[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

Nekem mások a tapasztalataim, ráadásul a bevonult katonák nagy részének se lennének néhány iszákos történeten túl jó emlékeik is. Még pld a pilóták, lokatoros, lerakos vagy harcászati raketas egységek stb. hogy látták volna el feladatukat részegen?
Hozzáteszem az Obsitos program az öreg nyugállományú tisztek megbecsülését célozza. Döntsd már el, hogy részlegesen vagy megbecsült öreg "bakák" mert a kettő együtt nem megy!!!
Repszesz, napalm (optika szeszbe kevert jaffa narancs) stb a légierős részen ezek folytak jó mennyiségben, jópár temetésen vettem részt (családi barátok) amit ezek okoztak... De valóban hozzá kellett volna tenni, hogy tisztelet a kivételnek, vagy valami hasonlót.

De a csúnya igazság az, hogy a Néphadsereg az emberhez viszonyított hozzáállása évtizedekig mérgezte (mérgezi) a honvédséget és ezeknek a sértődékeny öreguraknak nagyon sok van a rovásán....
 
Helyes amit írtál egy kivétellel. Egyáltalán nem szofisztikálta a mondanivalóját és gyökeresen szembement azzal amit a miniszter képvisel az öreg katonák megbecsüléséről. Nézzd csak végig 1956 óta (mert hát a "komcsi" időszakot tényleg ne vizsgáljuk), hogy a honvédség mennyi feladatot látott el, és mennyi feladatban számíthattak rá a magyar emberek. Gyakorlatilag a katasztrófavédelem (igen pld az árvizek, a falvak, elzárt települések ellátása télen stb.). Ezeket a munkálatokat is irányítani vezetni kellett. Az összes nagyobb VSZ szintű gyakorlat, és azt megelőző összekovácsolási feladatok stb. Nem lehet és nem méltó egy katonatiszthez egy kalap alá venni, az összes tisztet és egyszerűen alkoholista dagadt embereknek ledegradálni őket. Ez azonos mint éppen a rendszerváltásá előtt minden hortysta tiszt lefasitszázása volt. A honvédség parancsnokának tisztelni kell a magyar katona múltját, a magyar honvédség hagyományait és nem kéne uszkve két mondattal elintézni a rendszerváltás előtti néphadsereg tiszti állományát. Aki ezt nem látja, hogy mekkora baklövés az vak!
Akinek nem inge...
Egy létező jelenséget szidott, azt nem lehet elhazudni.
 
x6183a3378500f694935903.jpg.pagespeed.ic.o55VlBFRA7.webp


x6183a3377f30d717819050.jpg.pagespeed.ic.3r4uiYs9bC.webp



x6183a337b3dd9616976434.jpg.pagespeed.ic.dZfnsr_2PH.webp



x6183a337e1ce1768895564.jpg.pagespeed.ic.G9gJHfsLAv.webp
 
Az 5. és 6. gép még mindig Németországban van, így még nem teljes a szolnoki flotta.
Szerintem a "teljességet" a legyártott és használatba vett gépekre értik, függetlenül attól, hogy hol vannak.
A gyári adat 2+10 főből ezek szerint összesen lett 9 fő a kapacitás. (2 + 7 fő)
Az elejétől kezdve nyilvánvaló volt, hogy azokkal az ülésekkel amiket eddig láttunk sokan nem férnek be a gépbe. A realitás:
9 szeméyles "gyáras" combat config:
BG15263h.jpg

ill. hátulról nézve:
07.jpg

... az átadáskor látott kényelmes "fotelok" 2+2+3 konfigja:
05-1.jpg
 
Az 5. és 6. gép még mindig Németországban van, így még nem teljes a szolnoki flotta.
A "közel 300 km/óra" az a gyártó szerint max. sebesség 278 km/óra (=150 csomó) A Mi-17 is képes ennyire.
A légimentők is kb. ennyit repültek 2 év alatt, csak 7 géppel.
A gyári adat 2+10 főből ezek szerint összesen lett 9 fő a kapacitás. (2 + 7 fő)
A H145M-et a Mi-2-vel kellene összevetni. A Mi-17-et majd a 225-ös váltja.
 
A H145M-et a Mi-2-vel kellene összevetni. A Mi-17-et majd a 225-ös váltja.
A H145M sebessége átlagos. Furcsa hogy épp ezt a paraméterét emelik ki. A szállító helikopterek többsége ebben a tartományban repül kb +/-15 km/h sebességgel. Az AW helikopterek jellemzően a kicsit gyorsabbak, méretkategóriától függetlenül. A Mókus, a Mi-17 ugyanennyit tud, a Mi-24 gyorsabb. A régi Mi-2 valóban lassabb volt, de több mint 20 éve nem repült magyar katonai pilóta ilyen géppel. így furcsa lenne a sebességérzetet ehhez hasonlítani.
 
Nem hiszem hogy a tömeg számítana...
Feladat alapján a H145M sokkal jobb harci lehet mint amiről a Mi-24 valaha is álmodhatott
Ez legfeljebb részben igaz.
8 Spike ER2 rakétával magasan veri a Hind pusztító képességét - pláne harckocsik ellen, de szinte semennyire nem "ütésállóak". 10+ kilométerről nem is kell, hogy az legyen, de NIR/lézeres rakéták illetve gépágyúk kb. használhatatlanok egy komolyabb konfliktusban ahol az ellenfélnek van csapat légvédelme. Még egy 50-es géppuskával is simán lelövik, ha muszáj berepüljön a front közelébe - szóval nem mondható harci helikopternek. (NIR rakéták illetve gépágyúk tálib-szerű felkelők és beszivárgók ellen jó legfeljebb.)

Inkább ne hasonéítsuk a Mi-24-hez! :)
 
Még egy 50-es géppuskával is simán lelövik, ha muszáj berepüljön a front közelébe
Ki a fene mondta hogy be kell repülnie a front közelébe, oda ahol az ellenfélnek komolyabb csapat légvédelme van ?
Nem kell...az a múlt, terssék elfelejteni.
Komplett hülye aki még mindig ilyen helikopteres harcmodor után sóvárog.

Oda ahol az ellenfélnek komolyabb csapat légvédelme van (MANPAD, AAg vagy SpAAG) oda SEMMILYEN helikopter nem repül be - vagy ha berepül akkor lelövik. Ennyi....

Ma egy harci helikopter near-peer környezetben egy dologra használható: stand-of távolságból harckocsi vadászatra és más pontcélok kiiktatására.

Inkább ne hasonéítsuk a Mi-24-hez! :)
Nehéz is...harci helikopterként a H145M messze jobb lehet mint a Mihu...:)
 
Ki a fene mondta hogy be kell repülnie a front közelébe, oda ahol az ellenfélnek komolyabb csapat légvédelme van ?
Nem kell...az a múlt, terssék elfelejteni.
Komplett hülye aki még mindig ilyen helikopteres harcmodor után sóvárog.
Te hasonlítottad a páncélozott Hindhez illetve NIR/lézers rakétákhoz, gépágyúzáshoz be kell repülni a harcok sűrűjébe.

Személy szerinte én is egyre kevésbé látom a értelmét a klasszikus harci helikpoterknek - drónokkal nagy részt kiválthatóak ezek a feladatok. "Tank-vadásznak" jó Spike-os H145M is illetve tűztámogatásnak pedig a modern nagy ható távolságú, okos lőszeres tűzérség is jobb mint egy harci heli...
 
A H145M sebessége átlagos. Furcsa hogy épp ezt a paraméterét emelik ki. A szállító helikopterek többsége ebben a tartományban repül kb +/-15 km/h sebességgel. Az AW helikopterek jellemzően a kicsit gyorsabbak, méretkategóriától függetlenül. A Mókus, a Mi-17 ugyanennyit tud, a Mi-24 gyorsabb. A régi Mi-2 valóban lassabb volt, de több mint 20 éve nem repült magyar katonai pilóta ilyen géppel. így furcsa lenne a sebességérzetet ehhez hasonlítani.
Alapvetően nem erre gondoltam, hanem az a két gép egy kategoria. Persze a 145-ösök felfegyverezhetősége felfelé nyitott.
 
A legújabb SporitFM-es interjúban elhangzott, hogy:
  • A H145M leginkább "azért van, hogy felfegyverezve felkutassa és megsemmisítse" az ellenséges eszközöket...tehát nem csapatszállításra.
  • Maróth kiegészítette ezt annyival, hogy ezt a képességet egy H145M-hez alárendelt 4-5db pilóta nélküli felderítő drónnal (amilyenekről @rudi is beszélt) kívánjuk felturbózni, amit szintén Magyarországon gyártanánk.
  • Ez pedig adja magát, hogy a H145M-hez nagy hatótávolságú precíziós eszközöket kell rendszeresíteni...
  • Ill. qrva jól védett és zavarásmrntes saját adatkapcsolati rendszert kell létrehozni.
  • Minden másra ott lesz a H225M
Beszédes volt az a gondolom friss példa is, hogy nemzetközi gyakorlat alkalmával (nem tudom melyikre gondolhatott, de olyan sok vegyes gépes kötelék még nem lehetett) a riasztást követően a magyar gépeknek negyedórákat kellett várni a többi nemzet gépeire, hogy együtt végre felszállhassanak.
 
Beszédes volt az a gondolom friss példa is, hogy nemzetközi gyakorlat alkalmával (nem tudom melyikre gondolhatott, de olyan sok vegyes gépes kötelék még nem lehetett) a riasztást követően a magyar gépeknek negyedórákat kellett várni a többi nemzet gépeire, hogy együtt végre felszállhassanak.
Szerintem valószínűleg a legutóbbi pápai nemzetközi gyakorlatra gondolt.