[HUN] AERO L-39 Skyfox

Könnyebb az leírni, hogy mi van benne, mint azt, hogy mi hiányzik, még radar sincs benne a XXI. században.
Hasonló mintha veszel egy autót amiben nemhogy 2 zónás digit klíma nincs, de még biztonsági öv sem. Lehet, hogy olcsóbb, mint a többi típus, de biztos, hogy megéri?
Mivel nem akarunk vele harcolni, akkor nem kell radar - amúgy sok kiképző gép fedélzeti rendszere tudja szimulálni a radar működését bizonyos kiképzésekhez.
Biztos sokoldalúbb típus a Master, csak 40-50 millió dolcsi - kb. használt Gripen C árban van. Ha jól tudom a L-39NG 10-12 körül van...

Kb. azt tudja L-39NG mint a Hawk - jelenleg is azon tanulnak pilótáink az NFTC-ban.
 
Mivel nem akarunk vele harcolni, akkor nem kell radar - amúgy sok kiképző gép fedélzeti rendszere tudja szimulálni a radar működését bizonyos kiképzésekhez.
Biztos sokoldalúbb típus a Master, csak 40-50 millió dolcsi - kb. használt Gripen C árban van. Ha jól tudom a L-39NG 10-12 körül van...

Kb. azt tudja L-39NG mint a Hawk - jelenleg is azon tanulnak pilótáink az NFTC-ban.
Érdekes lesz a "felderítőgép" radar nélkül.....
Ugyanazt tudja mint a Hawk? The Hawk 200 is equipped with a Northrop Grumman AN/APG-66H multi-mode radar, LINS 300 ring laser gyroscope inertial navigation system, air data sensor, display processor and mission computer.
Azt a kérdést kell feltenni, hogy vajon az itt kommentelő katonák miért vannak rosszul az L-39 beszerzéstől?
 
Érdekes lesz a "felderítőgép" radar nélkül.....
Ugyanazt tudja mint a Hawk? The Hawk 200 is equipped with a Northrop Grumman AN/APG-66H multi-mode radar, LINS 300 ring laser gyroscope inertial navigation system, air data sensor, display processor and mission computer.
A felderítő verziót én sem értem, de egyszerű kiképző gépnek és célt repülni tök elég szerintem.
A felderítőt teli pakolják zavaró és felderítő konténerekkel, akkor talán jó lehet valamire. Remélem valamilyen MG vagy MH megnyilvánulásból kiderül mi a koncepció...
Azt a kérdést kell feltenni, hogy vajon az itt kommentelő katonák miért vannak rosszul az L-39 beszerzéstől?
Ez jó kérdés! @krisss miért ennyire szar szerinted L-39NG? Mi hiányzik belőle ami miatt nem alkalmas pilóta kiképzésre?
 
Valaki összefoglalná nekem konkrétumokkal, tényekkel, hogy miért "szar" L-39NG pilótakiképzésre? Mi hiányzik belőle konkrétan?
Nem egy F-35, de nem is kell annak lennie. Kávédarálóról átszoknak sugráhajtásúra - erre szerintem ez is jó. Tud annyit mint a Hawk amin Kanadában tanulnak a pilótáink. Nem értem ezt viszolygást...

Egyáltalán össze lehet foglalni ? Tudjuk a honvédségéi gépek teljes felszereltségét, mi lesz bent ?
 
Érdekes lesz a "felderítőgép" radar nélkül.....
Ugyanazt tudja mint a Hawk? The Hawk 200 is equipped with a Northrop Grumman AN/APG-66H multi-mode radar, LINS 300 ring laser gyroscope inertial navigation system, air data sensor, display processor and mission computer.
Azt a kérdést kell feltenni, hogy vajon az itt kommentelő katonák miért vannak rosszul az L-39 beszerzéstől?
Az NFTC-ban amúgy Hawk 115 típust repülik: semmi radar nincs benne. Kb. annyit tud mint az "új Albatrosz"...
 
Könnyebb az leírni, hogy mi van benne, mint azt, hogy mi hiányzik, még radar sincs benne a XXI. században.
Hasonló mintha veszel egy autót amiben nemhogy 2 zónás digit klíma nincs, de még biztonsági öv sem. Lehet, hogy olcsóbb, mint a többi típus, de biztos, hogy megéri?

Itt már megint AJT elvárás miatt nyafogunk egy BJT-be tartozó Albatrosszal kapcsolatban. Megint azért nyafogunk, mert a Ferrari rohadt szar tehergépjárműnek. Radar a következő kiképzési szinthez kell. Abba az ALCA tartozik, bármennyire is rajonganak azért a gépért páran a fórumon, az meg pont nem tűnik számomra a saját kategóriájában jó gépnek.
Miközben a BJT-ben az Albatrosz piacvezető.
 
Itt már megint AJT elvárás miatt nyafogunk egy BJT-be tartozó Albatrosszal kapcsolatban. Megint azért nyafogunk, mert a Ferrari rohadt szar tehergépjárműnek. Radar a következő kiképzési szinthez kell. Abba az ALCA tartozik, bármennyire is rajonganak azért a gépért páran a fórumon, az meg pont nem tűnik számomra a saját kategóriájában jó gépnek.
Miközben a BJT-ben az Albatrosz piacvezető.
Teljesen igazad van! Megy a vita, miért nem jó az NG! Sztem ami tudunk róla, az alapján, arra amire tervezték egy remek kis gép. ( tisztán a technikai paraméterei alapján).
A probléma az, hogy nem látom szükségességét a HM keretein belül! 14 Gripen, 2 Airbus, 2 Falcon, 2 KC390 számára teljesen felesleges 12 db ilyen gép..
Arról kell majd az illetékeseknek beszélni, hogy milyen döntési folyamat mentén született ez a megrendelés… mert az a ködös..
 
A probléma az, hogy nem látom szükségességét a HM keretein belül! 14 Gripen, 2 Airbus, 2 Falcon, 2 KC390 számára teljesen felesleges 12 db ilyen gép..
Arról kell majd az illetékeseknek beszélni, hogy milyen döntési folyamat mentén született ez a megrendelés… mert az a ködös..
Amiért egyet értek és amiért nem:
  • kategóriájában a legyegyszerűbb, kipróbált és minden bizonnyal legolcsóbban üzemeltethető gép,
  • akárhogyan is nézzük, immár magyar érdekeltség van minden legyártott csavarban, amiből készült,
  • arra, hogy olcsón valós repült órákat gyűjtsenek a pilóták és pilótanövendékek arra végül is teljesen rendben van,
  • meg arra is, hogy gyakorlatokon ezzel repüljenek célt vagy segitsék a földi csapatok támogatását olcsóbban,
  • az AV hadiipari/technológiai részébe történő befeketetéssel a jövőben elérhető fejlesztésekre tekintve lehet benne potenciál, nem elfelejtve a körvonalazódó AV/Embraer/Saab együttműködést.:rolleyes:
de
  • vannak potensebb, sokoldalúbb gépek is ilyen célra a piacon, igaz drágábban,
  • a hosszútávra kigondolt haderőfejelsztési programban az eddigi úton is ki lehettet volna nevelni a szükséges pilóta mennyiséget az érkező gépekhez,
  • bár a tengerentúlról van magyar, kiképző képesitésű emberünk is, egyenlőre nem látni, hogy a hazai pilótaképzés a fiatal, a kor követelményeinek megfelelően keményen és szakszerűen képzett, tengerentúli tapasztalattal rendelkező tehetségek köré épülne,...
  • ...márpedig ha nem rájuk épitünk, akkor a szinvonal sosem lesz olyan, mint amiről most "költséghatékonyság" cimen lemondtunk (NFTC)
  • a valós légiharc-gyakroláshoz sem megfelelő légtérrel, sem megfelelő gépel nem fogunk rendelkezni az NG-k meglétének ellenére is...ez tény
  • az olyan apróságra meg igazán vigyázni kellett volna, hogy ne a honvédelmi miniszter cégétől vegyünk technikát, mert az összes fenti pozitiv érvemet egy tollvonással zárójelbe teszi, és már nincs is miről beszélni. :(
Ez van, változtatni nem tudunk rajta. Kiváncsian várom hová fajulnak majd a dolgok,...remélem végül azért elégedettek leszünk '30 körül az összképpel.
 
Teljesen igazad van! Megy a vita, miért nem jó az NG! Sztem ami tudunk róla, az alapján, arra amire tervezték egy remek kis gép. ( tisztán a technikai paraméterei alapján).
A probléma az, hogy nem látom szükségességét a HM keretein belül! 14 Gripen, 2 Airbus, 2 Falcon, 2 KC390 számára teljesen felesleges 12 db ilyen gép..
Arról kell majd az illetékeseknek beszélni, hogy milyen döntési folyamat mentén született ez a megrendelés… mert az a ködös..

Igazad van, hogy ehhez a légierőhöz nem kell, viszont szerintem nincs is tervben, hogy változatlanul ebben a méretben hagynák. Mi értelme van egy Dongó század fenntartásának? Egy század légierőhöz nem kell egy század (sem fél század) pilóta növendék, akik évekig repülnek Zlinen.
Dongó századnak akkor van értelme, ha a második vadászszázad alapja lesz. Először vesznek a kiképzés legalacsonyabb szintjét jelentő gépeket, amiből bőven van elég. Most rendeltek BJT-t, és ebben a kategóriában teljesen jó az, amit vettünk. És tetszik, nem tetszik, a szükséges beszerzés visszatermeli azt, hogy egy magyar befektető megvásároljon egy külföldi céget.
A problémáim innen kezdődnek. El kell dönteni, hogy az AJT szintet nemzetközi pilótaképzés keretében képzelem el, az ott biztosított gépekkel vagy magam oldom meg azt is, még mielőtt új vadászgépeket veszek. Ne értsetek félre, ez nem ma lesz. Teljesen logikátlan ma megrendelni a két szinttel lentebb lévő kiképző gépeket, majd jövőre megrendelni a vadászgépeket. Bárki azt gondolná, hogy az új vadászpilóták egy év alatt két szintet teljesítenek, a következő évben meg ülnek bele a GripenF ülésébe például?

Miért érzem problémásnak az új minisztert?

1, Már a választás és a kormányalakítás között megrendeltük az Albákat, ahhoz, hogy ez a rendelés lefusson, semmi feladat külön az ő személyét nem követelte volna meg. De most el kell döntenie, hogy például olasz közös NATO kiképzést rendelünk-e a Dongónak vagy vásárolunk 8 db ALCA-t? Itt döntse el mindenki, hogy melyiket látná szívesen, de ALCA az AJT-ben amit a fórumon olvastam róla tényleg a trabant kategóriája egy olasz M-346-tal szemben, miközben az AlbaNG teljesen versenyképesnek tűnik az M-345-tel vagy másokkal szemben a kategóriájában.
Mi volt a probléma Benkő papával és miért érezték azt, hogy ez eddig oké, de most olyan döntések jönnek, amit nem őrá, hanem az új miniszterre bízunk? Az AV lelkesen ígéri Irakban, hogy az ALCA modernizációja olyan szuper lesz, csak vegyék meg! Ki fogja fizetni az új ALCA kifejlesztését? Ez most a bagdadi kormánynak ennyire fontos és ők? Eddig arról beszélünk, hogy 2030 után ők lesznek az egyedüli üzemeltetők. A cseh kormány segíti ki a saját hazai cégét és rendszerben tartja, megrendeli az ALCA továbbfejlesztését a saját gépeire? Eddig a kukázásukról szólt a hír. V4+Irak közös programként akarjuk ezt elképzelni? Borsózik a hátam.

2, Azzal, hogy felvásároltuk a cseh légiipar zászlóshajójának majdnem egészét, nekünk érdekünk lett az AV továbbfejlesztése és bevonása egy új vadászgép ellentételezésébe való bevonásnál. Mi ezzel a gondom? Meg lehet ezt oldani úgy, hogy ami gépet a magyarok rendszeresítenek, annak a gyártójával leboltolunk valami társulást, beszállítást, hívjuk bárminek és kap egy kis segítséget a technikai fejlődésben. És amikor a csehek egy másik vadásztípus mellett döntenek 2027-től, akkor ők is leboltolnak valami ilyesmit. Ez hatalmas fejlődés az AV-nek, rengeteg tapasztalatot nyer mind a két óriás cégtől... csak értelme nincs.
Vagy ki lehet mondani, hogy amit a csehek rendelnek, azt rendeljük mi is. Ez eddig is így volt. Itt vannak a problémáim, hogy ő miniszterként és cégvezetőként milyen döntéseket hozna? Erre mondtam azt, hogy ha aláírjuk akár a Tempest, akár az FCAS programban való részvételt, akkor meg fogok nyugodni. Mert akkor tényleg érdekeltek leszünk abban, hogy a Gripen C váltó típusa 6. gen tényleg harcképes gép legyen. Egyik program sem fog lefutni 2027-ig, a csehek erre nem tudnak várni. Erre mondtam, hogy nagyon nagy ütközés van a cseh és magyar stratégiai irányban. És nem szerencsés, hogy neki üzletemberként köti a kezét. A másik problémám, hogy számomra a csehországban maradó része az AV-nek nem magyar iparfejlesztés. Csak az a rész, ami átköltözik/itthon bővül. Neki üzletemberként az is jó -sőt, attól félek sokkal olcsóbb-, ha a régi épület minél jobban ki van használva. De ebben meg ne legyen igazam és új anyagok kapcsán tényleg itthoni beszállítók legyenek!

Ennek az évtizednek a második felében -szerintem- lehetett látni, hogy vadászgépet akarnak a Dongó feneke alá tenni. Nekem a Gripen C is teljesen elfogadható lett volna, de meglátjuk mi lesz.
 
Az NFTC-ban amúgy Hawk 115 típust repülik: semmi radar nincs benne. Kb. annyit tud mint az "új Albatrosz"...
Biztos vagy benne? Csak a Hawk 200-ra találtam adatot, abban van radar, ezek szerint beépíthető, a korábbi verziókban is valószínű, hogy van. Egyébként nem túl sportszerű összehasonlítani a 70-es évek óta gyártott Hawk-ot a 2024-re kifejlesztendő cseh légicsodával. Időközben eltelt vagy 50 év.
 
Biztos vagy benne?
"BAE Systems Hawk (CT-155 Hawk) lead-in fighter trainer aircraft"

Hawk 115 – Export version for the Canadian Forces, designated CT-155 Hawk in Canadian service. (wiki)

Csak a Hawk 200-ra találtam adatot, abban van radar, ezek szerint beépíthető, a korábbi verziókban is valószínű, hogy van. Egyébként nem túl sportszerű összehasonlítani a 70-es évek óta gyártott Hawk-ot a 2024-re kifejlesztendő cseh légicsodával. Időközben eltelt vagy 50 év.

Az L-39 is 1970-es évek terméke, csak az NG modernebb elektronikát és hajtóművet kapott. Relatíve alacsony áron megoldható a Zlin és Gripen közötti kiképzés. Miért ennyi darab kell és mi a koncepció a felderítő verzió mögött azt én sem értem, de mint kiképző gép szerintem megfelelő lehet. Ha hasonló felszereltségű és kialakítású CT-155 Hawk megfelelt a Gripen pilótáink képzésére, akkor L-39NG is jó lesz. Ez egy "Suzuki" - nem Mercedes-Benz, nem kell tőle többet várni...
 
"BAE Systems Hawk (CT-155 Hawk) lead-in fighter trainer aircraft"

Hawk 115 – Export version for the Canadian Forces, designated CT-155 Hawk in Canadian service. (wiki)



Az L-39 is 1970-es évek terméke, csak az NG modernebb elektronikát és hajtóművet kapott. Relatíve alacsony áron megoldható a Zlin és Gripen közötti kiképzés. Miért ennyi darab kell és mi a koncepció a felderítő verzió mögött azt én sem értem, de mint kiképző gép szerintem megfelelő lehet. Ha hasonló felszereltségű és kialakítású CT-155 Hawk megfelelt a Gripen pilótáink képzésére, akkor L-39NG is jó lesz. Ez egy "Suzuki" - nem Mercedes-Benz, nem kell tőle többet várni...
Hawk teljesitménye egy cseppet nagyobb,mint az Albáé.Az már egy haladó kiképző,emez meg egy alapfokú.
 
  • Tetszik
Reactions: Nagy Csaba
Hawk teljesitménye egy cseppet nagyobb,mint az Albáé.Az már egy haladó kiképző,emez meg egy alapfokú.
mitől "haladó"?
Nagyobb hatómű teljesítmény és végsebesség 1000 km/h körül van a Hawk 150 esetében (L39NG valamivel 800 alatt), de felszereltségét tekintve kb. ugyanaz a kettő. Sőt, az LCD kijelzők miatt az új Albatrosz modernebb: tudja szoftveresen imitálni pl. egy Gripen képrenyőit.
 
  • Tetszik
Reactions: hunemperor
mitől "haladó"?
Nagyobb hatómű teljesítmény és végsebesség 1000 km/h körül van a Hawk 150 esetében (L39NG valamivel 800 alatt), de felszereltségét tekintve kb. ugyanaz a kettő. Sőt, az LCD kijelzők miatt az új Albatrosz modernebb: tudja szoftveresen imitálni pl. egy Gripen képrenyőit.
Az elektronika cserélhető.A Hawk egy agilisabb gép,a reptulajdonságai közelebb állnak egy vadászgéphez,mint az Albáé.Alba arra való,hogy megtanuljon a tanonc egy sugárhajtású géppel repülni.Hawk arra,hogy felkészitse a vadászgép teljesitményére.T7,vagy sok helyen direkt ezért még szolgálatban tartott régi F5 (pl spanyolok) még pluszban közbejöhet,mint lépcsőfok.
Ami azt illeti,pont az Alba kategóriáját váltják ki a nagy teljesitményű turbopopok,mint a ST-ami másodlagosan egy sokkal potensebb COIN könnyűtámadó is,mint a cseh csoda.
 
Az elektronika cserélhető.A Hawk egy agilisabb gép,a reptulajdonságai közelebb állnak egy vadászgéphez,mint az Albáé.Alba arra való,hogy megtanuljon a tanonc egy sugárhajtású géppel repülni.Hawk arra,hogy felkészitse a vadászgép teljesitményére.T7,vagy sok helyen direkt ezért még szolgálatban tartott régi F5 (pl spanyolok) még pluszban közbejöhet,mint lépcsőfok.
Ami azt illeti,pont az Alba kategóriáját váltják ki a nagy teljesitményű turbopopok,mint a ST-ami másodlagosan egy sokkal potensebb COIN könnyűtámadó is,mint a cseh csoda.
T-7 Red Hawk 20 millió dollár, a M346 meg 40 millió körül van. Sugárhajtásúból L-39NG volt a gazdaságos megoldás, bár iparpolitikai megfontolások miatt (várt,remélt SAAB+ EMBRAER együttműködés) is az Aero gép lett a befutó.
 
mitől "haladó"?
Nagyobb hatómű teljesítmény és végsebesség 1000 km/h körül van a Hawk 150 esetében (L39NG valamivel 800 alatt), de felszereltségét tekintve kb. ugyanaz a kettő. Sőt, az LCD kijelzők miatt az új Albatrosz modernebb: tudja szoftveresen imitálni pl. egy Gripen képrenyőit.
Ez netto marhaság. Az NG airframe tekintetében jóval elmaradottabb a plasztikszárnyak ellenére mint a Hawk. Tegyük hozzá, hogy a sebesség adatokon kívül például a Hawk elő van készítve ténylegesen könnyű csapásmérőnek, amint az NG-ből nem lehet továbbfejleszteni sem. Pld a Hawk harci változat orrában van lokátor, az NG-be be se lehet szerelni. A fegyverterhelés egyértelműen a brit gép javára irandó, és ott vannak duplikált rendszerek. A üveg glass cockpit beépíthető, igény szerint. De az az igazság, hogy a tényleges fejlett gyakorló-harci gépek, a T7 és az M346, (és a Jak-130).. A dél-koreai KAI T-50 már kicsit több mint gyakorló teljesítmnyarányban, inkább olyan AMX féle, amelynek van gyakorló változata...
 
T-7 Red Hawk 20 millió dollár, a M346 meg 40 millió körül van. Sugárhajtásúból L-39NG volt a gazdaságos megoldás, bár iparpolitikai megfontolások miatt (várt,remélt SAAB+ EMBRAER együttműködés) is az Aero gép lett a befutó.
Az NG nem lehet gazdaságos megoldás, mert nincs rá szükség. Ha francia vagy olasz légierő lenne, akor meglenne a helye, de egy vagy max két százados harci századdal rendelkező országnak max 4 darab ilyenre lenne szüksége, ha saját pilóta kiképzése van, de még az sincs, se oktatók, se légtér, se nagysebességű légtér, se alacsony repülési légtér .. Azt, hogy a gyártó otthon képzi a pilótáit azért van, mert van egy gyára, és kell a promo..
 
Az NG nem lehet gazdaságos megoldás, mert nincs rá szükség. Ha francia vagy olasz légierő lenne, akor meglenne a helye, de egy vagy max két százados harci századdal rendelkező országnak max 4 darab ilyenre lenne szüksége, ha saját pilóta kiképzése van, de még az sincs, se oktatók, se légtér, se nagysebességű légtér, se alacsony repülési légtér .. Azt, hogy a gyártó otthon képzi a pilótáit azért van, mert van egy gyára, és kell a promo..
Egyszerű sugárhajtású kiképzőnek szerintem akkor is jó - tök más kategória mint a M346 meg a többiek.
Mennyiséget én is túl soknak tartom, a felderítő meg nem tudom mire lesz jó...