[HUN] Airbus Helicopters H145M HForce

  • Ha nem vagy kibékülve az alapértelmezettnek beállított sötét sablonnal, akkor a korábbi ígéretnek megfelelően bármikor átválthatsz a korábbi világos színekkel dolgozó kinézetre.

    Ehhez görgess a lap aljára és a baloldalon keresd a HTKA Dark feliratú gombot. Kattints rá, majd a megnyíló ablakban válaszd a HTKA Light lehetőséget. Választásod a böngésződ elmenti cookie-ba, így amikor legközelebb érkezel ezt a műveletsort nem kell megismételned.
  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján házirendet kapott a topic.

    Ezen témában - a fórumon rendhagyó módon - az oldal üzemeltetője saját álláspontja, meggyőződése alapján nem enged bizonyos véleményeket, mivel meglátása szerint az káros a járványhelyzet enyhítését célzó törekvésekre.

    Kérünk, hogy a vírus veszélyességét kétségbe vonó, oltásellenes véleményed más platformon fejtsd ki. Nálunk ennek nincs helye. Az ilyen hozzászólásokért 1 alkalommal figyelmeztetés jár, majd folytatása esetén a témáról letiltás. Arra is kérünk, hogy a fórum más témáiba ne vigyétek át, mert azért viszont már a fórum egészéről letiltás járhat hosszabb-rövidebb időre.

  • Az elmúlt időszak tapasztalatai alapján frissített házirendet kapott a topic.

    --- VÁLTOZÁS A MODERÁLÁSBAN ---

    A források, hírek preferáltak. Azoknak, akik veszik a fáradságot és összegyűjtik ezeket a főként harcokkal, a háború jelenlegi állásával és haditechnika szempontjából érdekes híreket, (mindegy milyen oldali) forrásokkal alátámasztják és bonuszként legalább a címet egy google fordítóba berakják, azoknak ismételten köszönjük az áldozatos munkáját és további kitartást kívánunk nekik!

    Ami nem a topik témájába vág vagy akár csak erősebb hangnemben is kerül megfogalmazásra, az valamilyen formában szankcionálva lesz

    Minden olyan hozzászólásért ami nem hír, vagy szorosan a konfliktushoz kapcsolódó vélemény / elemzés azért instant 3 nap topic letiltás jár. Aki pedig ezzel trükközne és folytatná másik topicban annak 2 hónap fórum ban a jussa.

    Az új szabályzat teljes szövege itt olvasható el.

ZRÍNYI 20!026

Well-Known Member
2017. szeptember 20.
2 516
5 459
113
Valaki mondja már meg a Honvédelem.hu szerkesztőjének is, hogy a 4+12+6 nem egyenlő 20-al! Azért ez elég gáz, hogy a honvédség hivatalos honlapja is random hírportáloktól veszi át a híreket anélkül, hogy értelmeznék azokat!
Persze remélem az Airbus-nál számolták el magukat, és csak elküldik azt a +2 helikoptert! :D
 

megazez

Well-Known Member
2018. július 22.
7 793
26 342
113
Valaki mondja már meg a Honvédelem.hu szerkesztőjének is, hogy a 4+12+6 nem egyenlő 20-al! Azért ez elég gáz, hogy a honvédség hivatalos honlapja is random hírportáloktól veszi át a híreket anélkül, hogy értelmeznék azokat!
Persze remélem az Airbus-nál számolták el magukat, és csak elküldik azt a +2 helikoptert! :D
Én azt gondolom, hogy az eredetileg 20+20db heliből (h145m és h225m) lett 22+16 aztán ki tudja, lehet csak elírták a firkászok aztán mindenki azt idézgeti.
 

Python

Well-Known Member
2010. augusztus 8.
26 684
7 996
113
A Zrínyi 2026 haderő fejlesztési program egyik fontos eleme lépett a megvalósulás útjára. Az Airbus Helicopters cégtől megrendelt 20 darab H145M típusú könnyű helikopter első példányai már elkészültek, és berepülés alatt állnak a Münchentől északnyugatra, a Duna partján elterülő donauwörth-i gyárban, ahol nem csak új gépek gyártása folyik, hanem itt végzik a német haderő többi forgószárnyas típusának ipari szintű nagyjavítása is. A cég lehetővé tette, hogy megtekinthessük az újonnan elkészült leendő magyar, de természetesen még német lajstromban lévő helikoptereket, valamint a gyártósort.
Helikoptergyár a Duna partján
 
  • Tetszik
Reactions: fishbed

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 318
24 800
113
A Zrínyi 2026 haderő fejlesztési program egyik fontos eleme lépett a megvalósulás útjára. Az Airbus Helicopters cégtől megrendelt 20 darab H145M típusú könnyű helikopter első példányai már elkészültek, és berepülés alatt állnak a Münchentől északnyugatra, a Duna partján elterülő donauwörth-i gyárban, ahol nem csak új gépek gyártása folyik, hanem itt végzik a német haderő többi forgószárnyas típusának ipari szintű nagyjavítása is. A cég lehetővé tette, hogy megtekinthessük az újonnan elkészült leendő magyar, de természetesen még német lajstromban lévő helikoptereket, valamint a gyártósort.
Helikoptergyár a Duna partján

" A húsz gép közül tíz lesz általános célú könnyű szállító, öt kutató mentő, és öt felfegyverzett tűztámogató MP (Multi Purpose) változat azzal a lehetőséggel kiegészítve, hogy szükség estén bármelyik alkalmas lehet az átalakítást követően bármelyik feladatkörre. Ennek feltételei adottak, ugyanis a helikopterek mindegyikén megvan a szükséges belső kábelezés, és az adott feladatkörhöz fontos eszközök, berendezések felfüggesztési, beerősítési csomópontja. " :cool:
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 826
47 165
113
" A húsz gép közül tíz lesz általános célú könnyű szállító, öt kutató mentő, és öt felfegyverzett tűztámogató MP (Multi Purpose) változat azzal a lehetőséggel kiegészítve, hogy szükség estén bármelyik alkalmas lehet az átalakítást követően bármelyik feladatkörre. Ennek feltételei adottak, ugyanis a helikopterek mindegyikén megvan a szükséges belső kábelezés, és az adott feladatkörhöz fontos eszközök, berendezések felfüggesztési, beerősítési csomópontja. " :cool:
Ezt a konkrét leosztást most hallom először. Viszont ez magával vonhat vagy további tűztámogató gépek beszerzését (Tiger?, Viper?, Apache?), vagy a Mi-24-ek további fejlesztését, üzemidő hosszabbítását. Esetleg a utility gépek későbbi felfegyverzését.
 
M

molnibalage

Guest
Ezt a konkrét leosztást most hallom először. Viszont ez magával vonhat vagy további tűztámogató gépek beszerzését (Tiger?, Viper?, Apache?), vagy a Mi-24-ek további fejlesztését, üzemidő hosszabbítását. Esetleg a utility gépek későbbi felfegyverzését.
A Mi-24 hosszabb távú használatáról egyszer talán maga Benkő mondta, hogy nincs tovább nekik. Dedikált harci heli beszerzése sci-fi főleg azért ,mert ilyen kis mennyiségben fajlagosan embertelenül drága lenne.

Világszínvonalú zsír új dedikált harci helire kőgazdag középhatalmaknak és nagyhatalmaknak van pénze. Vagy azoknak sem. Lásd Hollandia, aki mellette leépíette a Leo2-ket...
 

SilvioD

Well-Known Member
2018. december 23.
27 652
97 933
113
A Mi-24 hosszabb távú használatáról egyszer talán maga Benkő mondta, hogy nincs tovább nekik. Dedikált harci heli beszerzése sci-fi főleg azért ,mert ilyen kis mennyiségben fajlagosan embertelenül drága lenne.

Világszínvonalú zsír új dedikált harci helire kőgazdag középhatalmaknak és nagyhatalmaknak van pénze. Vagy azoknak sem. Lásd Hollandia, aki mellette leépíette a Leo2-ket...
A csehek azért vettek 4 Vipert...
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 318
24 800
113
Néhány érdekesség - H145M FAQ:
  • " Simon Zsolt alezredes és Dajka Attila őrnagy, az első átképzésen lévő pilóták, akik oktatói minősítést is kapnak"
  • " A tartályokban 730 kg kerozin fér el, ez 690 km megtételéhez elegendő. Mivel már katonai felhasználású helikopterről van szó, megoldották a tartályok védelmét, mégpedig öntömítő bevonattal, ami kisebb lövedékek okozta sérülések esetén meggátolja a kerozin nagymértékű elfolyását."
  • " Ha harctevékenység közben kontrollált becsapódásra kerül a sor, akkor a csúszótalp bekötési csomópontjai kiszakadnak, a tehertérben lévő ülések pedig amortizátorokon támaszkodnak, így a bennük ülőkre ható túlterhelés elviselhető mértékű marad."
  • " Az Arriel 2E hajtóművek stabilizált üzemmódon 771 lóerőt adnak le, ami a felszállás idejére 894-re növelhető. Vészhelyzetben, az egyik erőforrás leállása, hibája esetén az üzemelő hajtómű teljesítménye fél percig maximálisan 1072 lóerőre növelhető, két percig pedig 1039 lóerővel terhelhető."
  • " A gyártás kezdetén 4000 órás javításközi üzemidőt terveztek, amit a tapasztalatok alapján 6000 órára kívánnak növelni, ez harmonizál a sárkányszerkezet javításközi üzemidejével."
  • " A nagyobb mélységű időszakos munkákra 800 repült órát követően kell sort keríteni, és ezt állítólag még az üzemeltetők a saját karbantartó bázisukon képesek elvégezni, és csak az ennél komolyabb munkák szükségessé válása esetén kell vissza vinni a gépeket a gyártó specializált üzemébe."
  • " Az Arriel hajtómű család rendkívül egyszerű kialakításáról ismert. Mindössze egyetlen fogórésze van, egy axiál és egy centrifugál kompresszor fokozattal, amelyeket egyetlen „blisk” turbinatárcsa forgat. Mögötte található az ugyancsak egy fokozatú szabad turbina és egy fogaskerekes reduktor, amely 6000/perc értékre csökkenti a kimenő fordulatszámot."
  • " A négytengelyes robotpilóta nagymértékben könnyíti a pilóták munkáját, a helikopter képes pontosan függeszkedni egy kiválasztott pont felett..."
  • " A fegyverek alkalmazásához nincs külön célzó berendezés, hanem a Thales Scorpion monokuláris eszközével történik a fegyver irányzás, pontosabban a gép vezetésével céloz a pilóta, mivel az összes fegyver fix. Érdekesség, hogy ugyanezt a sisakdisplay-t az amerikaiak is alkalmazzák a Nemzeti Gárda néhány F-16-os alakulatánál és az A-10-eseken."
  • " Opcionális lehetőség, hogy a hajtóművek szívócsatornáira porkiválasztókat szereljenek, ezekre sivatagos körülmények esetén lehet szükség (bár az Alföld egyes részein is jól jöhet terepen végzett leszállásnál), de a magyar gépek esetében erről úgy tudom, nincs szó, bár talán nem is annyira fontos, hiszen a hajtóművek nem elölről kapják a levegőt, hanem felülről..."
  • " Ugyancsak megoldható a hajtóművek fúvócsöveinek álcázása... "
  • " az orr alá szerelhető Wescam MX-15 elektro-optikai szenzortorony, amelyben infravörös kamera, lézeres távmérő és célmegvilágító is helyet kapott. A berendezés előnye, hogy a teljes elektronikát tartalmazza a forgatható torony, csak a kábelezés és a kezelőszervek szükségesek a beépítéshez. A 22 kg-os eszköz éjszaka is megfelelő felbontású képet biztosít ahhoz, hogy ennek alapján a légköri viszonyoktól függően megállapíthassák egy 6-8 km-re lévő jármű hovatartozását. Az MTI (Moving Target Indication) üzemmód automatikusan megjelöli és követi a mozgó célpontot, és természetesen megoldott a kamera képének digitális rögzítése..."
  • " A gépágyúk tüzelés közben létrejövő reakció erejét automatikusan kompenzálja a robotpilóta. A legegyszerűbb fegyvercsomag alkalmazásához nincs szükség az MX-15 szenzortoronyra, elég hozzá a pilóták sisakkijelzője."
 
W

Wilson

Guest
" A húsz gép közül tíz lesz általános célú könnyű szállító, öt kutató mentő, és öt felfegyverzett tűztámogató MP (Multi Purpose) változat azzal a lehetőséggel kiegészítve, hogy szükség estén bármelyik alkalmas lehet az átalakítást követően bármelyik feladatkörre. Ennek feltételei adottak, ugyanis a helikopterek mindegyikén megvan a szükséges belső kábelezés, és az adott feladatkörhöz fontos eszközök, berendezések felfüggesztési, beerősítési csomópontja. " :cool:

Itt már csak az a kérdés,hogy a 10 db általálnos célú könnyű szállítóra és az öt kutató mentőre is megveszi a magyar állam a szükséges fegyverzetet,hogy bármikor felfegyverezhetőek legyenek?
 
  • Tetszik
Reactions: Törölt tag 1586
T

Törölt tag 1586

Guest
" A húsz gép közül tíz lesz általános célú könnyű szállító, öt kutató mentő, és öt felfegyverzett tűztámogató MP (Multi Purpose) változat azzal a lehetőséggel kiegészítve, hogy szükség estén bármelyik alkalmas lehet az átalakítást követően bármelyik feladatkörre. Ennek feltételei adottak, ugyanis a helikopterek mindegyikén megvan a szükséges belső kábelezés, és az adott feladatkörhöz fontos eszközök, berendezések felfüggesztési, beerősítési csomópontja. " :cool:
- ezek szerint lesz ÖT ténylegesen harcinak tekinthető helikopter és TIZENÖT egyéb…:(
Itt már csak az a kérdés,hogy a 10 db általálnos célú könnyű szállítóra és az öt kutató mentőre is megveszi a magyar állam a szükséges fegyverzetet,hogy bármikor felfegyverezhetőek legyenek?
Igen kérem szépen, ez a kérdés….mert ha ezt úgy gondolják hogy ott fog állni a raktárban 15 db Wescam MX-15 elektro-optikai szenzortorony meg a hozzá szükséges vezérlés a kabinba meg lesz szakember aki be tudja szerelni akkor OK, de erről enyenlőre nincs hír.

A cikkben egy szó sem esik az önvédelmi rendszerről - ami a fotózott gépről teljes mértékben (mind az érzékelők mind a kabinban a Crew Alert kijelző) hiányzik - remélem csak ideiglenesen.
Eredetileg arról volt szó hogy önvédelmi rendszer minden helikopteren lesz. Míg egy EO / IR rendszerről el tudom képzelni hogy le föl szerelgetik, egy MAWS-ról már ezt nem tudom elképzelni.
Lehet hogy ezt is csak az ÖT felfegyverzett tűztámogató helire veszik meg?
 

pöcshuszár

Well-Known Member
2019. március 21.
23 826
47 165
113
Itt már csak az a kérdés,hogy a 10 db általálnos célú könnyű szállítóra és az öt kutató mentőre is megveszi a magyar állam a szükséges fegyverzetet,hogy bármikor felfegyverezhetőek legyenek?
Szerintem nincs meg még a kenyértörés az ügyben, hogy elegendőek lesznek-e nekünk ezek a H145-ösök tűztámogatásra. És mivel nincs még meg a fejlesztése az ATGM-nek, így majd utána válik élessé ez a kérdés. Ha elegendő, akkor megveszik szerintem az összes utilityre a pilonokat és a szükséges géppuska gondolát, meg a rakéta indítókat. /Meg esetleg kiegészítik a H145M-es gépparkot még 8-10 géppel/
Ha nem lesz megfelelő, akkor meg gondoskodni kell dedikált gépről (minimum ugyan ennyiről).
Szerintem ez okos megközelítés. Én legalább is így csinálnám.
 

arcas

Well-Known Member
2013. március 20.
7 318
24 800
113
- ezek szerint lesz ÖT ténylegesen harcinak tekinthető helikopter és TIZENÖT egyéb…:(
Eredetileg az volt, hogy a 20db H145M Hforce3 gép fele lesz felszerelve. A fentiekből nekem az jön le, hogy az 5 "harci" és az 5 kutató mentő lesz fullos, szenzortornyos megoldás, a többi meg szállitó - szerintem besugárzás jelzővel és kötelekkel. Ezekre van is utalás a cikkben, minden egyes gyári fotóból nem kell messzemenő következtetéseket levonni, hiszen azt is irták, hogy a kiképzés végére lesznek teljes értékűek a gépek. Az meg picit odébb van mire mind megérkezik és teljes lesz a személyi állomány hozzá...Ugyanolyan csupaszon fog magyar földet érinteni az első gépünk, mint a szerbeknél...
8ad514cc7266ed0d7016a666ca6b2379.jpg
 
  • Tetszik
Reactions: Python and SilvioD