák szociálpolitikájukat, s az egészségügy is átadandó.
Az igazságügyben ügytípustól és az ügy súlyától függően képzelhető el az önállóság, itt különösen hosszas folyamat a harmonizáció.
Forrásként az ott keletkezett ÁFA és SZJA feladatmennyiségtől függő százaléka helyben hagyandó, a társasági adó egészét ott hagynám (azzal, hogy az adókulcs csak Budapest jóváhagyásával térhet el az ország többi részétől), s ott kell maradjanak a helyi adók.
A társadalombiztosítás kérdésköre talán a legnehezebb, mert jó lenne nekik saját, csak túl kicsi lesz a kockázatközösségük.
A pénzügyi szabályozás területén nem lehet autonómia.
Lehetőséget kell adni, hogy uniós forrásaink 6-8%-a az Autonómiában kerüljön megpályáztatásra.
A hadügy, pénzügy és külügy nyilván közös, egyes kérdésekben lehet, különleges jogokat kell adni az Autonómia képviselő testületének.
Az államfő értelemszerűen közös, de az Autonómia képviselő testületének elnöke közjogi méltóság.
Ez csak pár gondolat. Lehet vajon remélni, hogy szakembereink (mert ezen a területen bizony sok van) is gondolkodnak?